Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 22:02

Maar het wordt wel als fokadvies van het grootste Ned. Paardenstamboek gegeven.

Trouwens een paard dat nergens anders komt dan in een binnenbak en dat hoeft geen bloederigpaard te zijn daar heb je ook veel angsthazen tussen.

Maar hoeveel "angsthazen" lopen ooit buitenritten??

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:14

Een topsportpaard moet een atletisch paard zijn, dat kan lopen, met een heel goed karakter en een wil om te werken. Dat heb je allemaal nodig. Dat een verschrikkelijk lastig paard met kwaliteiten op de lange duur met een hele goede ruiter wel eens een heel goed paard zou kunnen worden, wil niet zeggen dat je dus gerust toe kunt geven op het karakter en lastige paarden kunt gaan fokken! Als je voor topsport fokt en je let op het exterieur, het kunnen lopen en het karakter, dan fok je een paard voor iedereen.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:28

Jan_VT"]
[quote="ceasario schreef:
Dees ,Ik haalde dit uit de Strengen.

Tekst:

Citaat:
Het is geen nieuwe les, die de Wereldbekerfinale 2004 aan fokkers leert,maar het blijft heel erg waar,,dat een springpaard niets in de top te zoeken heeft zonder dat het 'bloed 'heeft
.

Dit zegt toch genoeg welke richting we als fokker op moeten.

Bloed is niet altijd gelijk aan moeilijke paarden!
[/quote]
Met "bloed" worden door het KWPN natuurlijk ook de Groninger en Gelderse paarden bedoeld zoals Tepic la Silla (Akteur NWP x Irak Sgldt) vorig jaar augustus veruit het beste KWPN-paard bij het Europees Kampioenschap Springen. Dan kan "bloed" en een goed karakter zeker heel goed samengaan.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:53

Ceasario even een vraagje aan jou. Wat wordt er nu eigenlijk bedoelt als er over "bloedpaarden" gesproken wordt?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:57

Doet zich overigens ook nog een ander probleem voor, probeer jij maar eens een hengstveulen van een Roven of French Buffet te slijten. Je moet hopen op een mv om daarmee verder te fokken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:59

Het schijnt dat er in Engeland een French Buffet x Zandigo x Nimmerdor is goed gekeurd.
Ik weet zo gauw alleen niet bij welk stamboek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:10

Als we het toch over bloedpaarden hebben.

Citaat:
Een blik achter de schermen van The Grand National

Op dinsdagavond 11 mei zendt Studio Sport de documentaire 'De erfenis van Red Rum' uit op Nederland 2 (21.20-22.15 uur). Dit Studio Sport Document geeft U een blik achter de schermen van The Grand National, 's werelds grootste paardensportevenement. U kunt op onze site alvast een voorproefje bekijken van deze documentaire. Het is de tweede van drie documentaires die Studio Sport op dinsdagavond gaat uitzenden in de maand mei.

Sinds 1839 houdt de gevaarlijkste hindernisrace van de wereld de Engelsen en gokkers over de gehele wereld één keer per jaar in zijn greep. Zo’n 70.000 toeschouwers en 600 miljoen televisiekijkers volgen live de race op het Engelse Aintree bij Liverpool.

Wat is de Grand National en wat maakt dit evenement zo bijzonder? Studio Sport volgt twee hoofdpersonen in de voorbereiding op en tijdens deze belangrijkste paardenrace van het jaar: de paardentrainer Ginger McCain die met zijn legendarische paard Red Rum in de jaren 70 drie keer de Grand National op zijn naam schreef. De Grand National heeft de allure voor een groot deel te danken aan Red Rum. Het paard ligt dan ook als eerbetoon begraven aan de finishlijn van het parcours op Aintree. Dít jaar heeft Ginger McCain wederom een paard in de strijd…

Reg Green is de tweede hoofpersoon in 'De erfenis van Red Rum'. Hij is dé Grand National-kenner. We volgen hem van Ladies Day (de best geklede dame kan een Jaguar winnen) tot het hoogtepunt op de slotdag: de steeplechase-race zelf. Studio Sport reisde vier weken voor het evenement af naar Engeland en bezocht de stoeterij van Ginger Mc Cain. We maken kennis met het racepaard en we zien wat er allemaal komt kijken bij de voorbereidingen op de Grand National.

