Kleurvererving...........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:01

En nu worden alle vossen weg gefokt en dan is vos over 10 jaar weer in de mode en zwart niet. Dus alle zwartes wegmoffelen en z. Erg leuk, hoor een stal met allemaal zwarte paarden, erg gevarieerd ook Lachen . En toch vind ik 't intressant om te lezen, het was ook het eerste artikel wat ik las. En lucky boy herkende ik zo, leuk om die foto eens in het kleur te zien. Het was idd Lucky boy waar vos uit kwam, terwijl hij wel fokzuiver bruin is. Wat ook neit zo verwonderlijk is, aangezien zijn hlee voorouder bekant allemaal dezelfde kleur bruin zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:02

ThePast03 schreef:

Bovendien is de kleurvererving wel degelijk interessant. Was het niet daardoor dat naar bovenkwam dat sommige zogenaamde Lucky Boy afstammelingen niet van Lucky Boy konden afstammen?

Ik vind het ook reuzeinteressant, maar weet ook als ik het zinnetje " Een goed paard heeft dus wel een kleur" eronder zet dat je gegarandeerd een discussie krijgt Haha! En dat vind ik juist weer het leuke!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:11

Citaat:
Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?

Neee, ik wil er ook Tong uitsteken
Zullen we toch met andere hengst moeten gaan fokken hoor ik wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:14

Franske schreef:
Citaat:
Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?

Neee, ik wil er ook Tong uitsteken
Zullen we toch met andere hengst moeten gaan fokken hoor ik wel Knipoog

Ik heb in ieder geval vast een vosmerrie gekocht Haha! Alleen de hengst er straks nog bij zoeken........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:54

Inderdaad een goed paard heeft altijd een goeie kleur. Maar er is ook een markt. Overigens, ik ben een hele vreemde vogel. Ik prefereer schimmel boven de andere kleuren. Alle andere kleur (behalve roan dan misschien) zijn zo saai. Veulen wordt bruin geboren, oud paard gaat dan ook bruin dood.

Nee, geef dan maar een schimmel. Met een leuk kleurtje geboren, wordt dan eerst donkergrijs, dan nog eens appelschimmel, dan soms helemaal wit, soms vliegenschimmel. En een oog ziet er nooit zo mooi uit bij een zwarte als bij een schimmel.

Belangrijkste voordeel van de schimmel: als je poetst, heb je eer van je werk OK dan! OK dan!

Maar goed, een goed paard heeft altijd een goeie kleur. Als ik me niet vergis hebben we het afgelopen jaar met een schimmel, vos en een bruine gedekt. Laat ze die kleurvererving maar zien. Dat is voor de mensen die het niet begrepen hebben

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:21

ceasario schreef:
Heeft een goed paard dan toch een kleur?

Het is gewoon voor de consument van;"U vraagt,wij draaien".

Wiebke zij eens: Moeten ze paarden hebben die achterstevoren moeten lopen dan fokken we ze toch.

Het artikel begint dan ook met 'Ieder zichzelf respecterend fokker zal in de zoektocht naar een passende hengst factoren als exterieur, beweging, afstamming en karakter hoger hebben staan dan de kleur van de vacht.' Zegt genoeg toch?

Ik val op donkerbruin. En vind t inderdaad erg interessant want ik wet helemaal niet zoveel van kleurvererving (ben ik nu de enige dombo?)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:55

Het zou zeer interessant zijn om de bovenmelde statistieken te kunnen bekijken. Er lopen verschillende zo gezegde nakomelingen rond van bepaalde hengsten die wegens kleurvererfenis ZEKER niet van die hengsten afkomstig kunnen zijn. Voorbeeld: uit twee vosse ouders kan absoluut geen bruine veulen komen en toch wordt deze veulen geregistreerd met officiele warmbloed papieren.
Kennis van kleurerfenis voor de veulencontroleurs is een extra guarantie dat alles verloopt zoals het hoort.

