Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dees schreef:vooralsnog geen reactie op bekappen en de OPFOK
F. W. bekapt op Opfokbedrijf De Burd. F. W. vraagt 20 euro voor het bekappen, en 5 euro voor het voorrijden. Dus 4 paarden bekappen kost 85 euro.
Bij de Burd komt ie 2x per jaar. Geen wonder dat het gewoon bij de prijs van de opfok inzit.
overigens; dezelfde smid bekapt mijn enter een paar maal per jaar bij een andere opfok... ik haal mijn enter dit najaar naar huis.
alabastro schreef:
De smid die vroeger kwam had zijn prijzen opgeslaan naar Nederlands model zei hij en bij hem ging het van €25 voor het kappen tot €75 voor een vierkant beslag maar als hij iets speciaals moest doen zoals rubber/lederzool of een eggbar dan werd het direct
€110 of meer.
Nu hebben wij een zeer goede smid en goede prijzen. Ook durft hij gerust eens wat te laten vallen als hij er enkele gelijk kan doen.
Citaat:Het is toch ook een waarheid dat als de mens denkt de natuur te kunnen verbeteren, het ook altijd fout gaat.
Dat men desondanks veel slechte voeten ziet, is te wijten aan onvoldoende voetverzorging en slecht hoefbeslag zelfs het niet correct en deskundig bekappen van de voeten geeft een enorme schade en zal zich vroeg of laat openbaren.
De basis van het kwaad wordt dikwijls al op zeer jeugdige leeftijd gelegd. Ook de voeten van veulens en jaarlingen vragen aandacht en moeten regelmatig worden bekapt.
Door dat oordeelkundig te doen en zo nodig een ijzertje te gebruiken, kunnen bij deze jonge dieren nog correcties in de beenstanden worden aangebracht, die bij een 3 jarige leeftijd en volwassen paard niet meer te realiseren zijn. Daar staat tegenover dat van het verwaarlozen van de voeten in de eerste levensjaren een negatieve invloed kan uitgaan op de gebruikswaarde van het paard in de toekomst.