De veulens met en vooral zonder toekomst van Hamoe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:34

Pipo schreef:
Beweging is niet te beoordelen via een plaatje, exterieur op stand natuurlijk wel.

En het exterieur met het kijken in de glazen bol.

Daarom begrijp ik er geen bal meer van.

De vader en moeders vader van Joel die net Rotterdam gewonnen heeft.
t.w Ekstein en Ramiro.

Maar ze zoeken het maar uit.
Of beter gezegd ze hebben het al uitgezocht.

Afbeelding

Afbeelding

.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:36

Maar die type's willen ze tegenwoordig niet meer Ceasario

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:38

greetje schreef:
Maar die type's willen ze tegenwoordig niet meer Ceasario

Wie zijn ze ? Boos!

Volgende week hangt de Strengen vol van Jikke en Joel.
Twee KWPN E -pony's .
Laatst bijgewerkt door ceasario op 20-06-04 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:38

ceasario schreef:
En het exterieur met het kijken in de glazen bol.

.

Misschien zegt Arie daarom in het artikel: Die zou je over enkele maanden wederom moeten zien? Of: ik denk dat?

In het hele artikel lees je dat hij duidelijk wat voorzichtig is in zijn opmerkingen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:43

ik zal even het eerste stukje tikken wat hamoen zei in het bit.

Citaat:
Toekomst voorspellen

Van veulen naar .....
Word het veulen, dat nu nog rond zijn moeder dartelt in de wei, een dressuur- of springtopper? Wie de bouw van het jonge dier onderzoekt, kan een voorzichtige voorspelling maken. Arie Hamoen, voorzitter van de hengstenkeuringscommissie van het KWPN, geeft zijn prognose over zes veulens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:24

Laten we gewoon de 3, 3, 3 regel maar weer toepassen, dat lijkt me beter. Dus beoordelen met 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar. En de rest van de tijd niet al teveel naar kijken. Alle paarden zien er jong op bepaalde momenten gewoon niet uit. Elke keer als ik dan goed kijk hoop ik maar weer het beste van.... En gelukkig trekken ze ook allemaal weer bij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:01

Wat ik niet snap is dat ze die veulens kunnen beoordelen vanaf de foto? In al mijn lessen beoordeling en plaatsen is het eerste wat je leert: Bekijk paarden altijd irl en nooit vanaf een plaatje. Foto's kunnen zo afwijken van de werkelijkheid.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:33

Gadverdamme,
wat wordt de voorzichtige prognose van Hamoen nou even door het slijk gehaald zeg! Boos!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:39

Sjuimpje schreef:
Gadverdamme,
wat wordt de voorzichtige prognose van Hamoen nou even door het slijk gehaald zeg! Boos!

Owke ben je serieus of was dit cynisch?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:47

Misschien meer onderbouwen waarom je dat vind?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:51

Nope, bloed serieus.
Als je toch een artikel wil aanhalen, pak dan het hele artikel om te voorkomen dan iets uit zijn verband wordt gerukt. 'Uit zijn verband gerukt' vind ik hier nog een understatement, verkracht zou nog beter op zijn plaats zijn.

Verder heb ik ook grote twijfel of dit wel door Yootha zelf is geschreven, de formulering is helemaal niet zoals ik van haar gewend ben maar deze doet me wel gelijk aan iemand anders denken.

Helaas kan ik door chronische troep even de bewuste Bit niet vinden maar naar mijn mening was het artikel alleen bedoeld om mensen wat tips mee te geven voor bij de aanschaf van een veulen om te voorkomen dat mensen over drie jaar met een teleurstelling achterblijven.
Zo werden nergens tips gegeven voor het vermenigvuldigen zoals wel door Yootha wordt gesuggereerd.

Ik vind dit topic bijzonder hooghartig en de manier waarop er reacties ontlokt worden is gewoon beneden peil. Zo start je geen gezonde discussie dit is alleen een manier om je eigen visie op te hemelen door die van anderen neer te sabelen.

