Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
gijsenkim schreef:Anya, brandmerken is minder zielig voor een paard dan met pijn in de poten nog van hot naar her gesleept te worden. Die A moet gewoon terugkomen. Van het brandmerken zelf heeft een paard geen enkele last, mits het goed gebeurd. Vroegah, werden paarden ter plekke op een keuring gebrandmerkt en ik heb er weinig tot geen op zien reageren, paarden reageren meer op een tik van een zweep![]()
gijsenkim schreef:Brandwond bij een paard is heel iets anders dan een brandwond bij een mens, onze huidsamenstelling is gewoonweg anders.

en controle en geldelijk gewin.
gijsenkim schreef:Een paardenhuid is veel dikker dan een mensen huid. Dat weet iedereen neem ik aan. Maar waarom niet ingaan op mn stelling dat castreren dan wel moet mogen? Doen we ook niet voor het paard zn plezier en daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben.
Anya schreef:Inderdaad. Ik heb zeker moeite met castreren. Tegelijkertijd heb ik mijn jaarling laten castreren (en dat weet je, dus daarom spreek je mij erop aan).
gijsenkim schreef:beide niet fijn voor het dier en beide een overbodige ingreep.
ceasario schreef:Helaas is er voor zover ik weet geen alternatieve methode bekend.
Jawel .![]()
Door niet te "fokken".
Anya schreef:Tja dan zetten we de prachtige hengst gewoon in een hokje van 3 x 3 (toch al een aardig grote stal). En laten em gewoon langzaam gek worden. Dat vind ik evenzeer behoren tot dierenleed.
Zodra jij een diervriendelijker alternatief kunt aandragen voor castratie (dat niet verruild wordt voor verplicht eenzame opsluiting van de hengst in kwestie), zal ik de eerste zijn die dit alternatief aangrijpt. Ik kan je zo een aantal diervriendelijker alternatieven aandragen voor brandmerken. Dat maakt het laatste per definitie een overbodige ingreep en het eerste pas een per definitie overbodige ingreep als dat alternatief voorhanden is.

Anya schreef:Ik blijf erbij dat nu paarden toch gechipt worden de beste minst ingrijpende oplossing voor paarden is gelegen in nieuwe technologie.