Raskeuze?!!! Help mij!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truusbertha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 18:10

Weer een hoop goeie tips!!
Wat betreft mijn ervaring, ik ga al jaren om met arabieren, vind ze geweldig, maar ik kijk ook graag verder.... Ben dol op grote paarden. Zou het jammer vinden om er na een aanschaf achter te komen dat een ander paard beter bij me zou passen. Ik ga trouwens ontzettend op mijn gevoel af, dus als ik toevallig een leuke "vuilnisbak" tegenkom kan ik ook al verkocht zijn.
Een vriendin van me heeft twee jonge paarden gekocht, een 8 jaar geleden (arabier) en en een dit jaar (appeloosa). Haar help ik veel, dus ik heb een aardige ervaring met omgang...
Rijden deed ik lang lang geleden (zie zere kont bij verslag van de dag), maar op het moment dat ik opstijg zit ik en ik ben alleen nog maar van paarden gevallen door eigen stommiteiten en de slappe lach.... Vooral de slappe lach....
Daarom ben ik niet bang om een vurig paard aan te schaffen. Het wordt wel een ingereden versie....
het komende jaar heb ik weer les. VANAF VOLGENDE WEEK!!!
Daarna ga ik pas over tot aanschaf.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:02

Een Dales Pony.. Lachen Lijkt op een kleine fries (Meestal zijn ze rond de 1.30 soms iets groter), en lijkt sterk op de Fell Pony. Ze hebben een goed uithoudingsvermogen, en ze zijn heel sterk, ze hebben een korte maar zeer sterke rug. En ze hebben goede benen en harde hoeven..
Dus ik denk dat dat ook wel aan je eisen voldoet...

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:14

ik d8 aan een nrps Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:06

Welshjes zijn zeker erg leuk!!!! Heel veelzijdig, zeker eerlijk!!!
Als je grotere wilt heb je hele leuke Welsh K's of Cob's

Maar als ik jou was zou ik gewoon bij allerlei leuke paarden en pony's gaan kijken en het paard waarmee het meteen klikt en die verder natuurlijk ook wel bevalt kiezen....
Je kan wel zo'n leuk ras uitkiezen, maar als het niet past, past het niet Knipoog Haha!

truusbertha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 16:49

Hmmm, ik heb eens rondgekeken, vind nog geen NRPS'er leuk.... beetje heet..
De welsh Cob ga ik ook eens nader bestuderen... \
Pfoeh, wat moeilijk zeg!

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:06

BWP-ers zijn het allerbeste!
hehe,ik ben al helemaal voor ze gewonnen!
vroeger vond ik ze ook niet leuk maar nu: vanaf ik een bwp zie begin ik te kwijlen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:05

Ik kan ook zeker een NRPS aanraden, zie eerder genoemde redenen en mijn profiel Knipoog

nathasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:43

ik denk dat je niet echt naar het ras soort moet kijken maar gaan zoeken wat jou eisen zijn.. bedoel er zijn zoveel paarden die lang kunnen en eerlijk zijn

maar welch, nrps, kwpner zijn leuk

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:35

Ik dacht ook gelijk aan een Arabier of NRPS, maar misschien is een Lipizzaner ook een optie? Hebben net als de meeste Arabieren een zeer goed uithoudingsvermogen, over het algemeen erg op de "baas" gericht, en zijn zeer veelzijdig en het rijdt confortabel Haha!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:30

truusbertha schreef:
Hallo,

omdat er zoooooveel rassen zijn weet ik niet waar ik moet beginnen met het rondkijken naar een paard....
Ik hou van paarden met een duidelijk eigen karakter = een akhal-teke,
geen allemansvriend =zeker een Akhal-teke
gebruiksaanwijzing maar wel eerlijk... =akhal-teke, hebben slimme eigenaren nodig die goed kunnen omgaan met eigenzinnige karakters. Als je ze voor je weet te winnen, doen ze alles voor je.
Snel, comfortabele gangen en geschikt voor lange afstandsritten...: akhal-teke

Het uiterlijk kan me helemaal niets schelen, dan kan een akhal-teke dus

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:54

Ik vindt een arabiertje en een NRPS'er wel bij je passen.
Alleen moet het persé een ras zijn? Je kan ook gewoon rondkijken op bijvoorbeeld marktplaats naar paardjes die aan jou eisen voldoen .

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:37

Ik denk oowk een NRPS

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:45

Welsh-k, arabier of nrps....

