welk ras is het ideale dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clementia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:28

Ik heb ooit ergens gelezen dat de Hannoveraan een van de beste dressuurrassen is.
Ik zou het eerlijk gezegd niet uit eigen ervaring kunnen zeggen
Gestion Salinero is er een en die doet het goed...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:37

Het lijkt me handiger als je van te voren bedenkt wat je wilt van een paard en daar een paard (ras) bij zoeken. Als je een beetje buiten wilt hobbelen heb je weinig aan een KWPN-hengst van , ik roep maar wat, Ferro of zo.
Heb je Olympische ambitie's, zou ik toch een paar rassen bij voorbaat overslaan (Belg, Fries, Tinker) Kunnen waarscheinlijk een hele hoop maar dubbel werken en je moet er maar net 1 uit dat ras hebben wat ook nog aanleg heeft. En dan heb je nog jury's natuurlijk....

Het belangrijkste is lol met je paard, wat voor ras dan ook. Als je ambitie's hoger liggen dan je paard aan kan moet je uitkijken naar een ander paard wat wel geschikt is voor je ambitie's. Wil je je paard niet kwijt, pas je je aan aan je paard en ga je doen waar je paard wel goed in is. Leuke buiten ritten, aangespannen, vrijheidsdressuur, springen..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:44

De Shetlander!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:27

fries en kwpn zijn wel goed. Vooral een Fries.. die gooit zoo moooi hoog op Knipoog Lachen Haha!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:18

Tja, ik denk dat warmbloedjes in ieder geval meer zullen geapprecieerd worden door de jury, hoewel het niet zou mogen, maar dressuur is en blijft helaas een jurrysport.
Ik rijd voorlopig af en toe met een BWP'er, een merrie van Boy de la Barre, springbloed dus, en die loopt Midden2 met succes. Ook een ander paard van daar op stal is springgericht gefokt, en zij springt zonder problemen 1.30 en loopt daarna aan de stang en trens mooi zwaar 1.

't Zullen dan wel nooit Grand Prix paarden worden, maar je komt er al een eind verder mee hoor.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:36

Het ligt inderdaad niet echt aan het ras, als je een onpartijdige jury hebt. Tong uitsteken En daarmee bedoel ik dus m.b.t. rassen. Knipoog Wat natuurlijk vaak toch zo is, ook al is het onbewust of bijv. omdat een bijvoorbeeld Belg niet zo subtiel en netjes loopt als bijvoorbeeld een Arabier. Maarja, dat maakt het natuurlijk wel éxtra leuk als je iets wint met zo'n lompe pony, lijkt me. Knipoog (zou het niet weten, de eerste dressuurwedstrijd die ik met m'n IJslander heb is in September.)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:36

ikzelf heb een Westfaler, en ben daar heel tevreden mee, zijn slank gebouwd, en hij heeft goed bloed, ik vind Westfalers echt geweldig, en ook voor de dressuur!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:27

hmm, ik vind de westfaler zeker een goede vertegenwoordiger van de dressuur paarden.
ik ben het er niet echt mee eens dat arabieren goed zijn van elke tak van de sport... natuurlijk zijn ze bloedmooi, ontzettend leuk om mee te werken, leergierig.. maar heel veel arabs hebben toch wel slepende achterhand.. dit kan natuurlijk rijtechnisch opgelost worden, maar het si er wel.
ook had ik in de BIT gelezen dat ze vaak een stijl achterbene hebben, it zou ook nadelig zijn..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:30

hmm, ik vind de westfaler zeker een goede vertegenwoordiger van de dressuur paarden. zeker over het algemeen super gebouwd voor de dress..
trakheners.. ook super dress, paarden. (maar zoals vele: als de pet er niet naar staat, doet ie het ook niet Tong uitsteken )
ik ben het er niet echt mee eens dat arabieren goed zijn van elke tak van de sport... natuurlijk zijn ze bloedmooi, ontzettend leuk om mee te werken, leergierig.. maar heel veel arabs hebben toch wel slepende achterhand.. dit kan natuurlijk rijtechnisch opgelost worden, maar het si er wel.
ook had ik in de BIT gelezen dat ze vaak een stijl achterbene hebben, it zou ook nadelig zijn..

