Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:22

Dat er betere hengsten zijn lijkt me duidelijk. Maar het is niet zo dat Solitair helemaal niks is. Solitair is een goed ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat en veel uitstraling heeft. Verder heeft hij een interessante afstamming. Hij kan wel aardig bewegen en ook wel aardig springen.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:23

Niveau - goede bloedlijn, jammer van de Burggraaf - fokt wel degelijk goede prestaties door!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:24

Alleen jammer dat je geen paard fokt voor de aardigheid, maar voor de prestaties (dit overigens over Solitair)

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:26

Klopt als een bus...

Edit: bussen kloppen als het goed is toch niet? Verward

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:35

GertJan schreef:
Dat er betere hengsten zijn lijkt me duidelijk. Maar het is niet zo dat Solitair helemaal niks is. Solitair is een goed ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat en veel uitstraling heeft. Verder heeft hij een interessante afstamming. Hij kan wel aardig bewegen en ook wel aardig springen.


Hij kan niet springen inderdaad en voor dressuur zou ik toch een andere hengst zoeken.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:42

Als je een merrie hebt die goed kan springen, en je wil een allrounder fokken kan dat bewegen nog wel eens van pas komen. Maar goed, als springhengst is hij niet erg interessant...

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:42

In dit topic gaat het om een allrounder, maar het lijkt me niet zo'n best idee om met Solitair te gaan dekken idd.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:57

Solitair valt dus af...
Stedinger (Sandro Hit x Landadel) is misschien een optie? Die heeft maat, kan goed bewegen goed springen, is ook nog eens mooi en fokt goede veulens.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:21

Mariek87 schreef:
Niveau - goede bloedlijn, jammer van de Burggraaf - fokt wel degelijk goede prestaties door!


Wat is er mis met Burggraaf?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:29

Ik hou ook niet van Burggraaf,
geeft van die lange schaatsende dweilen (om maar even met de deur in huis te vallen en alle Burggraafnakomelingen over 1 kam te scheren Schijnheilig )

Ik vind Solitair overigens wèl een fijne hengst, super gefokt en heel goed bewegen, wat nu onder een springruiter al aardig uit de verf komt, laat staan als je hem gerichter dressuurmatig zou trainen.

Verrichtingsverslag Solitair:
Citaat:
De stap is zuiver en goed van ruimte. In draf heeft Solitair een goede ruimte. Hij draaft met een goede houding en heeft veel tact en souplesse. In galop heeft Solitair een goede ruimte. Hij galoppeert met afdruk en hij heeft veel balans. Solitair kan zeer goed schakelen. Als dressuurpaard heeft Solitair veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.


En een dressuurhengst waar, god mag weten waarom, half Nederland gek van is:
Scandic:
Citaat:
De stap heeft voldoende ruimte, maar de hengst houdt zich vast in de schouder en stapt vaak onzuiver. In draf heeft Scandic een goede ruimte. Hij draaft met zeer veel afdruk, kracht en tact. Hij kan goed schakelen en heeft veel balans. In galop heeft Scandic een goede ruimte. Ook in de galop is sprake van veel afdruk en kracht. Hij kan ruim voldoende sluiten en heeft veel balans. Als dressuurpaard heeft Scandic ruim voldoende tot veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.


Geef mij maar diegene die mij een zeer goed gevoel geeft en kan schakelen OK dan!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:38

Ik heb zelf ook niks tegen Solitair. Misschien moet je hem niet zien als een springpaard die goed kan bewegen, maar als een dressuurpaard met goede springcapaciteiten. Maar ik weet dus niks over zijn afstammelingen, waar het per slot van rekening om gaat. ik snap ook niet waarom 'iedereen' gek is van Scandic. Maar die is hier ook niet aan de orde.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:41

Is alleen om aan te geven dat Solitair tijdens het verrichtingsonderzoek wel degelijk heeft laten zien over dressuurcapaciteiten te beschikken en dat het dus, i.t.t. wat Rick zegt, helemaal nog niet zo gek is om voor deze hengst te kiezen als je een dressuurpaard wilt fokken. Zeker niet als je kijkt naar de cijfers die Scandic op de Pavo van de gastruiters ontving.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:52

Daar snap ik de logica niet helemaal van. Waarom is Solitair een goede hengst om een dressuurpaard mee te fokken, als je kijkt naar de cijfers die Scandic van de gastruiters ontving? Die cijfers waren touwens 95 en 85, lijkt me niet echt slecht toch? In ieder geval heeft Solitair wel dressuurcapaciteiten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:55

Scandic kon de ruiters tijdens het verrichtingsonderzoek niet het goede gevoel geven wat Solitair wel kon

Als dressuurpaard heeft Solitair veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.

