Een kouwe is geen springpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:37

Anna42 schreef:
De aannames van Van Barneveld zijn ook uit de lucht gegrepen en laten zelfs zien dat Van Barneveld zich maar bar weinig heeft verdiept in de psyche en het fysieke functioneren van het paard. Volgens hem zouden de paniekpaarden met een hartslag (zonder lichamelijke inspanning) van 240 betere springpaarden zijn dan de paarden die koel naar de paraplu toelopen met een hartslag van 50 of 60. Die kouwe, volgens Appie, kan nooit een goed springpaard zijn.
Welnee je moet paarden hebben die zich om niets uitermate opwinden en wegvliegen met een hartslag van 240. Gek tegen elke vreemde hinderenis, omgeving en terrein aankijken met een hartslag van 240. Kijk eens wat dat aan verspilde energie kost en hoe geconcentreerd deze paarden samen met de ruiter als een team door de spring-of dressuurpiste gaan!!

Ik heb het artikel niet gelezen, dus ik heb daar ook geen mening over. Wel vind ik dat je het te zwart wit schetst. Tuurlijk zou het geweldig zijn als een paard koel is maar toch snel en goed springt. Maar is dat niet perfectie die je dan zoekt? En perfect is bijna onmogelijk..............zoals mijn onderschrift: Richt je niet op perfectie, maar op succes!

Jikke lijkt mij een super voorbeeld van een paard wat niet koel is. Die stond zich zo druk te maken in Denbosch. Maar toch doet ze het wel super!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:49

Ik vind dat je met een kouwe helemaal niet fijn kan sporten, of het nou dressuur of springen is. Daar kan je alleen fijn mee recreatief rijden en door het bos scheuren zonder dat ie in de stress schiet.

Als ik tussen 2 paarden mag kiezen, kies ik denk ik toch degene die wel voor zn´n rare paraplu opzij springt en vlug in de reacties weg is. In plaats van die kouwe die daar naar die plu staat te staren alsof het een grasspriet is. Dat kan je in de wei met het schrikdraad ook altijd goed zien, degenen die die na een schok van het draad een dag na staan te rillen en een dag niet eten, zijn de fijnste paarden onder het zadel.
Degene de een schok krijgt en alleen een oor beweegt en dan weer wegsukkelt....bah (mis de kotssmiley)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:59

Ik heb er het liefst een die met grote ogen al snurkend op de plu afstapt, vervolgens omdraaid en de plu een schop geeft voordat ie weggaloppeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:13

annegti schreef:
Ik heb er het liefst een die met grote ogen al snurkend op de plu afstapt, vervolgens omdraaid en de plu een schop geeft voordat ie weggaloppeerd.

Hoop ik niet dat iemand die plu vasthoudt Haha!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 23:01

Pipo schreef:
Ik heb het artikel niet gelezen, dus ik heb daar ook geen mening over. Wel vind ik dat je het te zwart wit schetst. Tuurlijk zou het geweldig zijn als een paard koel is maar toch snel en goed springt. Maar is dat niet perfectie die je dan zoekt? En perfect is bijna onmogelijk..............zoals mijn onderschrift: Richt je niet op perfectie, maar op succes!

Jikke lijkt mij een super voorbeeld van een paard wat niet koel is. Die stond zich zo druk te maken in Denbosch. Maar toch doet ze het wel super!

misschien geen perfectie maar het liefst wel de gulden middenweg tussen de twee uitersten

het gaat hier wel weer over paarden waarmee de gemiddelde ruiter nog niet van a naar c komt.. je kunt wel toppaarden willen fokken maar dat zullen ze nooit allemaal worden en die moet je toch ook weer kwijt...is dan toch wel prettig als een beetje hobbyruiter er ook mee overweg kan

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 23:18

Of de gemiddelde ruiter moet beter leren rijden Ik vind de laatste 15 jaar de paarden een stuk beter geworden en de gemiddelde ruiter is een stuk beroerder gaan rijden. De meeste dressuurpaarden die ik op conours zie lopen allemaal met de handrem erop omdat de ruiter niet weet hoe ie van achteren naar voren moet rijden. (en loslaten aan de voorkant, het moeilijkste van het hele paardrijden)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:22

Princess"]
dit komt uit de strengen of niet?de resultaten van JUMPEX
ik ben het hier wel mee eens, als ik zo rond kijk en als ik dan echt kijk naar beroepsruiters op hoog niveau, die springpaarden zijn meestal van die schijterds!
ik loop stage op een eventing stal en moet vaak naar het bos met die eventingpaarden, enn hoe hoog ze internationaal ook lopen ze blijven omdraajen en schrikken!als ze die pit niet hadden zouden ze ook geen crosje rond lopen denk ik, paarden moeten attent blijven!!en liever te attent dan totaal niet!
[/quote]
Mijn instructeur die springruiter is, bevestigt jouw uitspraak, hoewel hij het woord "scheiterd" niet in de mond zal nemen, hij zal eerder spreken van "gevoelig" en "bloedpaarden".

