Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:50

En dan ook meteen de hele staart en manen voor DNA bij van Haeringen inleveren, ben je ook meteen van de zomerexceem af.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:51

gijsenkim schreef:
Denk dat die nog wel komt ceasario Haha! Haha! Haha!

Inderdaad.
Er komt er straks een in Brussel die zegt.:

Als je van alle soorten tuigage aan een paard kan hangen of in zijn mond doet. of onder zijn voeten slaat.
Kunnen deze flappen er ook nog bij.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:52

gijsenkim schreef:
Anya, brandmerken is minder zielig voor een paard dan met pijn in de poten nog van hot naar her gesleept te worden. Die A moet gewoon terugkomen. Van het brandmerken zelf heeft een paard geen enkele last, mits het goed gebeurd. Vroegah, werden paarden ter plekke op een keuring gebrandmerkt en ik heb er weinig tot geen op zien reageren, paarden reageren meer op een tik van een zweep Haha! Haha!

Op het moment dat jij je (zelf) brandt voel je ook bijna niks.
Maar weet je nog hoe het tot lang daarna voelt?????? >;)

Een paard met afgeknipte staart heeft weinig toekomst meer, hoor.
Kun je als eigenaar zorg voor dragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:55

Is ook zo, de nazorg is van cruciaal belang. Van mij hoeven niet persee de keuringsbrandmerken maar die A zeker wel

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:57

gijsenkim schreef:
Is ook zo, de nazorg is van cruciaal belang. Van mij hoeven niet persee de keuringsbrandmerken maar die A zeker wel

Die A is gemakkelijk te herkennen.
Door net als bij veel dieren een gat inknippen in het oor ter grote van
1-Euro. Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:02

gijsenkim schreef:
Brandwond bij een paard is heel iets anders dan een brandwond bij een mens, onze huidsamenstelling is gewoonweg anders.

Yeah, right.

Waarom gebeurt dat branden dan zo snel en gaat niemand ff lekker
een minuutje met een gloeiend ijzer bij het paardenvel staan?
Omdat je een paard niet moet verwennen ofsow? Tong uitsteken

Clown

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:05

ceasario schreef:
Die A is gemakkelijk te herkennen.
Door net als bij veel dieren een gat inknippen in het oor ter grote van
1-Euro. Knipoog

Oren eraf knippen lijkt me nog iets duidelijker. Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:07

Eh Gijsenkim, waar haal jij vandaad dat de huid van paarden anders is dan de huid van mensen? Volgens mij hebben paarden dezelfde huidlagen, kunnen ze de zelfde wonden krijgen, dezelfde onstekingen, de zelfde huidkankers, dezelfde pijnprikkels worden naar de hersenen gestuurd (en als ze een vlieg voelen, lijkt het dat er voldoende zenuwen in de opperste huidlaag zitten om ook de pijn van een brandwond stevig te voelen).

Kortom: tenzij je het verschil in huid en huidopbouw wetenschappelijk kunt staven, denk ik persoonlijk dat je ongelijk hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:07

Waarschijnlijk omdat je dan een megalel krijgt Haha! Haha!, Het ijzer moet ook de goede temperatuur hebben zodat het heel snel kan gebeuren

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:09

gijsenkim schreef:
Waarschijnlijk omdat je dan een megalel krijgt Haha! Haha!, Het ijzer moet ook de goede temperatuur hebben zodat het heel snel kan gebeuren

Zeker zelf nooit een megasnelle brandwond opgelopen???
Zeker geen idee hoe dat nog weken doorklopt tot ver voorbij de eigenlijke plek van de wond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:09

Een paardenhuid is veel dikker dan een mensen huid. Dat weet iedereen neem ik aan Haha!. Maar waarom niet ingaan op mn stelling dat castreren dan wel moet mogen? Doen we ook niet voor het paard zn plezier en daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:15

We praten gemakkelijk over dit onderwerp.
Maar vergeten de kern van de opzet. .

De wereld is vergeven van "angst" Huilen en controle en geldelijk gewin.

Zo ook met de herkenbare A van afgekeurd die niet ingevoerd wordt.

Dit is een zaak van een verzekeringsmaatschapij .
Maar blijkbaar hebben die er toch belang bij dat zo'n paard opnieuw in de handel komt.
Zodat een ander weer kan zien hoeveel ellende er rond loopt.( Angst verkopen)

Zouden ze een kenmerk geven aan zo'n paard dan liepen er straks veel minder ellendige paarden rond,doordat ze al lang op het slachthuis terecht waren gekomen.
Nu kun je zo'n dier terug kopen van zo'n maatschappij en het verhaal van verzekeren begint opnieuw. Zo ook het keuren.

