Veulen fokken met deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:47

Dan heb je een afstammingsbewijsje, niets meer en niets minder. Met een papier heeft dat echter niets te maken.

Een veulen fokken is op zich hardstikke leuk hoor, alleen zelf zou ik het niet doen met de sumiere info die jij hebt.
Ook al is het hobby, je wilt toch een paard waar je fijn op kunt rijden en dat gaat nou eenmaal beter als het diertje goed in elkaar zit. Omdat je nu niets van de achtergrond weet, kan je ook geen rekening houden met zwakke punten die met een verkeerde hengstenkeuze in jouw veulentje tot uitdrukking zouden kunnen komen.
Het dekgeld is overigens niet de grootste kostenpost, dat zijn vaak de dierenartskosten en het gebeuren eromheen.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een fijn veulen kopen, dan weet je tenminste wat je hebt en kom je niet voor (ongewenste) verassingen te staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:53

Sjuimpje schreef:
Dan heb je een afstammingsbewijsje, niets meer en niets minder. Met een papier heeft dat echter niets te maken.

Als je met een KWPN'er niet naar de keuring gaat, dan heb je toch ook niets meer of minder dan een afstammingsbewijsje? Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:57

Als je een veulen fokt bij een merrie waar je de achtergrond van weet, kan je eventuele eigenschappen die je graag wilt hebben verstevigen door een hengst te kiezen die deze eigenschappen ook in zich draagt.
Als je met zo'n product niet naar de keuring gaat heb je een "afstammingsbewijsje" bij een veulen waarop je de eigenschappen van die veulen kan herleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:01

Karin schreef:
Als je met een KWPN'er niet naar de keuring gaat, dan heb je toch ook niets meer of minder dan een afstammingsbewijsje? Verward

Als je wel naar de keuring gaat heb je ook niets meer dan een afstammingsbewijs Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:05

Als je een KWPN-er hebt die niet naar de keuring is geweest, maar wel een papier heeft met verschillende generaties heb je nog altijd meer info dan een beestje met een rozetje (doet er niet toe welke kleur) waarvan je alleen de vader weet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:06

Ben ik met je eens, maar het is maar net hoeveel waarde je daaraan hecht als je toch fokt voor eigen gebruik.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:11

Als je fokt voor eigen gebruik wil je toch ook een fijn paard?
Iedereen wil een paard wat goed in elkaar zit, niet alleen omdat dat fijner rijden is voor jezelf als ook voor het paard, maar ook omdat het het risico op blessures en slijtage veel kleiner maakt.
Het is aan ons om een zo gezond mogelijk paard te fokken en hoe meer achtergrond info je hebt, hoe makkelijk het is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:13

Karin schreef:
Ben ik met je eens, maar het is maar net hoeveel waarde je daaraan hecht als je toch fokt voor eigen gebruik.

Juist als je voor eigen gebruik wilt fokken heb je wensen waar je de keuze van merrie en hengst op afstemt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:28

Karin schreef:

Voor mij is het toch meer... Je koopt een stuk verwachtingswaarde adhv meerdere generaties. Dat is in dit geval niet zo.
Ik zou er ook niet aan beginnen, maar een veulen, of misschien nog beter, een 3 of 4 jarige kopen. Dat geeft meer zekerheid.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 08:46

Sjuimpje schreef:
Het dekgeld is overigens niet de grootste kostenpost, dat zijn vaak de dierenartskosten en het gebeuren eromheen.

Dat lijkt me logisch ja, of het paard nu een papier heeft of niet.
Maar de geldkwestie staat even los hiervan.

Maar ik waardeer jullie mening enorm en zulke kritische kanttekeningen zijn meer dan welkom. OK dan! Ik moet ook voor mezelf eerst helder hebben wat ik wil, of ik straks na mijn studie weer vol het wedstrijdgebeuren in wil of niet, of dat ik gewoon voor de hobby een leuk paardje wil om te rijden.
Wel zegt een papier (voor mij) gewoon niet altijd alles, heb altijd wedstrijen gereden op papierloze beestjes, een eerlijk, lief karakter en een leuke uitstraling staat voor mij voorop (papier of niet)

Maar jullie hebben natuurlijk harstikke gelijk dat ik niet weet of er afwijkingen, bepalde slechte eigenschappen e.d voorkomen aan de merriekant, en dat is een heel goed punt wat gemaakt wordt!