Hengstig, toch drachtig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:38

Een van onze merries is het afgelopen jaar elke maand hengstig geweest, terwijl ze drachtig was. Ze was op 18 dgn drachtig gescand maar na 4mnd kregen wij ook twijfels, omdat ze steeds hengstig was, wederom gescand toen er zat inderdaad een veulen op. Het is ook keurig op tijd geboren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:09

illy schreef:
Een van onze merries is het afgelopen jaar elke maand hengstig geweest, terwijl ze drachtig was. Ze was op 18 dgn drachtig gescand maar na 4mnd kregen wij ook twijfels, omdat ze steeds hengstig was, wederom gescand toen er zat inderdaad een veulen op. Het is ook keurig op tijd geboren.

Wat is de zin van de onzin?
afgelopen jaar elke maand hengstig geweest, Ach gut

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 08:48

ceasario schreef:
Wat is de zin van de onzin?
afgelopen jaar elke maand hengstig geweest, Ach gut

Een merrie is toch ook elke 3 weken hengstig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:15

Óm de drie weken. In Illy bericht schrijft ze elke maand, da's 12 mnd per jaar hengstig.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:14

Spijkers op laag water zoeken???????????????????????????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:43

Die zijn toch verroest.

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:07

bij ons op stal is dit ook voorgekomen, de da zij dat het mogelijk is dat het lichaam een 2e ei ''produceerd'' en dat deer verder niks me is en de dracht niet in de weg staat ( uhh zit umzz licht Knipoog )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:10

Een paar jaar geleden had iemand hier in de buurt ook zoiets aparts. Paard kreeg met 11 maanden een klein veulentje. Twee weken later werd een ingekapseld klein versteend veulentje geboren ter grote van ca. 5/6 maand. Paard had blijkbaar een tweeling dracht maar tweede was dus afgestorven. Het veulen groeide overigens normaal uit tot een groot paard van 1.70

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:15

cesario er wordt gewoon gereageerd met onze ervaring, dus waarom deze belachelijke reactie.
Ik heb al een keer een oproep gedaan of iemand dit ook heeft meegemaakt, het was voor ons ook totaal een vreemde situatie, want dit hadden wij nog nooit meegemaakt en wij krijgen toch gemiddeld 10 veulens per jaar. Trouwens zit erbij ons nog een wrange smaak aan deze dracht daar het veulen 5 minuten na de geboorte is overleden.
Dus wil je hierop reageren graag pb.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:34

Hoi,
mijn merrie was gedekt, maar ik reed altijd met haar met een groep hengsten. En ja hoor...... ze was hengstig. Ik helemaal in paniek, of ze dan toch niet drachtig zou zijn. Ik heb de vee arts laten komen en die heeft gevoelt, en voelde duidelijk een veulentje zitten. *LOL* ik helemaal blij, en na een paar maanden was er dan toch een merrietje geboren. En geloof me za was zo hengstig al wat! En toch een veulentje.
Het kan dus echt...
Groetjes Esmée

feincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:47

Ik heb gisteren iets gelijkaardigs meegemaakt. Mijn merrie is eind mei gedekt, gescand op 18 dagen en op 6 weken (vorige zaterdag), en ze was drachtig.
Gisterenavond zet ik ze voor het eerst sinds lang weer samen met mijn ruin op de weide. Onmiddellijk grote herrie: de merrie met haar staart omhoog staan "pinken", plassen en gillen, en mijn ruin staan roepen en tieren zoals een hengst. Mijn eerste idee was "oh nee, ze is niet meer drachtig", maar dan bedacht ik dat ze eigenlijk constant zo deed als ze met hem op de weide stond, ook tijdens de periodes buiten de normale hengstigheid. Hij mocht ook wel niet kortbij komen gisteren, want dan mepte ze direct.
Vandaag maar eens even de veearts bellen om te horen wat hij ervan zegt, en desnoods maar opnieuw scannen. Ik heb nog hoop dat ze toch nog drachtig is, maar het is toch wel even spannend.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:18

Ideale bokmerrie zo'n dier.
Toevallig ook nog een schimmel (daar allen de meeste hengsten op) ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:12

Ik heb hier een stik jaloerse merrie lopen Scheve mond
De merrie zelf was dit voorjaar gedekt en sloeg af op 3 weken.
Ongeveer een week later had ik hier een andere merrie om te dekken en ik heb die merrie met haar veulen en de hengst in de wei ernaast gezet.
Merrie 2 werd netjes gedekt en wat doet merrie 1?
Als een gek de hengst proberen te verleiden door gillend de aandacht te trekken en al plassend en knipogend voor de hengst te gaan staan, helemaal klaar om gedekt te worden, zelfs haar rug helemaal bol.
De hengst kwam heel geinteresseerd kijken maar na even snuffelen had hij wel door dat ze niet hengstig was.
Maar wel alle tekenen van hengstigheid laten zien en ze stond zowat tegen het schrikdraad aan te piesen Scheve mond
Nadat de 2e merrie afsloeg, heeft merrie 1 zich ook niet meer zo getoond.
Een week of 2 geleden heb ik de merries maar eens laten scannen omdat ze beide drachtig waren volgens de hengst en dat was idd zo.