Tocn zijn hierin ook weer nuance verschillen: iones is ook altijd vluchterig geweest, hij trok hard aan op het hout en was moeilijk in te houden. MAar... hij sprong altijd. Paddy is ook vluchterig maar ik vind het moeilijk soms om haar erover te krijgen. Ze wil er langs of weigeren.
[quote="supersambo"]
het gaat hier wel weer over paarden waarmee de gemiddelde ruiter nog niet van a naar c komt.. je kunt wel toppaarden willen fokken maar dat zullen ze nooit allemaal worden en die moet je toch ook weer kwijt...is dan toch wel prettig als een beetje hobbyruiter er ook mee overweg kan
[/quote]
Heel sterk punt sambo, ben ik het helemaal mee eens. De meeste ruiters hebben meer aan een paard dat een keer met zijn oor trekt met springen, zoals Suzanne F het zo charmant omschreef, Haha! en die braaf doet wat ze willen. Die superpaarden kunnen de meesten toch niet mee overweg, die verrijden ze alleen maar.[quote="annegti schreef:
Of de gemiddelde ruiter moet beter leren rijden Ik vind de laatste 15 jaar de paarden een stuk beter geworden en de gemiddelde ruiter is een stuk beroerder gaan rijden. De meeste dressuurpaarden die ik op conours zie lopen allemaal met de handrem erop omdat de ruiter niet weet hoe ie van achteren naar voren moet rijden. (en loslaten aan de voorkant, het moeilijkste van het hele paardrijden)

Sja, paarden worden gefokt op prestaties, maar er worden geen ruiters gefokt! Haha! Dus daar zal het wel aan liggen. Ik ga er van uit dat mensen ECHT wel hun best doen om goed te leren rijden, maar talent en gevoel speelt ook een rol. En ik denk dat je voor goede paarden toch echt veel gevoel moet hebben. En dat kun je wel tot een bepaalde hoogte ontwikkelen, maar voor degenen die het niet hebben, is 1 mensenleven ontoereikend om te leren paardrijden, hoewel ze nog zo graag willen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:09

Een goed spring- en dressuurpaard moet koel zijn?? Mmm, daar heb ik sterke twijfels over. Mijn paard is ook geen held maar met springen dus supersafe en gretig. En ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van hete flikkers die succesvol topsport beoefenen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 10:37

Gail schreef:
Een goed spring- en dressuurpaard moet koel zijn?? Mmm, daar heb ik sterke twijfels over. Mijn paard is ook geen held maar met springen dus supersafe en gretig. En ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van hete flikkers die succesvol topsport beoefenen!

Citaat:
hete flikkers
Ach gut

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:14

Ik heb het over paarden schat Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:33

zit me af te vragen:
Als een paard voor een plu blijft staan, aan de haal gaat vanwege een wapperende vlag...dan is het geen kouwe? en zou die het dus beter doen in de sport.....
Maar als dat paard overal naar kijkt, bij het minst of geringste aan de haal gaat, weg spurt als die been voelt....is die dan wel goed gereden? heeft die dan wel aandacht voor de ruiter?
Lijkt me sowieso geen pretje om op een paard dat overal van kan schrikken een wedstrijd te moeten rijden....
Lijkt me ook prettig op een meerdaags concours..paard compleet in de stress in een "vreemde" box, 3 dagen bezig om die op de (spontaan) eng geworden trailer/wagen te krijgen...
En bij eventing al helemaal niet...(ziet beelden voorzich dat er op een druilerige dag hordes mensen met paraplu's bij hindernissen staan, wapperende en klapperende vlaggen enz..)
Zekers zijn er pestkoppen die iedereen uitproberen

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:21

Zet Van Barneveld maar op zulke paarden. Eerst de paraplutruuk en dan gaat Appie springen. Zelden zulke onnozele aannames gehoord van een professor! Je kunt wel veel geleerd hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je ook wijs bent. Appie mag wat mij betreft dit soort onnozele uitspraken wel thuis vertellen maar moet de hoop onzin die Rosie al in IDS zet niet vergroten.

