Ferro-nakomeling met overbijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:21

Sugarmiss schreef:
Alleen gras eten is een probleem, want te kort gras kan een paard met overbijt niet afhappen.
Verder moet je extra aandacht aan het gebit schenken, want op de kiezen zullen eerder haken komen wegens raar afslijten.

@nadezda: Wat het doorfokken met de merrie aangaat. Je weet nu welke hengst een 'risikofactor' is, die kun je dus nu vermijden.

En nakomelingen van hem...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:38

Sugarmiss schreef:
Alleen gras eten is een probleem, want te kort gras kan een paard met overbijt niet afhappen.
Verder moet je extra aandacht aan het gebit schenken, want op de kiezen zullen eerder haken komen wegens raar afslijten.

Maar om daar nou een kaakoperatie voor te laten doen.......
Of is die ingreep kleiner dan ik nu voor ogen heb?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:55

Citaat:
Mond correctie voor veulens : 'Laat een beugel aanmeten'

ha, ha beugel zie het al voor me...moet ie wel afgespeend zijn he, anders krijgt mams zo'n last.
toch zou ik de tandarts nu al om adviezen vragen, je kunt nooit te vroeg zijn.... Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:45

@Bucephalus: is dat altijd zo? Ik bedoel geld dat niet alleen voor geslachtgebonden "foutjes" ?

Jij stelt dus eigenlijk dat wanneer een merrieveulen die "fout" toont dat het aan de moeders ligt..toont een hengstveulen die fout dan ligt het aan de vaders...
Maar is dat wel terecht?
Kan het niet in een ander deel van een paar liggen waar een verborgen "fout" opgeslagen zit en het dus aan aan de vader- X vaderlijn ligt dat een merrieveulen deze fout toont?
Het kan dus nooit zo zijn dat een verborgen "fout" zich spontaan toont? zonder dat beide ouderdieren drager zijn?
drager X nietdrager = toonder

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:05

@Alane, Het hangt ervan af wat voor een fout het is. Bij een recessieve fout, dus aa zijn twee ouders betrokken. Een dominante fout zoals bijvoorbeeld van Willebrands ziekte in honden ligt dat anders.
Stel je kruist een hond die de ziekte heeft (V v)met eentje die de ziekte niet heeft, dan krijg je het volgende:
2x Vv x vv=V v dus raak= 50%
2x vv x vv = gezond.

Voor een recessief gebrek, waarbij twee dieren aan elkaar gepaard worden met de recessieve eigenschap c en die de eigenschap niet tonen:
Cc x Cc geeft:
1x CC (gezond en geen drager)
2x Cc (gezond en drager)
1x cc drager en toont het gebrek. dus 25%

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:17

Er is in overleg over gesproken wat de eventuele risico's zijn en inderdaad bij het afbijten van korter gras kan het dus problemen geven zeker als hij in een koppel de opfok in gaat, dan zal je dus altijd bij moeten gaan voeren als het gras korter wordt.
Maar ook nu de ondertanden gaan groeien drukt het in zijn gehemelte.
Ook zullen we de eventuele problemen straks met het rijden moeten bekijken.
Als het geen problemen geeft zal ze er niets aan laten doen maar een aantal dierenartsen geven aan dat het toch problemen op kan gaan leveren en dan zal zo'n ingreep dus toch noodzakelijk zijn.
Het welzijn van het dier zal voorop staan even buiten het uiterlijk om.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:20

Zelf heb ik een zus van de merrie en ik heb nu zelf een veulen van paddox dit jaar maar niks geen overbijt dus ????
Tja ik weet het ook niet maar ze zal zeker geen ferro of ferro nakomeling nemen om dit eventueel te voorkomen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:23

De paardentandarts komt volgende week donderdag maar zei meteen al dat er voor de 6 maand niks gedaan kan worden.
Maar ik wil ook heel graag haar mening horen want ze behandeld nu ook een 5 jarige ferro met ook 2 1/2 cm overbijt waar verder niks aan gedaan is alleen elk half jaar de paardentandarts om alles bij te vijlen.
Misschien kan dat bij dit veulen ook wel???