Wat betreft kwaliteit van de "kleurrijke" fokproducten. Het is, tenminsten dat dacht ik als serieuse fokster, altijd de bedoeling om kwaliteit en verbeterend te fokken. Als hierbij je een gewenste kleur kan combineren met die kwaliteit dan vindt ik er geen negatieve commentaar op gelegt kan worden. Zuiver op kleur gericht fokken is zeer onbetrouwbaar en een grote gok op z'n minst.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:48

Suzanne F."]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wat dacht je van San Remo? Nagelbijten / Gniffelen
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen *LOL*

Ja inderdaad!! Zelfs uit zwarte n donkerbruine merries!! Ik heb er al vele gezien! Van die lichte vosjes met enorm veel wit.
[/quote]

Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om dat van tevoren te bekijken; is nogal een kunst, wetende dat de vader van San Remo een vos is, en wanneer er een paar vossen voor de merrie zitten, kan je er gif op innemen dat ze een vosveulen krijgen.

Volgens mij heeft Joop daar lak aan Haha!
Want die weet dat wel.

Zoals ik ook vanaf het begin heb gezegd;
gegarandeerd dat er bij onze Marfique een vosveulen uitkomt!

Trouwens persoonlijk blijf ik erbij, dat ik een bruine liever zie dan een vos of schimmel Haha!:D:D
Ik vind het gewoon mooier.
Soit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:25

NOg een jaar of 3, misschien 4... en dan wil iedereen weer een vos Haha!

Let maar op: 'gewoon' bruin wil men nu al niet meer echt zien...
En dat roodbruine donkere leerwerk dat tegenwoordig weer zo in de mode is, dat staat op geen paard zo mooi als op een vos

[naam verwijderd], als heuse trendwatcher, heeft inmiddels al een vos op de kop getikt

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:07

Zannekin schreef:
Volgen de KWPN hengsten dan niet de normale regels van de genetica? Het is toch al wel lang bekend welke kleuren hoe vererven?
Dit kan enkel interessant zijn voor schimmel en zwart, dacht ik, om te kijken of ze homozygoot zijn...

Precies wat mijn eerste gedachte was!
Overigens zal de voskleur niet een van de makkelijkste kleuren zijn om weg te fokken, alle vosliefhebbers kunnen dus opgelucht ademhalen. Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 03:11

San Remo is van een vos vader dus draagt zeker het vos-gen! Dus met een vosse merrie of een bruine merrie (want die dragen vaak ook het vos gen) veel kans op vos.

Maar geef toe, een vos en een zwarte die in de ring even goed lopen. Wie krijgt de meeste punten???

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:01

DeesDeBest schreef:
En nu worden alle vossen weg gefokt en dan is vos over 10 jaar weer in de mode en zwart niet. Dus alle zwartes wegmoffelen en z. Erg leuk, hoor een stal met allemaal zwarte paarden, erg gevarieerd ook Lachen . En toch vind ik 't intressant om te lezen, het was ook het eerste artikel wat ik las. En lucky boy herkende ik zo, leuk om die foto eens in het kleur te zien. Het was idd Lucky boy waar vos uit kwam, terwijl hij wel fokzuiver bruin is. Wat ook neit zo verwonderlijk is, aangezien zijn hlee voorouder bekant allemaal dezelfde kleur bruin zijn. Haha!

De vader van Lucky Boy Compromise XX heeft ook enkele vossen gebracht.

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:27

Pipo schreef:

nee! Wil ik ook! (Farbenfroh!!!)

