Hoe gaan moeder en veulen straks afscheid nemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:04

Is een kwestie van prioriteiten en mogelijkheden natuurlijk.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om paarden en/of veulens optimaal te houden. Je met enkele zaken afwegen: kosten/accomodatie/gezondheid/gebruik

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:38

Jan_VT schreef:
Als de moment daar is, zo snel mogelijk! In één keer. Dat is beste. Wij zoeken voor ons veulen steeds een kameraad van hetzelfde geslacht waar hij dan mee in de opfok gaat in de Ardennen bij vrienden van ons. Geloof me, dan zijn ze de moeder snel vergeten.

De merrie bij ons roept en zoekt nog wel een week, maar ze is dan ook wel heel hard moeder. Als er bij ons een paard weggaat waar ze mee op de weide staat, doet ze het ook.

Daarom snel korte mette maken. Ik vind het ook erg, maar wil ook niet steeds terug zout in de wonde strooien.

Helemaal mee eens. Wij doen het vanaf 100 dagen, hangt van het veulen en de moeder af, en zetten dan de merrie een paar dagen op stal. In het begin zonder eten en zonder water opdat de melkproduktie zou stoppen.
De 2de à 3de dag, naargelang de uier, geven we terug een beetje water en arm hooi. Na enkele dagen gaan ze terug buiten. Als je dit niet doet riskeer je een uierontsteking.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:00

Het tijdstip hangt bij ons erg af van het showseizoen. Moeten de veulens laat in het seizoen (eind augustus) nog naar de nationale veulenkeuring of een andere grote show dan blijven ze tot die tijd bij de merrie. Anders gaan ze er op tussen de 4e en 6e maand af.

Merries en veulens + mijn oude ruin komen dan op stal. Eerst de oude ruin in de vrachtwagen en daarna de veulens erbij. Binnen een paar minuten staat alles op de wagen en dan gaan ze naar een weide net buiten het dorp. Enkele dagen naast de enters/twenters en daarna gaat alles bij elkaar voor de winter.

Merries blijven bij huis. 1 of 2 dagen in de buitenbak waar ze onbeperkt water en kleine porties hooi krijgen en zodra het uier kleiner wordt, wordt de weidegang weer rustig opgebouwd.
De drachtige merries gaan dan weer met de hengst in de wei.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:16

Wij laten ze gewoon op de weide op het einde van het seizoen geen probleem. Op 100 dagen riskeer je idd uierontsteking, dan zit je aan de top melkproductie. Ik zie alleen niet in wat het voordeel is van zo vroeg scheiden, geeft alleen maar stress.
En euh 2-3 dagen geen water vind ik geen paardenhouderij meer.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:21

Wij houden ze ook gewoon op de weide. Normaal krijgen ze elke dag een halve meter gras bij en in die tijd maar een klein stukje voor de afleiding. Water kunnen ze nog gewoon volop krijgen in de sloot.
En de dagen ervoor halen we de veulens voor langere tijden weg (nemen paarden mee op wedstrijden) dus zijn ze al wat ontwend. We houden de merries gewoon goed in de gaten en er is ons nog nooit wat overkomen.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:42

alabastro schreef:
Helemaal mee eens. Wij doen het vanaf 100 dagen, hangt van het veulen en de moeder af, en zetten dan de merrie een paar dagen op stal. In het begin zonder eten en zonder water opdat de melkproduktie zou stoppen.
De 2de à 3de dag, naargelang de uier, geven we terug een beetje water en arm hooi. Na enkele dagen gaan ze terug buiten. Als je dit niet doet riskeer je een uierontsteking.

Dus dan wordt eerst het veulen weggehaalt (voordat het 4 maanden oud is) en in die periode van onthechting en hormoonschommelingen ook nog even geen eten EN drinken.
.

Het zal wel een beproefde methode zijn .

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:47

SuzanneH"]
[quote="alabastro schreef:

Dus dan wordt eerst het veulen weggehaalt (voordat het 4 maanden oud is) en in die periode van onthechting en hormoonschommelingen ook nog even geen eten EN drinken.
.

