Waarom kruisen? :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:36

Wat denk jij met jouw kruising App x Haf te verbeteren aan de Haf of aan de App?

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:28

Sjuimpje schreef:
Het gaat niet zozeer om mijn persoonlijke doel,
je moet jezelf afvragen of je de rassen waarmee je kruist verbeterd? Dit is vaak niet het geval waardoor de toekomst van zo'n beestje onzeker wordt.

Als ik zie wat voor keus ik als Fjordenmerrie eigaresse heb aan Fjordenhengsten... Tja er zijn er genoeg maar of ze allemaal naar mijn zin zijn, nee. Maar ik zit ook niet in de jury daarvoor, en maar goed ook want als iedereen dezelfde smaak zou hebben....
Maar ik zoek dan naar iets wat het beste bij mijn merrie past en wat ik zelf zoek. Waarschijnlijk zou ik het veulen op dat moment voor mij zelf fokken en niet voor de 'markt'.
Ik zou mijn merrie ooit wel een keer willen kruisen. En dan dacht ik zelf richting een NRPS, maar ik zou er zelf geen hengst van 1.75m opzetten omdat dan het verschil weer zo groot is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:20

Zhivago schreef:
Dus mijn vraag: Waarom die gok nemen? Tong uitsteken

In 9 van de 10 gevallen wordt de "gok" onbewust gedaan. Zo van: ik heb een merrie en ik wil een veulentje. Ach ja, de buurman heeft een hengst, dat zal wel lukken. Dat zijn dus meestal de meest trieste gevallen. Mensen die geld uit proberen te sparen en dus feitelijk het probleem uit stellen tot aan het moment dat de opkoper komt om het product af te voeren. Dat is geen gokken, dat is fokken voor de diepvries.

Wat verder managepaarden betreft: die spelen redelijk goed op het marktgegeven in dat er nogal wat overbodige paarden gefokt worden. Die komen zo goedkoop aan hun investering voor de broodwinning. Die investering is dan gefinancierd door de fokkers, natuurlijk.

Verder zijn gezondheid en karakter gewoon zaken waarop gefokt kan worden. Een kruising hoeft helemaal niet gemakkelijker te zijn dan een volgeregistreerd dier van welk ras dan ook. Het is alleen wel een feit dat er veel fokkers zijn die karakter en gezondheid niet bovenaan hun verlanglijstje zetten, waardoor er dus veel uitval die kant op komt.

verder de "gok" met bewuste kruisingen. Tja, vanuit mijn eigen beperkte wereldje gekeken zie ik de kruising met een Welsh B al als de ver van mijn bed show. Ik heb al genoeg Arabierenbloed in mijn A's en wil helemaal niet meer maat (integendeel Knipoog ). Als ik dan kijk naar bruikbaarheid, dan zou ik eerder denken dat andere rassen er belang bij hebben om er Welsh in te kruisen dan omgekeerd. Zo is de Welsh ook ooit geintroduceerd in Nederland in de jaren 50: een mogelijkheid om een bruikbare pony te fokken uit een Shetlander. Tot het moment dat iemand bedacht dat raszuivere Welsh ponies dat doel ook dienen Knipoog

Maar wat iedere fokker moet weten als hij/zij een nieuw veulentje produceert is de doelstelling: waar is dat veulentje voor bedoeld? Voorkomen dat de merrie bevangen wordt (redelijk vaak voorkomende redenen), het vullen van de diepvries, een mooie plaats op de keuring, gezelschap voor de aanwezige paarden/ponies/mensen, sport, recreatie?

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:21

Ik zou ook niet gaan kruisen met mijn paard... Raszuivere paardjes vind ik over het algemeen mooier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:38

Ik zie dat je een tinker hebt. Als mensen nooit waren gaan kruisen, had je nooit een tinker gehad

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:16

Ach... welk ras is nog zuiver? Maar dat is weer een andere discussie. Haha!
Ik ben opzich niet voor kruisen. Ik heb zelf een kruising en ik hoop dat het leuk uitpakt. Je moet kijken wat je aan je eigen merrie zou willen verbeteren en aan de hand daarvan kun je een hengst uitzoeken.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:54

Ik ben het met tessebes eens, weinig rassen zijn nog echt 100% zuiver (uitzonderingen zoals ijslanders daargelaten).

Wat ik mij trouwens afvraag, kan het niet zo zijn dat kruisingen of vuilnisbakkies sterker zijn dan 'raszuivere paarden'? Over het algemeen is dat namelijk zo bij honden, katten en knaagdieren. De ras problemen duiken dan niet op. Just thinking, wat denken jullie?

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:57

Rytir schreef:
Ik ben het met tessebes eens, weinig rassen zijn nog echt 100% zuiver (uitzonderingen zoals ijslanders daargelaten).

Een ijslander is naar mijns weten niet een van oorsprong raszuiverpaardje, volgens mij is die ontstaan door kruisen van Fjorden (noormannen) en wilde paarden op Ijsland...