Daarom : Wie houdt wie voor de gek.
Incluis de stamboeken. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:27

gijsenkim schreef:
Een paardenhuid is veel dikker dan een mensen huid. Dat weet iedereen neem ik aan Haha!. Maar waarom niet ingaan op mn stelling dat castreren dan wel moet mogen? Doen we ook niet voor het paard zn plezier en daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben.

Inderdaad. Ik heb zeker moeite met castreren. Tegelijkertijd heb ik mijn jaarling laten castreren (en dat weet je, dus daarom spreek je mij erop aan).

Ik heb daar lang over nagedacht en het toch gedaan om de volgende redenen...

1. In Nederland is het vrijwel onmogelijk geworden een hengst te houden op manier die het best recht doet aan het kuddegedrag van een paard. Er is onvoldoende ruimte, hengsten kunnen niet zomaar op de wei gehouden worden.
2. In Nederland kun je wel een hengst houden maar in de praktijk komt dit neer op houden in een box en af en toe een uurtje naar buiten in de paddock als alle merries binnenstaan.

Dit vind ik geen leven voor een dier. Mijn mening is dat de meeste hengsten in Nederland een groot risico lopen op neurotish worden (dit geldt overigens ook voor merries en ruinen die het meest basale in een paardenleven (samen in een kudde zijn) wordt ontzegd.

Om die reden heb ik er voor gekozen mijn veulen te laten castreren. Om die reden heb ik er ook voor gekozen dit zo vroeg mogelijk te doen. De wond van het castreren is daardoor beperkt gebleven tot de kleinst mogelijke wond. Dat hij door een zo vroege castratie wellicht geen hengstennek ontwikkeld neem ik op de koop toe. Het welzijn van Wizkid ging mij voor. Helaas is er voor zover ik weet geen alternatieve methode bekend. Een prikpil voor hengsten zou altijd mijn voorkeur hebben.

Voor de A van afkeuren zijn echter wel oplossingen voorhanden of te maken die minder drastisch ingrijpen dan een brandmerk. Om die reden vind ik dat een brandmerk terecht verboden is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:30

Anya schreef:
Inderdaad. Ik heb zeker moeite met castreren. Tegelijkertijd heb ik mijn jaarling laten castreren (en dat weet je, dus daarom spreek je mij erop aan).

Sorrie Anya, dat weet ik helemaal niet, Ik kan moeilijk van bokkers bijhouden waneer ze wat met welk paard doen. Ik wist niet eens dat je een jaarling hebt. Dat is dus onzin, Ik spreek je erop aan omdat het wat mij betreft in hetzelfde straatje valt. beide niet fijn voor het dier en beide een overbodige ingreep.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:31

Helaas is er voor zover ik weet geen alternatieve methode bekend.

Jawel .

Door niet te "fokken".

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:35

gijsenkim schreef:
beide niet fijn voor het dier en beide een overbodige ingreep.

Tja dan zetten we de prachtige hengst gewoon in een hokje van 3 x 3 (toch al een aardig grote stal). En laten em gewoon langzaam gek worden. Dat vind ik evenzeer behoren tot dierenleed.

Zodra jij een diervriendelijker alternatief kunt aandragen voor castratie (dat niet verruild wordt voor verplicht eenzame opsluiting van de hengst in kwestie), zal ik de eerste zijn die dit alternatief aangrijpt. Ik kan je zo een aantal diervriendelijker alternatieven aandragen voor brandmerken. Dat maakt het laatste per definitie een overbodige ingreep en het eerste pas een per definitie overbodige ingreep als dat alternatief voorhanden is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:37

ceasario schreef:

Jawel .

Door niet te "fokken".

Helemaal mee een ceasario. Ik wilde ook zeker geen veulen. Mijn veulen is het ongewenste resultaat van een 'loslopende hengst'. En nu ik eenmaal een veulen heb, handel ik naar beste eer en geweten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:39

Anya schreef:
Tja dan zetten we de prachtige hengst gewoon in een hokje van 3 x 3 (toch al een aardig grote stal). En laten em gewoon langzaam gek worden. Dat vind ik evenzeer behoren tot dierenleed.

