Tinker? Jaja...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:59

ik persoonlijk vind de scudder buiten de boot vallen en de grai, 50/50. het is niet het NTS die de namen bedacht heeft maar de mensen in Ierland en Engeland.

De vanner en cob vind ik de echte tinkers, en deze vallen onder het ICS gewoon onder cob en dan de zware en lichtere type.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:02

Tjah, pas geleden had je hier op bokt ook een "tinker"te koop, effen van kleur, 0% tinker eigenschappen, vage ouders. Zeiden ze dat het een tinkerveulen was!! Maar toch, echte Tinkerkenners die er 1 willen kopen zien daar toch zo doorheen, en zouden zo'n nep tinker niet kopen. Alleen die rage lui die ermee willen pronken kopen die beesten omdat er "tinker"bijstaat. nou ja, die mensen mogen van mij worden opgelicht hoor! Maar ja, bont paar of Tinker, dan zeggen veel handelaren/particulieren "tinker" want dat brengt meer geld in het laadje!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:03

Ja ik heb volgens mij ook weleens ergens gelezen dat er 4 types zijn

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:32

Laat maar
Laatst bijgewerkt door coydog op 02-07-04 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:35

Jellie schreef:
Ik vind het heel fout als mensen hun paard willen verkopen voor een 'ras' dat het niet is en je maar een verhaaltje op de mouw spelden zodat ze het als een (duurder) modepaardje kunnen verkopen.

Ik zou persoonlijk toch meer geld uitgeven aan een bonte zonder papieren dan aan een Tinker hoor.
No offense tegen de Tinkerliefhebbers hier, maar ik heb het er niet zo op...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:43

coydog schreef:
Volgens mij was het niet de bedoeling om hier maar weer eens lekker te gaan discussieren over stamboeken.
Dat heeft ook niets met het onderwerp te maken.

Laten we dit maar even in de oren knopen! Haha!

Maarreh..... Ook ik zie wel eens van die bonte gevallen die dan tinker worden genoemd.
Heb ooit eens een bonte welsh-achtige op de ics keuring in Assendelft gezien, weet niet wat daar mee gebeurde, maar ik vond de eigenaresse er niet op haar plaats. Verward
Tsja, het lijkt wel of je tegenwoordig overal het woord 'tinker' aanvast kan plakken!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:45

Het is gewoon een feit dat er een opmerkelijke tinkerrage is Frusty waardoor alles wat bont is of misschien in de verste verte iets van een tinker weg zou kúnnen hebben >;) , te koop wordt gezet als zijnde tinker en dan ook nog met ongelofelijke prijzen Ziek

Hoop dat het snel overwaaid want Ziek Stoom uit je oren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:48

Ik denk dat ze de paarden voor die prijs iig niet kwijtraken...

En als je echt zo wauws bent van dat ras, dan zou ik er persoonlijk een ritje Engeland/Ierland voor overhebben.

Voor mooie en goede ouderdieren is er natuurlijk altijd wel een markt. Maar Euro 6700 voor een Tinker? Daar heb je een Quarter voor!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:54

Cassidy schreef:
Ik denk dat ze de paarden voor die prijs iig niet kwijtraken...

En als je echt zo wauws bent van dat ras, dan zou ik er persoonlijk een ritje Engeland/Ierland voor overhebben.

Voor mooie en goede ouderdieren is er natuurlijk altijd wel een markt. Maar Euro 6700 voor een Tinker? Daar heb je een Quarter voor!

écht ze gaan momenteel voor €3000-€3500 als zoete broodjes over de toonbank Ziek ... en er zijn dus van die idioten die er zo'n €4000-€6000 voor vragen, maarja zolang de gek er dat voor geeft Verward

ps in Ierland/Engeland zijn de échte/leuke tinkers momenteel ook al erg duur en krijg je ze niet mee als je niet ook een paar minder leuke/goede meeneemt --> die hebben ook t geld geroken (zie ouder topic over halve tinker voor 10.000 USD naar Amerika vertrok)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:17

De gewilde paarden, d.w.z. de zware met sokken, zijn moeilijk te vinden (zelfs in Ierland) en als je ze al vind erg duur. De luxere beestjes, zeg maar die halve en 3/4 diertjes lopen er veel meer rond, en zijn stukken goedkoper. Die worden dan gekocht door mensen die denken een echte te kopen, maar die kunnen niet met het hetere karakter van die dieren omgaan.. En zo komen die dan op Marktplaats terecht.

En inderdaad neemt het ICS ook de luxere paarden op, maar noemen ze dan crossbred (dwz kruisingen). Dit o.a. zodat deze mensen toch een papier bij hun paard kunnen krijgen.

EN ik wil absoluut geen stamboek discussie veroorzaken hier, maar laat slechts zien waarom mensen volgens mij luxe bonte ponies (dus terecht) tinker noemen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:03

Allereerst, het is absoluut mijn bedoeling niet om een dicussie over de verschillende stamboeken op gang te brengen. Ik haalde het puur aan als voorbeeld.

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie (met name Pellie en Mariska), Jordy wel een echte tinker vinden. Jordy zou namelijk onder de grai vallen. Ik zie echter paarden met IMO veel minder 'tinkerkenmerken' goed gewaardeerd worden. Ook van bij het ICS opgenomen tinkers heb ik er wat gezien die zeker niet grover waren.

