Hoe wordt het geslacht bepaald? Merrie of hengst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 18:04

Alikesflame schreef:
wil jij die statistieken hier plaatsen??

Ik weet 100% zeker dat bij koeien wel 50-50 is. Ik dacht ook bij de mens

Boek van de statistieken maar is wel uit 1985.
Misschien is het nu wel anders zou kunnen.
Maar waar het iig om ging is wanneer het een hengst of een merrie is en daar zijn we nu iig wel al achter. Er zijn bijv wel merries die alleen maar merrie veulens krijgen (ken er 1 zij heeft nu 6 veulens gehad en alle waren merries)
Hoe kan dit dan? Verder wil ik hier geen ruzie ofzo...
Ben het verder wel eens met de meesten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:25

puur toeval
Maar als de vader ook steeds dezelfde hengst is kan het zijn dat zijn X zaadjes sterker zijn, of dat hij geen tot weinig Y heeft. Dan is het toch echt kijken naar andere nakomelingen wat daar tusse nzit. Maar bij paarden, is de vader vaak steeds anders en dan ligt het meer bij puur toeval. Je kent er 1, als je nou naar die stam verder kijkt en dan zijn het allemaal merries die alleen maar merries krijgen dan is het misschien nog intressant om het te onderzoeken, maar 1 tje? Nee da`s toeval.
Ik denk dat niemand hier ruzie zoekt, maar je komt met `feiten` aan die gewoon niet onderbouwd zijn of erg oud of gebaseerd zijn op 1 gebeurtenis. En dat maakt het geen feit.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:28

er zijn natuurlijk ook merris die alleen hengsten geven. is idd toeval. mijn eerste merrie had ook 3 merrieveulens.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:25

Het geslacht wordt bepaald door het lot. Een hengst levert zeg maar per keer zo'n 1 Miljoen zaadcellen af, waarvan er 500000 een X chromosoom hebben en 500000 een Y chromosoom. Die gaan allemaal als een gek zwemmen om bij die eicel te komen. De snelstzwemmende is er het eerste.

Overigens heb ik ooit gehoord dat er bij mensen 51% jongetjes zijn en 49% meisjes. Dat wordt dan weer gecompenseerd op hogere leeftijd omdat mannen nou eenmaal meer risiko hebben op een ongeluk dan vrouwen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:45

joostvangestel schreef:
. Een hengst levert zeg maar per keer zo'n 1 Miljoen zaadcellen af, waarvan er 500000 een X chromosoom hebben en 500000 een Y chromosoom. Die gaan allemaal als een gek zwemmen om bij die eicel te komen. De snelstzwemmende is er het eerste.

En dus bepaald het mannelijke geslacht de sexe. De snelste is er eerder, maar dankzij de 'man' is dat een X of een Y.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:15

ja de man bepaald altijd de sexe......

Omdat een vrouw 2 XX heeft kan die nooit de sexe bepalen en de man heeft een X en een Y dus die heeft de keuze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:56

Bji krokodillen is het trouwens de temperatuur op de eieren die het geslacht bepaald. (even off-topic Haha!)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:13

En kikkers bepalen zelf wat ze willen zijn Haha! (ook off topic )

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 16:04

regenwormen zijn het allebei!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:26

Raya schreef:
Boek van de statistieken maar is wel uit 1985.

Dus in het jaar 1985 werden er meer jongensmensen dan meisjesmensen geboren? Of hebben we het nog over paarden?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 17:00

Justy schreef:
Dus in het jaar 1985 werden er meer jongensmensen dan meisjesmensen geboren? Of hebben we het nog over paarden?

Klopt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:09

Raya schreef:
regenwormen zijn het allebei!

net als slakken Tong uitsteken

het is geloof ik wel zo dat vrouwelijke zaadcellen (jee dit klikt idioot) ietsje groter zijn dan mannelijke, en daarom iets langere overlevingskans hebben, met als gevolg dat als je 2 dagen voor de eisprong er een hoeveelheid zaad in stopt (op welke wijze dan ook), de kans op een vrouwelijk wezen groter is...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:54

Maar wie gaat het bij de paarden nou eens uitzoeken??? Juist bij merries die op de scan worden geïnsemineerd lijkt me dat makkelijk om na te gaan. (hoeveel merries heb je eigenlijk nodig voor een representatief onderzoek?)

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:34

Ik laat Lukka waarschijnlijk insemineren dus we zullen zien.
Ik ken er verder niet meer die dat gaan doen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:49

joostvangestel schreef:
Het geslacht wordt bepaald door het lot. Een hengst levert zeg maar per keer zo'n 1 Miljoen zaadcellen af, waarvan er 500000 een X chromosoom hebben en 500000 een Y chromosoom. Die gaan allemaal als een gek zwemmen om bij die eicel te komen. De snelstzwemmende is er het eerste.