Bij de Grand National steeplechase-race moeten paarden en hun jockeys over een afstand van 4 mijlen en 4 furlongs, met 30 loodzware hindernissen, de eindstreep zien te halen. Onderweg gebeurt er van alles. In de race van 3 april 2004 haalden van de 40 gestarte paarden slechts 11 de finish. In deze documentaire krijgt de kijker de Grand National te zien in al zijn facetten: pure Engelse (sport)traditie, topsport, spanning en sensatie. Het winnende paard verraste iedereen!

http://www.google.nl/search?sourceid=na ... &q=red+rum

Niet geschikt voor "Angsthazen" en watjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:15

Ja, maar nu heb je 't ook over een paard...... Denk dat zelfs anky daar niet op zou stappen Lips are sealed Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:17

Wat heeft Anky daar mee van doen.

De paardensport is groter dan een bak van 20 bij 40.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:22

greetje schreef:
Ceasario even een vraagje aan jou. Wat wordt er nu eigenlijk bedoelt als er over "bloedpaarden" gesproken wordt?

Wat zijn de kenmerken die "bloedpaarden" in alle disciplines van sport gemeen hebben? Of zelfs als ze helemaal niet in de sport worden uitgebracht? Wat verstaat het KWPN hieronder?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:23

A. dat ken jij denk ik uitleggen als halfbloedkenner.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:37

Ik moet zeggen dat ik met arabieren gereden heb, met een Engels Volbloed en een keer met een Anglo-Arabier, en dat waren allemaal prima sensibele dieren waar ik zo het bos mee in reed. Wat kijkerig misschien, maar zeker niet explosief. Degene die ik ken die een hoog in het bloed staande KWPNer heeft (weet de afstamming zo even niet) kan het bos er niet eens mee in. Beest knalt op de raarste momenten als een vat buskruit uit elkaar, doodeng. Ze is echt geen angsthaas, maar het bos ermee in gaat ze niet. Zou ik ook niet doen als ik haar was...

Hoe zou het nou komen dat 100% 'bloed' soms (vaak?) handelbaarder is als KWPNers met veel bloed? Komt dat bloedkikkerige soms niet van de volbloed kant?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:40

ceasario schreef:
Wie verteld me wat te fokken.????????????.

Dat bepaal je helemaal zelf... wat jij wilt fokken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:43

Ik zit eigenlijk ook te wachten op het antwoord.

Heb zelf KWPN-er met ca. 70% volbloed (engels). Daar zou dan niet mee in het bos te rijden zijn??? Mèn, dat paard loopt rustig voorop met bruiloften en partijen dwars over de warenmarkt. (en neemt alle angsthazen in haar kielzog mee) Het enige moment dat dat paard explodeert is als er een hindernis voor haar neus staat. Maar da's explosie op een goeie manier.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:51

Citaat:
Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen
.
Wie verteld me wat te fokken.????????????

Citaat:
maar zijn helaas niet voor elke ruiter geschikt
De schijters cq, watjes heb ik al gezegd. .

Citaat:

Citaat:
Terwijl het woord karakter door vele als niet prettig wordt ervaren.

Met de laatste quote ben ik akkoord. Maar in de andere moet je duidelijker zijn als je niet bedoelt, wat je neerschrijft.

PS Cesario, kruip je zelf weleens op je fokprodukten???? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:57

Een bloedpaard............tja wat versta je daaronder. Bloederig om te rijden, of een bloederig model? Het laatste zit ik niet 123 op te wachten, vandaar mijn hengstenkeuze voor dit jaar ook Haha! Maar bloederig om te rijden. Dus sensibel, vlug en electrisch willen we allemaal. Want de angsthazen kunnen veel beter op een sensibel beestje zitten.........die gaan namelijk alleen maar hard. De koele trage trapzakken zijn vaak paarden die staken, en daar krijgen velen de bibbers van, heel begrijpelijk natuurlijk.

Topruiters willen ook een paard wat bewerkbaar is, want van de 30 die ze op stal hebben is het met een beetje geluk 1% wat een werkelijke topper word in de 10 jaar. En de rest word gewoon aan amateurs verkocht, en daar word het werkelijke geld verdiend.

Dus wat is in jou ogen een bloedpaard?

