palominoxpalomino =hoeveel kans op een palomino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:20

De Agouti gene heeft alleen uitwerking op zwart en geen invloed op de rode gene (vos)!
Het kan dus geen invloed uitbrengen op de tinten van vos.
Trouwens de meeste vos gekleurde paarden dragen deze gene helemaal niet.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:42

Peterina schreef:
De Agouti gene heeft alleen uitwerking op zwart ......

Klopt ! En het vos gen (een ander gen) heeft dit zwart veranderd in rood. Dan heeft het agouti gen dus invloed op het veranderde zwart. Vandaar de verschillende tinten vos. Simpeler kan ik het niet vertellen.

Trouwens elk paard draagt elk gen. Alle vos gekleurde paarden dus ook. Of dit gen al dan niet voor kleurverandering zorgt is vers twee.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:41

lageveld schreef:
Trouwens elk paard draagt elk gen.

Om je constatering te verscherpen: Van ieder gen zijn twee varianten. De actieve versie en de inactieve versie. Ieder paard zal het gen hebben dat verantwoordelijk is voor dat Agouti ding, maar de actieve versie zal zorgen dat het Agouti "aan" staat en de inactieve versie zegt dat het Agouti gen "uit" staat. Anders kan ik me voorstellen dat er iets fout kan gaan bij de crossover en zo. Maar goed, kan het zijn dat de twee chromosomen van een paar verschillende lengtes hebben (anders dan de X en de Y natuurlijk Knipoog )

Volgens deze stelling heeft een zwarte dus twee inactieve Agouti genen Haha!

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:32

nog even over de cremello.... deze wordt naar mijn idee niet zo gewaardeerd omdat er ooit iemand is geweest die de kleur cremello in verband heeft gebracht met blindheid en slecht zicht van het paard. aangezien deze twee dus mogelijk gelinkt zijn (voor degene die dat snappen) begrijp ik heel goed dat mensen huiverig zijn met de kleur.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:41

Peggel: er zijn ook gewoon mensen die de kleur niet kunnen aanzien. Wel jammer, want ik heb ooit een schitterend hengstveulen gezien met een geweldig papier dat gewoon naar de slager is gegaan vanwege de kleur. Daarnaast heeft de fokker de merrie nooit meer naar dezelfde hengst gedaan wat nóg jammerder is.

Persoonlijk weet ik niet of ik lang naar een cremello kan kijken. Ik ken hele mooie ponies die per ongeluk ook cremello zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:36

Pegel: Ik vindt nog altijd jammer dat mensen nog foutief blindheid of huid klachten in een adem melden met cremello's want het is pertenent niet waar en is niet verbonden aan wetenschappelijke feiten.

Dat men een slechte ervaring heeft met een paard wilt niet zeggen dat alle paarden van die kleur of type het hebben.
Zelf heb ik een grondig hekel aan schimmels omdat ze nooit schoon te houden zijn en overgevoelig zijn voor schimmel infecties van de huid! Ik weet dat dit niet gebaseerd is op wetenschappelijk feiten maar toch is dit mijn ervaring met schimmel gekleurde paarden over de laatste 35 jaar. En daarom zal ik nooit nog een schimmel nemen.

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 00:00

nog even een vraagje, wat kan er gebeuren als ik een Cremello op mijn palomino zet?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:39

Dan heb je 50% kans op een cremello en 50% kans op een palomino.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:41

(Ik vind een Cremello wel wat hebben. Een Perlino dan wat minder....

Elenriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:11

Precies 50%

Bij palomino heeft het niets te maken met dominant of recessief, omdat er eigenlijk zelfs geen palominogen bestaat. De palominokleur krijg je door het verdunningsgen van een cremollo dat werkt op de basiskleur vos. Je hebt dus 50% kans op palomino, 25% kans op vos en 25% kans op cremollo.

Als je 100% kans wilt hebben op palomino moet je een cremollo kruisen met een vos. (liefst een rode tint van vos)

Elenriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:12

als je een cremollo met palomino kruit heb je inderdaad 50ù kans op palomino en 50% op cremollo

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:15

je moet wel opassen je hebt veel kans dat de palominokleur een verdunningsfactor is
en dus een cremelo kan krijgen
deze zijn vaak blind

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:30

Cremello's worden niet "vaak blind" ! Het hebben van blauwe ogen bij cremello's heeft niets met blindheid te maken, noch maanogen, noch lichtgevoeligheid of lichtblindheid!
Als de opmerking hier op gebaseerd is dan moet je ook zeggen dat alle Paints en Pintos met blauwen ogen ook "vaak blind" worden! Dit zal zeer zeker bij paint eigenaren veel commentaar uitlokken want het is pertinent niet waar!

Inderdaad cremello x palo zal 50 / 50% geven maar er is geen 'verdunning' van de kleur tint van de palomino kleur omdat een van de ouders een cremello is. Er is zelfs een fokster bij de RBP die een chocolate palomino uit een cremello x palo kruising heeft gekregen ! Inderdaad een rariteit maar ja het bestaat !