Overigens heb ik ooit gehoord dat er bij mensen 51% jongetjes zijn en 49% meisjes. Dat wordt dan weer gecompenseerd op hogere leeftijd omdat mannen nou eenmaal meer risiko hebben op een ongeluk dan vrouwen.

u heeft helemaal gelijk ..net zoals Dees
maar toch worden er bij mensen op elke 200 vrouwen 206 mannen geboren om de reden die jij eerder beschreef.. dit komt omdat een Y chromosoom lichter is dan een X chromosoom en dus sneller is

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:48

Onderzoeken zijn gaande in USA en Duitsland onder volbloed fokkers (waar KI een 'nieuwtje' is) en warmbloed fokkers (waar diepvries KI veel wordt gedaan vanwege de afstanden).

Er zijn andere topics hierover geweest en toen werd dezelfde onzin neergezet.

Mannelijke dieren bepalen door het Y de sex van hun nakomelingen ... dit is BASIS biologie.
Er zijn hengsten die merrie vaders zijn en hengsten die meer hengstjes geven ... dit is ook te vertalen naar mensen en wordt beinvloed door verschillende factoren. Een fatsoenlijke google zoek aktie levert hierover boekdelen lees materiaal.
De onderzoeken in USA en DL mbt geslacht via diepvries sperma is een 5 jaar studie die nu +/- 3 jaar bezig is ... en de verlopige resultaten duiden op meer hengstjes met diepvries. (Zoals een kennis zei: "the boys are sprinters and the girls are stayers and the sprinters usually always win")

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:07

coclusie als je een merrie veulen wilt gebruik dan liever verssperma.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:39

Zou je denken Knipoog , en ik hoop het van harte.
Heb een merrie gedekt met verssperma en daar hoop ik op een merrie veulen (net voor eisprong geinsemineerd), maar een andere gedekt met diepvries sperma en daar weet ik dat ik een hengstenveulen krijgt !
Natuurlijk zal ik blij verrast zijn als het een merrieveulen is maar 9 uit 10 keren is het met deze hengst met diepvries een hengstje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:40

Mijn merrie kwam iig uit vers sperma...

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:18

Cassidy schreef:
Trouwens zijn er wel mensen die zeggen dat de zuurgraad in de vagina van de merrie er ook voor kan zorgen dat bepaalde spermatozoiden de voorkeur krijgen.

Inderdaad! En wij hebben dat aan den lijve ondervonden.
Wij hebben jaren hetzelfde voeder gegeven en in die jaren enkel en alleen merries gefokt, op 4 jaar 17 stuks. Daarna hebben we het voeder gewisseld op aanraden van de veearts die beweerde dat het daardoor kwam. Door dat we wisselden van voeder midden in het dekseizoen hadden we nog steeds van de eerste veulens merries en bij de laatste merrie die gedekt werd, 6 weken na voederomschakeling, werd het een hengstveulen. De eerste in 5 jaar na 22 merrie op dat moment.
Het kan er dus iets mee te maken hebben.
Natuurlijk niet enkel aan het voer maar wel in combinatie met de ruwvoeders en de zuurtegraad van de weide en het water.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:24

annegti schreef:
(hoeveel merries heb je eigenlijk nodig voor een representatief onderzoek?)

Eee groot mogelijke groep. Knipoog

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:54

bij ons is het SOMS zo dat er na 3 merries weer een hengst komt, we dekken altijd natuurlijk...... maar we fokken meer merries als hengsten

2000
Polly merrie (v ohlsen junior)
Patrisia merrie (v ohlsen junior)

2001
Polly merrie
Patrisia hengst

2002
Polly merrie/hengst weet k niet meer (v bjorgard)
patrisia hengst (v bjorgard)

2003
Polly merrie (v sven)
Patrisia heeft veulen eruit gegooid

2004
Polly hengst (v bjorgard)

of heeft dit er weer nix meer te maken en kraam ik allemaal onzin uit Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:11

Voor de steekproef bedoel je?
Het ging (als ik het goed gelezen heb) over het na of voor sperma inbrengen voor of na de eisprong of dat invloed heeft op het geslacht. In dat geval helpen jou gegevens alleen maar als je ook weet of voor of na de eisprong is gedekt.
En weet je alleen al je regelmatig scant en eigenlijk zelf(insemineerd) bekant óp de ei sprong.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:20

Ach ja, toeval is een mooi ding. Onze oude merrie deed het volgende:

Hengst, hengst, merrie, hengst, merrie, hengst, merrie, merrie, merrie, merrie, merrie, merrie, merrie, merrie, merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:40

Er is geen touw aan vast te knopen Haha!, want per zwangerschap heb je 50% kans, je begint met elke zwangerschap weer opnieuw met die schaal met roze en blauwe knikkers en bij elke zwangerschap moet je alle knikkers erweer inleggen en er maar 1 uitpakken.

Je moet blij zijn dat het gezond is of wordt!