Jong paard keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:21

Pipo schreef:
:? Verward Verward Blond Ik begrijp deze even niet Haha!

Er moeten ook een aantal paarden op de foto voor de lening van het geld.
Anders geen P.L. of i.d. dus geen paard. Huilen Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:27

We wijken een beetje af Haha!
Pipo jij hebt het papier van een bepaald merrietje gezien. Dat met keur enz, is dat een goed genoeg papier?
Dat vraag ik omdat ik toch ook graag weet wat een papier zou moeten/kunnen bevatten voor de fok. Even niet bij stil staan of ik wel of niet toesla op deze merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:29

holly schreef:
We wijken een beetje af Haha!
Pipo jij hebt het papier van een bepaald merrietje gezien. Dat met keur enz, is dat een goed genoeg papier?
Dat vraag ik omdat ik toch ook graag weet wat een papier zou moeten/kunnen bevatten voor de fok. Even niet bij stil staan of ik wel of niet toesla op deze merrie.

Ik vind het papier goed zat, op de foto leek mij het ook een sympathiek dier.

Alleen jij moet haar leuk vinden, want ik hoef er niet dagelijks tegen aan te kijken Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:32

Dat leuk vinden moet ik nog even afwachten. Alles op zijn tijd.
Eerst even in bepaalde dingetjes verdiepen.

Hoe is de volgorde precies?
Keur,
preferent
prestatie
en dan ook nog ergens ster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:34

holly schreef:
Dat leuk vinden moet ik nog even afwachten. Alles op zijn tijd.
Eerst even in bepaalde dingetjes verdiepen.

Hoe is de volgorde precies?
Keur,
preferent
prestatie
en dan ook nog ergens ster?

Volgens mij is de volgorde anders: Eerst moet het dier je aanspreken, dan pas verder kijken naar andere dingen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:35

Haha bijdehandje Tong uitsteken

Het staat nu eenmaal op dat papier. Dan is het net zo interesant om te weten hoe deze rij precies is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:53

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:43

als je wilt fokken, moet je toch minimaal een stermerrie hebben, nog liever: keurmerrie (een keurmerrie is de betere stermerrie)

als de merrie in de sport wordt uitgebracht, kun je ook voor de sportprestatie gaan.

een preferente merrie is: als de nakomelingen het goed doen, dan zou je dus een oudere merrie hebben.

een prok merrie voldoet aan strengere eisen mbt rontgenen, heeft geen OCD of dergelijke.

Ga je voor dressuur of springgericht fokken, of misschien wel allebei. papier moet goed zijn en ook het karakter is belangrijk. Wil je bloed fokken (heet karakter) of heb je liever een flegmatiek paard.

Dat zijn toch zaken die je moet afvragen voor je wilt fokken Knipoog

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:06

Als het gaat om fok zou ik persoonlijk een merrie kopen

* die me aanstaat (type, karakter, gangen, stokmaat en eventueel kleur)
* met prok certificaat
* met een afstamming die mij aanstaat (en liefst een predikaatrijke moederlijn)

dit zijn voor mij 3 cruciale dingen. Natuurlijk is het fijn als het paard ster of nog beter keur is maar die combinatie is niet te betalen. Die gok neem ik dan maar, zeker als het de bedoeling is voor jezelf geef ik de voorkeur aan een merrie die aan bovenstaande 3 voldoet maar om de 1 of andere reden geen ster wordt dan een ster of keur merrie die niet aan 1 van bovenstaande 'eisen' voldoet. Reden is dat ik graag een sportpaard wil fokken en door de juiste partnerkeuze kan je mijns inziens ook bij een niet sterwaardige merrie een heel goed/fijn sportpaard fokken (met een beetje geluk natuurlijk