Op deze eerste foto lijkt het net of hij helemaal geen sokken heeft, maar die zijn hier dus nat Lachen
Afbeelding
2e foto is niet al te voordelig, maar hier zie je dat hij wel degelijk sokken heeft:
Afbeelding
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:17

Ik denk dat hij bij de ICS als Irish Cob opgenomen zou worden. Hij zou goed punten halen voor zijn hals, en minder voor zijn benen. De hals had denk ik wel iets lager uit de borst mogen komen, maar de bovenlijn en overgang naar de schoft is goed. Ik vind hem een goed IC hoofd hebben, met een mooie zware kaak. Hij heeft een mooie zware schouder. Zijn rug had iets korter gekund, maar hij is zo te zien niet té lang. Hij heeft een mooie ronde croupe. Al met al een goed gebouwd paard, die voor een IC wat licht beenwerk heeft.

Valt mee denk ik.. ? Lachen

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:55

Hoi
Misschien moeten we wel een nieuwe topic openen Knipoog
maar ik kan me precies voorstellen wat supertje bedoelt.
Damian is in het veulen stamboek opgenomen en word als het goed is volgend jaar gekeurd, ik denk dat hij ook als Grai beoordeeld word.
hij moet natuurlijk nog groeien hij is 2 jaar en 1.57, maar hij is nogaal iel doordat hij flink de hoogte is in geschoten.
en zou dan bij de ics misschien wel voor crossbred doorgaan.
terwijl zijn ouders toch echte tinkers zijn.
ik vind het maar een heel gedoe die type's.
ik denk maar zo : ik ben blij met m'n stinker en daar gaat het om.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 08:42

haha alice, hoe moet ik nu een onbevooroordeeld antwoord geven? ik vind jordy helemaal te super(tje) en heb nooit aan zijn 'tinker-zijn' getwijfeld. Al vraag ik me af of hij dat zelf ook doet als je hem zo op de foto's zien showen. Haha!

Wat Mariska kan, kan ik niet hoor maar ik denk ook dat hij tot een cob gerekend zou worden, maar dan een lichte.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:18

@ peeky: Ik kan me anders nog heeeeel erg goed herinneren dat je Jildau zelf als wellicht iets met Tinker erin bestempelde, later werd het iets met Fries en sinds een jaar is het nu zo... Toen waren meerdere mensen het met je eens dat de kans er was dat er Tinker in zou zitten...

Verder ben ik het absoluut niet eens met de meerderheid van de mensen hier, maar ik heb nu eenmaal een aparte smaak en mening wat betreft Tinkers en juist de Scudders en Grai vind ik de mooiste... Al dat overdreven behang vind ik helemaal niets!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:54

Pellie schreef:
Al vraag ik me af of hij dat zelf ook doet als je hem zo op de foto's zien showen. Haha!

Jordy is een tinker met een identiteitscrisis Haha!

De sokken vind ik toch wel echt bij een tinker horen, maar het moeten geen paarden worden die echt uit zowat alleen sok bestaan, zoals ze ze in de USA fokken, dat zijn net kermisattracties.... Scheve mond

Afbeelding
Afbeelding

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:37

peeky schreef:
Kreeg alleen wel reacties waarin gevraagd werd of er toch niet toevallig Tinker in zou zitten en nou ja, werd gewoon even moe van de onwetenheid van sommige mensen. Zo van: is alles wat maar een beetje bont of besokt is dan Tinker? Dacht het niet hoor!
Rolleyes

Ik heb het laatst ook geroepen Peeky. Op bepaalde foto's die je toen van een dagje Drunense Duinen had geplaatst had Jildau toch echt wat van een Tinker, maar misschien ben ik ook onwetend Haha! Wat Leon zegt herinner ik me ook.

Die Tinkers uit de USA vind ik ook te behangen (of misschien hebben ze de sokken van die eerste gefohnd Verward )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:13

paasei jantje!! Bloos! ze hebben het ook bijgewerkt want het loopt niet vloeiend in elkaar over maar *boem* en daar stopt het. eens kijken of ik de haren van gam ook zover kan krijgen Nagelbijten / Gniffelen

ROMEOLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:13

Sjonniej schreef:
Ja, maar is de tinker nu ook echt een ras?
Want er worden onwijs veel verschillende soorten tinkers opgenomen enzo.

En hoevaak word er tegen een warmbloed paard niet standaard KWPN gezegt?

tuurlijk is een tinker een egt ras.alleen door al die mensen die zeggen dat se een volbloed tinker hebben terwijl dat nie so is krijg je dat soort dingen.MIjn tinker is een volbloed tinker en die heeft ook alles wat een tinker hoort te hebben. Knipoog Laat die andere mensen maar lekker denken wat se willen.die hebben er dan geen verstand van.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:57

een tinker word op genomen in het ics als het de ras standaart heeft en daar kunnen alle kleuren bij zitten. maar je hebt ook neven stamboeken van de tinker en dan is het dus gekruist met iets anders maar dan staat die wel dus ingeschreven maar dan niet als ras echte tinker!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:33

ROMEOLOVER schreef:
tuurlijk is een tinker een egt ras.alleen door al die mensen die zeggen dat se een volbloed tinker hebben terwijl dat nie so is krijg je dat soort dingen.MIjn tinker is een volbloed tinker en die heeft ook alles wat een tinker hoort te hebben. Knipoog Laat die andere mensen maar lekker denken wat se willen.die hebben er dan geen verstand van.

Ten eerste, wanneer je iets typt, let dan even op interpunctie... Hoofdletters, en geen MSNtaal...

Ten tweede, of de Tinker nu wel of geen ras is... Een Tinker is nu eenmaal een mengelmoes van een heleboel verschilende rassen. Helemaal wanneer je Tinker uit Engeland/Ierland komt, is er vaak niets over de historie van hem/haar bekend. Dus kun je ook niet met zekerheid zeggen of het een 100% Tinker is. Er zijn nu eenmaal verschillende types. Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat je een volbloed Tinker hebt Haha! BV een Fell heeft ook alles wat een Tinker hoort te hebben (flinke bos manen, sokken, grof gebouwd) Maar is geen Tinker Lachen