Zodra jij een diervriendelijker alternatief kunt aandragen voor castratie (dat niet verruild wordt voor verplicht eenzame opsluiting van de hengst in kwestie), zal ik de eerste zijn die dit alternatief aangrijpt. Ik kan je zo een aantal diervriendelijker alternatieven aandragen voor brandmerken. Dat maakt het laatste per definitie een overbodige ingreep en het eerste pas een per definitie overbodige ingreep als dat alternatief voorhanden is.

heppik, namelijk een mentaliteitsverandering bij paardenminnend Nederland. Er zouden gewoon meer stallen moeten komen waar hengsten ook gewoon buiten kunnen staan, maja dan moeten de baasjes bereid zijn om meer te betalen en wellicht verder te rijden. Das een consequentie ervan. En daarom vind ik het overbodig.

Maar terugkomend op het brandmerken van een A. Welk alternatief is er om in een oogopslag te kunnen zien of het paard nog wel of niet geschikt is voor werk, zonder apparaatjes die je nodig hebt om een chip te lezen?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:40

ceasario schreef:

Jawel .

Door niet te "fokken".

Dit vind ik het meest zinnige dat ik tot nu toe in dit topic gelezen heb. OK dan!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:44

gijsenkim schreef:
(...)Maar terugkomend op het brandmerken van een A. Welk alternatief is er om in een oogopslag te kunnen zien of het paard nog wel of niet geschikt is voor werk, zonder apparaatjes die je nodig hebt om een chip te lezen?

Nog maar eens dan: Staart(haren) afknippen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:46

die groeien weer aan.............. en zo een handelaar koopt heel snel een geit, die dan de schuld krijgt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:48

Dan zit je er toch mooi naast.
Gisternacht zijn er bij 2 van de paarden bij ons in de wei de staarten tot onder de staartworel afgeknipt.
Dat zijn toch echt geen slachtpaarden.
Bill is ook gebrand, deed niet eens een stap opzij, en heeft er ook niet stijf van gelopen. Hij stond gewoon rond te kijken toen het ijzer erop ging.
Verder ga ik met gijsenkim mee, een brandmerk met een A is volgens mij de enige manier om een afgekeurd paard snel te herkennen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:48

Ik ben zeker bereid om verder te rijden en meer te betalen. Ik had tot voor kort mijn paarden in Duitsland staan om een prachtige voorziening op drie kwartier rijden van mijn huis. Ze staan nu iets dichterbij, op nog steeds een prachtige voorziening. Beide voorzieningen hebben geen faciliteiten of weide genoeg voor hengsten. Een jong paard (tot drie jaar oud) is nog te plaatsen in een opfokkudde, in mijn regio wordt geen stalling met minimaal 8 uur per dag weidegang aangeboden voor hengsten (ook niet voor dubbel stalgeld). Dus mentaliteitsverandering: ja lijkt me nuttig. Laten we een campagne beginnen om hengsten fatsoenlijk te kunnen houden (en ook gelijk wat ander dierenleed als brandmerken meenemen). Ik doe mee!

Ik zou niet weten wat er tegen apparaatjes is om te kunnen lezen of een paard wel of niet geschikt is voor werk. Dat soort apparaatjes zijn echt niet zo duur en bij grote oplagen worden ze nog goedkoper. En bovendien is er zoiets als een aankoopkeuring. Bij verkoop is een check op een afkeuringsbitje niet zo ingewikkeld in te bouwen. Voor mijn part zet je die apparaatjes te huur (net als de birthalarms bijvoorbeeld). Je checkt immers niet dagelijks of een paard is afgekeurd (en als je dat wel doet, is het je werk en hoor je zo'n apparaatje te hebben).

Ik blijf erbij dat nu paarden toch gechipt worden de beste minst ingrijpende oplossing voor paarden is gelegen in nieuwe technologie. De meeste mensen (op een paar digibeten na) zijn heel wel in staat een chip te lezen met zo'n ding.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:52

Hoeveel paardeneigenaren hebben zo iets als een gaatjestang, veel gebruikt, vaak nodig........ ik denk een op de 50! En nu gaan mensen wel een aparaatje aanschaffen of huren waarmee ze eenmalig hun paard kunnen lezen. Kom nou Anya, meeste leken weten niet eens waar ze moeten lezen. En dan moet het paard ook nog maar gechipt zijn, er zijn er velen nog niet gechipt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:55

Anya schreef:
Ik blijf erbij dat nu paarden toch gechipt worden de beste minst ingrijpende oplossing voor paarden is gelegen in nieuwe technologie.

Een paar dagen geleden zag ik op meen SBS 6
een reportage van het inplanteren van de chip bij mensen.
Dit werd gedaan zodat men af kon lezen hoeveel credit tegoed de persoon nog had in de kroeg.

Nu had je die gezichten eens moeten zien bij het inplanteren ,terwijl er eerst een verdoving gezet was. Huilen Haha!

http://www.baja.nl/