)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:09

astridh schreef:
Als het gaat om fok zou ik persoonlijk een merrie kopen

* die me aanstaat (type, karakter, gangen, stokmaat en eventueel kleur)
* met prok certificaat
* met een afstamming die mij aanstaat (en liefst een predikaatrijke moederlijn)

dit zijn voor mij 3 cruciale dingen. Natuurlijk is het fijn als het paard ster of nog beter keur is maar die combinatie is niet te betalen. Die gok neem ik dan maar, zeker als het de bedoeling is voor jezelf geef ik de voorkeur aan een merrie die aan bovenstaande 3 voldoet maar om de 1 of andere reden geen ster wordt dan een ster of keur merrie die niet aan 1 van bovenstaande 'eisen' voldoet. Reden is dat ik graag een sportpaard wil fokken en door de juiste partnerkeuze kan je mijns inziens ook bij een niet sterwaardige merrie een heel goed/fijn sportpaard fokken (met een beetje geluk natuurlijk

)

Persoonlijk zou ik liever voor een prestatierijke moederlijn gaan dan een predikaatrijke Haha!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:45

Ik denk te begrijpen dat je een jonge merrie op het oog hebt. Wanneer je toch besluit om een oudere merrie die ster of eventueel keur is te gaan kijken wil ik je naast de rontgenologische keuring ook een keuring van haar voortplantingsorganen aanraden. Er zijn een heleboel merries die niet of moeilijk drachtig worden en het zou zonde zijn wanneer je toekomstige fokmerrie verder helemaal ok is maar niet drachtig wil of kan worden!!! Vraag je dierenarts anders eens naar de mogelijkheden want ik begrijp ook dat je niet meer geld uit wilt geven aan het keuren dan aan het paard zelf.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:48

Sport is ook een predikaat pipo Lachen

In de afstamming die mij aanstaat zitten alleen hengsten die goed presterende nakomelingen hebben. Een voordeel van een predikaatrijke moederlijn is dat er over generaties gezien ook aan moederszijde voldaan wordt aan een bepaalde minimumstandaard. Een paard dat niet kan bewegen wordt nooit ster/keur, een paard met een mankement in het exterieur ook niet. Een predikaatrijke moederlijn geeft geen garantie, het sluit echter wel een paar dingen uit.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 22:27

Oregon schreef:
Vraag je dierenarts anders eens naar de mogelijkheden want ik begrijp ook dat je niet meer geld uit wilt geven aan het keuren dan aan het paard zelf.

Nee hoor zo is dat niet.
Ik wil graag weten waaraan ik zou moeten voldoen als ik een merrie ga kopen voor dit doel.

Ik heb een tweede merrie op het oog welke mij heel erg aanspreekt, maar de foto wil helaas niet binnenkomen.
Voordat ik er op door ga, wil ik graag vragen naar de moederlijn en zijn predicaten. Zoals ik het hier nu zeg is dat dan zo juist geformuleert in een vraag?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:35

Citaat:
de moederlijn en zijn predicaten

de predicaten van haar moeder, maar ook van haar grootmoeder en overgrootmoeder. Hoe meer predicaten in de lijn achter de merrie, hoe waardevoller het papier. Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 14:43

Dat is allemaal nog te volgen.

Stel dat ik uiteindelijk uit zou komen bij een merrie zonder die predicaten in de lijn, is dat voor de fok erg, of maakt dat niet veel uit?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:28

Ik heb vorige week een veulen gekocht, wat valt daar aan te keuren zul je zeggen, nou wel, hart, longen, tanden (overbeet) en beenstand, verder heb ik gevraagd de Da een blik te werpen op de moeder ! (die alle mogelijke predikaten heeft= duitse staatsmerrie nationaal kampioen geweest)
Voor de keuring heb ik foto's gemaakt van moeders benen en hoeven, en ook van de vader en alle nakomelingen die ik op het bedrijf kon vinden en deze laten zien aan mijn eigen DA + hoefsmid. De rest is en blijft een gok.

Paarden (en alle andere dieren) worden bij mij niet verkocht of "weggedaan" for better or for worse...dus probeer ik, na een leerfase die ik met mijn (nu 17jarig) veulen heb meegemaakt, alles uit te sluiten wat mogelijk is. Koop dan een 3 jarige zul je zeggen....nee, niets voor mij, ik bouw graag een goede band op met mijn paarden (ok dit kan na 3 jaar ook....maar geloof me, het is echt niet hetzelfde)

Keuringen blijven een moment opname. Een vriend van mij had 2 Ramiro's (1 heeft ie nog) waarvan hij er 1 verkocht aan een vriendin. Het paard werd rongenologisch gekeurd, alles goed. 2 jaar later is het paard afgemaakt vanwege HKO.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:56

Mij lijkt het verstandiger om idd gewoon een "volwassen" merrie te kopen, ipv een merrie in de klasse 0-2. Je kunt dan nl. beter inschatten wat je eraan hebt. Eventueel kun je dan zelfs nafok bekijken....

