Ferro( of nakomeling) voor mijn merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:21

Heb je wel eens 10 ferro afstammelingen naast elkaar gezet.....ze zien er allemaal anders uit..omdat deze nu zwart is...zou het een ferro zijn....
OKe jullie gedachte...en de ferro's die ik ken (dat zijn er aardig wat) zijn niet lui....
En al zou er ferro bloed in zitten een beetje inteelt kan echt geen kwaad...in de tweede of derder lijn, maar je weet niks van deze merrie...dus het blijft toch gissen...
Contango...geeft vlotte paarden met een goed achterbeen.
Ik denk dat Houston niet echt qua model bij die paard past, je moet ook verder nar het model van het paard kijken en niet alles fixeren op het achterbeen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:06

lopen jouw puntjes uit? Lachen

annegti schreef:
Gelukkig hoef ik er ook niet over te beslissen maar noem er nog eens een paar dan? Haha! Haha! Haha! Haha!

Olivi,

Citaat:
Olivi is een royaal ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De goed gevormd hals zou iets langer moeten zijn. De hengst heeft een goed gevormde bovenlijn met lange croupe. Het fundament heeft kwaliteit. Het voorbeen is onderstandig en steil gekoot, de voorstand is frans. Behaalde punten bij de verschillende verrichtingen
Dressuur Springen
stap draf galop aanleg afdruk techn. vermogen aanleg
8 8 7,5 8 5 5 5 5

Onderzoekrapport
Olivi is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is ruim, tactmatig en goed gedragen. In draf beschikt Olivi over een goede ruimte, tact en balans. Olivi draaft in een goed horizontaal evenwicht. De galop is ruim en goed gedragen

De hengst zou tijdens de overgangen meer gedragen moeten blijven. Als dressuurpaard beschikt Olivi over veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel. Als springpaard beschikt Olivi over weinig afdruk. Hij heeft voldoende voorbeentechniek en een matige bascule. Olivi maakt de sprong onvoldoende af. Olivi lijkt matig voorzichtig en toont over weinig vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Olivi matige aanleg en hij geeft zijn ruiter een matig gevoel. Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:24

Tequiro schreef:
Heb je wel eens 10 ferro afstammelingen naast elkaar gezet.....ze zien er allemaal anders uit..omdat deze nu zwart is...zou het een ferro zijn....
OKe jullie gedachte...en de ferro's die ik ken (dat zijn er aardig wat) zijn niet lui....

Gezien de beschijving en de verschijning van dit paard, heb ik een sterk vermoeden dat in de pedigree ergens wel een Ulft zit...
Er zijn meer dingen dan de kleur die maken dat menigeen aan Ferro denkt bij het zien van deze merrie Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:39

Niet alleen die kleur,..

Afbeelding
Dit is ferro

Afbeelding
Ulft

En voor de volledigheid even een ulft foto van de andere kant:
Afbeelding

Afbeelding
En dit is haar merrie

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:16

Ja leuk Ferro in zijn jonge jaren...als je een fot van nu erbij pakt dan ziet ie er toch heel wat anders uit...
De vergelijking met Ulft...dan zou wel kunnen, maar dan is het nog geen Ferro!
Maar je kan er nog wel een paar naast zetten waar een overeenkomst in te vinden is. Het is maar net hoe je kijkt. En bewijzen kan niemand het want er zit niks bij deze merrie! Misschien DNA test????

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:16

Olivi, zou ik niet doen leuke hengst om te zien doet het goed alleen zijn nakomelingen zijn vaak nogal propperig.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:25

ff pesten...

Als het een Ferro afstamming had geweest, dan had deze merrie een goed achterbeen gehad Nagelbijten / Gniffelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:55

TEquiro: niet elke Ferro heeft een goed achterbeen. ik vind de merrie van dit topic trouwens helemaal geen slecht achterbeen hebben. Eigenlijk zelfs wel een goed achterbeen, het lijkt krachtig naar voren te komen (zie ook fotos in eht profiel van de topicstartster). Ik zou deze merrie niet te hard neersabelen om haar achterbeengebruik, als ik jouw was....

Ulft is de vader van Ferro; Ferro lijkt zeer sterk op Ulft. Door te zeggen "De vergelijking met Ulft...dan zou wel kunnen, maar dan is het nog geen Ferro!" doet Ulft geen recht aan. Ik vind ze absoluut vergelijkbaar, waarbij je zelfs een lichte voorkeur voor Ulft-nafok kunt hebben daar dat geen modehengst is/was, en dus daar bewuster mee is gefokt.

Ferro in de jonge jaren is de Ferro kwa genetische waarde. Alles wat Ferro naderhand aan bespiering en kracht heeft gewonnen, is het resultaat van goede training. De nafok van Ferro lijkt op wat Ferro was in zijn jonge jaren, dus zonder al die training.

[naam verwijderd] the Best: dank je voor het vergelijk, het zal de topicstartster overtuigen

De nafok van Olivi is trouwens niet propperig. lastig, dat wel. Maar dat is een ander topic.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:06

Rinske schreef:
Niet omdat het een passende combinatie was?

Jawel hoor Haha! dat bedoel ik helemaaaaal niet, ik wou gewoon zeggen, dat ik het een fantastische hengst vind met OK dan! beengebruik EN een passende combi met mijn merrie Knipoog maar ik wou gewoon de hengst aanprijzen, mag dat Tong uitsteken Knipoog hihi
Ik vind het ook een mooie hengst want je kijkt ook beetje naar exterieur eh Knipoog maar niet alleen naar dat natuurlijk Haha!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:49

Haha!
Deesthe best
zere teentjes????