Ik vond het wel apart dat de hengst zich niet voor de gek liet houden. Normaal loopt hij zich vreselijk druk te maken als een merrie aan de andere kant van de heining zo hengstig is maar hier keek hij amper naar Haha!

feincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:35

MarijeR schreef:
Als een gek de hengst proberen te verleiden door gillend de aandacht te trekken en al plassend en knipogend voor de hengst te gaan staan, helemaal klaar om gedekt te worden, zelfs haar rug helemaal bol.

Dat herken ik! In de weide ernaast stond nog een merrie, en die was blijkbaar wél echt hengstig. Die stond dan ook direct tegen de omheining aan met haar staart omhoog, en toen begon mijn merrie dus ook. Mijn ruin wist niet waar hij het had Haha!

Heb trouwens met de veearts gebeld en die zei dat ik me toch niet direct ongerust moet maken. Het kan gebeuren dat een merrie zo reageert, ook al is ze drachtig. Hij zei dat het vruchtje er op de scan zo zuiver uitzag, en het hartje klopte goed, dus het zou vreemd zijn moest het nu opeens weg zijn.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:03

Die heeft gewoon de kop een beetje verkeerd staan, hormoontjes spelen op.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:06

Ik was laatst ook in paniek omdat Ro zo hengstig was als wat. daar had ik ook maar een topic op geopend. Ro bleek toch netjes drachtig te zijn Haha!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:08

Mijn merrie is gisteren gedekt, en vanochtend had ze totaal geen interesse in het schouwhengstje, maar echt afslaan deed ze niet. Later op stal stond ze wel te 'knipogen'. Dus ik weet het nog niet.......hoop echt dat ze drachtig is, en ook dat het evengoed kan. Anders wordt het wel erg laat......

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:50

Ik ben bezig met een studie voor dierenartsassistente (paard), en ik zal het eens aan mijn stage begeleider vragen. maar uit al jullie verhalen blijkt dat het dus wel kan. wij hadden tijdens mijn stage een paard op de kliniek die 3 weken dragend was, maar wel een nieuw eitje had gemaakt. met de 6 weken nog een keer gescand, en het vruchtje zat er nog steeds. met een kloppend hart en wel! dus dat verhaal van die 'bal' die 2 weken na het veulen geboren werd, zou ongeveer net als dit verhaal kunne zijn!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:57

EngelAngela schreef:
dus dat verhaal van die 'bal' die 2 weken na het veulen geboren werd, zou ongeveer net als dit verhaal kunne zijn!

Zo'n 2e verschrompelde vrucht erbij komt nog voor: een tweeling waarvan er 1 te weinig plaats kan innemen gaat dood: ofwel worden beide geaborteerd, ofwel blijft hij mooi ingesloten in de vliezen zitten. Uiteraard stopt dan de ontwikkeling. Bij de geboorte van het andere veulen komt die gewoon mee naar buiten.
Verder is er een verschil in hengstigheid door hormonen schommelingen en echte hengstigheid. Een drachtige merrie gaat zich niet meer laten dekken door een hengst. Dat weet een ervaren hengst ook Lachen

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:35

Nu hier toch een topic over is, kunnen jullie mij misschien helpen?
Mijn pony is 2 weken geleden naar de hengst gegaan (toen was ze dus hengstig) en vorige week zondag is ze terug gekomen, maar gister liep ik met haar langs de hengst en toen ging ze plassen, wat ze normaal alleen doet als ze hengstig is, maar nou is mij vraag, ze kan toch helemaal niet hengstig zijn, of wel?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:16

ik zou even afwachten tot de 18 dagen, dan kan je haar laten scanne en dan kan je pas met zekerheid wat zegge....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:09

Onze merrie is 8 weken na dekking drachtig gescand. Alleen stond ze na een aantal weken ook weer hengstig. Toch maar snel naar de hengst gebracht, en ze is een moeilijke merrie die zich niet zomaar laat dekken (meestal 1 keer tijdens de hele hengstigheid) maar ze liet er de hengst toch op. Een paar dagen later kwam de veearts een andere merrie scannen, en toen nog maar eens nagevraagd. Hij kwam met alle verhalen die ik hier ook lees, dubbele dracht van weken verschil, merries die iedere 3 weken hengstig worden....... Helaas hebben we onze merrie niet meer gescand, omdat ze moeilijk te scannen is (ze perst, en ze zijn bang dat ze dan iets beschadigen), dus nu is het maar te hopen dat ze een normale dracht heeft, en liefst toch van de eerste dekking!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:23

Mijn merrie wordt aanstaande donderdag gescand en bij haar gaat het ook twijfelachtig.
Bij de eerste inseminatie werd ze na 1 week alweer hengstig en is toen dus weer geinsemineerd mijn da noemde het een zogenaamde splitlevel hengstigheid. Nu heeft ze 2 keer iets getoond wat lijkt op hengstigheid allebei de keren toen er een nieuwe ruin op de wei kwam gillen en in rennen of een bok plassen .
Maar ze laat de ruin er idd niet echt bij wel close maar ze biedt zich dus niet echt aan.
Volgens de da dus nog alle kans dat ze gewoon toch drachtig is voor mij nog even afwachten dus maar heb wel weer wat aan deze verhalen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:29

Wij hebben nu 2 merries hengstig, ik hoop op goed nieuws...

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:31

Hier hetzelfde, merrie drachtig, maar toch naar de hengst knipogen en er een hele conversatie mee beginnen. Maar we zijn dit bij haar al gewoon, ze doet dit bijna elk jaar dus no panic Lachen