Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
greetje schreef:Even een paar vraagjes.
Waar kan ik een beeld daarvan vinden bij het KWPN?
johanna13 schreef:Weer wat nieuws.
Ze kunnen niet meer met de cijfers overweg dus maar multipele gok.
Sorry hoor maar als je een paard wilt beoordelen of hij beter of slechter is dan zijn buurman, als je toch eerst een standaardwaarde c.q. gemiddelde vast moeten stellen.
Gaan we nu op natte vinger werk over?!
In princiepe maakt het mij niet uit of het nu cijfers of bolletjes zijn, maar je moet wel weten waar je op beoordeeld!!!
johanna13 schreef:Oke maar als je een paard wilt beoordelen, zal je toch eerst moeten vastleggen aan welke eisen ze moeten voldoen.Wat dus de gemiddelde waarde is!
Dit heb ik in dat hele stuk niet gelezen.
Hoe ze willen dat een paard gebouwd is.
Hoe hij moet lopen.
ect......
peggel schreef:tuurlijk hebben exterieur keuringen wel zin. je wilt toch een correct paard of niet?! dat prestatie uiteindelijk de doorslag geeft vind ik niet zo raar. de meerderheid heeft namelijk een correcte bouw.
het bolletjes systeem is ontworpen om meer variatie te krijgen in het scoren van de dieren. nu kunnen de inspecteurs niet meer mierenziften over een puntje meer of minder. en meer variatie geeft een hogere geneticshe vooruitgang. vind het dus een goed systeem.
Theun schreef:Al het gebazel over puntensystemen, bolletjessystemen is allemaal flauwe kul. In een prestatiefokkerij zoals het KWPN, en ook andere stamboeken, hebben exterieurkeuringen totaal geen nut. In de loop der jaren is gebleken dat de grootste "bokken" qua exterieur het beste presteren, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. In de volbloedfokkerij gaat het om snelheid, waren Bold Ruler, Man 'O War, St. Simon etc. prachtige paarden?
De harddravers, het draffenomeen Cherie Spencer was voor een prikje te koop destijds bij Klaas Neef, ik heb haar ook laten staan, alle benen wezen de verkeerde kant uit, de lichaamsverhoudingen waren naar drafnormen nihil. Het enigste mooie was haar hoofdje. Het enigste wat ze had was, lucht, lenigheid en balans c.q. evenwicht en dit is voor topsport de enige remedie om iig. een goed sportpaard
te fokken. Kan men zo'n dier produceren met ook nog een redelijk exterieur dan is dat m.i. de enige standaard die men voor ogen moet houden. Ik kan me daarom echt wel vinden in de redenering van Bucephalus. Bij een mooi paard heeft men vaak onderdelen die totaal niet mee werken aan de sportieve prestaties waaraan het dier zou moeten voldoen.