Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
libke schreef:wat vinden jullie daarvan?
libke schreef:Wat me dan ook een beetje opvalt is dat de handelaren tegenover vroeger steeds minder de paarden onmiddelijk aankopen .Zo rijdt ik onze paarden altijd aan tot een bepaald niveau en dan worden ze verkocht .Die mannen zijn wel allemaal geinterreseerd ,ja maar het paard moet bij hun komen te staan en ze beloven je dat ie in de maand verkocht zal worden .Mijn 5-jarige staat nu al 6 weken bij een grote handelaar maar tot nu toe geen cent gezien nochtans na 2 weken viel het paard zo mee dat ie hem zelf wel zou inkopen en toch ben je van hen afhankelijk als je een goed paard wil verkopen.Voorheen zagen ze een goed paard en kochten heel vlug om de anderen voor te zijn ,wat vinden jullie daarvan?
libke schreef:"Bijna driekwart van de productie koerst richting dressuurveulens ,dat betekent goed verkoopbare draftalenten met minstens 1 niet- of antispringvererver in de afstamming.Het wordt steeds moeilijker om jonge ,voor de internationale markt geschikte springpaarden te vinden.
Zannekin schreef:Wat in het artikel duidelijk gezegd wordt dat Alane aanhaalde:
"Die jüngsten Auktionsergebnisse, etwa im Zuchtgebiet Hannover, liessen den Schluss zu, dass Blutlinienmischmasch nicht gefragt und somit auch unverkäuflich ist. In Verden blieben 16 Fohlen ohne Zuschlag, überwiegend solche, deren Abstammungsbild nicht klar war."
Ik denk dat Nederland en België nog aan dat stadium toe moeten komen, omdat er nog niet een echte dressuurfokkerij is en die "mischmasch" hier zeker nog wel verkoopbaar is.
Citaat:Nach dem Motto: "Mit Springabstammungen war kein Geld zu verdienen, jetzt versuchen wir es mit Dressur!" Ob dieses durchaus erstrebenswerte Ziel, nämlich Geldverdienen, allerdings in kürzester Zeit mit der Paarung von Extremveranlagungen zu verdienen ist, darf noch bezweifelt werden.
adriana schreef:En de springstammen worden naar de knoppen geholpen, doordat er mensen zijn die een prachtige merrie hebben staan en denken dat ze daar de stempel dressuur op kunnen plakken. Terwijl het een springpaard is.

Zannekin schreef:Onze Weltmeyer merrie is misschien zo'n voorbeeld, uit een niet super maar wel gewone springstam. Haar grootmoeder is Larissa van Lugano I. Deze Larissa gaf een dochter met Wendenburg (Wendekreis) die je nu ook wel terugziet in dressuurbloed en die werd dan weer gepaard aan Weltmeyer. Maar Larissa werd ook gekruist met Wendekreis zelf en dit produkt leverde via een tussenstap met Landfriese een goedgekeurde springhengst: Labamba.
Misschien sprong die Wendenburg dochter niet genoeg en werd daarom besloten Weltmeyer erop te zetten, of misschien bleek de moeder over meer dressuurtalent te beschikken. Feit is wel dat ze de staatspremie behaalde en dus zeker geen brol was.
Ik zie het eigenlijk helemaal niet zo dat die stam dan kapot is, wel verloren voor de springsport maar het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt
Een dochter van deze Weltmeyer was nu 7e/23 in de Nationale dressuurfinale in Saumur voor 3-jarigen. Het blijft een mooie stam dan toch.