Als dressuurpaard heeft Scandic ruim voldoende tot veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:59

Ja dat snap ik, maar dat heeft nog niks met de pavo cup te maken? Ik neem aan dat je met op de Pavo, de Pavo cup bedoelde. Of bedoelde je dat Scandic niet goed voelde toen hij pavo had gegeten Haha!? Ik heb Solitair trouwens ook niet op de Pavo cup gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:03

Heeft iemand al veulentjes van Solitair gezien trouwens?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:19

GertJan, ben ik zo slim offeuhhh Knipoog

Wat ik bedoel is, waarom Scandic wel als dressuurpaard bestempelen en Solitair niet, terwijl laatstgenoemde een beter vooruitzicht had ten tijde van het onderzoek en alleen de kansen niet heeft gehad die Scandic wel kreeg...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:35

Maar goed, de meningen zijn verschillend over solitair dus, maar goed ook anders zag je overal ook maar dezelfde bloedlijnen terug komen als mensen niet in smaken verschillen. Knipoog

Maar laten we het ontopic houden en met goede suggesties komen voor deze merrie? Ik vind persoonlijk Kigali ook wel een goede allrounder...denk dat hij qua exterieur etc ook wel goed bij deze merrie zal passen. Maar nienke+eigenaar van de merrie, ik zou wel een hengst nemen waar jezelf 100% achter staat, tot slot moeten jullie ermee door.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:36

Nee, ik ben zo dom... Knipoog

Ik snap nu wel wat je bedoel. Je bedoelt dat Solitair beter voelde op de verrichting en dat Scandic op de Pavo al goed werd beoordeeld. Dus dan zou Solitair helemaal fantastisch moeten zijn...was niet helemaal duidelijk zoals je het neerschreef. Er stond nl. in die quotes niet alleen iets over het gevoel, en dan leg ik niet meteen het verband tussen solitair verrichtingsonderzoek scandic en de pavo cup... Maar de testruiters op de Pavo Cup zijn nog wel anders dan degene die de paarden op het VO testen. Bovendien was Scandic tijdens de Pavo cup al een stuk verder dan in het verrichtingsonderzoek. Van Solitair weet je dat niet.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 19:49

Pipo schreef:
Heeft iemand al veulentjes van Solitair gezien trouwens?


Yup, 2 stuks en daar was ik wel over te spreken. Eentje uit een Rossini merrie en eentje uit een Doliart merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:00

GertJan schreef:
Nee, ik ben zo dom... Knipoog

Ik snap nu wel wat je bedoel. Je bedoelt dat Solitair beter voelde op de verrichting en dat Scandic op de Pavo al goed werd beoordeeld. Dus dan zou Solitair helemaal fantastisch moeten zijn...was niet helemaal duidelijk zoals je het neerschreef. Er stond nl. in die quotes niet alleen iets over het gevoel, en dan leg ik niet meteen het verband tussen solitair verrichtingsonderzoek scandic en de pavo cup... Maar de testruiters op de Pavo Cup zijn nog wel anders dan degene die de paarden op het VO testen. Bovendien was Scandic tijdens de Pavo cup al een stuk verder dan in het verrichtingsonderzoek. Van Solitair weet je dat niet.


Pavo heeft er niets mee te maken GertJan. Als je van beide hengsten het verslag van het verrichtingonderzoek pakt en naast elkaar neerlegt. Dan zie je dat Solitair volgens de verrichtingjury meer gevoel geeft onder de man dan Scandic.

Persoonlijk vind ik Scandic een absoluut wereldbeest. En Solitair lijkt een hengst die goed kan lopen en zeer mooi is. Qua springen vind ik het maar zozo. Dus misschien is een carriere als dressuurpaard wel voor hem een goede keuze.

Alleen of de fam. Horn daar op zit te wachten Haha!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:35

Wij zijn wezen kijken bij een Solitair veulentje, waar mijn vader interesse in had om evt. te kopen.

Het is echter algemeen bekend dat bij Solitair-nakomelingen tot nu toe de prestaties uitblijven! Verder niets tegen Solitair, want het is een bloedmooi beest, maar als ik een paard ga fokken, fok ik er een op prestaties.

Gertjan, idd wat Sjuimpje zegt over Burggraaf, daarnaast is mijn ervaring dat Burggraaf paarden door de regel gewoon niet goed genoeg springen.

Ik ga wel met Rick mee in een andere hengst kiezen als je een dressuurpaard zou willen fokken, aangezien Solitair springgefokt is en hier ook voor gereden wordt. Er zijn dressuurhengsten die vele malen beter zijn dan Solitair, dus als je toch voor een dressuurhengst gaat, pak dan een échte!

Edit: échte in de zin van bewezen Haha!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:04

Citaat:
Het is echter algemeen bekend dat bij Solitair-nakomelingen tot nu toe de prestaties uitblijven!


Solitair nakomelingen zullen ook nog niet veel KUNNEN presteren aangezien ze nog niet oud zijn volgens mij......

Ik had het meer over de prestaties van de hengst zelf, maar ok Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:17

Mariek87 schreef:
W

Het is echter algemeen bekend dat bij Solitair-nakomelingen tot nu toe de prestaties uitblijven! Haha!


Solitair is 5 Hoe kunnen zijn nakomelingen uberhaupt presteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:18

Mariek87 schreef:
Ik ga wel met Rick mee in een andere hengst kiezen als je een dressuurpaard zou willen fokken, aangezien Solitair springgefokt is en hier ook voor gereden wordt. Er zijn dressuurhengsten die vele malen beter zijn dan Solitair, dus als je toch voor een dressuurhengst gaat, pak dan een échte!

Edit: échte in de zin van bewezen Haha!



Je vergeet een heel belangrijk ding. Je begint over Solitair en springgefokt.

De meeste Grandprix dressuurpaarden zijn springgefokt. Dus je bovenstaande redenatie gaat absoluut niet op.