Uit welke rassen/stamboeken bestaat het kwpn nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:07

GertJan schreef:
Het is "Français" met een ç. Als je toch bezig bent ...

Dat klopt! Maar ik wist even niet meer welke combi met de ALT toets dat was. Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor.... Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:17

Je moet gewoon de pedigrees van hengsten bekijken van bv de stamboeken Hannover, Holstein en Westfalen en dan zie je duidelijk de verschillende lijnen. Zeer weinig overlap (5%?), dat ook doordat de fokkers toch meer de neiging blijven houden van lokaal en binnen het stamboek te blijven (ook door het bestaan van staatsstoeterijen met een goed en goedkoop aanbod voor de eigen fokkers).
Totaal niet te vergelijken met de fokkerij in België en Nederland die eigenlijk voor 80-90% bestaat uit niet streekgebonden bloed.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:35

Ik zou er nog een wending aan willen geven, graag de gegevens van na 1950.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:44

Het hannoveraans stamboek accepteerd de volgende rassen:
hannoveraner
Anglo Arabisch
Anglo Normandisch
Thorroughbred
Arabisch
Selle Francais

De duitse rassen hebben eigenlijk allemaal dezelfde oorsprong/geschiedenis, van landbouwpaard via militair paard koetspaard naar rijpaard. De veredeling gebeurde ook bij de meesten met hetzelfde bloed...Alleen werd er soms een andere "draai" aangegeven door bijv. de inzet van belgische trekpaarden...de koudbloeden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:51

Ik heb even wat nagekenen (dat ik hier geen onzin vertel Knipoog ).
Neem een Ferro in de 3e generatie (1956-1974): Ik tel 2/8 Lokaal Nederlands bloed, 1/8 volbloed en 5/8 buitenlands (SF, Hanno, Holst.)

Dit vooral om te schetsen dat de oorsprong eerder staaft op ander bloed, dit in vgl met de Duits provincies, waar je eigenlijk het omgekeerde ziet.
(daarom nog niet beter of slechter, wat ze nu doen is belangrijk uiteraard)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:52

Alane schreef:
De duitse rassen hebben eigenlijk allemaal dezelfde oorsprong/geschiedenis, van landbouwpaard via militair paard koetspaard naar rijpaard. De veredeling gebeurde ook bij de meesten met hetzelfde bloed...Alleen werd er soms een andere "draai" aangegeven door bijv. de inzet van belgische trekpaarden...de koudbloeden.

Voorbeelden geven Alane, en als we maar teruggaan tot 1950 zien we nergens geen militair of trekpaard meer, http://www.allbreedpedigree.com/

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:07

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 11:13

Op de site van Hannover staat; Vor allem durch den Einsatz von Trakehnern und Vollblütern wurde der Hannoveraner erneut veredelt und wurde zu dem, was er heute ist: Ein rittiges, edles, großliniges und korrektes Warmblutpferd, das als Sport und Freizeitpartner auf der ganzen Welt geschätzt wird.

Over SF kan ik niks vinden? Zijn daar voorbeelden van Alane?
Gevonden idd.

http://servlet.vit.de/hvp/liste.do;jses ... 4908F86710
Laatst bijgewerkt door Adriana op 19-06-04 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:15

waarbij Urielle volgens het hanoveraans stamboek een Anglo Normandische is (zou gelijk kunnen zijn aan anglo arabisch, geen idee)
de inzet van engels volbloed (thorrough bred)
oa Grey Silk XX is een hengst uit 1961 en de vader van Gundel (hanoveraanse merrie) die weer de moeder is van de hengst Wienerfeld, ook Hannoveraans.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:17

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:17

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 11:24

Zeus heeft 3 ggk zonen in Hannover, waaronder dus Zacharias en Zaandam.
Bij de vaderlijn staat A.N, dat wordt niet aangeduid met SF.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:29

zaandam is een Zeus X Furioso II.... Furioso II is een SF, volgens Allbreed dan....wat dan ook weer niet heilig is.
Maar wat is een Anglo Normandisch paard dan?
Laatst bijgewerkt door Alane op 19-06-04 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:30

Spreken we nu niet over die 5%?
Eigenlijk zou je de complete hengstenlijst van bv KWPN en Hannover moeten bekijken, of beter nog de lijst van geboren veulens want niet alle gekeurde hengsten worden evenveel benut en bouwen een stamboek op natuurlijk, en dan het % buitenlands bloed tot ong. 1950.
Want ik heb voor KWPN wél voorbeelden gaan opzoeken waarvan ik dacht dat ze erg Nederlands waren. Ik zou ook een San Remo kunnen nemen bv.
Noem jij dan een huidig gekeurde hengst die tot 1950 volledig Nederlands is en sportpaarden levert. Zijn die er??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:44

bij de kwpn tuigpaarden....zijn er zat. Of je moet tuigpaarden niet zien als sportpaarden.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:47