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:01

En ook ik heb al een vos met veel wit Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:52

Yootha"]
[quote="DeesDeBest schreef:

De vader van Lucky Boy Compromise XX heeft ook enkele vossen gebracht.
[/quote]
Dan zal de moeders wel vos zijn geweest, en dan draagt compromise ook het vosgen. Het ging iig om Lucky Boy en hij was igg écht fokzuiver bruin. En dan kan de vader wel vos doorgeven(in combi met vos (dragende) moeder, dan hoeft hij dat niet door te geven aan al zijn kinderen wat ook 't geval was.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 16:16

Sjuimpje schreef:
Wat dacht je van San Remo? Nagelbijten / Gniffelen
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen *LOL*

Aha! Zou die brede bles van mijn San Remo veulen dan toch door paps komen? Haar overgrootoma had namelijk ook een brede bles, dus ik had haar als 'schuldige' aangewezen.
Dat San Remo veel vossen geeft is overigens niet verwonderlijk met zowel een vader als opa die vos is.
Mijn veulentje heeft gelukkig wel het mooie bruine kleurtje van mams.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:26

Later als ik groot ben ga ik allemaal vosjes fokken, want dat past goed bij mijn haar Knipoog Dus nee, ze sterven dan niet uit. Het gaat toch om de combinatie Haha!
Ff serieus, van mij part is een paard knalgroen, als ie me maar
aanspreekt.

Jan_VT schreef:
Maar geef toe, een vos en een zwarte die in de ring even goed lopen. Wie krijgt de meeste punten???

Het tegendeel zal toch eens bewezen moeten worden

Ff uit mijn hoofd; Gigolo, Farbenfroh, Rusty, Relevant, Wie Weltmeyer, Fidermark...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:47

Zannekin schreef:
..... True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."....

Leuk dat Engels, maar wat een onzin ! ELK paard draagt het Agouti gen, van welke kleur het paard dan ook is! Het hangt er maar net van af hoe dit gen gemuteerd is (of niet gemuteerd natuurlijk Lachen )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:36

De kleurenfokkerij is wel in volgens mij. Een aantal jaren geleden werd de bonte paardenveiling in Tolbert goed bezocht. Nu zie je dat bont weer wegebben, tinkers zijn nog wel in, maar geen bonte kwp'n-ers.

Als je Romantic Popcorn op een bruine zet, dan heb je grote kans dat er een wildkleur uitkomt. Ik heb van deze ponyhengst al een leuk veulentje gezien in een wildkleur Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:49

Heb een schimmel op mijn bruine merrie gezet; morgen hoor ik of ze drachtig is.. Spannend!!!
Ennuh, de kleur die eruit komt zal me een zorg zijn, als het maar een gezond goed geproportioneerd paard is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:12

lageveld"]
[quote="Zannekin schreef:
..... True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."....

Leuk dat Engels, maar wat een onzin ! ELK paard draagt het Agouti gen, van welke kleur het paard dan ook is! Het hangt er maar net van af hoe dit gen gemuteerd is (of niet gemuteerd natuurlijk Lachen )
[/quote]

Heb ik niet zelf uitgevonden hoor en staat er wél juist. Een werkelijk zwart paard draagt geen agouti gen, anders zou hij bruin zijn (van zeer donker tot licht).
Nog maar effe van een site,
"When the black gene is present and the agouti gene is not, the horse's overall body color is black. When agouti is present, the agouti gene restricts the black gene and only allows the black to show on the points, leaving the body red, i.e. bay. A black horse (including smoky black) CAN NOT carry the agouti gene because if the gene was present, the horse would not be black. Agouti can be hidden on chestnut based horses (including palomino and cremello) because the chestnut horse and its variations DO NOT have a black gene for the agouti to restrict. For example, a chestnut horse bred to black (black gene from one parent plus red gene with hidden agouti from other parent) can produce a bay.
"
http://www.mfthba.com/ColorPanel/CPArticle3.htm

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:05

Zannekin, klopt helemaal wat je schrijft.

Ik zou wel willen weten waar Langeveld die informatie haalt???? Men hoeft alleen naar de genetica site te gaan die over paarden en kleurvererfennis gaan en dan kan je lezen wat de WETENSCHAPPERS hebben ontdekt, getest en geregistreerd over de laatste 20 jaar!

