Problemen met drachtigheid???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:06

kennissen hebben ook meer problemen dit jaar.een anders goede merrie geraakt maar niet vol,aan de andere kant is een merrie die geacht werd niet meer drachtig te geraken al bij de 2e poging drachtig geraakt (deze paarden werden ook behandeld bij Keros Knipoog )
bij een andere merrie die maar niet drachtig geraakte was het meteen prijs bij het gebruiken van vers sperma

Tot slot: bij mn eigen merrie heb ik de veulenhengstigheid denk ik ook gemist,of ze liet het niet zien,het veulen kreeg ook geen diarree zoals voorspeld..nu moet ze gauw weer hengstig geraken normaal(ter info deze merrie word niet herdekt) maar wil maar zeggen dat het hier in West-vlaanderen ook opvalt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:28

Ik heb het hier inderdaad ook met mijn DA over gehad, zij vertelde me echter dat de merries helemaal niet regelmatig hengstig waren en dat lag toen (dikke 1.5 mnd terug) aan de relatief lage nachttemperaturen waardoor de hengstigheid niet regelmatig kwam, er werdt een bepaald stofje niet aangemaakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:48

Nou Desi is vandaag op en top hengstig(wel gespoten), en wordt morgen geinsemineerd. Ze stodn al vanaf vorige week maandag hengstig Scheve mond. ik wist dat ze een lange cyclus had, maar zooo lang.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 02:14

DeesDeBest schreef:
Nou Desi is vandaag op en top hengstig(wel gespoten), en wordt morgen geinsemineerd. Ze stodn al vanaf vorige week maandag hengstig Scheve mond. ik wist dat ze een lange cyclus had, maar zooo lang.

Wordt het dan Special D? Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:19

vorige week maandag werden de 2 merries hengstig gespoten(de corland was op 15 dagen dragend van calato ,op 35 was er niets meer). donderdag een follikel van 3.5voor beide .Dus vrijdag avond eentje naar
keros en eentje naar bree.Daar hadden ze beiden maar een eitje van 3niet meer . de corland is maandag geinsemineerd,de For pleasure gisteren pas .Meer dan een week na het hengstig spuiten!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:22

Normaal duurt het 6-10 dagen na hengstig spuiten dat de merrie ovuleert.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:23

Een merrie bij ons op stal is hormonaal helemaal de kluts kwijt geraakt door het hengstig spuiten.
Ik heb er niet veel verstand van maar ze zeiden dat ze veel te veel hormonen had en daardoor niet 'goed' hengstig werd. Superveel eitjes enzo. en veel te vaak hengstig...

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:26

mijn merrie heeft haar vrucht verloren en ze word volgende week hengstig gespoten omdat haar cyclus niet meer op gang komt...
We gaan het dan nog 1 keer proberen om haar drachtig te krijgen. zo niet dan gaan we het volgende seizoen over op insimineren...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:55

Als ze haar vrucht heeft verloren na 35 dagen dracht kan het maanden duren eer ze weer op gang komt. Hengstig spuiten helpt dan niet.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:35

Mijn merrie is vandaag wederom niet drachtig gescand...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:24

1 merrie 10 dagen in april regumate gegeven (de merrie was ook vorig jaar moeilijk hengstig te krijgen)Op regumate reageerde ze heel goed (zelfs 2 eitjes) en na 1e keer inseminatie drachtig!

1 merrie geinsemineerd in de veulenhengstigheid, is niet gelukt, 2e keer wel.

1 sportmerrie (4 jaar geen veulen gehad) is 2x bij Krack C geweest, maar bleek vandaag niet drachtig. *Krack C is ook al moeilijk, want bij de eerste keer was hij met Anky in Duitsland en waren ze mogelijk te laat met de sperma. Dus met deze merrie nog even afwachten.... Lachen

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:52

Weinig last van dit jaar, mijn merrie was vorig jaar de eerste keer direct drachtig en deze keer de tweede keer. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het veulen dat ze verworpen heeft in maart, en dan vind ik het toch nog vrij snel! Ik heb het van anderen in mijn omgeving ook geen klachten gehad. Lachen

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:07

Kyra is ook drachtig! Vrijdag gescand, nog erg klein (15 dagen), maar drachtig na de 2e keer. De inseminerende dierenarts zit nog op een 100% score tot nu toe.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:29

Bij ons valt het ontzettend mee dit jaar, zelfs merries van klanten, die berucht waren om hun moeilijkheid, geraken nu langzaam drachtig. Wij hebben wel een merrie gehad die drachtig was op de veulenbronst maar opnieuw hengstig werd, die moeten we binnen een week controleren. Ook die merrie die had moeten veulen van Weltmeyer maar uiteindelijk leeg bleek te zijn moet nog gecontroleerd worden.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:42

Zannekin schreef:
Als ze haar vrucht heeft verloren na 35 dagen dracht kan het maanden duren eer ze weer op gang komt. Hengstig spuiten helpt dan niet.

ze is de vrucht voor 35 dagen verloren dus er is niks aan de hand. Ze is nu hengstig gespoten en ze word over een paar dagen gedekt. Ze was keurig schoon ook dus we hopen dat het nu wel gaat slagen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:35

Mijn probleem merrie is nu al voor het 2e jaar achter elkaar in 1x drachtig geworden van onze jonge hengst.
Zonder spuiten, spoelen of andere truukjes.
En dat na jarenlang hoge DA kosten en weinig veulens...

