Veulenhoofdje scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 07:38

Zo zoveel reacties in 1 keer.
Maar het is een mini veulen .
En daarbij hoort het .
Scheermesje had ik idd niet aangedacht voor de neus.
Moet ik dit gewoon droog scheren ?
Verder ja ook al moest het diertje niet na de keuring.
Dan had ik het ook gedaan.
Maar zou zo'n beestje daar niet levenslang schuw van worden als je ze aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:46

Ken toch redelijk wat wpn veulentjes die naar de keuring zijn gegaan, heb er nooit een scheerapparaat bij in de buurt gezien...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:04

Als je de baard (dus niet de snorharen, is dat trouwens nog niet verboden in NL?) eraf wilt hebben, zou ik het gewoon branden.
Veulens die niet zo gek zijn op dat geklooi aan hun hoofd laten dat vaak veel makkelijker toe.
Even met een aansteker er vlug onder langs en een keer nawrijven met je hand.
Gaat ook veel netter dan met een tondeuse.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 09:53

Met branden heb ik verder geen ervaring.
Vind het soms ook wel eng, dus ik denk dat je er wel enige ervaring voor nodig hebt ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:38

parouscha schreef:
Verder ja ook al moest het diertje niet na de keuring.
Dan had ik het ook gedaan.
Maar zou zo'n beestje daar niet levenslang schuw van worden als je ze aanpakt.

Tja, wat denk je zelf? Al die haren zitten er echt niet voor niets. Tastharen verwijderen bij een volwassen paard vind ik sowieso not done, al helemaal niet als het bij het standaard patroon van toiletteren hoort (dus ook gedaan wordt als er geen keuring aan zit te komen) , en van de oren dien je helemaal af te blijven, hoogstens de ergste plukken die er uitgroeien bijknippen.
Voor mij gewoon bospony, geen primadonna van de showring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:40

En als je paard een goed exterier en bewegingen heeft, word je echt niet afgestraft op een paar haartjes

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:40

Kinharen wegbranden, kan makkelijk met een beetje geduld, en ze voelen er niets van als je het goed is. Het haar dat uit de oren steekt wegknippen, verder niet. Stukje manen achter de oren ook wegknippen. Snorharen kun je ook rustig knippen, maar niet korter dan een cm of 3.
Zo deed ik het altijd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:44

MarijeR schreef:
Als je de baard (dus niet de snorharen, is dat trouwens nog niet verboden in NL?) eraf wilt hebben, zou ik het gewoon branden.
Veulens die niet zo gek zijn op dat geklooi aan hun hoofd laten dat vaak veel makkelijker toe.
Even met een aansteker er vlug onder langs en een keer nawrijven met je hand.
Gaat ook veel netter dan met een tondeuse.

Je kan er beter een harde borstel voor gebruiken want die lucht krijg je slecht van je handen af.
Overigens brand ik ook altijd, ook de oren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:13

Bij mijn ponyveulens heb ik hun halve hoofd geborsteld als ik er 1x met een harde borstel langs ga Haha!
Vandaar dat ik het even snel met m'n hand doe.
De oren knijp ik dicht en de grote pluk die eruit steekt knip ik af in 1 beweging.
Het haar wat erin zit hebben ze hard nodig als bescherming tegen insecten in de wei.

runningkawa schreef:
En als je paard een goed exterier en bewegingen heeft, word je echt niet afgestraft op een paar haartjes

Ik denk zelfs dat de jury niet eens dichtbij genoeg komt om de snorharen te zien Clown
Maar ja, mensen vinden dat toch belangrijk en vinden het minder erg als een merrie of veulen eens flink hun hoofd stoot...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:15

Ik denk niet dat een grote dikke shetlandbaard eraf te branden is hoor...
Die hebben daar wel wat meer haar zitten dan een wpn-er...
Gewoon knippen of niet te kort scheren, want een kale baard met een wollig hoofdje is ook geen pan...

En mijn veulens staan echt niet dag en nacht op stal hoor, na het scheren.
Alleen s´nacht´s.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 15:22

Nee dat branden doe ik denk ik maar niet.
Ze is nu stevig aan het verharen rond de neus en ogen.
Dat goed borstelen en dan vallen de meeste haren er wel af.
Maar het scheermesje vond ze ook niet echt fijn, dat je dat er dan af haalt dat haar, dat voelt ze en dat vind ze maar niets.
Maar ook bij mijn andere merrie's gaan alle haren eraf behalve bij de oren, en ook aan de staart kom ik niet.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:29

bij de arabieren smeren ze ook wel vaseline boven de ogen en rond de neus, daar valt het haar netjes van uit, zonder angst en het valt enkel uit waar je gesmeerd hebt.

gr Janna

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 17:17

O nooit geweten
Ik heb zo'n tube vaseline liggen.
Dus daar vallen de oogharen en de snorharen zeg maar van uit?
Maar bij de baard haren werkt het niet Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:32

parouscha schreef:
En daarbij hoort het .

Tijd voor de DierenBescherming?? Tastharen afknippen of afscheren ís dierenmishandeling. Tja en een praam op een veulen... Verward

Ik overweeg serieus om een link hiervan door te sturen met de vraag of het geen tijd wordt voor een verbaliserende voorbeeld-actie op een paardenkeuring. Heb het echter al druk genoeg met bij onszelf beginnen.