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:27

Het hoeft natuurlijk helemaal geen problemen te geven.
De meest bekende (en ook extreme) overbijter Madorijke, loopt ook GP en heeft nergens last van...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:28

Bucephalus: je stelde eerder dat het in dit besproken geval uit de merrielijn zou komen (zowel via vader en moeder) ik maakte daaruit op dat het dus geslachtgebonden zou zijn: middels X chromosoom van de geslachtsbepaling...
En nu mag ik je laatste reactie verkeerd gelezen hebben...of begrepen (of jij mijn vraag niet Haha!)
Als het gebrek zoals jij schrijft geslachtgebonden is dan zal een hengstveulen nooit tonen omdat het in de Y chromosoom zit tenzij het een vaderlijk probleem is...
mijn vraag was/is is een gebrek/fout altijd geslachtgebonden (dus in die X of Y chromosoom? ) wat zit er dan in die andere chromosomen? of zijn dat allemaal X-en en Y-en?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:29

Levy schreef:
Het hoeft natuurlijk helemaal geen problemen te geven.
De meest bekende (en ook extreme) overbijter Madorijke, loopt ook GP en heeft nergens last van...

En dat is zelfs een keurmerrie als ik me niet vergis ?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:42

Voor de eigenaresse is het overigens niet echt een probleem omdat ze het veulen puur gefokt heeft om straks er lekker mee te kunnen gaan rijden. Het is dus niet bedoeld om er keuringen mee af te gaan maar goed zijn moeder doet het prima en is vorig jaar opgenomen in het NRPS stamboek met een 1e premie.
Graag zou ze er nog een veulen bij fokken maar natuurlijk wel als dit verantwoord is en we zijn dus overal informatie aan het inwinnen wat het risico is.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:46

@Alane, Haha! X is het geslachtsgebonden chromosoom waar zoveel genetische informatie op zit, dat het rekensommetje dat ik heb laten zien een statistische kansberekening is, en niet meer. Dat wil niet zeggen dat het altijd zo uitkomt.
In ieder geval heb je twee genen nodig, een van de vader en een van de moeder om een eigenschap recessief over te dragen. Dus de 'normale' kansberekening is 3:1 fenotypisch en 1:2:1 genotypisch.
Het Y-chromosoom draagt genetisch weinig informatie voor defecten. Het bepaalt (zeggen fokkers van volbloeden) de grootte van het hart en volgens anderen het karakter.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 06-08-04 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:52

Als ik alles goed begrijp kan mijn merrie uit dezelfde bloedlijn dit dus ook bezitten en zou ik dus met Ferro of een ferronakomeling dit risico ook lopen?
Ik zit zelf niet zo in het hele dna gebeuren maar vind het dus wel heel erg interressant.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:53

Anoukie schreef:
En dat is zelfs een keurmerrie als ik me niet vergis ?

Misschien kan DWR dan even uitleggen hoe dat kan (als dat zo is) , want daar snap ik dan dus geen barst van...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:55

nadezda schreef:
Als ik alles goed begrijp kan mijn merrie uit dezelfde bloedlijn dit dus ook bezitten en zou ik dus met Ferro of een ferronakomeling dit risico ook lopen?
Ik zit zelf niet zo in het hele dna gebeuren maar vind het dus wel heel erg interressant.