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:30

Koop een Arabier! *LOL*
Super betrouwbaar,temperamentvol op een fijne manier, eerlijk, aanhankelijk, werkwillig, kortom: een super paard!! OK dan!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:14

Er zijn zoveel paardenrassen die voldoen aan je eisen.. Ik zou gewoon gaan zoeken, je hoeft toch niet van te voren te weten wat voor ras het word..? Gewoon gaan kijken naar paarden die jij leuk vind en die aan je eisen voldoen..

Oomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:08

Welchhhhh , en anders en andalusiertje of ehm KWPNertje haha en arabiertjes hebben ook wel een duidelijk karakter whaha. Veel succes dermee verder...

xxx naomi

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 01:40

_Kruimeltje schreef:
een haflinger? Haha!

Ik vind van ook...haflingers zijn echte vrienden van je en niet zomaar iedereens vrienden. Wel super nieuwsschierig. Lekker eigenwijs.
Je kan er alle kanten mee op.

Perfect

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:58

En 'gewoon' een KWPN'er? Het karakter verschilt per paard; wij hebben er 1 met vrij veel Engels Volbloed, die is erg rustig en laat zich niet zo gauw gek maken. De andere heeft veel Anglo-Arabisch bloed en wil nog wel eens gek doen.
Als ik jou was zou ik gewoon bij verschillende rassen/typen gaan kijken, dan kan je zelf het beste beslissen wat bij je past.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:09

Karin schreef:
Alsof ik mezelf hoor praten. Knipoog

Ik heb een NRPS'er (zie mijn profiel) en die voldoet prima aan de 'eisen' die jij hierboven stelt. NRPS'ers zijn over het algemeen erg veelzijdig en hebben 'best of both worlds' in zich, zeker als het een kruising van een Arabisch of Engels volbloed met een ponyras betreft: uithoudingsvermogen en werklust gecombineerd met taaiheid en hardheid.

Kijk eens op de site van het NRPS: www.nrps.nl

Jij hebt toch een dravebier?
of ben ik nu in de war met een andere moddie Bloos!
Hoe dan ook,je hebt echt een beeldschoon paard!
heb net even de foto's in je profiel bewondert Kwijl

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:14

weetje wat ik vind een ras kan wel kenmerken hebben maar elk paard heeft zijn eigen karakter en zijn eigen eigenschappen gewoon op zoek gaan naar een lief paard en kijken of het klikt niet naar een bepaald ras.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:12

wkoekoek schreef:
Een draver

Die van mij heeft zeker karakter en weet precies wie ik ben Schijnheilig Hij is (heel) snel, heeft een spaarstand in de draf (die houden we wel 15 km vol Haha!) en als je een goede uitzoekt kan je er ook prima recreatief dressuur mee rijden. Al onze dravers (4) hebben echt een eigen karakter, maar zijn wel lief en doen alles voor je

Ben ik helemaal mee eens OK dan!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:22

Tis eigenlijk niet verstandig om voor een ras te kiezen, je valt voor een paard's karakter Tong uitsteken

Maar ik val gewoon heel erg voor Haflingers Tong uitsteken
Je voelt het wel komen, maak je geen zorgen hoor

Succes! OK dan!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:11

Volledig mee eens je valt op een paard ook al zit je in het begin te bedenken wat het moet gaan worden.
Ik ben ook voor een appaloosa gaan kijken en wilde een hengstveulen met vlekken.
Ik kwam met een zwarte eenkleurige merrie appaloosa terug, dus zo zie je maar.
Was er gewoon voor gevallen Lachen

truusbertha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 13:53

Ja, ik vind ook dat het moet klikken en dat je voor het karakter en vooral de gangen moet gaan... Toch vind ik het leuk om de verschillende rassen die hier genoemd worden eens nader te bestuderen...
Laatst heb ik me in Merens verdiept een heel robuust paard, met veel uithoudingsvermogen en de oorsprong van die paardjes ligt in de bergen. Ze hebben dus hele harde hoeven en stevige benen en kunnen sober leven. Dit soort kenmerken van een ras kunnen voor mijn keuze wel bepalend zijn.....
(ik ga trouwens misschien verhuizen naar een grotere woning en dan moet ik mijn koop zeker uit gaan stellen....)

dagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:09

een arabier is zeker geen andermans vriend ze hebben super confortabele gangen en je kunt er alles mee( dressuur, springen, western, endurance) dus wat wil je nog meer? Knipoog