Ik mis de kotssmilie meer dan ooit!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:06

Ik ga dat speciaal aangekochte nummer voor dit artikel er even bijpakken Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:16

Sjuimpje ik zal de opening er nog even bij zetten.

Toekomst voorspellen.

Van veulen naar.....

Wordt het veulen, dat nu nog rond zijn moeder in de wei dartelt, een dressur-of een springpaard? Wie de bouw van het jonge dier onderzoekt, kan een voorzichtige voorspelling maken. Arie Hamoen, voorzitter van de hengstenkeuringscommissie van het KWPN, geeft zijn prognose voor zes veulen.

En dan krijg je de foto's plus tekst.

Helemaal onderaan volgt;

Type KWPN
Hoe wil het KWPN de paarden graag zien.
* In rechthoekmodel
* lang gelijnd
* correct in het fundament
* correcte rug en lendenen
* werkwillend karakter
* makkelijk en vriendelijk in de omgang.

daarnaast staat;

Het KWPN dressuurtype
* is hoogbenig
* heeft een opwaarts gerichte hals
* lichte hoofdhalsverbinding
* opwaarts gerichte romp

Een dan verder

Het KWPN springtype
* heeft een lange, goed gevormde, licht welvende hals
* is gesloten en heeft een licht aflopende bovenlijn
naar de schoft toe
* de romp is horizontaal gericht

en helemaal onderin

met dank aan Team Nijhof-www.team nijhof.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:22

Ik heb mijn huis natuurlijk wel zeer opgeruimd en de bladen fantastisch gestructureerd bij elkaar liggen.........( viste deze onder mijn bed vandaan Schijnheilig )

Maar hier komt hij, enkele quotes die volgens mij zeker van toepassing zijn bij het interpeteren van dit topic:

Dressuurtype: Geen bijzondere uitspraken
Springtype : Een erg naar voren gebouwd veulen. "het kan een leeftijdsfase zijn", Het spronggewricht op de foto lijkt iets grover, maar misschien groeit het dier er nog in.

Meer werk voor ruiter: geen vreemde uitspraken
Dikkertje Dap: In dit geval moet je de ouders kennen om een goede voorspelling te kunnen maken, misschien krijgen deze ouders wel vaker beknopte veulens die later toch goed uitgroeien. Je moet het complete plaatje bekijken, de bouw, de gangen en je moet je verdiepen in de voorouders.

Zwaan in wording : niets vreemds
Minder functioneel: Gaat het hier om een eventuele koop, dan zou ik, gezien de rug, hoe dan ook enkele maanden willen afwachten.

In principe heb ik hier de opmerkingen aangegeven waarbij ik duidelijk lees dat hij inderdaad zoals Sjuim al aangaf, een soort van punt te geven waar je bij aankoop op moet letten. Hij is niet echt negatief, en hij is heel voorzichtig in zijn uitspraken. Wat hij ziet constateert hij, maar veroordeelt dit zeker niet. Over eventuele vermenigvuldiging kan ik niets vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:24

greetje schreef:

Type KWPN
Hoe wil het KWPN de paarden graag zien.
* In rechthoekmodel
* lang gelijnd
* correct in het fundament
* correcte rug en lendenen
* werkwillend karakter
* makkelijk en vriendelijk in de omgang.

Het enige jammere van het hele verhaal is, dat bovenstaand inderdaad de eisen zijn, maar in de praktijk willen ze hier nog weleens van afstappen. ( Goedkeuring hengsten 2004)

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 13:03

annegti schreef:
Laten we gewoon de 3, 3, 3 regel maar weer toepassen, dat lijkt me beter. Dus beoordelen met 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar. En de rest van de tijd niet al teveel naar kijken. Alle paarden zien er jong op bepaalde momenten gewoon niet uit. Elke keer als ik dan goed kijk hoop ik maar weer het beste van.... En gelukkig trekken ze ook allemaal weer bij.

Ik denk dat we het hier maar het beste kunnen houden.
Verder vond ik het best een interessant artikel. Mensen mogen hun mening toch wel ventileren, het licht aan de lezer zelf wat hij er van mij neemt.