Kleine Friezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:03

De mijne is ong 1.57.
Het lijkt wel of ze de laatste tijd steeds groter worden, de jonge Friezen zijn vaak een stuk groter, of ligt dat aan mij?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:22

krummel schreef:
Er zijn een soort pony friesen met de stokhoogte rond de 1.55. Dat zijn merens ze lijken heel erg op friesen maar dan wat kleiner. Wij hadden er ook 2 van op stal echt mooie beestjes.

zoals je al zei een kleine fries is een merens,maar het kan ook fellpony
een vriendin van mij heefd een merens gekregen.
een merrie van 3 jaar.ze word nu ingereden maar omdat mijn vriendin niet veel met paarden en pony,s heefd mag ik haar berijden zodra ze ingereden is. Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:00

Citaat:
een merrie van 3 jaar.ze word nu ingereden maar omdat mijn vriendin niet veel met paarden en pony,s heefd mag ik haar berijden zodra ze ingereden is.

Nou , dan wens ik je veel succes!

Een merens is geen beginnerspony.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:59

Hier in de buurt staan 2 kleine friezen, de een is 1.45, de ander 1.48. Lopen samen in tweespan.

Ik heb zelf een tijd een fries gereden die juist een uitschieter de andere kant op was, die is 1.79.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:11

en toch heb ik op de markt in zuidlaren ook weer eentje gezien die veel te klein was...
het was een ruintje, van ongeveer 1m50 denk ik, hij was best stevig gebouwd, dus dat leek heel grappig..

Diddle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:48

Ik heb een kruising Fries/Merens. Ze heeft het uiterlijk van een Fries, maar het karakter en de hoogte van een Merens. Ze is ongeveer 1.51 hoog.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:17

Ben er nu een aan het inrijden van ong 1.58 valt mee dus

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:28

Een fries kan nooit een merens zijn en een merens nooit een fries. (gelukkig maar) Een fries moet minimaal 1.50 zijn als deze in het stamboek opgenomen wordt , kleinere friezen bestaan maar zullen nooit in het stamboek opgenomen worden hoe mooi hij/zij er ook uitziet.
er zei ook iemand dat merens werkpaarden zijn en friezen luxepaarden. Wat een bullshit, de enige reden dat er een fries ras bestaat is omdat ze nodig waren om op het land te werken voor boeren, dat ze nu wat luxer worden gefokt is alleen maar omdat ze niet meer op het land hoeven te werken. heb zelf trouwens ook een fries van 1.56 en zij is al een paar uitgescholden voor merens. [/quote]

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:02

Nou Viertje, mijn mérens is dan al een aantal malen uitgescholden voor Fries Scheve mond. Je doet wel erg raar over mérensen als ik het even zo mag zeggen.

Het is in elk geval geen onzin dat als je een mérens met een fries vergelijkt, dat de mérens dan meer een werktype is en een Fries meer een luxe type, ookal is de fries ooit bedoelt geweest om op het land te werken en zal deze dat vast nog steeds kunnen. Een fries heeft gewoon een veel barokkere bouw.

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:47

sorry dat het zo over kwam maar ik vind het erg vervelend en ongelooflijk irritant (jij waarschijnlijk ook) dat mensen die verstand schijnen te hebben van paarden het verschil tussen een fries en merens niet eens kunnen zien. En ff voor de duidelijkheid barok is niet luxe (tenminste zoals ik het geleerd heb) Een luxe paard is een paard die voor de sport goed gebouwd is en dit zijn de meeste friezen echt niet. Een barok paard is een paard dat volgens oude richtlijnen wordt gefokt, zoals de Camarque en Andulsiers, maar wel "sierlijk" lopen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:02

Hahaha, nou ja, de mijne hebben ze ook al uitgemaakt voor zwarte tinker en nog wel meer, dus ik ben alles gewend Lachen.

In elk geval als ik een foto van mijn mérens plaats naast een foto van jouw Fries ziet de mijne er toch echt een stuk 'lomper' uit. Korte benen, we heel stevig...
Je zal het er ongetwijfeld mee eens zijn dat er een flink verschil in bouw zit. Ik kan me wel voorstellen dat mensen de fries wat luxer gebouwd vinden en de mérens wat meer als een werkpaard.
Snap je me of leg ik het nou heel onduidelijk uit? Knipoog

Ariège

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:06

Leuke discussie zo. Ik heb zelf een Merens van 1.53 m en eentje van 1.48 m. De grote is een Frans gefokt dier met een sporttypisch exterieur en ziet er niet echt uit als een compact zwaargebouwde pony, maar ook bij hem kun je duidelijk zien dat het geen Fries is. De andere is een "echte' Merens merrie volgens de voor de meeste mensen geldende normen, oftewel, compact en laag op de benen. Het verhaal dat de Merens beter is voor bepaalde takken van sport vind ik erg overdreven, want zoals bij ieder ras heb je typen en karakters die beter zijn in het een dan het ander, dit geldt mi eveneens voor het uithoudingsvermogen van een paard. Wat mij veel belangrijker lijkt is het plezier dat je met je paard cq pony hebt en dat je datgene ermee kunt doen wat je wilt.

De opmerkingen van anderen over wat voor een ras het nou is vind ik altijd wel grappig, het is nl toch wel heel bijzonder als je met bijvoorbeeld een shetlander van 1.53m op concours komt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:44

Antheman schreef:
Nou , dan wens ik je veel succes!

