Donderdag 8 juli KWPN keuring, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:53

Ik zou ook de vetlok van zijn benen scheren, ik doe altijd vanaf zijn voor knie de achterkant van zijn benen scheren en dan in de richting van de haargroei mee

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:57

De voorpluk vlechten: neem van het midden een strengetje wat als het waren bovenop ligt. Doe hier bovenaan een elastiekje omheen, dit fungeert als middenpunt (vergelijkbaar met de staart). Dan pak je van de zijkant rechts een plukje en trek dat over het middenplukje heen, dan andere zijkant een pluk over de middenvlecht heen en vlecht zo door. Je kan op deze manier met kleine plukjes manen een vlechtje maken waardoor je dus tussen de oren begint in plaats van zo'n knotjewat eronder aan bungelt.

Chic glanst van nature al flink hoor, ze wordt ook altijd na het rijden afgespoeld als ze gezweet heeft, dat houdt ze toch schoon. Met wassen bedoelde ik niet noodzakelijk shampoo, gewoon water is vaak prima. Wat de glasspray betreft daar is evengoed nog flink wat overheen gegaan hoor. Ook nog wat op een doek gespoten en daar haar hoofd mee gedaan.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:00

Van de staart zou ik alleen een klein stukje aan de bovenkant scheren omdat het paard al zo weinig staart heeft, niet verder dan 10 cm. Dan de bovenzijde insmeren met wat haargel en er een bandage omheen doen. Verder goed uitpluizen en eventueel wat haarlak erin zodat het een klein beetje uitwaaiert.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:01

astridh schreef:
De voorpluk vlechten: neem van het midden een strengetje wat als het waren bovenop ligt. Doe hier bovenaan een elastiekje omheen, dit fungeert als middenpunt (vergelijkbaar met de staart). Dan pak je van de zijkant rechts een plukje en trek dat over het middenplukje heen, dan andere zijkant een pluk over de middenvlecht heen en vlecht zo door. Je kan op deze manier met kleine plukjes manen een vlechtje maken waardoor je dus tussen de oren begint in plaats van zo'n knotjewat eronder aan bungelt.

Dus je pakt een plukje dat van boven naar beneden loopt en daar maak je bovenaan een elastiekje vast. Blijft dit elastiekje gewoon zitten?
En pak je alleen links en rechts steeds haren erbij en blijf je dat middenstukje gewoon alleen gebruiken of pak je daar ook steeds weer haren bij? Dit wordt niks

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:01

astridh schreef:
Van de staart zou ik alleen een klein stukje aan de bovenkant scheren omdat het paard al zo weinig staart heeft, niet verder dan 10 cm. Dan de bovenzijde insmeren met wat haargel en er een bandage omheen doen. Verder goed uitpluizen en eventueel wat haarlak erin zodat het een klein beetje uitwaaiert.

Dus een klein stukje is ook wel mooi om te zien? Wat eraf is kan namelijk niet meer eraan

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:04

Ik wil nog even kwijt dat je met dat olie heel goed op moet passen dat je niet te veel doet, zoals astridh het heeft gedaan bij haar paard is precies goed OK dan!
Ik zie best vaak van die paarden de ring binnenkomen, waarvan de eigenaren denken dat het een arabier is ofzo Verward
Dan hebben ze dat halve hoofd ingesmeerd met olie, echt geen gezicht

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:05

Je kunt best het hele hoofd insmeren, maar je moet het absoluut niet te dik doen. Dan krijg je een vette kliederzooi. Ik doe mijn paardje altijd eerst rond zijn mond insmeren en dan hou je nog wat vette handen over. En die haal ik dan over de rest van zijn hoofd. Maar minder is meer!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:38

Alsjebleift NIET zijn staart gaan scheren, wat ze hier ook zeggen! Lekker lang laten, mooi uitpluizen, evt nep haar er nog indoen. Maar NIET gaan scheren, eeuwig zonde .Het duurt al erg lang voordat het aangroeit en er zijn echt zat paarden die op de keuring ook met ongeschoren staart rond lopen.

