Pipo schreef::?![]()
![]()
Ik begrijp deze even niet
Er moeten ook een aantal paarden op de foto voor de lening van het geld.
Anders geen P.L. of i.d. dus geen paard.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
holly schreef:We wijken een beetje af![]()
Pipo jij hebt het papier van een bepaald merrietje gezien. Dat met keur enz, is dat een goed genoeg papier?
Dat vraag ik omdat ik toch ook graag weet wat een papier zou moeten/kunnen bevatten voor de fok. Even niet bij stil staan of ik wel of niet toesla op deze merrie.
holly schreef:Dat leuk vinden moet ik nog even afwachten. Alles op zijn tijd.
Eerst even in bepaalde dingetjes verdiepen.
Hoe is de volgorde precies?
Keur,
preferent
prestatie
en dan ook nog ergens ster?

) astridh schreef:Als het gaat om fok zou ik persoonlijk een merrie kopen
* die me aanstaat (type, karakter, gangen, stokmaat en eventueel kleur)
* met prok certificaat
* met een afstamming die mij aanstaat (en liefst een predikaatrijke moederlijn)
dit zijn voor mij 3 cruciale dingen. Natuurlijk is het fijn als het paard ster of nog beter keur is maar die combinatie is niet te betalen. Die gok neem ik dan maar, zeker als het de bedoeling is voor jezelf geef ik de voorkeur aan een merrie die aan bovenstaande 3 voldoet maar om de 1 of andere reden geen ster wordt dan een ster of keur merrie die niet aan 1 van bovenstaande 'eisen' voldoet. Reden is dat ik graag een sportpaard wil fokken en door de juiste partnerkeuze kan je mijns inziens ook bij een niet sterwaardige merrie een heel goed/fijn sportpaard fokken (met een beetje geluk natuurlijk
)

Oregon schreef:Vraag je dierenarts anders eens naar de mogelijkheden want ik begrijp ook dat je niet meer geld uit wilt geven aan het keuren dan aan het paard zelf.
Pipo schreef:Verder qua prijs ben ik met je eens: Particulieren die willen een donkerbruine goed bewegende ruin van ong 1.68, liefst met een sprekende afstamming erbij, en superbraaf en zeer fijn te rijden. Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten..........tja.....ik wens ze altijd veel succes met de zoektocht, en mochten ze er een vinden mogen ze me altijd bellen..........iedereen wil zo paard namelijk
Denk dat ze nog steeds te vinden zijn, je moet alleen een hoop geduld en een goede kijk op paarden hebben. Maar ik heb ook een jong paardje gekocht wat nog weinig had gedaan. Maar ik heb geen papa met een mercedes hoor
.schoentje schreef:als je een jonge merrie koop zou ik van de gewrichten toch even foto's laten maken.
dan heb je in ieder geval uitgesloten dat er een oc(d) in de gewrichten zit.
dan kom je later niet voor een dure operatie te staan. want een oc(d) verdwijnt niet!
het botfragment is wel pas vanaf ongeveer een jaar te zien.
frunnik schreef:Een paard kan aan OCD geopereerd worden, kosten tussen de 500 en 1000 euro.
OCD kan inderdaad nog wel later ontstaan, maar je sluit wel uit dat het dier het nu al heeft. (in welk geval je er eventueel voorkiest om de merrie te laten staan, zeker voor een fokmerrie)