Een merens is geen beginnerspony.

helaas moet deze merrie nu weer verkocht worden omdat ze te wild is met rijden.
de moeder van dat meisje kan die pony niet aan.
maar ze hebben maar 2 weken gedaan over het inrijden en ik vind dit nogal weinig.ik mag toch een poging wagen binnenkort.
ik ben al vaak van paarden en pony,s gevallen en ben het nu wel gewend Haha! ik hoop dat het lukt.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:41

op marktplaats was er ook een van 1.28
die was 'ontstaan' Tong uitsteken door inteelt
en hij/zij heette marissa Haha!
naamgenootje Haha!
jeuj:P

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:31

Ik heb een kleine fries.
Maar ze heeft normale proporties...en is heeeel knap al zeg ik het zelf *stoeff stoeff* Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:11

inowa schreef:
helaas moet deze merrie nu weer verkocht worden omdat ze te wild is met rijden.
de moeder van dat meisje kan die pony niet aan.
maar ze hebben maar 2 weken gedaan over het inrijden en ik vind dit nogal weinig.ik mag toch een poging wagen binnenkort.
ik ben al vaak van paarden en pony,s gevallen en ben het nu wel gewend Haha! ik hoop dat het lukt.

Tja,....
Ik deed een jaar over het inrijden!

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:52

Dat jullie merens wordt "uitgescholden" voor een fries komt denk ik omdat de fries gewoon een bekender ras is voor mensen die er niet veel verstand van hebben en als ze dan een zwart paardje zien met behang zullen ze al gauw aan een fries denken (denk ik) Persoonlijk zou ik het een compliment vinden, maarja, ik ben dan ook een friezengek, haha!

tekno

Re: Kleine Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:51

Hallo, ik las net dit toppic over kleine friezen?
het kan inderdaad ook de fellpony zijn.
ikzelf ben flink in de weer geweest met deze pony's, en nu nog steeds.
op de fellpony heb ikzelf leren rijden, hele lieve en gebruiksvriendelijke pony's zijn dat.
de merrie waar ik op reed is helaas verkocht, maar ik kan gelukkig haar dochter elke dag zien die zo op haar lijkt.

als jullie meer over de fellpony willen weten dan moet je het maar vragen, ikzelf heb ze bereden, verzorgt en mee geholpen met het beleren van fellpony's onder het zadel en voor de mensport.

Dannyzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:57

Ik heb ook een Merens. Die van mij is vrij groot voor een Merens, 1.55 m. Bij mij op de vereniging rijden ook 2 zuivere Friezen, 2 merries van ongeveer 6 jaar oud, deze zijn ongeveer even groot als mijn Merens.

Ik heb ook al heel vaak gehoord dat mensen denken dat mijn Merens een Fries is. Vandaag nog, ik had concours en toen hij de trailer af kwam zeiden mensen, "leuke Fries". Ik heb zelfs eens gehad dat een man die zelf Friezen fokt, vroeg of Danny ook een Fries was!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:10

inderdaad mickey1989 die marissa van 1.28 heb ik een beetje gekend.. wist nie dat ie te koop stond... dat is idd een echte mini fries... het zag er niet uit helaas... gewoon hoofd.. super korte benen....er kon niks mee worden gedaan... door deze afwijking... best wel zielig

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:54

Wat heet gekend! Marissa was van ons! En ten eerst ze was absoluut niet zielig!! Ze zag er wat vreemd uit, met een in verhouding een te kleine kont, en we konden haar verder ook niet gebruiken. we hadden haar als gezelschap voor onze veulens die afgespeend werden, en dat vond ze geweldig! Marissa is twee jaar terug verkocht omdat we steeds meer veulens kregen. Bij die mensen is ze nog een jaar geweest, toen is ze gestorven. Haar weerstand was veel lager als van een gemiddeld paard, en ze werd daar ziek en kwam er helaas niet meer bovenop. We missen haar verschrikkelijk, een grotere lieverd ben ik nog nooit weer tegengekomen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:46

Een echte barokke Fries heeft vaak een stokmaat rond de 1.60, sommige zijn ook maar 1.55
Dat zijn geen mini Friezen, maar ouderwetse Friezen, die zijn wat compacter en zwaarder. Ik vind ze persoonlijk veel mooier dan de moderne Friezen, met die lange ranke benen, en zo rank gebouwd.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:51

@maessie: Was dat een zuivere Fries?
Ze is idd heel erg uit verhouding, heeft ze misschien iets gehad, dat ze ziek is geweest, waardoor ze een paar groeiperiodes heeft gemist ofzo? Ze ziet er trouwens wel heel vriendelijk uit. Heel leuk kopje.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:12

merens, lijk ook op een fries

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:25

Marissa was een echte Fries. Haar ouders waren beide volle stamboekfriezen. Ze is als lilliputter geboren, dus als veulentje was ze al ontzettend klein. ze is waarschijnlijk ook met de fles grootgebracht, omdat ze niet bij het uier kon. Het is door een vorm van inteelt gekomen. De meeste veulens worden gelijk afgevoerd, omdat het een schande is voor de fokkers. Marissa heeft dus geluk gehad, en een superleventje. Het was idd een lieverd, echt supervriendelijk en vond alles best. Als ze wat sterker was geweest was het de ideale beginnerspony geweest!