Blessen worden kollen en de paarden donkerder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:25

Ik hou wel van aftekeningen, het geeft het paard vaak nét wat meer uitstraling. Wat ik niet snap is dat veel mensen paarden met 4 sokken verafschuwen, en ondertussen hun paard driftig in de witte bandage's wikkelen.

Ik denk dat het ook wat uitmaakt wat voor paard het is, en welke aftekeningen erbij horen. Zo vind ik dat een fries gewoon geheel zwart moet zijn, terwijl ik een kol of sokjes bij een zwarte kwpn'er heel chique vind staan.

Maar wat mij dus ook opvalt is dat er veel meer naar kleur wordt gekeken en geselecteerd dan voorheen. Op zich staat dit idee mij niet tegen, als de kwaliteit van het paard maar voorop blijft staan.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:49

jackim schreef:
Ik hou wel van aftekeningen, het geeft het paard vaak nét wat meer uitstraling. Wat ik niet snap is dat veel mensen paarden met 4 sokken verafschuwen, en ondertussen hun paard driftig in de witte bandage's wikkelen.

Das een goeie, zo had ik t nog niet bekeken hahah!

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:41

YvonneS"]
[quote="jackim schreef:

Das een goeie, zo had ik t nog niet bekeken hahah!
[/quote]

Die bedacht ik me ook toen ik ernstig geschrokken was van 4 witte benen Haha!
Hoef ik niet te bandageren (wel veel wassen Schijnheilig ..... Haha! )

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:12

Als het paard een beetje schoon is valt dat wassen best mee. Ik heb er drie met altijd schone witte benen en nummer vier (Jur natuurlijk, het zwijn) heeft altijd vieze achterbenen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:41

ik heb een bruin paard wat van zichzelf steeds donkerder wordt Verward met een geniale onregematige en scheve bles. En juist ik, die nooit een paard met bles wilde, vind dit geweldig *LOL*
Het veulen dat bij ons op stal in geboren dit jaar heeft 4 witte voetjes, en een mega brede bles Lachen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:54

Dat je nu tegenwoordig veel bruinen ziet hangt ook af met wat voor hengsten er wordt gefokt. Tegenwoordig wil iedereen gewoon een bruine of een zwarte. Wanneer er een fantastische mooie en goedlopende of springende hengst goedgekeurd wordt in de schimmel of vos kleur of een andere ongewone kleur,zul je zien dat er weer meer schimmeltjes, vosjes etc. zullen komen. Ik zelf heb ook bijna allemaal bruine. Dat is nogal saai om te zien lopen in de wei. Ik moet tegenwoordig naar de benen kijken om te zien wie, wie is. Tja, dat komt ervan als je paarden allemaal dezelfde kleur bruin hebben. Haha!

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:16

Ikzelf ben gek op leuke aftekeningen. Zoals een kol met sneb bijvoorbeeld. Melkmuilen etc. vind ik iets minder maar het geeft een paard iets unieks en daar hou ik wel van. Het is heel herkenbaar.

Mijn veulentje (geboren 25 maart ) heeft een unieke scheve bles en ik vind het hem een ontzettend leuke en ontdeugende uitstraling geven. Ik ben er helemaal gek op (maar ik ben natuurlijk ook niet echt objectief Haha! ) (Ik had ook absoluut geen bles verwacht aangezien moeder een dun streepje op het hoofd heeft en de vader alleen een sneb.)

Oordeel zelf maar: Zennadu, Gribaldi x Zeoliet:

Afbeelding

en de andere kant:
Afbeelding

Toch denk ik dat dit bij de echt fokkers iets minder in de smaak valt. Dus ja, ik denk wel dat de kollen populair zijn en de blessen wat wegvallen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:40

Ik ben blessenfan.. Ik heb dan ook een vos met 2 witte achterbenen en een bles.. Wou eigenlijk 4 witte benen, maarja hier ben ik ook wel tevreden mee..
Ik denk dat het een modeverschijnsel is, en het ligt ook maar net aan de hengsten die gebruikt worden. Al moet ik zeggen dat ik dit jaar best wel veel wit zie..