Het zal wel een beproefde methode zijn .
[/quote]
Voor al geen water en bijgevolg geen droge stof anders is het risico op kolieken te groot.
Vanaf 100 dagen omdat sommige merries echt alles aan het veulen geven en als ze dan opnieuw drachtig zijn, schiet er weinig over voor de nieuwe vrucht en niets voor haar zelf

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:50

alabastro schreef:
Vanaf 100 dagen omdat sommige merries echt alles aan het veulen geven

Misschien is dat wel omdat de veulens dat nodig hebben op die leeftijd

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:53

Geen water geeft veel risico op koliek én is een risico voor de drachtige merrie. Stress heeft invloed op de dracht.
Het is zeker geen beproefde methode; ik ken gelukkig geen enkele fokker die zulke praktijken nog beoefent. Dacht dat we al lang uit de middleeuwen waren....geen respect daarvoor en voor mij alleszins antireclame.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:54

Tot nu toe hebben wij zeer goede resultaten op deze manier en de nieuwe vrucht en de merrie hebben dat zeker ook nodig.
Nogmaals wij doen het niet bij alle veulens.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:58

Zannekin schreef:
Geen water geeft veel risico op koliek én is een risico voor de drachtige merrie. Stress heeft invloed op de dracht.
Het is zeker geen beproefde methode; ik ken gelukkig geen enkele fokker die zulke praktijken nog beoefent. Dacht dat we al lang uit de middleeuwen waren....geen respect daarvoor en voor mij alleszins antireclame.

Is een methode die zeer veel gebruikt wordt.
Voor zo ver ik weet zelfs bij vele proffesionele fokkers. Het (op 100 dagen spenen) wordt zelfs aangeraden door veeartsen in het vooraf besproken geval.
Geen water wordt steeds aangeraden net om geen uierontsteking en kolieken te voorkomen. Als men geen water geeft mag de merrie ook geen eten krijgen in dat geval hebben wij nog nooit kolieken gehad.Stress is inderdaad niet goed maar krijgt men bij het spenen zowieso. Juist daarom is het van alle belang dat de merrie snel weer buiten kan en dus dat de uier geen produktie meer heeft. Normaal gaat dit over 3 à 4 dagen waarvan ze de eerste 1 à 2 dagen geen water krijgt. Meestal zie je de uier reeds de eerstvolgende morgen verminderen en is de spanning weg omdat de merrie zelf het vocht terug opneemt. Ze heeft dus niet noodzakelijk een tekort.
Laatst bijgewerkt door alabastro op 05-05-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:03

Melkproduktie is een kwestie van vraag en aanbod. Je zou dit proces dus beter geleidelijk kunnen laten verlopen. Volgens mij heb je dan de minste kans op uierontsteking.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:05

alabastro schreef:
Voor zo ver ik weet zelfs bij vele proffesionele fokkers. Het (op 100 dagen spenen) wordt zelfs aangeraden door veeartsen in het vooraf besproken geval.
Geen water wordt steeds aangeraden net om geen uierontsteking en kolieken te voorkomen. Stress is inderdaad niet goed maar krijgt men bij het spenen zowieso.

Je bent de eerste fokker die ik hoor die op 100 dagen speent. Zeker als het om fokmerries gaat... geloof nooit dat een veearts dat specifiek zou aanraden, en als diezelfde veearts ook zegt dat geen water geven kolieken voorkomt dan zou ik hem vlug buitenzwieren.
Kan je zelf toch wel bedenken dat bij geen water geven het lichaam alle vocht dat het tekortkomt probeert te ontrekken waar het zit: ook uit de ingewanden. De massa dikt in en geeft verstopping.
Vandaar krijg je bv meer koliek na langere transporten waar geen water werd gegeven. Typisch ook bij vriesweer bv: het drinkbakje bevriest en de eigenaar ziet het pas na 2 dagen.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:13

Zannekin"]
[quote="alabastro schreef:
Geen water wordt steeds aangeraden net om geen uierontsteking en kolieken te voorkomen. Stress is inderdaad niet goed maar krijgt men bij het spenen zowieso.

