fokadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:57

Zou ook totaal niet passen die andere Jazz. Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:57

Anna42 schreef:
Is ze werkelijk zo overbouwd? Het hoogste punt van de schoft en het hoogste punt van het kruis liggen vrijwel horizontaal. Deze verhoudingen resulteren ook in de beschreven bewegingen.
Ze is wel sterk onderstandig! Dat heeft te maken met het vrij laag gelegen boeggewricht en het platte en hoog gelegen ellebooggewricht!

Ehm. ... ik zie overbouwd, maar ik zie ook zeer weke bovenlijn en overmatig ontwikkeld schoft. Tja, met een weke ruglijn en een vrij hoog kruis lijkt een paard gauw overbouwd, maar deze is het volgens mij ook, onadnks dat hoge schoft.
Ik zie het schoft trouwens graag een fractie hoger dan het hoogste punt van het kruis. Als deze merrie volgens Anna42 in 'evenwicht' staat, herinner me hier dan svp aan 'du moment' ik overweeg een easp te kopen... Knipoog

Anyhow; ik vind deze merrie allerminst uitnodigen om te berijden, vandaag mijn zacht uitgedrukte vraag aan de topicstart(st)er; wil je echt wel met deze merrie fokken?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:13

Rousseau ?

BarGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:05

Even repliceren...

ten eerste wat betreft haar zogenaamd horizontaal gebouwd zijn. In realiteit is haar kruis een fractie lager dan haar schoft. ik geef toe dat deze foto misschien een iets andere indruk heeft. Kan aan de hoek van de foto liggen... Vind jij haar schof echt overbouwd? Was me nooit echt opgevallen...

Ondank wat je zou verwachten is ze inderdaad goed te berijden, ze komt (juist aangereden weliswaar, maar welk paard niet) zeer goed onder de massa. Stapt en draaft gemakkelijk bijna twee hoeven over. Haar galop is zeker haar minste gang. Daarin springt ze iets moeilijker.

Wat versta je trouwens onder een weke rug?

Om af te sluiten... Ik MOET NIET echt met deze merrie fokken. Ze loopt momenteel goed in de sport en kan haar in de sport houden. Persoonlijk denk ik dat ze een aantal eigenschappen (o.a. haar stap en die is niet of bijna niet te verbeteren) heeft die een mooi en goed veulen kunnen geven, vandaar mijn vraag...

BTW dit is ook en foto van een periode dat ze niet in het werk stond, dus let niet te hard op de buik en mogelijk gebrek aan spieren achteraan Knipoog

Bart
Laatst bijgewerkt door BarGee op 26-07-04 19:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:08

Dees schreef:
Ehm. ... ik zie overbouwd, maar ik zie ook zeer weke bovenlijn en overmatig ontwikkeld schoft. Tja, met een weke ruglijn en een vrij hoog kruis lijkt een paard gauw overbouwd, maar deze is het volgens mij ook, onadnks dat hoge schoft.
Ik zie het schoft trouwens graag een fractie hoger dan het hoogste punt van het kruis. Als deze merrie volgens Anna42 in 'evenwicht' staat, herinner me hier dan svp aan 'du moment' ik overweeg een easp te kopen... Knipoog

Anyhow; ik vind deze merrie allerminst uitnodigen om te berijden, vandaag mijn zacht uitgedrukte vraag aan de topicstart(st)er; wil je echt wel met deze merrie fokken?

De merrie is zwaar onderstandig. Echt overbouwd is ze allerminst.

BarGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:09

Wat bedoel je met zwaar onderstandig?

En wat zijn er de gevolgen van?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:19

Trek eens een loodlijn vanuit de voorkant van het bovenbeen naar beneden en kijk dan eens hoe het voorbeen staat. Als je dit gedaan hebt: wat denk je dat de gevolgen zijn? De bovenkant en de rug is totaal niet storend voor de bewegingen en het rijden. Wat jij zo gaat ontdekken wel.

BarGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:23

ik zie wat je bedoelt. Ga eens kijken op een aantal andere fotos van haar, want was me in die drie jaar dat ik haar nu heb nooit opgevallen.

Heeft dit tot gevolg dat ze minder ruim zijn vanvoor?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:31

Even afwachten wat de deskundigen hiervan zeggen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:36

petraaken schreef:
Om toch enigzins de bouw van je merrie te compenseren kun je ook voor Jazz gaan. De nederlandse Jazz wel te verstaan niet onze oude belgische jazz.

Of de Duitse Jazz-Time

Afbeelding

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:22

Waarom kijk je niet eens op www.dutchhorsesunlimited.com.
Kan je precies op invullen welke sterke punten je wilt behouden en welke zwakke punten je wilt verbeteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:27

Anna42 schreef:

Nu ben ik heel benieuwd naar jouw hengst-suggestie Haha!
De mijne heb ik al laten preveleren

Wat de echte deskundigen ervan zeggen, heb ik geen idee van, daarmee bedoel je mij vast niet

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben; wat is er positief te melden aan onderstandigheid, en zeker in deze mate? Het lijtk mij dat zo'n paard vooral over het voorbeen gaat....