Ik zou gewone, kleine lekker veel vlechtjes in z'n manen maken. Dan komt z'n hals iid wat mooier uit.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:46

21 of 23 he Haha![/quote]

En naar rechter zijde Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:24

Zwarte staart halen bij de slacht en wat haar erbij invlechten zodat de staart wat voller lijkt. (21 rechts Knipoog ) Ipv hoefvet zwart ledervet op de hoeven. Voor de rest sluit ik me bij de rest aan. Misschien het boekje presenteren kun je leren eens ter hand nemen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 06:57

De keuringen waar ik geweest ben liep toch wel 95% met opgeschoren staart,
een enkeling a. ongeschoren of b. ingevlochten.
Bij a. hangt er een lange waaier achter waarmee de achterhand ook niet goed uitkomt, bij b. knijpt het paard met de staart, ipv hem met een rond boog te dragen ze hem schuin/recht naar beneden.
Opscheren gaat niet ten koste van de dikte van de staart aangezien die plukken aan de zijkant toch zelden langer zijn dan 20 cm.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:03

staart invlechten vind ik persoonlijk stukken mooier dan een geschoren staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:04

petraaken schreef:
staart invlechten vind ik persoonlijk stukken mooier dan een geschoren staart.

Dat is echt nog iets voor de ponyclub vind ik, gewoon de zijkanten scheren! Ziet er een stuk proffesioneler uit!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:23

Ja ik denk toch ook dat ik zijn staart ga scheren, maar vind het eeuwig zonde als er niets overblijft.... Waar kan ik nephaar kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:24

Manda schreef:
Ja ik denk toch ook dat ik zijn staart ga scheren, maar vind het eeuwig zonde als er niets overblijft.... Waar kan ik nephaar kopen?

Bij het slachthuis!

Volgens mij moet je wel melden trouwens dat je een nepstaart in hebt, zou ik voor de zekerheid even navragen voor je daar gezeik over krijgt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:29

haha o wat vreselijk, moet ik naar een slachthuis. Hopenlijk geven ze me niet per ongeluk de staart met wortel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:33

Manda schreef:
haha o wat vreselijk, moet ik naar een slachthuis. Hopenlijk geven ze me niet per ongeluk de staart met wortel mee.

Ik zou het niet doen, eerst maar eens navragen of je wel een nepstaart mag gebruiken, want als dat niet mag.........moet je wel heel handig zijn om zo'n ding erin te krijgen zonder dat het opvalt Haha!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:36

Ja das waar ook. Ik dacht er trouwens net aan dat het me niet eens zou lukken om dat ding erin te vlechten. En wat maakt het eigenlijk uit, het is maar een ruin en het is voor het grootste deel maar een deelname omdat we het leuk vinden. Het is geen merrie die preferent wil worden Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:49

Nepstaart erin vlechten lukt mij zelfs.... Je krijgt zo'n ding idd met wortel en al (en als je hem laat opsturen incl. maden) *mist kotssmiley*

Maarreh, met een ruin naar de keuring Verward Of maakt de moeder kans om preferent te worden ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:53

Het is op de HK ook toegestaan, er moet echter wel melding van gemaakt worden.

Invlechten nooooit doen!
Ik heb onlangs nog gezien hoe raar een paard dan zijn staart draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:56

Maar voor de stamboekkeuring met een ruin..........ik zou deze moeite niet nemen! Word ook een beetje kort dag he!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:57

Nee, ik ga hem wel proberen te scheren... Ene klein stukje dan maar en de rest doe ik gewoon snachts een bandage in zodat de haren plat zijn.

We zijn ook de enige met een ruin op die keuring Haha!. Maar we vinden het gewoon leuk om mee te maken en het scoreformulier kan altijd handig zijn als we hem willen gaan verkopen en we zijn gewoon benieuwd hoe hij het doet Lachen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:58

We zijn ook bij de KWPN oefenavond geweest met hem... en we hebben al geoefend met opstellen en voorbrengen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:00

Een staartbandage nooit langer dan een uurtje in laten zitten...
Doe je dat wel is de kans groot dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over weinig haar op zijn staart.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 09:03

Sjuimpje schreef:
Een staartbandage nooit langer dan een uurtje in laten zitten...
Doe je dat wel is de kans groot dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over weinig haar op zijn staart.

haha je hebt gelijk, ik dacht ik doe hem gewoon extra los zodat ik de volgende dag geen zwart stompje op de grond aantref Knipoog Maar dan doe ik het wel alleen in de trailer om op weg naar de keuring.