EASP keuring, wat vonden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:15

nameless schreef:
ik begrijp je wel, maar is het dan niet raar dat er bij de uitslag een shagya voorop wordt gezet, terwijl het stamboek er voor staat voor paarden met minimaal 12.5 % volbloed.
en er dan als commentaar bij wordt gegeven dat het paard vooraan staat omdat het een shagua is,en deze niet in andere stamboeken kunnen, en de andere paarden die er stonden konden ook wel in andere stamboeken.,....sorry maar dan breekt mijn klomp, het gaat hier toch om het beste paard? laat zien wat het easp wil zien kwa paard!

Ik sluit mij volledig aan bij dit standpunt.
Niet om die shagya af te kraken hoor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:15

Het IHW wil toch zwaardere paarden zien dan het EASP? Volgens mij zouden de meeste EASP-ers op NRSP-ers moeten lijken, dus slanke elegante sportpony's en paarden. Ben er zelf helaas niet geweest, want ik had graag willen kijken bij de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:16

nameless schreef:
ilindra dat is waar wat jij zegt.. maar wij werden door het easp zelfs naar het ihw gestuurd..?!terwijl renoir al ster is bij het nrps, maar de eigenaar, wilde het easp ook de kans geven deze merrie in het stamboek op te nemen omdat zijn hengsten ook opgenomen zijn bij het easp.( guldenberg en copernicus)zo kan het ook..

Ik heb gisteren een hele tijd met Frans staan praten en volgens mij was het EASP oordeel over zijn merrie's hem ook niet echt duidelijk.
Het was mij iig niet duidelijk hoe ze geplaatst werden bij het EASP, ik vond ze echt een heel stuk beter dan die Shagya.
Bij het IHW (wat toch voor zwaar warmbloed staat) vind ik ze kwa bloedvoering niet echt thuis horen.

*edit: quote toegevoegd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-04 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:16

germie schreef:
Het IHW wil toch zwaardere paarden zien dan het EASP? Volgens mij zouden de meeste EASP-ers op NRSP-ers moeten lijken, dus slanke elegante sportpony's en paarden. Ben er zelf helaas niet geweest, want ik had graag willen kijken bij de keuring.

Welke rassen voldoen daaraan?? (slank en elegant?)

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:18

Ilindra schreef:
Ik heb gisteren een hele tijd met Frans staan praten en volgens mij was het EASP oordeel over zijn merrie's hem ook niet echt duidelijk.
Het was mij iig niet duidelijk hoe ze geplaatst werden bij het EASP, ik vond ze echt een heel stuk beter dan die Shagya.
Bij het IHW (wat toch voor zwaar warmbloed staat) vind ik ze kwa bloedvoering niet echt thuis horen.

Nee, ik vind dat ook! Ik ken de paarden van Frans persoonlijk en het lijkt mij ook dat ze eerder bij het EASP dan het IHW horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:22

Stephany schreef:

In mijn eerste voorbeeld noem ik het voorbeeld van de Ricardo x Welsh Cob.
Ricardo is een van Romantico x Connemara.
Ramantico is een Engels volbloed x New Forest.
Het veulen heeft dus Welsh Cob, Connemara, New Forest en EV bloed maar stond toch heel duidelijk in het Cob type.
Het was een erg leuk dier dat zeker in de aangespannen sport best tot zijn recht zou komen maar kwa bloedvoering is het gewoon een rommeltje en daarom maar voorgebracht bij het EASP want die nemen zulk soort paardjes gewoon aan.
Zet je zo' type paardje naast bijv. de eerst geplaatste Shagya heb je echt niet het idee op de keuring van een en hetzelfde stamboek te zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:23

Citaat:

Een nrps paard of pony moet Arabisch bloed voeren. Enige jaren terug was dat voor de pony's 25% arabisch of anglo-arabisch bloed, en voor de paarden 12.5%. Nu is dat voor de pony's wat minder geworden, ook 12.5%.
Het moeten sportpony's en paarden zijn. Dit zijn vaak toch de wat slankere types.

