Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jan_VT schreef:Als de moment daar is, zo snel mogelijk! In één keer. Dat is beste. Wij zoeken voor ons veulen steeds een kameraad van hetzelfde geslacht waar hij dan mee in de opfok gaat in de Ardennen bij vrienden van ons. Geloof me, dan zijn ze de moeder snel vergeten.
De merrie bij ons roept en zoekt nog wel een week, maar ze is dan ook wel heel hard moeder. Als er bij ons een paard weggaat waar ze mee op de weide staat, doet ze het ook.
Daarom snel korte mette maken. Ik vind het ook erg, maar wil ook niet steeds terug zout in de wonde strooien.
alabastro schreef:Helemaal mee eens. Wij doen het vanaf 100 dagen, hangt van het veulen en de moeder af, en zetten dan de merrie een paar dagen op stal. In het begin zonder eten en zonder water opdat de melkproduktie zou stoppen.
De 2de à 3de dag, naargelang de uier, geven we terug een beetje water en arm hooi. Na enkele dagen gaan ze terug buiten. Als je dit niet doet riskeer je een uierontsteking.
SuzanneH"]
[quote="alabastro schreef:Helemaal mee eens. Wij doen het vanaf 100 dagen, hangt van het veulen en de moeder af, en zetten dan de merrie een paar dagen op stal. In het begin zonder eten en zonder water opdat de melkproduktie zou stoppen.
De 2de à 3de dag, naargelang de uier, geven we terug een beetje water en arm hooi. Na enkele dagen gaan ze terug buiten. Als je dit niet doet riskeer je een uierontsteking.
Zannekin schreef:Geen water geeft veel risico op koliek én is een risico voor de drachtige merrie. Stress heeft invloed op de dracht.
Het is zeker geen beproefde methode; ik ken gelukkig geen enkele fokker die zulke praktijken nog beoefent. Dacht dat we al lang uit de middleeuwen waren....geen respect daarvoor en voor mij alleszins antireclame.
alabastro schreef:Is een methode die zeer veel gebruikt wordt.
Voor zo ver ik weet zelfs bij vele proffesionele fokkers. Het (op 100 dagen spenen) wordt zelfs aangeraden door veeartsen in het vooraf besproken geval.
Geen water wordt steeds aangeraden net om geen uierontsteking en kolieken te voorkomen. Stress is inderdaad niet goed maar krijgt men bij het spenen zowieso.
Zannekin"]
[quote="alabastro schreef:Is een methode die zeer veel gebruikt wordt.
Voor zo ver ik weet zelfs bij vele proffesionele fokkers. Het (op 100 dagen spenen) wordt zelfs aangeraden door veeartsen in het vooraf besproken geval.
Geen water wordt steeds aangeraden net om geen uierontsteking en kolieken te voorkomen. Stress is inderdaad niet goed maar krijgt men bij het spenen zowieso.
Citaat:Ideaal is de moeders in de weide erlangs zetten.