Je bent de eerste fokker die ik hoor die op 100 dagen speent. Zeker als het om fokmerries gaat... geloof nooit dat een veearts dat specifiek zou aanraden, en als diezelfde veearts ook zegt dat geen water geven kolieken voorkomt dan zou ik hem vlug buitenzwieren.
Kan je zelf toch wel bedenken dat bij geen water geven het lichaam alle vocht dat het tekortkomt probeert te ontrekken waar het zit: ook uit de ingewanden. De massa dikt in en geeft verstopping.
Vandaar krijg je bv meer koliek na langere transporten waar geen water werd gegeven. Typisch ook bij vriesweer bv: het drinkbakje bevriest en de eigenaar ziet het pas na 2 dagen.
[/quote]
Nogmaals we doen dit enkel wanneer nodig, hebben er nog nooit nadelen van ondervonden en al onze veeartsen kunnen bevestigen dat spenen vanaf 100 perfect kan.
Het water wordt daar onttrokken waar het het minst nodig is, vandaar dat de uier eerst, en als de spanning weggaat kan je perfect terug water geven en enkele uren later als de uier niet terug opspant ( zelden) kan je weer normaal laten drinken en voeren.
Vermits ze ook geen eten krijgt, vooral geen stro en droog hooi, kan de massa ook niet zo snel dikken als dat ze verwerkt word.
De andere voorbeelden zijn inderdaad juist maar niet te vergelijken.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:20

Citaat:
Ideaal is de moeders in de weide erlangs zetten.

Moet je met onze merrie eens proberen! Die breekt gewoon los door de draad. Nee, dat zou bij ons geen optie zijn

Het verhaal over verlatingsangst?? Zit wel iets in maar moet je enigzins relativeren.

Zoek gewoon een maatje, daar word zo een veulen zeer snel dikke vriend van hoor. Je zou ervan verschieten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 15:32

Idd Jan, ik was heerlijk gerust en dan lees ik toch weer een tikkeltje andere verhalen er tussen door. Gelukkig is het meerendeel hetzelfde, dus ik blijf nog steeds bij het gesprekje met Jan OK dan!

Tuurlijk ook even mijn verhaaltje dan maar.
Waar ik jaren heb gereden, gingen de veulens ook snel even alleen in de boks zodat ik even kon rijden. Dat begon met 5 minuten en zo over de maanden uitgespreid tot gewoon een uur. Helemaal geen probleem mee gehad.
Helaas heeft deze fokster op dit moment geen ruiter en is ze zelf al aardig op leeftijd waardoor het scheiden waarschijnlijk amper of misschien helemaal niet gebeurt dit jaar (2 veulens)
Zij zullen dus pas van de moeder afgaan als ze verkocht zijn (als ze verkocht worden tenminste)
Zij heeft nog een jaarling lopen, die zij thuis eraf heeft gehaald en die is dus ook thuis gebleven. Gaf ook geen probleem.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:44

Bij ons blijven de veulens gewoon op de wei met de rest als moeder weggaat. Dat geeft ook helemaal geen probleem en is het voordeel van een grotere groep: veulens horen niet zozeer bij die ene merrie maar gaan met meerdere paarden om.
Natuurlijk gaat het er anders aan toe als je effe een veulen uit één merrie fokt waar je dan ook nog mee rijdt.
Het gaat om de ideale situatie en daar zijn studies rond geweest: stressvrij is beter voor beide en doe je niet door plots te scheiden.
Ieder zijn paard en situatie natuurlijk

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 06:03

Ik heb de merrie en het veulen samen naar de opfok gebracht, daar het veulen in de groep gezet en met de merrie terug op de trailer. Aangezien het een laat veulen was was ze pas 4 maanden oud, naar mijn idee vrij vroeg maar ze heeft het super opgepakt. Binnen een paar uur was ze geinteresseerd in haar medestalgenoten (grote loopstal) en inmiddels is ze uitgegroeid tot een heel fijn sociaal en aanhankelijke 2 jarige.

De rit terug met de merrie was wat onstuimig overigens. Maar vanaf het moment dat ik de merrie terug in een box heb gezet waarbij ze contact had met een vriendje was ze rustig geworden en leek ze wel te genieten van haar rust.