De smid en de opfok.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat kost de smid?

Kappen rondom 15 Euro
1 (1%)
Kappen rondom 20 Euro
14 (26%)
Kappen rondom 25 Euro
7 (13%)
Kappen rondom 30 Euro
6 (11%)
Beslaan rondom 60 Euro
4 (7%)
Beslaan rondom 70 Euro
2 (3%)
Beslaan rondom 80 Euro
8 (15%)
Beslaan rondom 90 Euro
1 (1%)
Voor beslaan 30 Euro
1 (1%)
Voor beslaan 40 Euro
2 (3%)
Voor beslaan 45 Euro
4 (7%)
Voor beslaan 50 Euro
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:39

Ik heb sinds kort een andere smid. Bij de vorige was rondom (koud!!) beslaan 90 euro. Hij moest elke week zowat komen, want de ijzers vlogen me om de oren.
Bij de nieuwe smid kost rondom en warm beslaan 70 euro. Kan ong. om de 7 weken bij mijn volbloed.
Voor mijn oude paard kost rondom beslaan met voor Side-w zooltjes 100 euro, maar kan om de 10 weken of zo. Zal in deze periode wel iets sneller gaan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:52

Bij mijn smid kost het bekappen 24 euro, voor beslaan achter kappen 48,- euro en rondom ijzers 68,- euro. En ze levert uitstekend werk OK dan! , beter dan de mannelijke smeden die ik tot nu toe heb gehad.

Janneke heeft nu ijzers die met een week of 6 al weer vervangen moeten worden, maar dat komt omdat er een voetje gecorrigeerd moet worden (plat + scheur). Relrite doet makkelijk 10 weken met haar ijzers.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:20

vooralsnog geen reactie op bekappen en de OPFOK Lachen

F. W. bekapt op Opfokbedrijf De Burd. F. W. vraagt 20 euro voor het bekappen, en 5 euro voor het voorrijden. Dus 4 paarden bekappen kost 85 euro.
Bij de Burd komt ie 2x per jaar. Geen wonder dat het gewoon bij de prijs van de opfok inzit.

overigens; dezelfde smid bekapt mijn enter een paar maal per jaar bij een andere opfok... ik haal mijn enter dit najaar naar huis.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:23

Symbeami schreef:
Ik heb sinds kort een andere smid. Bij de vorige was rondom (koud!!) beslaan 90 euro. Hij moest elke week zowat komen, want de ijzers vlogen me om de oren.
.

Heeft hij weinig klanten nodig. Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:31

Om de 7/8 weken, 80 euro rondom.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:36

Dees schreef:
vooralsnog geen reactie op bekappen en de OPFOK Lachen

F. W. bekapt op Opfokbedrijf De Burd. F. W. vraagt 20 euro voor het bekappen, en 5 euro voor het voorrijden. Dus 4 paarden bekappen kost 85 euro.
Bij de Burd komt ie 2x per jaar. Geen wonder dat het gewoon bij de prijs van de opfok inzit.

overigens; dezelfde smid bekapt mijn enter een paar maal per jaar bij een andere opfok... ik haal mijn enter dit najaar naar huis.

Mijn twenter staat in de burd, dus toch nog een reactie die iets te maken heeft met opfok en kappen Knipoog .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:46

Tiffy schreef:
Mijn twenter staat in de burd, dus toch nog een reactie die iets te maken heeft met opfok en kappen Knipoog .

Van mij ook een twenter. Knipoog

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:51

ceasario schreef:
Van mij ook een twenter. Knipoog

Ook een merrie?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 09:07

Tiffy schreef:
Ook een merrie?

Hengst,merries houden we thuis.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:19

Merries worden hier om de 6 weken bekapt en de veulens, jaarlingen en twenters soms wel eens even vaker. Ligt er aan of er eentje bij is die gecorrigeerd moet worden.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:22

Dit zijn de prijzen bij onze smid:
Rondom kappen €20
Rondom kappen en voor beslaan €40
Vierkant beslaan €60

Bij de fokmerries gebeurd dit door de band slechts 4/jaar naargeland de voeten, ook bij de jonge paarden is het in de winter normaal gezien niet meer als 2/winter nodig maar in het voorjaar moeten we die voeten wel goed in het oog houden.
De sportpaarden worden tss 6 en 9 weken opnieuw beslaan.

