kosten aankoop dressuurveulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:09

Ik vind 1500 tot 2000 euro (toch ruim 4000 gulden!!) ook een hele nette prijs. Het gaat om een veulen waar nog weinig over te zeggen is. Kijk maar naar de veulenveilingprijzen, dit zijn geselecteerde veulens waar een er toch een groot aantal voor onder de 3000 euro weggaan. En het verhaal van de kosten van dekgeld, dierenarts en dergelijke is natuurlijk ook een keuze van de fokker. Je kunt 800 euro dekgeld betalen of 1500-2000 euro, maar de hoogte van de prijs van het veulen is niet alleen afhankelijk van het dekgeld. Gewoon verder zoeken en inderdaad jouw eigen prijs bieden. De meeste fokkers zullen wel terug moeten komen in de prijs. En tja op marktplaats e.d. is het natuurlijk ook zo dat de fokker eerst kijkt wat er voor de andere veulentjes gevraagd wordt en doet dan vrolijk mee.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:20

Dees schreef:
Toscana's theorie over de verkoop in verhouding tot merrieveulens is klinkklare onzin.
De markt vraagt om hengstveulens. De fokker wil zijn merrieveulens houden. Maar als de fokker teveel merrieveulens heeft, en dus wil verkopen zal hij merken dat merrieveulens veelal aan de straatstenen niet te slijten zijn.
Hengstveulens, dàt is de handel.

Helaas heeft de koper de weg naar de relatief onbekende fokker niet gevonden, waar ook heus aardige beestjes worden geboren. Die beestjes nemen de hengstboeren mee naar de najaars-veemarkten. Zo ook bijvoorbeeld Van Manen; de Ferros en Rhodiums heb je voor het uitzoeken in Zuidlaren

Mijn "theorie" was ook meer een gedachtengang hoor. Niet op feiten gebaseerd o.i.d.
Maar om dan te stellen dat er voornamelijk interresse is in hengstveulens? Waar is dat dan op gebaseerd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:29

Hengstveulens worden later van die gezellige ruinen voor de sport; lekker stabiele beesten die geen last hebben van hormoonspiegelschommelingen. Hengsten/ruinen hebben vaak net even wat meer uitstraling dan merries, en vaak worden ze ook groter.
In de dressuur zijn ze extra gewild, daar men vermoedt dat merries minder sterk kunnen verzamelen in de galop vanwege de ligging van eierstokjes enzo. voor de springsport is dit verschil te verwaardelozen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:41

Dees schreef:
Hengstveulens worden later van die gezellige ruinen voor de sport; lekker stabiele beesten die geen last hebben van hormoonspiegelschommelingen. Hengsten/ruinen hebben vaak net even wat meer uitstraling dan merries, en vaak worden ze ook groter.
In de dressuur zijn ze extra gewild, daar men vermoedt dat merries minder sterk kunnen verzamelen in de galop vanwege de ligging van eierstokjes enzo. voor de springsport is dit verschil te verwaardelozen.

Ja een ruin is wat evenwichtiger en dat van die eierstokjes is wel interressant, ik had dat nog niet gehoord. Zo kom je nog eens wat te weten.
Ach.. het is maar net wat je er zelf mee wilt.. een ruin heb je om te rijden. Krijgt hij een weide-ongeval o.i.d. dan kun je er "niks" meer mee.. een goede merrie kun je dan altijd nog mee fokken.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:06

dekgeld voltaire is bijv. 2500 euro, tel daar de kosten van begeleiding, onderhoud enz op ...... Dan zou ik niet gaan fokken als ik het veulen kon verkopen voor 1000 euro....Pech kun je hebben, maar zoveel verlies op 1 dekking is een beetje veel..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:09

Merrie's zijn volgens mij niet moeilijker te verkopen omwille van de hormoontjes
Het zit hem eerder in de fokwaarde. Ik merk heel duidelijk dat mensen bij een merrie vragen om de predikaten in de moederlijn en naar de sportprestaties van moeder, moedersmoeder en broers en zussen.
Bij een hengstje gaat het de meeste mensen toch meer om het individu.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:24

Sjuimpje schreef:
Merrie's zijn volgens mij niet moeilijker te verkopen omwille van de hormoontjes

Het is duidelijk dat jij niet veel in handel zit. Ik zou zeggen, bel de eerste de beste handelaar aan en biedt hem eens een merrie van 3 jaar aan met een dressuurpapiertje.
Of beter; biedt je merrie eens te koop aan bij een sportruiter...

Het is niet bewezen, maar sportruiters spreken het weldegelijk uit daarom geen merrie te willen.

En ik persoonlijk wil geen merrie meer vanwege die vermaledijde hengstigheid. Voor mij als amateur is het maar lastig, een proef te rijden als de merrie hooguit wijdbeens wil gaan Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:56

Heb daar toe nu toe bij al mijn merries niet echt last van. De ene is wel humeuriger dan anders, de ander luier. Maar bij mij moeten ze toch werken hoor hengstig of niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:58

Mijn ervaring: 2 merries naast mekaar is voedernijd en verzuurde blikken eens per 3 weken. Bleh. Ze molden de hele boxwand die hen scheidde.
Eén merrie, dat is echt de bloody limit in mijn stal Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:08

Nou Dees, jij hebt jezelf nogal hoog zitten.
Wie zegt dat het aan mijn ervaring ligt
Ik kom heus nog wel eens ergens, verkoop ook nog wel eens wat en spreek dus uit ervaring.
Ik zet onze veulentjes te koop, komt er iemand voor dan is het mooi zo niet dan houden we ze. Ik merk duidelijk verschil tussen de belangen die mensen hebben bij een merrie of hengst veulen. Bij een hengstje is er nog nooit gevraagd naar predikaten of naar de prestaties van de moeder. Met de merries is dat tot nog toe altijd het eerste waar men naar vraagt.

Ik zelf heb overigens verschillende merries (gehad) en die hengstigheid die jij beschrijft is nogal extreem, van alle merries die ik mijn leven gereden heb was er maar eentje die dat gedrag vertoonde.
Elk paard heeft wel wat, wij hebben bijvoorbeeld een ruin die niet fijn naast andere ruinen te stallen is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:13

Ik heb altijd alleen maar merries gehad en ik wil niet anders Schijnheilig Knipoog

Ben van mening dat je voor 3000 euro toch echt wel een heel best veulen moet kunnen kopen. Helaas zijn de vraagprijzen de laatste tijd zo absurd hoog!
Ik zag laatst zo'n krantje en ik lachte me rot: hengstveulen, vr.pr. E 22.500!!! Haha! Haha!
Van dat soort fantasieprijzen pies ik echt spontaan im mijn broek hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:18

Sjuimpje schreef:
Wie zegt dat het aan
mijn
ervaring ligt

Ach gut
Zal wel aan mij liggen... Knipoog

Toch, een merrieveulen verkoopt dus kennelijk alleen met een predikaatrijk papier, terwijl een hengstveulen verkoopt ongeacht het papier.....
Laatst bijgewerkt door Dees op 29-09-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:19

Er stond pas een veulen te koop voor 10.000 euro.. Ik heb een nakomeling van dezelfde hengst.. Kom nou, echt absurd.. Sja je kan het best vragen, maar of je het ervoor krijgt is een 2de..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:30

Sjuimpje ik ben het niet met je eens dat een merrieveulen duur/verkocht word vanwegen het papier en een hengst niet.

Het draait veel meer om uiterlijk en uitstraling hoor.
Dan kan je nog zo'n geweldig papier bij je veulen hebben, hengst of merrie die er niet mooi uitziet en ook niet de uitstraling heeft van een sporter verkoopt gewoon niet makkelijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:32

Ik heb helemaal niet over duur verkopen gesproken Verward
Je hebt het topic niet goed begrepen denk ik.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:34

Jij begrijpt mij niet.
Ik zei duur / verkopen. Dat is niet hetzelfde als duur verkopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:35

Ik zeg niet dat het alleen om het papier draait,
ik zeg alleen dat het een extra criterium punt is waar een merrie veulen op kan blijven staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:37

Nee, alleen een goed papier maakt een merrieveulen de moeite waard.
Klein interpretatie-verschilletje

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:38

Dat is toch koek, dat geld het zelfde voor een hengstveulen.
Wat je ervoor krijgt is puur wat je aanbied.
Al is het papier nog zo geweldig, als het veulen lelijk/niet prestatiegericht genoeg is, dan sta je daar met je leuke papiertje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:50

Retorische vraag Holly, je verraadt je antwoord al Haha!

Uiteindelijk draait het er idd wel om wat er voor dier te koop staat.
Liever een patent merrieveulen met alles er op en eraan dan een druif van een hengstveulen. Uiteraard. Maar de groep kopers die unisex georienteerd is, is weldegelijk kleiner dan de groep die hengstveulens koopt.

Maar dat was het topic toch helemaal niet, eigenlijk...
Het ging toch om een representatieve prijs voor een veulen?

Goede veulens kosten in Friesland een euro of 3 tot 5 duizend.
Normale veulens kosten rond de 2.000.
Veulens met een minnetje (witte voet, witte kop ofzo) of van fokkers die haast hebben met het uitdunnen zitten vaka rond de 1.000.

Excessen naar boven heb je altijd. Sommigen leven in fantasiewereld, andere bieden werkelijk een excellent veulen aan. Maar dat zijn er maar heel weinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:51

Sjuimpje schreef:
Nou Dees, jij hebt jezelf nogal hoog zitten.
Wie zegt dat het aan mijn ervaring ligt
Ik kom heus nog wel eens ergens, verkoop ook nog wel eens wat en spreek dus uit ervaring.

Toch is het wel zo dat merrie's (veulen of niet) echt moeilijker te verkopen zijn dan ruinen of hengsten. Tenzij je puur mensen hebt die een fokmerrie willen. De meeste particulieren en handelaren willen geen merries. Vooral als het om sportpaarden gaat. Voor de recreatie is het weer wat makkelijker.

Ik ken zelfs handelaren die in sportpaarden doen die niet eens komen kijken voor een merrie!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:55

Dees schreef:
Retorische vraag Holly, je verraadt je antwoord al Haha!

Bedoel je nu mijn vraag welk veulen ik duurder heb verkocht als het andere?
Ik verraad denk ik niks, maar ben wel benieuwd welke sjuimpje zou aanwijzen en waarom.
Laatst bijgewerkt door holly op 29-09-04 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:55

Dees schreef:
Mijn ervaring: 2 merries naast mekaar is voedernijd en verzuurde blikken eens per 3 weken. Bleh. Ze molden de hele boxwand die hen scheidde.

Nou dat ligt dan denk ik toch echt enkel en alleen aan jouw persoonlijke ervaringen want heb daar geen last van.

Als mannen ook zo gaan redeneren over de maandelijkse periode van vrouwen voorzie ik veel alleenstaanden Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:57

Kijk maar eens wat de veulens opbrachten op de veulenveilingen.
Wie worden er het goedkoopst verkocht? Juist, de merrietjes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:00

Dees schreef:

Wat dacht je dan van 4 merrie's naast elkaar. Of ik heb meer dan geluk want ik heb geen last met hengstigheid. Haha!