Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lovely schreef:Karakter wordt wel overerfd door de vader en de moeder hoor. Bovendien is het nog nooit iemand (fokker oid) gelukt om een paard precies zo te programmeren als die m hebben wilde, daarom zijn het nog steeds dieren en geen robots. Als je een volledig voorspelbaar paard wilt, moet je toch richting de stal van Barbie.
Elina, als je 3500 euri's wilt aftikken voor een veulentje, dan kun je rustig rondkijken en besluiten welk veulen je het meest aanspreekt.
sarabande schreef:Lovely hoeveel veulens heb jij al gefokt en grootgebracht waar je deze wijsheid uit put.
Karakter wordt heel duidelijk gevormd in de eerste maanden en vervolgens gedurende de opfok.
Lovely schreef:Sarabande, verder kijken dan je eigen staldeur kan geen kwaad. Er zijn heel veel mensen die je van de juiste informatie kunnen voorzien. Een aspect als erfelijkheid van karakter is daar slechts een van.
Grappig dat jouw paarden hun karakter van jou overnemen, echt grappig.
sarabande schreef:Welke informatie.
Ik kan je heel veel voorbeelden van de lastige (op papier) karakters geven die door een consequente opvoeding fijne paarden werden en andersom.
Alleen virtueel fokken en opfokken is heel wat anders als in het echie hoor
sarabande schreef:Als je een veulen met een "als moeilijk bekend staand karakter" na de geboorte met ma in de wei gooit zonder enige aandacht en na afspenen in de groep, heb je grote kans dat het karakter wat minder mensvriendelijk wordt.
Ik heb het niet over mijn manier, maar over opvoeding in het algemeen.
Lovely schreef:Wat er ook gebeurt, nooit je paard als schoothondje behandelen! Kleine paardjes worden groot en je wilt er toch later gewoon de stal bij in willen lopen, niet waar?
Lovely schreef:Omdat je daarmee een eventueel goed karakter verpest.
sarabande"]
Dat meen ik volledig. Al mijn jonge dieren zijn handzaam door consequente opvoeding.
Hinneman zei de fokker/opfoker heeft 3/4 van het karakter van een paard in de hand, hij /zij bepaalt de partnerkeuze, fokt het op en bepaalt het milieu.
Ik ben het daar voor 100% mee eens
[/quote]
PARTNERkeuze staat er ook tussen trouwens en bovendien wordt een paard nooit groot als je de andere 1/4 niet meerekent.
[quote="sarabande"]
Karakter wordt heel duidelijk gevormd in de eerste maanden en vervolgens gedurende de opfok.
[/quote]
en alle jaren daarna ook voortdurend beinvloed.
[quote="sarabande schreef:Welke informatie.
...
Alleen virtueel fokken en opfokken is heel wat anders als in het echie hoor
sarabande schreef:Nee Lovely dan heb je mij toch niet goed begrepen. Een consequente opvoeding, dat betekent belonen bij goed gedrag en straffen bij ongewenst gedrag, heeft nog nooit een veulen of jong paard verpest.
Tuttelen etc komt van anderen niet van mij
. Lovely schreef:Klopt en daarom kun je beter zoveel mogelijk informatie tot je nemen en niet slechts een enkele 'fokker' geloven, dat laatste doe ik dus ook niet.

Elina schreef:Ik wil graag weten hoeveel een veulen ongeveer waard zou zijn met deze stamboom:![]()
moeder: keur van Ferro x Ramiro x Doruto
vader: O.O Seven v Rubinstein.
En hoe het karakter van zo'n veulen kan worden.