De smid die vroeger kwam had zijn prijzen opgeslaan naar Nederlands model zei hij en bij hem ging het van €25 voor het kappen tot €75 voor een vierkant beslag maar als hij iets speciaals moest doen zoals rubber/lederzool of een eggbar dan werd het direct €110 of meer.
Nu hebben wij een zeer goede smid en goede prijzen. Ook durft hij gerust eens wat te laten vallen als hij er enkele gelijk kan doen.
Laatst bijgewerkt door alabastro op 10-06-04 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:24

Rondom warm beslag 60 euro
Bekappen 25 euro
Bill wordt in de winter om de 12 weken beslagen en in de zomer om de 8 weken ongeveer.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:28

Opfokpaarden heb ik nog niet.
Mijn merrie wordt eens in de acht weken rondom beslagen voor zeventig euro. In de winter zelfs nog wel eens langer dan acht weken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 11:40

alabastro schreef:

De smid die vroeger kwam had zijn prijzen opgeslaan naar Nederlands model zei hij en bij hem ging het van €25 voor het kappen tot €75 voor een vierkant beslag maar als hij iets speciaals moest doen zoals rubber/lederzool of een eggbar dan werd het direct
€110
of meer.
Nu hebben wij een zeer goede smid en goede prijzen. Ook durft hij gerust eens wat te laten vallen als hij er enkele gelijk kan doen.

Even om met twee voeten terug op aarde te komen.

€ 110 gaat richting 245 gulden voorheen.
Zo'n speciaal "beslag" vraagt zo'n figuur denkend in guldens ruim 75 gulden meer.
Duur zooltje.En een waarschijnlijk een zeer onzeker figuur.
Daar hij in het wit omgerekend (vele eigenaren vragen nooit een btw-bon Haha! ) daarvoor een uur extra arbeid voor nodig heeft. (Is toch geen metaalbewerker.) Huilen

Dus het is lucratief eerst je paard zijn voeten naar de klo.te te helpen om daarna..............

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:08

De man was bij mij gekomen via een smid die vroeger bij mij kwam maar dan door zijn ziekte niet meer kon.
Hij had juist zijn opleiding achter de rug toen hij bij mij begon omdat hij door de vorige als "goede smid in wording" werd genoemd. Na een jaartje waren zijn prijzen echt uit de pan gerezen en ondanks dat hij bij mij alle 14 dagen meerdere paarden kon doen, in combinatie met een grote stal hier in de buurt stak hij het op zijn dure verplaatsingskosten, zo´n 60 km van hier. De huidige smid moet ook van zo ver komen maar met hem kan je tenminste werken. Hij komt zelden voor minder als 4 à 5 paarden en ik heb hem nog enkele privèklanten hier in de buurt bezorgt. Hij zeurt nooit over transportkosten en levert beter werk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:16

Dat het een "goede smid in wording" is kan zijn.

Maar blijkbaar vraagt hij voor een "extra" handeling grof geld en heeft niets met km-ers van doen.
Zo'n handeling hoort in het basisvak te zitten.
En een zooltje van 5 Euro max. kun je in rekening brengen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:57

Citaat:
Het is toch ook een waarheid dat als de mens denkt de natuur te kunnen verbeteren, het ook altijd fout gaat.

Dat men desondanks veel slechte voeten ziet, is te wijten aan onvoldoende voetverzorging en slecht hoefbeslag zelfs het niet correct en deskundig bekappen van de voeten geeft een enorme schade en zal zich vroeg of laat openbaren.
De basis van het kwaad wordt dikwijls al op zeer jeugdige leeftijd gelegd. Ook de voeten van veulens en jaarlingen vragen aandacht en moeten regelmatig worden bekapt.
Door dat oordeelkundig te doen en zo nodig een ijzertje te gebruiken, kunnen bij deze jonge dieren nog correcties in de beenstanden worden aangebracht, die bij een 3 jarige leeftijd en volwassen paard niet meer te realiseren zijn. Daar staat tegenover dat van het verwaarlozen van de voeten in de eerste levensjaren een negatieve invloed kan uitgaan op de gebruikswaarde van het paard in de toekomst.

Hier een prima site waar je meer inzicht krijgt over het beslaan en problemen bij een hoef.
Zodat je zelf in kan schatten of je smid waar voor zijn geld levert.

http://www.hoofcare.nl/eisen%20voor%20e ... beslag.htm

http://www.hoofcare.nl/

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:54

opfok -> 25 euro per keer
Die regeling bij de burd vind ik wel een stuk beter trouwens.