Lenden mechanisme

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:47

Het woord 'lendenmechanisme' bestaat op Bokt. Het eigenlijke woord is het Duitse woord 'Hankenbeugung'.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:56

Kan je nu stellen dat succesvolle paarden in de dressuur en of springwereld een goed functionerend lendenmechanisme hebben of is dit te kort door de bocht ?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:00

Magique schreef:
Kan je nu stellen dat succesvolle paarden in de dressuur en of springwereld een goed functionerend lendenmechanisme hebben of is dit te kort door de bocht ?

Zo zou het wel moeten zijn, maar er zijn voorbeelden genoeg van paarden op het hoogste niveau die hoge cijfers hebben gekregen voor bijv. een niet correct uitgevoerde Piaffe.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:02

Bucephalus schreef:
niet correct uitgevoerde Piaffe.

Ja maar dan rijst de vraag, wat is correct? Die zogenaamde niet correcte piaffe scoort dus wel, daar draait het bij de topruiters om

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:02

Salinero bv ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:04

Magique schreef:
Salinero bv ?

Dacht niet dat die slechte cijfers voor de piaffe of passage had

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:04

Welke paarden, op top niveau hebben geen goed functionerend LM maar presteren wel ?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:05

Speciaal voor Sarabande:

Wouter24 schreef:
Ja maar dan rijst de vraag, wat is correct? Die zogenaamde niet correcte piaffe scoort dus wel, daar draait het bij de topruiters om

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:10

Magigue op die opmerking van Wouter kom jij met Saliniero, waarin men kan lezen dat je op het niet correcte reageert.

Dus als je iets wilt stellen, moet je iets meer woorden gebruiken.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:12

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:14

Iedereen ziet dat Salinero waggelt in de piaff. Is dit correct dan ? Het gaat er niet om wel of geen goede cijfers, gaat erom of het correct is en niet wat voor een cijfer een jurylid eraan hangt.

Probleem wat Wouter al zei wat is coorect ? Wat voor jou correct is hoeft dus niet voor mij correct te zijn

Zo duidelijk genoeg ?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:17

Wouter24 schreef:

Dr. Hillary Clayton heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop internationale Grand-Prix paarden de Piaffe uitvoerden. Ze heeft daarbij gebruik gemaakt van platen die de druk van elk been konden meten, waarmee werd afgezet.
Bij veel paarden bleek, dat de afzet verliep via de schouders en niet door meer gewicht te dragen op de achterhand. Bij een correct uitgevoerde piaffe daalt dus de achterhand, wordt deze ronder en door de spieren meer onder het lichaam getrokken en buigen de gewrichten, waardoor de achterhand meer gewicht krijgt te dragen.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/coll ... hp#nouveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:18

Bucephalus schreef:
Het woord 'lendenmechanisme' bestaat op Bokt. Het eigenlijke woord is het Duitse woord 'Hankenbeugung'.

Er is samenhang tussen die twee, maar het is niet hetzelfde .

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:20

Volgens mij is de tendens de laatste tijd hoe spectaculairder de oefening wordt uitgevoerd belangrijker is dan de correctheid Huilen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:23

Lovely schreef:
Er is samenhang tussen die twee, maar het is niet hetzelfde .

Nee, dat klopt, Hankenbeugung is het totale begrip voor de correcte houding van de achterhand in de verzameling . Lendenmechanisme refereert alleen aan een onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:25

Magique schreef:
Volgens mij is de tendens de laatste tijd hoe spectaculairder de oefening wordt uitgevoerd belangrijker is dan de correctheid Huilen

Voorwaartse beweging wordt niet gewaardeerd, zijwaartse beweging door de vingers gezien. En dat alles zolang ie maar van de grond af komt, bouncen moet ie!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:28

Afbeelding

Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:31

Lovely schreef:
Voorwaartse beweging wordt niet gewaardeerd, zijwaartse beweging door de vingers gezien. En dat alles zolang ie maar van de grond af komt, bouncen moet ie!

Het gaat er dus niet om of het paard kan gaan "zitten" dus gewicht op de achterhand over te nemen wat alleen een paard met LM kan ?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:33

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:35

Magique schreef:
Het gaat er dus niet om of het paard kan gaan "zitten" dus gewicht op de achterhand over te nemen wat alleen een paard met LM kan ?

Ik denk niet dat het alleen gaat om het al of niet aanwezig zijn van de V en de flexibiliteit. Het is ook een kwestie van trainen en tijd. sommige paarden moeten te vroeg te hoog lopen in de dressuur.

GertJan

Wouter24 schreef:
Foto's is altijd lastig, zoals die van fidermark wie zegt dat ie niet een beetje "te" voorwaarts word gehouden?

Video Bonfire:
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... unsven.mpg

Hier nog 30 andere: http://www.dressageworld.de/cgi-bin/cl? ... fen/select

Kijk naar de piaffe van Invasor.

"Und nun aus neuerer Zeit eine Piaffe des Spaniers Rafael Soto Andrade auf dem Andalusier Invasor, die vom Gleichmaß der Bewegung, der aktiven und tief gesenkten Hinterhand sowie den hochangewinkelten Vorderbeinen her dem klassischen Idealbild schon sehr nahe kommt und insofern mit der Höchstnote 10 (vorzüglich) bewertet werden könnte."
Laatst bijgewerkt door GertJan op 01-09-04 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Lendenmechanisme betekent voor mij dat er flexibiliteit in de lenden zitten. Dat is dus niet alleen opbollen, maar ook dalen. Alleen dan kan er geveerd worden. Een rug die niet kan even in kan veren kan ook niet opbollen.

Bovendien; als je de fotos goed bekijkt, dan zie je dat de lendenen aan de zijde van het staande been wel opbollen, en die van het gebogen been zakken.

Wat ik mij afvraag nu ik deze fotos zie en me de OS herinner... heeft Barclay van Rothenberger dan wel LM?
De betere sportpaarden hebben weldegelijk een goed LM, maar in de hoge sport lopen helaas ook dieren mee die elders in de proef compensatiepunten scoren...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:41

In Athene, dat is dus de supertop, vond ik maar weinig paarden echt overtuigend piafferen, passage ging ze vaak beter af. DE schimmel deed het prima, maar daar vond ik verder weinig aan.
De mooiste piaffe en passage heb ik uit zien voeren door Weyden toen hij nog door Sven gereden werd, nog mooier deed hij dat aan de hand zoals hij dat jaren geleerd had zonder ruiterinwerking en gewicht.
Maar omdat bij de proeven alle onderdelen tellen lijken de ruiters en amazones zich liever op de "gemakkelijk aan te leren" onderdelen te concentreren.
Koppel dit gegeven terug naar de fokkers (dit is F&A toch?), wanneer het je doel is om een paard te fokken dat geschikt is van B tot GP, dan kan je ook dit gegeven in je keuze meenemen.
Mijn dochter van een internationale GP vader en grootvader is drachtig van Weyden.
Ik krijg iig iets met een goed karakter .

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:45

Dees schreef:
Wat ik mij afvraag nu ik deze fotos zie en me de OS herinner... heeft Barclay van Rothenberger dan wel LM?
De betere sportpaarden hebben weldegelijk een goed LM, maar in de hoge sport lopen helaas ook dieren mee die elders in de proef compensatiepunten scoren...

Brentina:
Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:52

Weltall:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe kan het dat een paard zo enorm kan dragen en veren in de verzamelde gangen, maar in de utigestrekte gangen een volkomen geblokkeerd lendenstuk te hebben Verward