Ik kraak deze merrie niet af de eigenaar kwam zelf met het feit dat ze het achterbeen niet goed vind, dus dat zijn mijn woorden niet, maar wat de een goed vindt hoeft een ander nog niet te vinden! Ik vind het achterbeen wat recht.....let wel hoeft niet slecht te zijn. Maar zijn de woorden van de eigenaar en wie ben ik om dat te ondermijnen Verward
Ik vind het opzich een mooie merrie, op elk paard is er wel wat op aan te merken, ik heb nog geen onvertogen woord over deze merrie gerept, niet wat de eigenaar zelf al mee is gekomen...

De Olivi nakomelingen die ik heb gezien waren dan zeker stiekum van een ander???? Maaar goed jij je zin... Ik zal wel een andere kijk op paardne hebben dan jij...geeft niks dan hoort erbij want we vallen nu eenmaal niet allemaal op hetzelfde paard....
Over de nafok van Ferro is ook genoeg te zeggen...qua karakter...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:15

ik zal Olivi kiezen! denk dat dat beter is dan een ferro nakomeling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:38

Tequiro schreef:
Deesthe best
zere teentjes????
Over de nafok van Ferro is ook genoeg te zeggen...qua karakter...

Je bedoelt Dees zeker? Haha! Mijn tenen doen geen zeer, en betwijfel of die van haar ook zeer doen.

nafok van Ferro, tja als een hengst zoveel dekt, dan zullen er ongetwijfeld wel een paar etterbakken en/of slome slungels tussen zitten, maar is dat dan gelijk de schuld van de hengst? De moeder telt helemaal niet meer mee? Of andere omstandigheden?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:25

Ja bedoelde Dees, neem me niet kwalijk Bloos

Wordt ook veel meegefokt ook met Jazz...dan zitten er altijd rotte appels tussen, maar wat jij vervelend vind hoeft een ander niet vervelend vinden. Ik vind ze zelf niet vervelend of rot. Maar was meer bedoeld over de algemene vooroordelen over bepaalde afstammingen en karakter.
Ik denk dat de merrie van grote invloed is, die voed het veulen ook op de eerste maanden en geeft ook zeker haar genen door.
Vaak worden paarden afgerekend op de vader paard en dat vind ik niet terecht.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:27

Vraag maar aan Sjuim en Anouk, die kregen bijna een paar hoeven in hun gezicht van Jazz himself & nakomelingen op de keuring.
Er is daar toen heel veel over geschreven en volgens mij was (bijna) iedereen het er over eens dat het etterbakken waren.
Pff, volgens mij was geen enkele hengst zo vervelend als Jazz & zonen.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:49

Rinske schreef:
Vraag maar aan Sjuim en Anouk, die kregen bijna een paar hoeven in hun gezicht van Jazz himself & nakomelingen op de keuring.
Er is daar toen heel veel over geschreven en volgens mij was (bijna) iedereen het er over eens dat het etterbakken waren.
Pff, volgens mij was geen enkele hengst zo vervelend als Jazz & zonen.

Je hoort veel slechte dingen over Jazz en zijn nakomelingen ik heb er hier ook hele topics over gelezen. Ik heb zelf gezien dat Tineke Bartels eraf viel op de Dalhoeve... Ik ken ook een aantal jazz nakomelingen en rij er zelf ook 1...ze hebben een klein hartje nu denk ik ook dat het scheelt uit welke merrie je fokt. Ik rij ook een metall en dat is ook een aparte werkt super voor je maar is ook niet geschikt voor elke ruiter en zo ken ik ook een aantal Ferro nakomelingen, is ook niet voor iedereen weggelegd.
Negro is ook niet makkelijk en op de nakomelingen zit ook een koppie...het zijn niet gelijk slechte paarden, maar die karakters vererven gewoon.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:58

Tequiro schreef:
En al zou er ferro bloed in zitten een beetje inteelt kan echt geen kwaad...in de tweede of derder lijn, maar je weet niks van deze merrie...dus het blijft toch gissen...
Contango...geeft vlotte paarden met een goed achterbeen.
Ik denk dat Houston niet echt qua model bij die paard past, je moet ook verder nar het model van het paard kijken en niet alles fixeren op het achterbeen...

Ben het helemaal met je eens !! heb een osmium X houston en is helemaal niet lui, maar juist erg werkwillig en met een mooi en sterk achterbeen. maar ik zou ook niet voor houston kiezen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:03

Ik blijf me afvragen of het handig is om te experimenteren met zo'n dure hengst op een merrie waar je verder niks van weet.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 17:24

Bedankt allemaal voor de reacties, maar ik wil even wat rechtzetten.
Ik heb nooit gezegd dat ik vind dat mijn merrie een slecht achterbeen heeft, ik heb wel gezegd dat ze een beetje lui is (en misschien ook nog wel niet sterk genoeg) en daarom een beetje sleept.
De standfoto is eigenlijk niet helemaal goed, aangezien ze daar een beetje scheef staat. ' In het echt ' is ze nog iets langer. Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar ik zal morgen proberen een goede standfoto te maken, waarop echt goed haar bouw te zien is. (helaas is ze niet zo fotogeniek Tong uitsteken )
Iig bedankt, ook voor de vergelijkings foto's met Ulft en Ferro. Vind het erg leuk dat er hier mensen zijn die haar op een Ferro-nakomeling vinden lijken!