De andere merrie was ook in 1x drachtig maar die hoeft maar naast een hengst te staan en dan lukt het al Haha!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:44

MarijeR schreef:
Mijn probleem merrie is nu al voor het 2e jaar achter elkaar in 1x drachtig geworden van onze jonge hengst.
Zonder spuiten, spoelen of andere truukjes.
En dat na jarenlang hoge DA kosten en weinig veulens...

De andere merrie was ook in 1x drachtig maar die hoeft maar naast een hengst te staan en dan lukt het al Haha!

Laat je je hengst natuurlijk dekken?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:21

alabastro schreef:
Laat je je hengst natuurlijk dekken?

Ja, de merrie is door andere hengsten ook altijd natuurlijk gedekt maar niet of pas na diverse pogingen drachtig geworden.
Vorig jaar is de merrie aan de hand gedekt, dit jaar loopt de hengst in de kudde met de merries en veulens.
Grootste pluspunt is nu dat de merrie niet naar een hengstenhouder hoeft, merrietje is nogal stressgevoelig...

Ik heb er geen DA bij gehad de laatste 2 jaar. Alleen om te scannen/opvoelen als de hengst al duidelijk had laten merken dat de merries drachtig waren.
Hij heeft tot nu toe altijd gelijk gehad Haha!
En alles in 1 cyclus drachtig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:29

Bij ons hadden ze idd ook wat meer problemen met de hengstigheid Lachen
en van de drie merries was er een meteen drachtig en twee bij de tweede poging.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:33

De moeder van het veulen(van april) in mijn onderschrift is ook nog steeds niet drachtig. Moest een Trentootje worden eigenlijk.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:14

Wij hebben een vrij makkelijk jaar achter de rug, van de 10 merries waren er 6 onmiddelijk vol, nog 2 op de 2de keer en die andere is 1 gekende probleemmerrie en de laatste is die die geaborteerd heeft en ook nog niet hengstig geworden was, die is nu op 17 dagen en niet drachtig. Maar dat was eigenlijk nog maar de eerste keer.
Heeft er iemand effectieve ervaring met merries die verworpen hebben? Hoe moeilijk/makkelijk worden ze weer drachtig?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:02

Lastig, in theorie gaat het goed maar wij hebben ook ééntje die in februari drachtig was en dan na 20 dagen verworpen: sindsdien nu net 1 keer hengstig geworden en gedekt. We wachten nog af maar heb er niet veel hoop op. De rest is drachtig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:40

Mijn zwarte merrie heeft ook wel eens rond de 22/25 dagen verworpen en dat seizoen was verder ook verloren.
Nog wel weer geprobeerd maar ook met spuiten niet hengstig te krijgen dat seizoen
Jaar daarop leeg gelaten i.v.m. verhuizing/verbouwing en het jaar daarop weer geprobeerd maar ook weer niet gelukt.
Na diverse keren spuiten wel hengstig maar niet drachtig te krijgen.
Jaar daarop pas bij de 4e cyclus drachtig Rolleyes
Ben dus wel blij met onze eigen hengst die prima werk levert Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:52

Jan_VT schreef:
Wordt het dan Special D? Knipoog

Si, afgelopen zaterdag voor het laatst geinsemineerd en de Da had er zelf een goed gevoel over, ze is dus naar een kliniek in oud beijerland gebracht, waar ze intensief is begeleidt. Sinds dinsdag staat ze weer thuis en is ze ook dichtgezet ( Verdrietig ), ze heeft d'r cyclus mooi afgemaakt, integenstellingtot 2 cycli geleden, waar ze d'r eieren niet liet gaan. 16 juli hoor ik of er volgend jaar een A Special D rond loopt *LOL*

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 20:59

DeesDeBest schreef:
Si, afgelopen zaterdag voor het laatst geinsemineerd en de Da had er zelf een goed gevoel over, ze is dus naar een kliniek in oud beijerland gebracht, waar ze intensief is begeleidt. Sinds dinsdag staat ze weer thuis en is ze ook dichtgezet ( Verdrietig ), ze heeft d'r cyclus mooi afgemaakt, integenstellingtot 2 cycli geleden, waar ze d'r eieren niet liet gaan. 16 juli hoor ik of er volgend jaar een A Special D rond loopt *LOL*

Heey cool Cool Je houdt me toch zeker op de hoogte he. Nog veel succes verder. Knipoog