NRPS henst Radetzky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:14

Ik zal wel een foto mailen als het veulen geboren is. Ben benieuwd wat daar uit zal komen....

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:16

weet niet of het gaat lukken hoor, die foto. De pony is nu 2 keer gedekt en nog niet drachtig. Is nu voor de 3e keer gedekt, dus nu even afwachten. Als er een veulen komt, dan zal het de merrie inderdaad gaan verbeteren, maar dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Ben wel benieuwd (of het gaat lukken en naar het veulen)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 12:24

heeft de merrie al eens een veulen gekregen?

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:25

ja, maar dat was toen ze 4 was, toen pakte ze in een keer. De merrie is nu 18 jaar, is wel even een verschil.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 12:46

oei, is ze al 18. Dan zou het wel eens kunnen zijn dat ze niet meer drachtig wordt. Er zijn nl merries die op oudere leeftijd maar moeilijk drachtig worden. Hiermee wil ik echt geen afbreuk doen aan de merrie of de hengst. Alleen heb ik het nog gehoord dat merries van 17 of ouder niet meer drachtig te krijgen zijn. Mijn eerste pony kreeg nog een veulen op haar 19de maarja die was altijd al heel erg vruchtbaar geweest. (moest bij wijze van spreken nog maar de hengst zien en die was drachtig).

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:00

Nou, het is definitief niet gelukt met de merrie. Ze is 6 keer geinsemineerd en 6 keer was ze niet drachtig. De dierenarts wist niet waar het aan zou liggen aangezien alles (eisprong, baarmoeder enz) in orde was. Nu is het al laat in het seizoen, dus is ze er mee gestopt.
De dierenarts zei dat het misschien aan de hengst zou kunnen liggen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:49

Zeg niet dat het niet onmogelijk is hoor maar we zijn vorige week het dekgeld wezen betalen van Rubiquil en natuurlijk even navraag gedaan naar Radetzky's dekkingen en blijkbaar hebben ze daar geen klagen over het drachtigheidspercentage.

Ik heb ook eens een merrie gehad die we gewoon niet drachtig kregen. 3 jaar geprobeerd. niets lukte en ook was alles daar in orde. Verschillende DA snapten niet waarom het niet wilde lukken. Een keer hebben we bijna 5 weken ver gehad maar de echo op 6 weken wees al uit dat het vruchtje aan het afsterven was. Daarna is niets meer gelukt. Zelfs natuurlijk dekken lukte niet. En dit was geen oude merrie. 1 Arts vermoedde dat eens een veulen heeft gehad maar dat er waarschijnlijk iets moet mislopen zijn.WAt hebben we nooit teweten gekomen. Er was ook bij het KWPN geen veulen geregistreerd.

Als ze het nog wensen kunnen ze volgend jaar eens proberen om de merrie Pavo fertile bijvoeren. Misschien kan dit helpen.

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:59

Nee, ze gaat het niet meer opnieuw proberen. Ze gaat nu maar een veulen kopen (en als je naar de merrie kijkt, lijkt mij dat ook beter).

Ik bedoelde niet dat het sperma slecht is van Radetzky. Je hoort namelijk wel eens dat het zaad van de ene hengst beter pakt dat de andere (bij een bepaalde merrie).
Kennissen hebben het ook weleens geprobeerd met een bepaalde hengst: 3 keer insemineren:niks. Toen nog snel een andere hengst geprobeerd: en direct raak.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon aan de merrie liggen. 19 jaar is al flink oud. *LOL*

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:01

ja je moet niet gelijk altijd denken dat eht aan de hengst ligt. zeker een merrie op oudere leeftijd die al een hele tijd geen veulen heeft gehad. is lastiger drachtig te krijgen. uitzonderingen daar gelaten. het kan ook zijn dat ze niet drachtig word omdat het lichaam het niet meer aan kan. maar even goed kunnen ze nog op hun 23ste wel veuelens krijgen, verschild per merrie

Mathijs82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:35

Een zeer goede vriendin van mij heeft een Belisar X Pepin le Bref merrie laten dekken door Radetzky.

Helaas bleek vorige week bij het scannen dat de merrie toch gust was.

De merrie heeft wel eerder een veulen gegeven van Jazz. Uit deze Jazz-merrie is 2 jaar geleden een Rubiquil-dochter gefokt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 07:12

Belisar ken ik maar Pepin le bref niet. Is dat frans bloed?

Jammer dat de merrie gust is. Had graag een foto van dit veulen gezien. Hopelijk blijft het bij deze 2 niet-drachtige merries. Zou nl graag enkele veulens van hem zien om te zien hoe hij fokt. Zo weet ik tenminste of ik op de goede weg ben. Lachen