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:20

Een beetje laat, maar ik wil toch ook even mijn ei kwijt.

Voor mij zijn Akhal-Teke's de perfecte dressuurpaarden.
't is waar.. ze hebben alle conformatiefouten die een paard kan hebben, maar ondanks dat zijn ze fantastisch mooi en als je ze in de dressuurring ziet... WAUW!

Ik heb ze afgelopen juni gezien in Duitsland in een dressuurwedstrijd waarin ook warmbloeden meededen en ik kan je een ding zeggen. De warmbloeden deden het geweldig, hadden er ook echt plezier in. Maar als er een Akhal-Teke in de ring kwam, dan kwam er een .. tsja, een balletdanser op. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Ze liepen zo sierlijk en vloeiend en ook al maakten ze (voornamelijk hun ruiters) fouten, hun manier van lopen maakte gewoon dat de warmbloeden helemaal (nou ja, bijna) uit je herinnering verdwenen.

In de VS zijn er nu ook een paar aan de weg aan het timmeren en ze hebben alleen nog maar winstpunten behaald daar (volgens mij op ZZ of Grand prix niveau, daar ben ik nog niet helemaal uit ik snap hun wedstrijdstructuur niet echt).
hier een link met foto's: http://www.akhaltekes.org/. Je vind de foto's onder "Akhal-Teke's in sport".

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:01

Citaat:
De Arabisch Volbloed natuurlijk.....

Er is geen tak van sport waarin zij niet geschikt zouden zijn.....

ben ik volledig mee eens Cool

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:24

Jorie schreef:
Het lijkt me handiger als je van te voren bedenkt wat je wilt van een paard en daar een paard (ras) bij zoeken. Als je een beetje buiten wilt hobbelen heb je weinig aan een KWPN-hengst van , ik roep maar wat, Ferro of zo.
Heb je Olympische ambitie's, zou ik toch een paar rassen bij voorbaat overslaan (Belg, Fries, Tinker) Kunnen waarscheinlijk een hele hoop maar dubbel werken en je moet er maar net 1 uit dat ras hebben wat ook nog aanleg heeft. En dan heb je nog jury's natuurlijk....

Het belangrijkste is lol met je paard, wat voor ras dan ook. Als je ambitie's hoger liggen dan je paard aan kan moet je uitkijken naar een ander paard wat wel geschikt is voor je ambitie's. Wil je je paard niet kwijt, pas je je aan aan je paard en ga je doen waar je paard wel goed in is. Leuke buiten ritten, aangespannen, vrijheidsdressuur, springen..

Ik ben het laatste (de lol die je moet hebben en het zoeken van een paard wat geschikt is voor je ambities) helemaal met je eens.
Niet eens ben ik het met het eerste: dat als je olympische ambities hebt je een paar rassen bij voorbaat moet overslaan en dat je daarbij ook de Fries noemt. Nog niet zo lang geleden zouden in dit rijtje ook de Andalusiërs genoemd zijn, en over een aantal jaren zul je waarschijnlijk de Fries er ook uit kunnen laten (Friese hengst Adel is op weg naar Peking 2008, scoort in zijn eerste Grand Prix jaar 66 % internationaal, Friese hengst Goffert scoort in zijn eerste Grand Prix jaar 70 % in de USA).
Mijn mening is dus: kijk naar het paard, wat hij kan, wat zijn uitstraling is en vooral hoe meewerkend is hij. En wat voor ras het dan is, dat zal me een ... zijn! Een dressuurpaard moet aan een heleboel dingen voldoen en er is geen ras die paarden levert die ALLEMAAL aan die standaard voldoen. Wees dus blij als je er één vindt die het allerhoogste aankan ongeacht het ras en wees er zuinig op!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:23