Ik sta echt af en toe paf van de paardonvriendelijke denkwijzen hier op Bokt. Ik realiseer me dan dat dit representatief is voor de algemene denkwijze en krijg dan koude rillingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:45

Citaat:
Ik realiseer me dan dat dit representatief is voor de algemene denkwijze

Gelukkig toch niet
En aan de tegen reacties te zien is niet iedereen het er mee eens, gelukkig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:58

runningkawa schreef:
Gelukkig toch niet
En aan de tegen reacties te zien is niet iedereen het er mee eens, gelukkig.

'Dit' slaat op Bokt. De Bokt denkwijze is wel representatief. Inderdaad gelukkig zeg, anders was het nóg triester dan ik al denk. Dit is wel héél erg hoor; doodgemoedereerd over afbranden van tastharen keuvelen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:03

Huertecilla schreef:
'Dit' slaat op Bokt. De Bokt denkwijze is wel representatief. Inderdaad gelukkig zeg, anders was het nóg triester dan ik al denk. Dit is wel héél erg hoor; doodgemoedereerd over afbranden van tastharen keuvelen...

Pardon? Ik heb het over de baardharen en JUIST NIET over de tastharen (snorharen).
Baardharen (onder de kaak dus) hebben weinig nut.
Behalve als het in juli ineens -10 zou worden maar die kans acht ik klein in Nederland Rolleyes

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:13

parouscha schreef:
O nooit geweten
Ik heb zo'n tube vaseline liggen.
Dus daar vallen de oogharen en de snorharen zeg maar van uit?
Maar bij de baard haren werkt het niet Verward

snorharen verwijderen wij wel niet hoor, enkel boog boven het oog en van iets boven de neus langs de zijkant naar de ogen toe.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:19

Even een vraagje tussendoor. Ik ga over twee weken naar de keuring met veulen. Veulen is nu aan het verharen en ziet er dus niet uit...
Is het inderdaad de bedoeling dat ik hem ga scheren?
Heb nog nooit een paard geschoren, laat staan een veulen...

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:39

joelledsr schreef:
Even een vraagje tussendoor. Ik ga over twee weken naar de keuring met veulen. Veulen is nu aan het verharen en ziet er dus niet uit...
Is het inderdaad de bedoeling dat ik hem ga scheren?
Heb nog nooit een paard geschoren, laat staan een veulen...

Een arabje?

als dat zo is denk ik dat het wel nodig is, maar dan enkel het hoofd en de hals. Dat hij zijn natuurlijk dekentje niet kwijt is Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:25

Wij krijgen paarden en veulens op stal die nooit in handen zijn geweest. Als je daar een dag vooruit moet trekken om ze te scheren, komen we nooit door de keuringspaarden heen. Een shetlandveulen is wel een slagje kleiner dan een KWPN'er of een fries. Daarnaast de geschoren veulen geen weken op stal. Soms bied het scheren van een veulen juist de uitkomst. Neem nou veulens die dik in het haar zitten, ze zweten veel en worden hierdoor verkouden door ze te scheren hebben ze het minder warm, zweten ze niet en worden ze ook niet ziek.
Overigens gaan de veulens en de jonge paarden makker weg dan dat ze waren gekomen. Ze komen in handen voor het scheren, wassen, vlechten, trainen, de keuring zelf. Ze doen dan zoveel indrukken op.
De tastharen worden ook wel eens bij een veulen weggeschoren als hij in de staart van de merrie zit te eten. Dat mag wel??? het is zeker niet zielig als de merrie in de zomer geen vliegen meer kan wegjagen met haar staart. De tastharen groeien sneller aan dan de staart.
En dan nog even over de praam. Ik weet niet wat erger is voor een veulen, even een paar minuten de praam op voor het scheren. Of een veulen dat helemaal over zijn toeren raakt door het scheren, waardoor het scheren helemaal niet gaat, en het nog langer duurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:29

gewoon helemaal niet scheren Verward Verward Verward

Sorrie hoor, Ik ben best hard voor mn dieren........ ik kan in een hele berg dingen meegaan......... maar een veulen scheren voor de show........ is not done. Het is al erg genoeg dat een veulen geschoren moet worden voor zn eigen haggie......... nee, nee, nee ik kan het er niet mee eens zijn...

PS probeer je profiel in te vullen dan kunnen we zien met wie we te maken hebben hier

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:16

gewoon de haren laten zitten en er vanaf blijven met je tengels Boos!

Praam bij een veulen zijn jullie helemaal raar Boos!

mijn tinker heeft een prachtbaard en hoort bij haar.....

Dat getrut met die beesten pff,ik ben er allergisch voor.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 07:45

Naja het gaat toch gebeuren Lachen
Je moest eens weten wat er allemaal werd afgeschoren bij die beesten.
Het is niet erg , en het groeit zo weer aan en dan mag het blijven zitten van mij.
Ik probeer het wel even op verschillende manieren.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:38

op de keuring doen ze bij het chippen ook een soort praam om, maar dat lijkt meer op een notenkraker. Maar dat terzijde. Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen. Klem zetten de box tegen een muur. knie voor de borst en hand op de neus. als je hulp hebt, hand om de borst en dan kan jij mooi scheren. Het is een kwestie van geduld en behendigheid.