Het IHW staat voor Heavy Warmblood, oftewel de zwaardere warmbloed. Dit is een type wat je niet snel tegen zult komen bij het NRPS.
http://www.ihwstudbook.com/
even van de site geknipt:
De vereniging is in het leven geroepen om een uitstervend ras; het Zware Warmbloed (Oud-Oldenburger, Oostfries en Groninger basis) te behouden voor ons nageslacht , zodat onze nazaten kunnen terugvallen op de "roots" van het huidige paardenbestand.

Het EASP gebruikt ook arabieren, shagya. Zij proberen ook sportpaarden te fokken, bewegers.

Ik zeg niet dat een IHW-er geen sportpaard is, dat kan het zeker wel zijn, maar vaak is de arabier toch een veredelaar, en krijg je slankere types. (nu vindt ik de 'zwaarte' van een IHW-er ook meevallen, of tegenvallen, hoe je het maar bekijkt, maar niet overdreven zwaar Knipoog )

Het IHW, het EASP en het NRPS (net zoals het KWPN) zijn geen typische rassen, diverse kruisingen zijn toegestaan.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-08-04 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:25

Stephany schreef:
Nee, ik vind dat ook! Ik ken de paarden van Frans persoonlijk en het lijkt mij ook dat ze eerder bij het EASP dan het IHW horen...

Vind ik dus ook, het zijn echt mooie goed gebouwde en bewegende sportpaarden en geen zware warmbloeden.
Daarom begreep ik de plaatsing bij het EASP ook niet, de term sportpaard wordt toch nadrukkelijk in de stamboek naam genoemd Verward

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:32

Even een opmerking. Het IHW heeft meerdere boeken waaronder ook een Sportboek voor dieren die nog een grote scheut klassiek Old/OF/SGLDT/GR/SL bloed hebben. Aangezien deze 2 dieren aan de sportboekeisen van het IHW voldoen konden ze dus met alle liefde opgenomen worden en meteen ster verklaard worden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:33

ter info: (Ramantico= typefout ?= Romantico) voert geen NF maar volbloedx holsteiner ; v Romano mv Lancier en dat veulen uit de welshcob moeder heeft geen premie gekregen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:33

Nou ik merk wel dat ik nog veel moet leren...gaat steeds beter hoor...door veel te lezen en te vragen...
hoe zie je in de papieren hoeveel arabisch bloed in het paard zit? Of laat ik het anders zeggen, hoe kom je aan het percentage, hoe wordt dat berekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:36

Mist schreef:
ter info: (Ramantico= typefout ?= Romantico) voert geen NF maar volbloedx holsteiner ; v Romano mv Lancier en dat veulen uit de welshcob moeder heeft geen premie gekregen.

Volgens mij heeft het toch echt een 2e premie gekregen Verward
Wat betreft de afstamming van Romantico heb je gelijk, ik was kwa moeder in de war met een andere merrie van de fokker.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:36

germie schreef:

Het IHW, het EASP en het NRPS (net zoals het KWPN) zijn geen typische rassen, diverse kruisingen zijn toegestaan.

Het IHW is een rasfokkerij. Bij een kruising worden de producten uit deze kruising teruggeplaats. Die komen dan weer in het Sportboek terecht. Omgekeerd is dus ook mogelijk dat een product uit een sportboekmerrie x een hoofdstamboekhengst in het hoofdstamboek komt, mits ze aan de percentages voldoen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:38

Stephany schreef:
Nou ik merk wel dat ik nog veel moet leren...gaat steeds beter hoor...door veel te lezen en te vragen...
hoe zie je in de papieren hoeveel arabisch bloed in het paard zit? Of laat ik het anders zeggen, hoe kom je aan het percentage, hoe wordt dat berekend?

Een volbloed Arabier =100%.
Kruis je dit met een ander ras, bijvoorbeeld een raszuivere NF, dan krijg het veulen 50% arabier en 50% NF
Ga je met dit 50% Arabisch veulen fokken, en zet je hier een shetlander op, dan krijg je een 25% arabier, 25% NF en 50% shetlander.