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:10

Pipo schreef:
Verder qua prijs ben ik met je eens: Particulieren die willen een donkerbruine goed bewegende ruin van ong 1.68, liefst met een sprekende afstamming erbij, en superbraaf en zeer fijn te rijden. Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten..........tja.....ik wens ze altijd veel succes met de zoektocht, en mochten ze er een vinden mogen ze me altijd bellen..........iedereen wil zo paard namelijk Haha!

Ik heb zo'n paardje Bloos Denk dat ze nog steeds te vinden zijn, je moet alleen een hoop geduld en een goede kijk op paarden hebben. Maar ik heb ook een jong paardje gekocht wat nog weinig had gedaan. Maar ik heb geen papa met een mercedes hoor .

Je kan zo'n jong paardje best niet laten keuren, maar dan moet je wel zelf behoorlijke kijk op paarden hebben en hem zelf 'klinisch' keuren. Heb je dit inzict niet zou ik hem toch bij een goede dierenarts laten keuren. Ook jonge paarden kunnen kreupel lopen en al (erfelijke) afwijkingen hebben en dan ben je toch blij als je daar op tijd achterkomt. Bovendien blijft het een voordeel dat je het diertje gelijk in de verzekering kunt doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:22

als je een jonge merrie koop zou ik van de gewrichten toch even foto's laten maken.
dan heb je in ieder geval uitgesloten dat er een oc(d) in de gewrichten zit.
dan kom je later niet voor een dure operatie te staan. want een oc(d) verdwijnt niet!
het botfragment is wel pas vanaf ongeveer een jaar te zien.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:23

Ik zou zeker een jong paard niet op OCD gaan keuren, pas vanaf 2 jaar.
Omdat de botten nog niet volgroeid zijn.

En verder het bloed (pedigree) moet me aanstaan en idd informatie opzoeken over de merrie lijn.
Sport gegevens enzo.

Wat ik ook bedoel is als; ik fan ben van Contender of Tin Rocco wil nog niet zeggen dat iemand anders dat ook is en dat je daarom misschien een antwoord krijgt wat voor jou niet het correcte antwoord hoeft te zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:38

schoentje schreef:
als je een jonge merrie koop zou ik van de gewrichten toch even foto's laten maken.
dan heb je in ieder geval uitgesloten dat er een oc(d) in de gewrichten zit.
dan kom je later niet voor een dure operatie te staan. want een oc(d) verdwijnt niet!
het botfragment is wel pas vanaf ongeveer een jaar te zien.

dan heb je in ieder geval uitgesloten dat er een oc(d) in de gewrichten zit
Maar nog wel kan komen.

dan kom je later niet voor een dure operatie te staan.
?????

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:03

Een paard kan aan OCD geopereerd worden, kosten tussen de 500 en 1000 euro.

OCD kan inderdaad nog wel later ontstaan, maar je sluit wel uit dat het dier het nu al heeft. (in welk geval je er eventueel voorkiest om de merrie te laten staan, zeker voor een fokmerrie)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:44

frunnik schreef:
Een paard kan aan OCD geopereerd worden, kosten tussen de 500 en 1000 euro.

OCD kan inderdaad nog wel later ontstaan, maar je sluit wel uit dat het dier het nu al heeft. (in welk geval je er eventueel voorkiest om de merrie te laten staan, zeker voor een fokmerrie)

Denk er aan : Garanties uit het verleden,gelden niet voor de toekomst.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:40

ceasario schreef:
Denk er aan : Garanties uit het verleden,gelden niet voor de toekomst.

Wat bedoel je daarmee Verward Blond

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:29

Dat als ik vandaag een 3 jarige goed keur, dat het over 6 jaar bv wel eens vreselijk mis zou kunnen zijn waardoor hij niet goedgekeurd zou worden.
Of te wel een keuring goed voor op het moment maar verzekerd je geen zorgeloze toekomst.