D-/E-pony's fokken zinvol??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:27

Bij ons in Friesland zijn bijna alle pensionstallen en opfokadressen voor een pony goedkoper dan een paard. Eigenlijk is er in onze omgeving niet een adres waar pony's niet goedkoper zijn dan een paard. Vraag er gewoon naar en dan kom je het snel genoeg te weten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:35

Ik zit niet in de buurt van Frieslan.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:40

Miischien moet je is informatie vragen bij het EASP stamboek. Diet is een stamboek dat probeert bewegingsgericht te fokken en heirbinenn is een grote markt ook voor de pony maten.
Karel de Lange is de initiatief nemer van dit stamboek en misschien kun jij je, gezien je ideeen wel goed vinden met de ideeen van het stamboek. Ook zijn er een aantal hele goede pony hengsten.
Misschien leuk om te komen kijken naar de keuring op het KNHS centrum aanstaande 7 augustus?

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:27

Ik houd me aanbevolen voor een veulen Haha! (das alvast 1 geinteresseerde)

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 19:38

Joelledsr zei
Citaat:
Misschien leuk om te komen kijken naar de keuring op het KNHS centrum aanstaande 7 augustus?

Helaas, had graag willen komen kijken, maar dan ga ik mijn veulentje ophalen en mijn merrie wegbrengen om ingereden te worden. Ook niet vervelend! Haha!

Debbieremi bedankt voor je interesse. Ben nog hard aan het dubben (heb stiekem al teveel beesten) en door jou gaat de weegschaal weer meer richting "ja, doen!" Tong uitsteken

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:39

JA DOEN!!!!!!!!!!!!

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:40

Heb ook veel te veel beesten. Maar het weerhoud me er niet van (tot grote verdriet van mijn vriend) om er nog een groter beestenspul van te maken hahahahaha

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 19:45

Dat ken ik ergens van.... Knipoog
Maar ben even hard aan het dubben of alles -ook in de toekomst- betaalbaar blijft. Noodgedwongen verkoop van (één van de) beesten lijkt me niks.
Volgend jaar worden mijn 2 hengsten 3jaar, kunnen ingereden worden en gaan dan in de verkoop. Met deze vooruitziende blik moet ééntje extra toch nog wel kunnen?!? Bloos Haha!
Ik houd je op de hoogte wat de beslissing wordt!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:47

Voor een goede d betalen ze uiteindelijk meer geld, zeker als hij in de " end mass" oftwel eindmaat zit.Daarom overweeg ik me om me alleen op d maat te fokken. Ik heb namelijk uit een bewezen nrps merrie die vele titels heeft behaald moeten lopen leuren met een prachtige zoon van haar die in de e maat viel. Hij was namelijk 1.52m, dus je kan beter of grote d hebben of een grotere e pony zeg rond de 1.55m, zit je net daartussen is het voor de markt minder interresant, zo bleek uit de verkoop van onze pony. De meesten wilden of d of kwamen kijken voor een grotere e pony! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:12

Barb77 schreef:
Het betreft een NRPS-merrie met veel arabisch bloed.

Cassidy noemt op de vorige pagina al de westernsport waar de E-maat gewild is. Ook in de endurance ziet men deze maat graag. Men wil daar vaak niet al te grote paarden (boven de 1.60 zie je ze in de hogere klassen nauwelijks) maar een volwassen man op een D-pony is meestal niet in verhouding. Op een E-maat kan het echter vaak prima. Veel bloed (Arabisch, Engels of Anglo) is in deze tak van sport ook gewenst: deze paarden kunnen bijvoorbeeld hun warmte gemakkelijker kwijt dan paarden die minder hoog in het bloed staan en dat is bij endurance een groot voordeel.

Uiteraard is niet ieder bloedpaard geschikt voor endurance. Voorwaarden zijn iig sterke benen (botten/pezen), gezonde longen en een gezond hart. Maar dat geldt in feite voor ieder paard dat voor de sport wordt gefokt.