Zet je op dit veulen weer een volbloed arabier, dan krijg je dus weer 25+100/2=62.5% arabier, 25% shetlander en 12.5% NF

Je telt dus eigenlijk de percentages van beide ouders op en deelt dit door 2. Bij een ouder zonder Arabier tel je gewoon 0 erbij en deelt toch nog door 2.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-08-04 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:39

greetje schreef:
Aangezien deze 2 dieren aan de sportboekeisen van het IHW voldoen konden ze dus met alle liefde opgenomen worden en meteen ster verklaard worden.

Predikaat was ook niet meer dan terecht, ik snap alleen de EASP plaatsing van deze merrie's niet.
Het zijn toch echt op en top sportpaarden.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:39

ok! tot hoever ga je dan terug (voorouders)

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:42

Ilindra schreef:
Predikaat was ook niet meer dan terecht, ik snap alleen de EASP plaatsing van deze merrie's niet.
Het zijn toch echt op en top sportpaarden.

Klopt Ilindra deze 2 sportpaarden die wij gisteren aangeboden kregen waren ook een verrijking voor het EASP geweest ook vanwege hun bloedopbouw. Het waren ook nog eens super fokmerries want ze hadden hun diepte behouden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:42

Ilindra schreef:
Volgens mij heeft het toch echt een 2e premie gekregen Verward
Wat betreft de afstamming van Romantico heb je gelijk, ik was kwa moeder in de war met een andere merrie van de fokker.

Nee, dit weet ik absoluut 100% zeker, omdat ik zelf het dier van- en naar de ring heb gebracht Knipoog de eigenaren van Romantico hebben dit dier voorgebracht, en ik was daar om een beetje te helpen, en om de keuring van mijn eigen veulen te zien natuurlijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:45

Stephany schreef:
ok! tot hoever ga je dan terug (voorouders)

Precies weet ik het niet, maar ik weet wel dat hele kleine percentages toch belangrijk kunnen zijn. Bij het NF had je de Golden Wonder affaire. De paarden die volledig Golden Wonder vrij waren, werden heel belangrijk. Toen zag je dus ook advertenties van hengsten met 1.25% Golden Wonder, of Golden Wonder vrij.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:46

greetje schreef:
Klopt Ilindra deze 2 sportpaarden die wij gisteren aangeboden kregen waren ook een verrijking voor het EASP geweest ook vanwege hun bloedopbouw. Het waren ook nog eens super fokmerries want ze hadden hun diepte behouden.

Dat klopt Greetje!! Want beide paarden zijn halfzussen van onze merrie
Renoir van moederskant (Duc de Normandie) en Olajola van vaderskant (Jacardo)
en al de paarden van Frans zijn zeer mooie sportpaarden! OK dan!

wat was dan de motivatie van het EASP om ze door te sturen naar het IHW?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:48

Mist schreef:

Nee, dit weet ik absoluut 100% zeker, omdat ik zelf het dier van- en naar de ring heb gebracht Knipoog de eigenaren van Romantico hebben dit dier voorgebracht, en ik was daar om een beetje te helpen, en om de keuring van mijn eigen veulen te zien natuurlijk!

Hmm, dan heb ik het vast verkeerd begrepen Verward
We zijn nl. nog achter dit veulen aangeweest omdat kennissen van ons nog een valkkleurig Cobveulen zoeken voor de mensport.
Zij zijn dezelfde middag nog komen kijken en gaan binnenkort richting Groningen om verder te praten/kijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:54

wacht eventjes, nu begint er mij wat te dagen Bloos er waren namelijk nog meer veulens van Ricardo en Popcorn.....(en ik heb ze zowat allemaal vast gehad Haha! ) ....zal verder m'n mond hierover houden, weet het nu niet meer zeker Clown

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:10

Ik wil proberen mijn 11 jarige cremello hengt voor de dekking erdoor te krijgen en zowiezo in dat stamboek te plaatsen wat denken jullie zal dat lukken?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:46

Doe even normaal zeg!

Er is vast wel een Cremmello stamboek, of iets in NL.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:00

Wie weet voldoet hij wel aan de eisen?