Hoeveel is dit veulen waard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:09

Karakter wordt wel overerfd door de vader en de moeder hoor. Bovendien is het nog nooit iemand (fokker oid) gelukt om een paard precies zo te programmeren als die m hebben wilde, daarom zijn het nog steeds dieren en geen robots. Als je een volledig voorspelbaar paard wilt, moet je toch richting de stal van Barbie.

Elina, als je 3500 euri's wilt aftikken voor een veulentje, dan kun je rustig rondkijken en besluiten welk veulen je het meest aanspreekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:27

Lovely schreef:
Karakter wordt wel overerfd door de vader en de moeder hoor. Bovendien is het nog nooit iemand (fokker oid) gelukt om een paard precies zo te programmeren als die m hebben wilde, daarom zijn het nog steeds dieren en geen robots. Als je een volledig voorspelbaar paard wilt, moet je toch richting de stal van Barbie.

Elina, als je 3500 euri's wilt aftikken voor een veulentje, dan kun je rustig rondkijken en besluiten welk veulen je het meest aanspreekt.

Lovely hoeveel veulens heb jij al gefokt en grootgebracht waar je deze wijsheid uit put.
Karakter wordt heel duidelijk gevormd in de eerste maanden en vervolgens gedurende de opfok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:32

Sarabande, verder kijken dan je eigen staldeur kan geen kwaad. Er zijn heel veel mensen die je van de juiste informatie kunnen voorzien. Een aspect als erfelijkheid van karakter is daar slechts een van.
Grappig dat jouw paarden hun karakter van jou overnemen, echt grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:36

sarabande schreef:
Lovely hoeveel veulens heb jij al gefokt en grootgebracht waar je deze wijsheid uit put.
Karakter wordt heel duidelijk gevormd in de eerste maanden en vervolgens gedurende de opfok.

Op en top bekrompenheid hier natuurlijk. De wereld is groter dan het kleine eilandje waar men leeft.

Dit soort info is overal verkrijgbaar SB. Vreemd dat jij als "ervaren" fokker dat niet weet.................

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:36

Lovely schreef:
Sarabande, verder kijken dan je eigen staldeur kan geen kwaad. Er zijn heel veel mensen die je van de juiste informatie kunnen voorzien. Een aspect als erfelijkheid van karakter is daar slechts een van.

Welke informatie.

Ik kan je heel veel voorbeelden van de lastige (op papier) karakters geven die door een consequente opvoeding fijne paarden werden en andersom.

Alleen virtueel fokken en opfokken is heel wat anders als in het echie hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:37

Lovely schreef:

Cool
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-04 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:38

sarabande schreef:
Welke informatie.

Ik kan je heel veel voorbeelden van de lastige (op papier) karakters geven die door een consequente opvoeding fijne paarden werden en andersom.

Als het werkelijk zo is dat je alleen goed een paard kan opfokken als je dat zelf doet, hoe komt het dan dat er zoveel paarden nadat ze bij een fokker vandaan komen een heropvoedingscursus moeten hebben Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:39

Gaaaap Dit topic ging over heel iets anders, maar soit.

Sarabande, de informatie die jij geeft over karaktervorming is onjuist en onwaar.
Ik kan me niet voorstellen dat jij lastige karakters tot brave paarden kan maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:48

Een veulen wordt niet geboren met een bepaald karakter, dat staat net zoals een baby open voor alle invloeden van buitenaf.
Dat kan je zowel positief als negatief beinvloeden.
Als je een veulen met een "als moeilijk bekend staand karakter" na de geboorte met ma in de wei gooit zonder enige aandacht en na afspenen in de groep, heb je grote kans dat het karakter wat minder mensvriendelijk wordt.
Ik heb het niet over mijn manier, maar over opvoeding in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:51

sarabande schreef:
Als je een veulen met een "als moeilijk bekend staand karakter" na de geboorte met ma in de wei gooit zonder enige aandacht en na afspenen in de groep, heb je grote kans dat het karakter wat minder mensvriendelijk wordt.
Ik heb het niet over mijn manier, maar over opvoeding in het algemeen.