Dat is juist. Bedenk daarbij wel dat Ferro deze eigenschap waarschijnlijk ook weer van één van zijn voorouders heeft gekregen. Je zult dus verder de pedigree van de merrie en de hengst moeten doorspitten Lachen en op zoek gaan naar een hengst, waarvan bekend is dat hij dit niet vererft, om het zeker te weten. Als je nog een keer met Ferro fokt heb je kans van 1:3 dat het veulen het defect toont.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:59

Bucephalus schreef:
Dat is juist. Bedenk daarbij wel dat Ferro deze eigenschap waarschijnlijk ook weer van één van zijn voorouders heeft gekregen. Je zult dus verder de pedigree van de merrie en de hengst moeten doorspitten Lachen en op zoek gaan naar een hengst, waarvan bekend is dat hij dit niet vererft, om het zeker te weten. Als je nog een keer met Ferro fokt heb je kans van 1:3 dat het veulen het defect heeft.

dat begrijp ik niet, ik zou zoeken naar een link die het wel vererft

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:02

sarabande schreef:
dat begrijp ik niet, ik zou zoeken naar een link die het wel vererft

Ik begrijp het niet. Als de merrie drager is van een recessieve eigenschap (overbeet) en je gaat op zoek naar een link die de overbeet dominant vererft (en hem dus heeft), krijg je dus een overbeet.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:03

Hoe bedoel je dit sarabande? de link?

Maar hoe kom ik erachter of de vaders van de merries en die vaders weer daarvan dit vererven?
De moeders ken ik allemaal daarvan weet ik dat ze geen veulens hebben gekregen met overbijt dus waar zou ik moeten zoeken dan en hoeveel generaties terug?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:05

@ Sarabande. Om zeker te weten of het geen mutatie is zou je moeten kruisen met een dier dat het defect heeft. Bij honden wel een optie, maar met paarden? Bedoel je dat?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:05

Ik bedoel dat als je zoals in jouw geval dit niet terug kan vnden in jouw merriestam ik op zoek zou gaan naar de gegevens van de hengst.
Maar vooral naar een link in het verleden waar de stammen elkaar kruisen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:10

Bucephalus schreef:
Misschien kan DWR dan even uitleggen hoe dat kan (als dat zo is) , want daar snap ik dan dus geen barst van...

Misschien dat iemand hier het wel met zekerheid kan zeggen? Ik heb het ook maar via via en durf er dus mijn hand niet voor in het vuur te steken.

En ja, als ze het is, dan hebben de keurmeesters die dag zeker hun bril niet op gehad.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:11

Ja ik zal inderdaad proberen nog is verder terug te gaan maar alle moederdieren ken ik ongeveer 8 generaties terug.
Ook nakomelingen daarvan ken ik zo goed als allemaal maar nog niet eerder dit probleem gehad.
De vaderdieren zijn allemaal goedgekeurde dekhengsten waarvan ik dit soort verhalen dus ook niet ken maar natuurlijk niet alle veulens van ken.
Vandaar ik dit erg moeilijk vind om te achterhalen.
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de merries dit bezitten? alleen wanneer is dit ontstaan welke generatie???

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:13

Hoe bedoel je als ze het is? de merrie heeft absoluut geen overbijt dus waar zouden ze dat aan gezien kunnen hebben?
Als veulen had de merrie ook geen overbeet dus tot de begin van dit topic wist ik niet eens dat de merrie drager was?

Ik wil dit zeker verder uitzoeken en ben erg benieuwd hoe en wat ???

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:14

nadezda schreef:
Ja ik zal inderdaad proberen nog is verder terug te gaan maar alle moederdieren ken ik ongeveer 8 generaties terug.
Ook nakomelingen daarvan ken ik zo goed als allemaal maar nog niet eerder dit probleem gehad.
De vaderdieren zijn allemaal goedgekeurde dekhengsten waarvan ik dit soort verhalen dus ook niet ken maar natuurlijk niet alle veulens van ken.
Vandaar ik dit erg moeilijk vind om te achterhalen.
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de merries dit bezitten? alleen wanneer is dit ontstaan welke generatie???

Dan is dit slechts 1 negatieve eigenschap, je kunt niet altijd alles voorkomen, je moet ook geluk hebben. Je weet nu in ieder geval dat dit in de merrielijn zit en kun je er rekening mee houden. Als de bloedlijnen zich ergens kruisen dan heb je grote kans dat daar de kneep zit.