Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dees schreef:Toscana's theorie over de verkoop in verhouding tot merrieveulens is klinkklare onzin.
De markt vraagt om hengstveulens. De fokker wil zijn merrieveulens houden. Maar als de fokker teveel merrieveulens heeft, en dus wil verkopen zal hij merken dat merrieveulens veelal aan de straatstenen niet te slijten zijn.
Hengstveulens, dàt is de handel.
Helaas heeft de koper de weg naar de relatief onbekende fokker niet gevonden, waar ook heus aardige beestjes worden geboren. Die beestjes nemen de hengstboeren mee naar de najaars-veemarkten. Zo ook bijvoorbeeld Van Manen; de Ferros en Rhodiums heb je voor het uitzoeken in Zuidlaren
Dees schreef:Hengstveulens worden later van die gezellige ruinen voor de sport; lekker stabiele beesten die geen last hebben van hormoonspiegelschommelingen. Hengsten/ruinen hebben vaak net even wat meer uitstraling dan merries, en vaak worden ze ook groter.
In de dressuur zijn ze extra gewild, daar men vermoedt dat merries minder sterk kunnen verzamelen in de galop vanwege de ligging van eierstokjes enzo. voor de springsport is dit verschil te verwaardelozen.

Sjuimpje schreef:Merrie's zijn volgens mij niet moeilijker te verkopen omwille van de hormoontjes

Sjuimpje schreef:Wie zegt dat het aan
mijn ervaring ligt![]()

Sjuimpje schreef:Nou Dees, jij hebt jezelf nogal hoog zitten.
Wie zegt dat het aan mijn ervaring ligt![]()
Ik kom heus nog wel eens ergens, verkoop ook nog wel eens wat en spreek dus uit ervaring.
Dees schreef:Retorische vraag Holly, je verraadt je antwoord al
Dees schreef:Mijn ervaring: 2 merries naast mekaar is voedernijd en verzuurde blikken eens per 3 weken. Bleh. Ze molden de hele boxwand die hen scheidde.
Eén merrie, dat is echt de bloody limit in mijn stal
Dees schreef:Mijn ervaring: 2 merries naast mekaar is voedernijd en verzuurde blikken eens per 3 weken. Bleh. Ze molden de hele boxwand die hen scheidde.
Eén merrie, dat is echt de bloody limit in mijn stal