Daar ben ik het als ruiter van veel jonge paarden dus absoluut niet mee eens. De paarden waar het minst mee "getut" is zijn het fijnst te bewerken. Die beesten die inderdaad erg mensvriendelijk zijn, maar ook verschrikkelijk hangerig en verwend die zijn vaak lastig als ze aan het werk moeten.

Ik moet geen paarden waar mee getut is in de jonge jaren.......als veulentje aan het halster laten lopen, keer voetjes optillen. Meer niet!

Die nare verwende rotbokken heb je niets aan! En paarden die gewoon in de kudde hebben gelopen zijn binnen een week hardstikke aanhankelijk op een prettige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:53

Wat er ook gebeurt, nooit je paard als schoothondje behandelen! Kleine paardjes worden groot en je wilt er toch later gewoon de stal bij in willen lopen, niet waar?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:56

Lovely schreef:
Wat er ook gebeurt, nooit je paard als schoothondje behandelen! Kleine paardjes worden groot en je wilt er toch later gewoon de stal bij in willen lopen, niet waar?

Hoe bedoel je dat, hoe zou jij een veulen als schoothondje behandelen?

Ik ben gewend om een veulen als paardenkind te behandelen zodat het weet waar het aan toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:58

sarabande schreef:

Ik ben gewend om een veulen als paardenkind te behandelen zodat het weet waar het aan toe is.

En sluit jou theorie aan op de praktijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:59

sarabande schreef:

Omdat je daarmee een eventueel goed karakter verpest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:02

Lovely schreef:
Omdat je daarmee een eventueel goed karakter verpest.

Nee Lovely dan heb je mij toch niet goed begrepen. Een consequente opvoeding, dat betekent belonen bij goed gedrag en straffen bij ongewenst gedrag, heeft nog nooit een veulen of jong paard verpest.

Tuttelen etc komt van anderen niet van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:09

sarabande"]
Dat meen ik volledig. Al mijn jonge dieren zijn handzaam door consequente opvoeding.

Hinneman zei de fokker/opfoker heeft 3/4 van het karakter van een paard in de hand, hij /zij bepaalt de partnerkeuze, fokt het op en bepaalt het milieu.

Ik ben het daar voor 100% mee eens
[/quote]

PARTNERkeuze staat er ook tussen trouwens en bovendien wordt een paard nooit groot als je de andere 1/4 niet meerekent.

[quote="sarabande"]
[/quote]
en alle jaren daarna ook voortdurend beinvloed Gaaaap.
[quote="sarabande schreef:
Welke informatie.

...

Klopt en daarom kun je beter zoveel mogelijk informatie tot je nemen en niet slechts een enkele 'fokker' geloven, dat laatste doe ik dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:10

sarabande schreef:
Nee Lovely dan heb je mij toch niet goed begrepen. Een consequente opvoeding, dat betekent belonen bij goed gedrag en straffen bij ongewenst gedrag, heeft nog nooit een veulen of jong paard verpest.

Tuttelen etc komt van anderen niet van mij

Door verwennerij wordt een paard wel verpest hoor, zeker als het nog zo'n handzaam formaatje is. Dat jij dat ontkent, moet je zelf weten, ik denk dat de rest van de wereld het er wel over eens is hoor Ach gut .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:13

Lovely lees nu eens serieus bovenstaande over en zie eens hoe je datgene dat je quoot volledig tegenspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:13

Lovely schreef:
Klopt en daarom kun je beter zoveel mogelijk informatie tot je nemen en niet slechts een enkele 'fokker' geloven, dat laatste doe ik dus ook niet.

Daar ben ik het volledig mee eens. Je krijgt veel meer informatie los als je met veel mensen erover praat, discussies durft aan te gaan en de informatie tot je neemt. Dan kan je het eea opslaan en bedenken wat jezelf de beste methode vind.