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:24

Nog belangrijker is wat het KWPN daaronder verstaat. Valt daar een Groninger en Gelders paard ook onder? Als dat niet zo zou zijn en het KWPN blijft bij de stelling: het blijft heel erg waar,,dat een springpaard niets in de top te zoeken heeft zonder dat het 'bloed 'heeft, hoe zit het dan met Tepic la Silla bij het Europees Kampioenschap Springen 2003 en dadelijk op de Olympische Spelen?
Laatst bijgewerkt door AWvL op 06-05-04 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:28

De fokkerij van het KWPN is op prestatie geprogrammeerd. Iedere prestatiefokkerij,of dat nu bij de volbloeden XX is of bij andere rassen, is er op gebaseerd steeds sneller of steeds hoger, steeds meer, meer, meer. Dat dit de dieren zijn die ook de meeste excessen voortbrengen is logisch. Een paard met een zeer sterke wil c.q. karakter kan eerder een topprestatie leveren dan een sul die alles wel goed vind. Fokt men dus constant met deze paarden, dan zullen er enkele mensen overblijven die zulke paarden nog kunnen dresseren. De gewone gebruiker vraagt niet naar paarden die vol pit, spirit en bloedheet zijn, maar worden door de fokkerijleiding wel geconfronteerd met de uitvallers van zo'n fokkerij. Het is niet voor niets dat een heel stel gebruikers overschakelen en zoeken naar andere rassen die je niet eerst een half uur hoeft te longeren alvorens een bosritje te maken. Dit is de tol, die prestatiefokkerijen moeten betalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:39

hmmmmm bemoei me nooit met deze topics maar volgens mij heeft Theun een point Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:57

Waarom gaat iedereen er altijd vanuit dat een bloedpaard niet normaal te hanteren is?
Ik heb nog nooit problemen gehad met de bloedpaarden waarmee ik gewerkt, of die ik gehad heb. Ze zijn eerlijk, werkwillig en voorspelbaar. Dat zijn toch juist de eigenschappen die ook (of juist) een beginner kan gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:01

Nou, ik denk dat het voor de wat meer doorgewinterde paardenmensen een fluitje van een cent is.......... maar tussen de beginners (op een manege) en de mensen die in de sport actief meedoen zit nog een groep van 1.000.000???? mensen die te goed zijn voor het brandhout en te slecht voor het bloed......... Haha! Haha!

Sebito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:02

Jan_VT schreef:
Citaat:
Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen
.
Wie verteld me wat te fokken.????????????

Citaat:
maar zijn helaas niet voor elke ruiter geschikt
De schijters cq, watjes heb ik al gezegd. .

Citaat:

Citaat:
Terwijl het woord karakter door vele als niet prettig wordt ervaren.

Met de laatste quote ben ik akkoord. Maar in de andere moet je duidelijker zijn als je niet bedoelt, wat je neerschrijft.

PS Cesario, kruip je zelf weleens op je fokprodukten???? Knipoog

Zijn al deze uitspraken niet een duidelijke uiting van het missen van "feeling" en rijtechnisch inzicht Ceasario??

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:22

ceasario schreef:
Bij mij staat bloed voor uitstraling,gummy en electriciteit .
En vooral het laatste. Haha!

Zonder meewerkend karakter kom je ook niet ver. Electriciteit zonder Rittigkeit heb je ook niks aan ........ Of versta je onder electriciteit ook R. ?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:45

Als mensen graag een super koel karakter willen boven kwaliteit in beweging, uitstraling, gummie en electriciteit, kunnen ze toch altijd nog een uitstap maken naar een ander ras dan het KWPN Haha! Er zijn zat brave tinkers, fjorden en haflingers Haha! Haha! ook in de grotere maten is genoeg leuks te vinden voor in het bos Haha!

In mijn ogen is het KWPN paard een sport paard, het streven/fokdoel moet, in mijn ogen, dan ook bij het hoogst haalbare in de sport liggen (even in het midden gelaten welk karakter hier het beste voor is Knipoog )

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:59

Als iedere gebruiker dat advies op zou volgen, Sprintje, dan zou 65% van de KWPN fokker straks regelrecht voor de slager fokken. Ik vind dat er weer behoorlijk kleinerend over eindgebruikers word gesproken.