E-pony's mogen idd niet naar een EK dressuur, springen of eventing voor pony's. Maar bij endurance is de stokmaat voor een EK of WK niet van belang. Knipoog

Arabisch volbloeds waarvan je redelijk wat nakomelingen (AVS of NRPS) in de endurancesport tegenkomt, zijn Nizjni (o.a. vader van drievoudig NK-winnaar Salomo Djinti), Jashin (liep na zijn 20e nog meerdere 160'ers uit) en Nils (loopt inmiddels ook klasse 4 en rijdt binnenkort zijn eerste 160'er). Helaas zijn de eerste twee genoemde hengsten inmiddels overleden en de laatstgenoemde is geen hengst meer (voor zover ik weet gecastreerd voor de sport). Ik weet nog wel een leuke nakomeling van Nils, maar dan moet je snel zijn, want die zal ook niet lang meer hengst zijn. Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:52

En dan is er ook nog de mensport waar E-ponys gewoon als paarden tellen en daarom bijzonder populair zijn want hoe kleiner, hoe wendbaarder en daardoor sneller in de marathons. Een D is al rijpony inderdaad meer waard dan een E om bovengenoemde redenen.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 10:07

Allen bedankt voor jullie reacties, ik heb daardoor besloten voor 'JA' te gaan en heb de merrie gekocht. De verkoper zal nog wat foto's mailen die ik hier z.s.m. nog zal plaatsen zodat jullie weten waarover we nou gediscussieerd hebben Haha!
De fokker is een pro en helpt mij als beginnend fokker desgewenst bij hengstenselectie, keuringsfoefjes e.d. dus ben helemaal content!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:32

Dit is ze!!

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de foto's binnen kreeg, wist ik zeker dat ik de goede beslissing heb genomen *LOL* . Wat een lekker ding is het!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:35

Die is zeker leuk! Wat voor afstamming heeft ze? En hoe oud is ze?

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:40

Scapino X Mufaq X Drug
Ze is 2 jaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:44

Dat is iig goed sportbloed! En over Drug zijn ze in de endurance erg positief, dus wie weet wat jouw merrie ooit nog voortbrengt... Knipoog

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:50

Ik zeg het zelfs verkeerd, Mufaq is vader Scapino (uit mijn hoofd geroepen ik) en Drug is i.i.g. vader van de moeder. Excuus!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:50

dat ziet er inderdaad heel leuk uit...
Lijkt een beetje op mijn (endurance) paardje.
Je zou echt kunnen overwegen voor de endurance te fokken.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:52

D-maatjes voor de dressuur en E-maatjes voor endurance en western. Daarom in antwoord op mijn eigen topic: ja, D- én E- maatjes fokken is zinvol.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:54

Bedoel je trouwens Scapino BB? Die heeft als vader Gomel. En Mufaq is van Mubark. Maakt verder niet zoveel uit, het blijft leuk bloed. Lachen

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:00

Zou het dan Scapino X Drug X Mufaq zijn?? Zit allemaal ergens in de familie in ieder geval.
Mufaq en Scapino trouwens in levende lijve gezien, Mufaq was echt een ouwetje (28 jaar!) en Scapino liet zich even van zijn beste kant zien! Stoer!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:37

Tessebes schreef:
Waar is dit op gebaseerd?

Pony's kun je het hele jaar door buiten laten lopen. Paarden wil men vaak toch in een loopstal opfokken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:57

Belker schreef:
Pony's kun je het hele jaar door buiten laten lopen. Paarden wil men vaak toch in een loopstal opfokken.

Wat een onzin. Ieder paard kan het hele jaar door buiten lopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:59

Belker zegt ook niet dat het niet kan, alleen dat men vaak liever kiest voor iets anders. Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:03

Karin schreef:
Belker zegt ook niet dat het niet kan, alleen dat men vaak liever kiest voor iets anders. Knipoog

Maar ik moet de eerste opfok nog tegenkomen waarbij de paarden zomer en winter op het land staan en waar je voor pony's minder moet betalen.