Op het internet blijft in het land der blinden eenoog natuurlijk koning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:14

Sarabande, volgens mij volg jij het niet meer, maar het is al laat he Lachen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:21

een bepaalde hengst geeft een bepaald verwachtings patroon door aan zijn veulen..... de fokker ziet dat niet en heeft en plezierig veulen.... veulen wordt verkocht en koper gaat uit van het karakter van de vader....
hetzelfde veulen wordt verkocht zonder papier..koper ziet een goed opgevoed veulen idem als in voorbeeld 1: verschil ...verwachtingspatroon van beide eigenaren... zaait en gij zult oogsten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:19

zo kan je de prijs van een veulen niet bepalen. je moet er een foto van het beestje zelf bij hebben. kunnen we kijken hoe hij beweegt.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:56

Toevallig kreeg ik deze week de pferdeborse binnen en daarin stond een artikel van Dr. Klaus Miesner, Leiter des bereichs Zucht bei der Deutschen Reiterlichen Vereinigung (FN) in Warendorf.

Das war ein Schwerer Fehler "

Warmbluter sind die haufigsten Pferde in Deutschland. Trotzdem klebt an ihnen das Sport-Etiket. Ihnen fehlt die Exotik; ihre gewaltigen Gange machen unsicheren reitern angst. Der markt stagniert; nur spitzentalenten vinden noch kaufer.Dr. Klaus Miesner, Leiter des bereichs Zucht bei der Deutschen Reiterlichen Vereinigung (FN) in Warendorf, gibt zu, das warmblutzuchter wichtige trends verpasst haben.

PFERDEBORSE; Trotzdem sind Warmbluter vielen zu unhandlich, zu schwungvoll und zu nervig. Zuchtet man an Markt vorbei?

MIESNER; Das kan man so pauschal nicht sagen. Der zuchter muss immer sehen: Fur wen zuchte ich eigentlich? Wenn er glaubt, nur mit merkmalen wie gang und Schwung Geld machen, aber Rittigkeit und Umganglichkeit vernachlassigen zu konnen, dann ist das eine entscheidung. Ebenso wenn er meint, er brauche fur die dressur partout ein Fohlen von einen modehengst, etwa mit der drei grossen buchstaben D, R und W (die Warmblutmodehengsten Donnerhall, Rubinstein, Weltmeyer, d.Red.) im stammbaum. Ob das richtig ist, muss jeder selbst sehen. Doch man darf heute Merkmale wie Rittigkeit und Umganglichkeit nicht vernachlassigen, weil immer mehr menschen zum Pferd kommen, die nicht den grossen reiterlichen Hintergrund haben.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:14

Elina schreef:
Ik wil graag weten hoeveel een veulen ongeveer waard zou zijn met deze stamboom: Lachen

moeder: keur van Ferro x Ramiro x Doruto
vader: O.O Seven v Rubinstein.

En hoe het karakter van zo'n veulen kan worden.

tss €500 en wat een gek ervoor geeft! Hoe kan je nu een veulen beoordelen wat je niet kan bekijken? Een veulen is zo al moeilijk te beoordelen op zijn waarde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:44

Schattig onderwerp.
Kwa bloed zou het een leuk veulen kunnen zijn, maar verwacht geen lievertje ondanks de aanwezigheid van Rubinstein en Ramiro. HEt kan wel een lieve zijn, maar dat is echt 50/50.

Een zwart veulentje met dit soort papier kan best 3.000 euro opleveren. Maar als de verkoper haast heeft, dan kan het met 1.500 euro ook heus wel eens ophouden. Al vind ik persoonlijk 1.500 euro erg magertjes voor een zwart veulen uit een keurmerrie met dit bloed. Ik ga er nu wel blind van uit dat het een aardig veulentje is, dat op tijd zijn entingen en ontwormingen heeft gehad en verder goed gezond is.

Maar Elina, wat heb JIJ voor het veulentje over?