De klassieke tuigpaarden komen uit de Oud-Oldenburgers.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:00

de westfaal Pilot...ingezet bij oa:
KWPN
Swedisch Warmblood
Oldenburger
Rhinelander
Hannoveraans.
Terwijl Pilot zelf al een "mengelmoes" is/was van hanoveraans, engels volbloed, trakhener.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:17

Alane schreef:
bij de kwpn tuigpaarden....zijn er zat. Of je moet tuigpaarden niet zien als sportpaarden.

Effe nagekeken op de lijst op de KWPN site. Ze stammen eigenlijk allemaal af van Renovo ergens die nogal wat Hackney bloed heeft na 1950.
Ik heb uit die hele lijst eentje gevonden: Nando? die enkel Nederlands is maar de pedigree is niet compleet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:46

op Allbreed staat ook niet alles....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 13:18

Mijn eerste conclusie van de Hannover hengsten is dat ze veel gebruik maken van Contender en Calypso II bloed.
Veelal wordt dit gebruikt op zuiver Hannoveraans gefokte merries gezien tot 1950.
Er worden een paar zuiver gefokte hengsten gebruikt uit andere rassen, Zoals Caprimond als Trak en Concinales als volbloed.

Over het algemeen is het bij hannover wel zeker uniformer gefokt dan bij het kwpn.
Van de 95 hengsten zijn 15 hengsten een mix vergelijkbaar met bijvoorbeeld bij het kwpn Gribaldi x Krack C x Cabochon.
Of For Pleasure x Voltaire x Nimmerdor.

Dit heb ik bekeken t/m de C hengsten.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:39

Hannover:

Niet (van oorsprong) Hannoveraanse hengsten mogen alleen Hannoveraanse merries dekken respectievelijk merries met 50 % zuiver Hannoveraans bloed. Voor een Hannoveraanse hengst is alleen het brandmerk van belang, niet het hannoveraanse bloedaandeel.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 14:04

Dat zou dus betekenen dat de Hannoveranen ook gebonden zijn aan regels om het eigen ras te laten behouden.
Dus ook om de bloedlijnen enigzins zuiver te houden.

Begrijp ik dat goed?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:17

Ik denk het wel. Er mag in ieder geval niet in de wilde weg gefokt worden en dan bij het Hannover stamboek laten inschrijven

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 15:09

Ok. Dan is het fokbeleid van Hannover voor mij ook duidelijker, ook minder bloedspreiding dan bij het KWPN.

Bij Holstein heb je voor zover ik weet vooral de invloed van volbloeden en SF na 1950.
Waarvan de belangrijkste Cottage Son xx, Ladykiller xx, Anblick xx, Marlon xx , Cor de la Bryère en Almé Z zijn.
En via Aloubé nog een Hannoveraanse invloed.
Nu dan ook Quidam de Revel sf.

Dolany is een uitzondering met Oldenburgers bloed via Donnerhall. Wel uit een Holsteiner stam.
Nithard is helemaal vreemd BWP gekeurd Engels Volbloed x Hannover.
In Cheenook zit nog Trakehner bloed na 1950.

Dus op de EV na en de SF, weinig bloedspreiding. Ook weer veel minder dan bij het KWPN en dus ook zuiverder.
Een geheel andere bloed opbouw dan Hannover, waardoor het type ook anders zal zijn.
Hannover gebruikt voor het springpaarden programma Holsteiner hengsten.

Trakehner hengsten vanaf 1950: Herrscher, Helianthus, Malachit, Polarfuerst, Sterndeuter. Waarvan ik alleen Hersscher en Polarfuerst ken van naam.

Bloos! Ik was de lijn van Ramzes helemaal vergeten Bloos! Ik was weer eens te haastig!!!
Laatst bijgewerkt door Adriana op 19-06-04 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:38

Alane schreef:
Terwijl Pilot zelf al een "mengelmoes" is/was van hanoveraans, engels volbloed, trakhener.

En de Anglo Arabische Volbloed: Ramzes x
De Shagya Araber: Amurath via Arabia, F-Dure en Ramzes
De Mecklenburger: Norfolk
De Oldenburgers: Feldherr en Rubico
Het Arabisch Volbloed: Aurus ox via Feldherr en Rubico

De overeenkomst tussen de mengelmoes van deze rassen is: HET TYPE