Bovendien wil Appie nog even een Europiek vangen van alle 400.000 paardensportliefhebbers in Nederland om zijn KWPN paraplu-onderzoek te kunnen voortzetten.
Het volgende onderzoek zou dan moeten gaan of jonge paarden specifieke aanleg hebben voor de piaffe, de passage of de pirouette. Het wil er bij Appie nog niet in dat de piaffe en de passage drafbewegingen zijn die een paard na een zorgvuldige en gedegen klassieke scholing alleen kan uitvoeren als er sprake is van een optimale balans in de bouw en het bewegingsmechanisme. En wanneer de training gericht is op een permanente lichtheid in de verzameling. Voor de pirouette hetzelfde laken een pak maar dan in galop. Net als bij het springen, zoals het onderzoek uitwijst en wat de niet professoren al veel langer wisten, moet het paard de massa economisch (geen parabool met lappen in de lucht) en evenwichtig kunnen heffen. Wellicht komt Appie bij het dressuuronderzoek met de parasol aandragen.

Veel zinvoller lijkt mij dat de professor zich bezig gaat met hoe het mogelijk is geweest dat de KWPN leiding met de horizontale hals- parabool- bukken- terugspring- en lappen-in-de-lucht-springers zolang compleet op het verkeerde spoor heeft gezeten. En daarmee jarenlang een verkeerde selectie heeft gevolgd, waar de fokkers nu de wrange vruchten van plukken. Daar helpt de paraplu echt niet bij.
Een dergelijke onderzoek zou door de beleidsmakers financieel zelf gedragen moeten worden. Want zij zijn ook de veroorzakers van dit springleed. Voor de tranen met tuiten die de beleidsmakers ongetwijfeld zullen huilen, mag Appie wat mij betreft de paraplu uit de kast halen. Maar hij moet niet gaan proberen om de beleidsfouten van het KWPN financieel af te wentelen op de 400.000 paardenliefhebbers in Nederland. Die zitten daar echt niet op te wachten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 17:31

Anna42 schreef:
Zet Van Barneveld maar op zulke paarden. Eerst de paraplutruuk en dan gaat Appie springen. Zelden zulke onnozele aannames gehoord van een professor!

Achterbeen eerst nog niet zo dom van dit fokprodukt van de echte Professor Van Barneveld . Haha!

Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:12

Dan moet de professor zich maar eens verdiepen in de skeletfuncties en skeletverhoudingen van het paard. Het evenwicht. En waarom het ene paard wel in balans kan dragen, heffen, stuwen, zweven en landen op het achterbeen. Allemaal benodigd voor de piaffe, de passage en de pirouette en zonder parasol.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:19

Parachute lijkt me handiger, dan kun je het zweefmoment nog vergroten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 20:43

GertJan schreef:
Parachute lijkt me handiger, dan kun je het zweefmoment nog vergroten.

Hier begon ik 4 jaar geleden mee. Knipoog

Afbeelding

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:22

Als dit geen "kouwe" is weet ik het ook niet meer.
Afbeelding

Ik denk dat het gaat om de reflexen, niet om hoe bang het paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:24

GertJan schreef:
Als dit geen "kouwe" is weet ik het ook niet meer.
[image]

Ik denk dat het gaat om de reflexen, niet om hoe bang het paard is.

Als die foto niet bewerkt is, weet ik het ook niet meer Haha!

Veulentje van van Uytert misschien Schijnheilig

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:30

Pipo"]
Als die foto niet bewerkt is, weet ik het ook niet meer Haha!
[/quote]

Zou je denken?

[quote="Pipo schreef:
Veulentje van van Uytert misschien Schijnheilig

Nee een of andere amerikaanse denk ik.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:32

Krijg je wel een mooi zweefmoment Haha! Schijnheilig Alleen als je het gewicht van het veulen verkeerd inschat wordt het lastig vangen in de wei/bak. Haha! Haha! Haha!
*hoort denkbeeldig piloot tegen de toren praten: roger, I just saw a filly flying by* Clown

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 22:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:34

GertJan schreef:
Nee een of andere amerikaanse denk ik.

Bij van Uytert zijn ze nog wel handig met het bewerken van foto's Haha! heb ik weleens gezien op een hengstenfoldertje Haha!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:38

Zo ken ik er nog wel meer.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:39

Dames en heren graag weer on topic Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:41

Pipo schreef:
Bij van Uytert zijn ze nog wel handig met het bewerken van foto's Haha! heb ik weleens gezien op een hengstenfoldertje Haha!

*o sorry..off-topic reactie snel verwijderd....sorry sorry...*
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 28-06-04 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt