appaloosa kruising

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:11

Ik heb een appaloosa x shagya arabier

Foto's in mijn profiel

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:07

De moeder zal inderdaad een few spot zijn, vandaar dat ik het tussen " " had getiept. De vader is, volgens de handelaar, zwart met een bos manen en lange sokken. Maar goed, dat doet er eigelijk niet toe.
Dit is 'm:
Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:02

Appie-Rulez, wat bedoel je met het karakter van een appie? Volgens mij is het NAS nog steeds een stamboek op kleur gebaseerd, waar dus allerlei bloedlijnen in voorkomen. Denk niet dat je dan van een typerend karakter kan praten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:19

Mensenoog is een witte rand om de iris. Bij de eerste foto van mijn paard kun je het goed zien. Maar ik meende het dus ook bij jouw paard op deze foto's te zien:
Afbeelding
Afbeelding

En hier zie je ook goed dat jouw paard echt een appaloosa-kleur heeft, al is het in een "minimale" vorm, meestal hebben ze meer wit. Wel apart!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:40

Ja, Partout van Nassie heeft mensenogen Lachen Gestreepte hoeven had hij dacht ik ook, heel licht. Die vlekken op zijn kont zijn echt grappig, ze zijn heel klein, maar er zitten in al die kleine vlekjes heel duidelijk stippen. Hij heeft aan de andere kant ook nog een vlek met stippels op de zijkant van zijn buik.

Maar even een vraagje tussendoor voor de appaloosa-kenners; kan appaloosa qua kleur een generatie overslaan?
De moeder van patout komt namelijk uit een appaloosa-moeder (panterbont voor zover ik begreep). De vader van de moeder is Neron (bonte NRPS pony-hengst). Die is dus gefokt op kleur, resultaat moest zijn bont, pintaloosa of appaloosa, maar wat kwam eruit? Juist, een gewone vos Haha! Tenminste, een Sabino-vos, ze is gewoon vos met alleen een bles en een witte vlek onder de buik.
De moeder van Partout heeft dus geen appaloosa-aftekeningen, de vader van Partout is Juventus (bruine KWPN-hengst). En Partout heeft weer stippels Haha! Verward

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:32

Partout heeft idd een mensenoog... Dat je dat nog nooit is opgevallen Natas?!
Btw... Is een mensenoog dan ook een kenmerk voor de appaloosa??

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:56

Liesjuh schreef:
Partout heeft idd een mensenoog... Dat je dat nog nooit is opgevallen Natas?!

Euhm...... Nee.. Bloos
Want bij het veulen op stal zie ik het wel... maar bij Partout? Schijnheilig is me iedergeval niet opgevallen... Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:16

Het is wel heel vreemd hoe Partout gefokt is, want appaloosa kan niet een generatie overgeslagen worden! Dus zal de moeder toch op de een of andere manier een appaloosa moeten zijn, hoewel dit dus absoluut niet blijkt uit de omschrijving van de moeder. Of het moet zijn dat het bont teruggekomen is (dan via het sabino-gen), en die gestreepte hoefjes en het oog toevallig zijn?
Dat oog kan wel, een hackney-veulen bij ons op stal heeft ook een mensenoog namelijk, en daar zit dus absoluut geen appaloosa in!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:03

kan partout niet sabino zijn?
Nogmaals over het menselijk oog. Een appaloossa heeft een menselijk oog, maar dat betekend niet gelijk dat elk paard met een menselijk oog een appie is

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:26

Mijn Udinde heeft ook een "menselijk oog". Ze heeft gewoon een klein pupil, waardoor het randje wit is. Zij is absoluut geen appie. In de verste verte niet.
Zo kan het natuurlijk ook zijn met gestreepte hoeven en een enkele stip.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:14

Neonlight schreef:
Het is wel heel vreemd hoe Partout gefokt is, want appaloosa kan niet een generatie overgeslagen worden! Dus zal de moeder toch op de een of andere manier een appaloosa moeten zijn, hoewel dit dus absoluut niet blijkt uit de omschrijving van de moeder. Of het moet zijn dat het bont teruggekomen is (dan via het sabino-gen), en die gestreepte hoefjes en het oog toevallig zijn?
Dat oog kan wel, een hackney-veulen bij ons op stal heeft ook een mensenoog namelijk, en daar zit dus absoluut geen appaloosa in!