Ik denk dat het per paard verschillend is. Je hebt idd Haflingers en Friezen die het kunnen, maar merendeel heeft daar de ambitie niet voor. Je moet gewoon kijken naar hoe hij/zij beweegt en dan kan je pas zeggen of het paard geschikt is voor de dressuur ja of nee. Papieren lopen niet, het geeft enige garantie maar echt geen 100%. Sommige mensen keuren een paard als dressuurpaard al meteen af omdat het een bepaald type is wat zich niet vaak toont in de dressuurring en dat zonder het desbetreffende paard ooit gezien te hebben... Beetje jammer:(

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:38

Vraeghoeve schreef:
ben ik volledig mee eens Cool

Ik ook Lachen

Ik ga voor de arabier

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:07

ZaimFahd schreef:
Ik ook Lachen

Ik ga voor de arabier

waarom zie je die dan zo weinig in de dressuursport als ze er ideaal voor zijn?

Ik zie zelf graag een mooie rijtypische Fries, maar die zijn ook lang niet ideaal voor dressuur. Lachen

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:11

Ik dacht aan een kwpner die heb k zelf ook

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:13

zippora schreef:
Voor mij zijn Akhal-Teke's de perfecte dressuurpaarden.
't is waar.. ze hebben alle conformatiefouten die een paard kan hebben, maar ondanks dat zijn ze fantastisch mooi en als je ze in de dressuurring ziet... WAUW!
".

Afbeelding
Op deze foto kun je goed zien waarom ik akhal tekes niet als ideale dressuurpaarden beschouw: door hun arm bespierde halzen met neiging naar onderhals en het feit dat ze niet onderstreden maar met een hoog kruis lopen.

Ik denk dat de Hannoveranen zich toch wel geprofileerd hebben als het ras met de meeste dressuurcapaciteit!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:33

[quote="M3isSi3j"]
Ik ben van mening dat ras er verder niet zo heeel veel toe doet, wel vind ik dat somige rassen nadelingen eigenschappen KUNNEN hebben voor de dressuur..

quote]
mee eens, maar ik vind friezen wel mooie eigenschappen hebben voor de dressuur, de hoge knieactie bijvoorbeeld! Haha!
als iemand het over een dressuurpaard heeft denk ik altijd als eerste aan een fries.. of een kwpn..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:00

duitsers!! Haha!
kijk maar naar de olympische spelen

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:39

ik heb een belgische draver,die het uitstekend doet in dressuur!
moet nog aan wedstrijden beginnen maar doe binnenkort(26 september) een onderlinge wedstrijd op mijn manege
wens me succes!
ik begin met een proef B1 en misschien B2

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:40

foto's komen misschien nog van het rijden maar dat hangt af van ZaimFahd,ze heeft foto's getrokken,thanks daarvoor elke! Haha!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:54

Ik denk dat het ras niet zoveel uitmaakt maar meer de aangeboren kwaliteiten. Bv een Crack-C kan perfekte springpaarden geven en een Libero heeft Z dressuurpaarden afgeleverd!! Ook de training is van belang
natuurlijk. Ik heb zelf een Groninger keer KWPN en die heeft veel dressuuraanleg. Maar ook springen vind hij een feest.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:01

noortje schreef:
ja mooi aan de teugel maar loopt ze hierbij ook over de rug en met geode aanleuning precies op de loodlijn en met haar kont er goed onder? Haha!

Ho ho, het neusje moet net VOOR de loodlijn Knipoog

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:13

Concorde schreef:
waarom zie je die dan zo weinig in de dressuursport als ze er ideaal voor zijn?

Ik zie zelf graag een mooie rijtypische Fries, maar die zijn ook lang niet ideaal voor dressuur. Lachen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Haha!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:14

wil niets anders meer dan aan PRE voor dressuur.

En alles hangt af van de bouw en de gangen van het paard zou ik zeggen..niet dit of dat ras. Ik ken BWP's of duitse rassen die nie geschikt zijn ervoor.