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:28

Anna42 schreef:

Bedoel je dat de belasting van de voorhand te groot is en dit paard en eventuele nakomelingen gevoeliger zijn voor HKO en arthrose?

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:29

Oh, en ik beschouw mezelf zeker niet als deskundige, ik vis ook maar wat Haha!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:59

Gewoon een stapje naar achter doen et voilá, weg onderstandig voorbeen ....

BarGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:01

ben ook nieuwsgierig. alvast bedankt voor al de feedback.... Ik vraag me toch af of dit niet gewoon toevallig de stand is van haar op die foto. Heb het nooit opgemerkt. Zal er morgen eens speciaal opletten en het laten weten.

Iemand die royal dance wel ziet zitten?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:00

Magique schreef:

Probeer maar eens wat Magique zegt, dan kunnen we gelijk bekijken of dit ook invloed heeft op de stand van het achterbeen. Probeer dus eens je paard goed vierkant op te stellen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:17

DAt van dat onderstandig staan klopt. Heb je echt geen andere foto van dit paard? Eentje waar ze beter op de benen staat?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:00

petraaken schreef:
DAt van dat onderstandig staan klopt. Heb je echt geen andere foto van dit paard? Eentje waar ze beter op de benen staat?

Wat onderstandig is niet erg.
Als ze wat kan zitten ,rolt ze gemakkelijker door in de galop.
i.p.v. dat houterige vlak blijven wat je bij veel paarden ziet.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:32

Magique schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Het been komt dan wel beter te staan maar de rest van het paard zal vooral achter "beroerd" komen staan!
Dit een paard wat gewoon moeilijk vierkant op te stellen is! Verder zal ik me er niet mee bemoeien heb er niet zoveel verstand van Scheve mond

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:02

BarGee schreef:
ik zie wat je bedoelt. Ga eens kijken op een aantal andere fotos van haar, want was me in die drie jaar dat ik haar nu heb nooit opgevallen.

Heeft dit tot gevolg dat ze minder ruim zijn vanvoor?

Als je dan toch bezig bent met de foto's en het paard live bekijkt, kijk dan ook eens naar het volgende.
De merrie heeft weliswaar een hoge maar ook een korte schoft. De schoft van een rijpaard hoort tot het midden van de rug door te lopen. De ruiter hoort op het MIDDEN van het paard te zitten! Als je de schoft verlengt naar het midden van de rug zul je zien dat de enigszins diepe rug dan geen rol meer speelt. Overigens verder helemaal geen verkeerde merrie om mee te fokken.

Vervolgens probeer je in de genetische opbouw van je paard na te gaan waar de geconstateerde afwijkingen vandaan komen. Bij de hengstkeuze ga je dan eerst na of je een hengst kunt vinden die genetisch aansluiting heeft bij jouw merrie. Deze hengst moet dan wel genotypisch en fenotypisch niet dezelfde afwijkingen vertonen. Anders bevestig je de geconstateerde afwijkingen. Kun je die niet vinden dan moet je naar een outcross. In de outcross kijk je eerst naar hengsten die genetisch het dichtst bij de genetische opbouw van je eigen merrie staan en waarvan je zeker bent dat je genotypisch en fenotypisch geen andere afwijkingen insluit.

Om je dan nog even zinvol bezig te houden, probeer voor jezelf eens na te gaan wat de oorzaken zijn dat dit paard onderstandig is en de oorzaken van de korte schoft. Ergens heb ik dit al eens in een van mijn reacties min of meer aangegeven.
Als je voor jezelf hebt geconstateerd wat de oorzaken van de afwijkingen zijn, maak je voor jezelf het veel gemakkelijker om tot een verantwoordde hengstkeuze te komen.

selnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:03

Ronaldo,Gribaldi, Obelisk.
Ik zou je merrie wat veredelen.
Ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met Gribaldi. Super karakter en heel werkwillig. Wel moet de merrie geen slap achterbeen hebben voor deze hengst.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:16

selnik schreef:
Wel moet de merrie geen slap achterbeen hebben voor deze hengst.

Understatement Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:22

Dat geldt voor die andere "godheid" in nog grotere mate.........

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:39

Over deze merrie lees ik 2 dingen waar ik het niet mee eens kan zijn:

"Lang" (lang in de rug is ze allerminst!)
"Weke bovenlijn" (weke rug? Waar dan? De rug valt achter de schoft ietsje weg, maar week, nee echt niet. Zelfs zo op de foto wat strak voor de lendenen!)