Die moeder van Partout moet toch wel wat appaloosa-gen in haar hebben... Ze komt uit een appaloosa moeder... Dus ik neem aan dat de kenmerken die Partout heeft toch wel degelijk van de appaloosa kant moet komen. Misschien niet alles maar wel een gedeelte... Zijn moeder heb ik ook maar 2x gezien in het donker en kon toen alleen een vlek op haar buik vinden en ik zit net even een foto te bekijken en volgens mij zie ik daar ook nog een mensenoog!
En tuurlijk betekend een mensenoog niet gelijk dat er appaloosa in zit. Maar bij hem weten we dat het erachter zit, dus grote kans dat dat wel zo is! Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:48

stef schreef:
Nogmaals over het menselijk oog. Een appaloossa heeft een menselijk oog, maar dat betekend niet gelijk dat elk paard met een menselijk oog een appie is

Nee, lijkt me niet, beetje erg vreemde plaats voor de vlekken dan, precies op de plaats waar normaal de blanket zit, bovenop de achterhand. Als een sabino vlekken heeft komen die naar mijn weten van onder vandaan (buik bijvoorbeeld, en hij heeft onder zijn buik geen vlekken).
Afbeelding
Afbeelding

Als moeder wel appaloosa kenmerken heeft, zoals gestreepte hoeven en mensenogen, maar zelf solid is, kan ze dan wel een nakomeling geven met vlekken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:53

naar mijn weten niet. Als ze het appie gen hebben, komt dat er ook uit. Meavey en cassidy zijn hier meer in thuis (m.a.w. ik kan het compleet mis hebben)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:34

Uit een solid appaloosa merrie kan geen appaloosa-kleur meer komen dacht ik. Het gen is te erg verzwakt dan.

Liesjuh schreef:
Die moeder van Partout moet toch wel wat appaloosa-gen in haar hebben... Ze komt uit een appaloosa moeder...

Nee hoor, het appaloosa-gen is een dominant gen. Als de moeder geen few-spot merrie is (en dat is ze niet) heb je in deze combinatie 50% kans op appaloosa. Het veulen krijgt het gen of krijgt het niet, een klein beetje kan niet.

pril85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:31

ik heb ook een kruising appie Lachen
vader is een zwart bonte shet en moeder een appie, maar ik weet niet of de mijne nou een mense oog heeft want de ene keer denk ik van wel maar de andere keer van niet, als ik zo mijn foto's van hara is bekijk hier op bokt.
in het echt heb ik er nog niet echt op gelet.
maar voor de rest heeft ze: gestreepte hoeven, gespikkelde geslachtsdelen, stippen rondom der ogen en op dr mond.

dit is dr
Afbeelding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:38

stef schreef:
Ik zie in jou paard dus absoluut geen appaloossa. Een menselijk oog is een kermerk van appaloossa's, maar dat zegt niet dat elk paard met een menselijk oog een appie is.
Gestreepte hoeven en gespikkelde geslachtsdelen, neus en oogleden horen er allemaal bij

Hoeft niet hoor Lachen

pril85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:52

heej jou ava beweegt!
haha ik zag ineens dat oogje knipperen Tong uitsteken

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 02:43

Citaat:
Appie-Rulez, wat bedoel je met het karakter van een appie? Volgens mij is het NAS nog steeds een stamboek op kleur gebaseerd, waar dus allerlei bloedlijnen in voorkomen. Denk niet dat je dan van een typerend karakter kan praten

naast mijn kruising heb ik ook nog twee volle appaloosa's en ik vind dus wel degelijk dat je kunt spreken van een specifiek karakter...

de gemiddelde trainer die in aanraking is geweest met appies zal dit ook beamen.
appaloosa's hebben een vrij bijzonder karakter, ze hechten zich heel sterk aan 1 persoon (waarmee ik niet zeg dat ie eenkennig is!!)
willen zeer graag voor je werken, en hebben een zeer uitgesproken mening Haha!
straf een appie onterecht en hij doet nooit meer iets voor je, behandel hem met respect en dan doet hij alles voor je....
bij een appie moet je absoluut je respect verdienen, die krijg je niet zomaar van ze...

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:04

Wij hebben een kruising Appaloosa x Haflinger gehad;
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:13

Appie_rules, heb je het dan over een NAS of een amerikaan?

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:26

over een amerikaan... dat is toch het enige ras dat zich met recht appaloosa mag noemen... Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:18

Ach, mij maakt het allemaal niet zoveel uit, als het beestje maar een naampje heeft.
Nu begrijp ik je echter en ben ik ook met je eens dat ze een bepaalde karaktereigenschap kunnen hebben.
Ik dacht dat je het over het NAS had, en daar lijkt me dat moeilijk, omdat er gewoon allerlei bloedlijnen in zitten

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:07

Mijn Appaloosa is een kruising met een Quarter Horse.

Afbeelding

Ook heb ik nog een veulen Appaloosa NMRPS paardje.

Afbeelding

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:13

stef schreef:

Ik zou zelfs zeggen: Een Appaloosa is een gestippeld paard (meestal) maar dat wil niet zeggen dat elk gestippeld paard een appaloosa is! Knipoog

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:49

Hoi Ik heb een appaloosa X arabier/Welsh.

Hij heet sparkling spotted spikey en is inmiddels 1 1/2 jaar oud.
zijn benen Manen en staart zijn zwart, zijn lichaam is wit met bruine stippen.
De hoeven zijn gestreept en zijn geslachts delen hebben vlekken!
En ja hij heeft "mensen" ogen.
Ik zal eens kijken of ik een fotootje van hem kan vinden.