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:15

Mijn voorkeur gaat ook uit naar donker en een kol, maar ook veel wit kan zijn charmes heb. Heb er wel aan moeten wennen want zelfs mijn bonte veulens hadden niet meer als een smal blesje en toen kreeg ik vorig een veulen met erg veel wit. Op de foto nog niet zichtbaar maar hij heeft ook 4 hoge witte benen.

Afbeelding

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:00

Zo die van mij heeft lekker veel aftekeningen, je ziet meer wit dan hoofd, en op elk voetje is er wel wat wits te vinden, maar kleur maakt toch niet uit ?

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:40

als we dan toch grote,extreme, of aparte blessen laten zien
zal ik er een laten zien waarvan ik zeker weet dat die uniek is in Nederland Tong uitsteken

Afbeelding
Ik denk niet dat het KWPN daar blij mee is, als er zo een veulentje word geboren Schijnheilig

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:23

Zelf ben ik ook niet zo dol op veel wit.
En uit mijn bruine merrie met klein kolletje en mini snebje en een zwarte paps met klein kolletje en mini snebje verwacht je alles behalve deze bles:

Afbeelding

In het begin was het even schrikken, ZOVEEL wit, maar inmiddels ben ik er al aan gewend en vind ik het best stoer staan.
De hengstenboer zei ook al, het is exterieur matig een heel goed veulen wat ook nog eens goed beweegt alleen al dat wit!
Nouja liever dan andersom!
Ik ben heel blij met haar, zeker als ik haar door de wei zie showen Lovers

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:10

Ik vind witte aftekeneningen ook wel stoer
En ik ben ook heel blij met mijn paardje
Afbeelding

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:00

Cute-12.. San Remo schijnt veel wit door te geven..Haha!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:56

youngster schreef:
Cute-12.. San Remo schijnt veel wit door te geven..Haha!

Ja dat hoorde ik ook al van iemand anders.
Maar hier in de buurt lopen alleen maar San Remo'tjes met weinig wit.
En ook de afstammelingenkeuring van San Remo liepen er geen veulens tussen met veel wit.
Maar ik hou het er ook op dat het van paps komt Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:56

Nadeel van zo'n scheven bles als bij Javmo vindt ik dat als je die van voor ziet binnenkomen in een dressuurproef het vaak lijkt alsof hij zijn hoofd schuin houdt. Ook kan een wit been een onregelmatig beeld geven. Mij maakt het niks uit maar misschien wordt er daarom gefokt op weinig wit. Veel vossen krijg je sowieso nooit, het vosgen is heel erg recensief.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:11

Marliesje schreef:
Nadeel van zo'n scheven bles als bij Javmo vindt ik dat als je die van voor ziet binnenkomen in een dressuurproef het vaak lijkt alsof hij zijn hoofd schuin houdt. .

Inderdaad, dat was ook waar ik bang voor was, maar doordat de hele bles wel zuiver recht loopt alleen niet in het midden van het hoofd, zal dat waarschijnlijk meevallen.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:12

[quote="Marliesje"]Nadeel van zo'n scheven bles als bij Javmo vindt ik dat als je die van voor ziet binnenkomen in een dressuurproef het vaak lijkt alsof hij zijn hoofd schuin houdt. Ook kan een wit been een onregelmatig beeld geven.

Heb ik ook gehoord,maar ik hoorde ook dat na een dag van allemaal bruine en zwarte,een paard met veel aftekeningen extra de aandacht trekt.En als hij dan ook nog goed beweegt is dat dan mischien wel weer in je voordeel.Want zeg nu zelf.......je valt wel op. Knipoog

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:15

becca schreef:
Want zeg nu zelf.......je valt wel op. Knipoog

Dat is ook iets, waarom ik er heel erg blij mee ben, het is iets unieks, en niet zo standaard. En het valt op inderdaad.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:24

Hij is erg leuk.Weet zeker dat je er veel plezier mee gaat hebben.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:41

Afbeelding

foto van 1.5 jaar oud, maar Baloe heeft geen standaard bles, dacht ik zo Knipoog