Dus voor duidelijkheid:
Een phenotypisch zwart gekleurde paard kan niet de Agouti gene dragen!
De Agouti gene reageert alleen op zwart gene en 'verdrijft' het zwart uit de vacht naar de uiteinden ('extremities'), mn manen, staart en benen. Een vos kan de gene dragen maar aangezien het alleen de rode genen heeft is er geen 'uitwerking'.
Een genotypisch zwart paard MET een of twee Agouti genen is phenotypisch een bay (in plat nederlands ... een bruine).

Genotype = genetisch opmaak
Phenotype = hoe het uitwendig uitziet

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:20

Zannekin"]
[quote="lageveld"][quote="Zannekin schreef:

[/quote]

Heb ik niet zelf uitgevonden hoor en staat er wél juist. Een werkelijk zwart paard draagt geen agouti gen, anders zou hij bruin zijn (van zeer donker tot licht).
Nog maar effe van een site,
"When the black gene is present and the agouti gene is not, the horse's overall body color is black. When agouti is present, the agouti gene restricts the black gene and only allows the black to show on the points, leaving the body red, i.e. bay. A black horse (including smoky black) CAN NOT carry the agouti gene because if the gene was present, the horse would not be black. Agouti can be hidden on chestnut based horses (including palomino and cremello) because the chestnut horse and its variations DO NOT have a black gene for the agouti to restrict. For example, a chestnut horse bred to black (black gene from one parent plus red gene with hidden agouti from other parent) can produce a bay.
"
http://www.mfthba.com/ColorPanel/CPArticle3.htm
[/quote]

Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar ook hier worden allerlei zaken door elkaar gehaald die op zich onafhankelijk van elkaar vererven. Het agouti gen zorgt voor de al dan niet zwarte kleur. Ongemuteerd is zwart, verder zijn er diverse mutaties bekend die voor verschillende verdunningen zorgen en dus voor verschillende tinten bruin.
Vos heeft hier niets mee uit te staan omdat dit een heel ander gen betreft die er voor zorgt dat het zwarte eumelanine omgezet wordt in het bruine phaeomelanine. In COMBINATIE met de diverse agouti-vormen geeft dit dus de verschillende tinten aan een vos. De verdunningsfaktor cr vererft daarnaast ook weer onafhankelijk van de twee eerder genoemde faktoren. (en kan zo zorgen voor smokey, palomino etc.)

Eumelanine is in principe pikzwart. Het agouti-gen kan daar iets mee doen (verdunnen in verschillende vormen) het vos-gen kan het zwart omzetten in rood, en het cremello-gen is weer een andere verdunningsfaktor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:26

Okay...... en nu in gewoon nederlands?!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:28

Peterina schreef:
Zannekin, klopt helemaal wat je schrijft.

Ik zou wel willen weten waar Langeveld die informatie haalt???? Men hoeft alleen naar de genetica site te gaan die over paarden en kleurvererfennis gaan en dan kan je lezen wat de WETENSCHAPPERS hebben ontdekt, getest en geregistreerd over de laatste 20 jaar!

Dus voor duidelijkheid:
Een phenotypisch zwart gekleurde paard kan niet de Agouti gene dragen!
De Agouti gene reageert alleen op zwart gene en 'verdrijft' het zwart uit de vacht naar de uiteinden ('extremities'), mn manen, staart en benen. Een vos kan de gene dragen maar aangezien het alleen de rode genen heeft is er geen 'uitwerking'.
Een genotypisch zwart paard MET een of twee Agouti genen is phenotypisch een bay (in plat nederlands ... een bruine).

Genotype = genetisch opmaak
Phenotype = hoe het uitwendig uitziet

Het agouti gen is weldegelijk aanwezig bij een zwarte! Alleen is dit gen niet gemuteerd...
Waar lageveld die informatie vandaan haalt ?
1. uit een wetenschappelijk boek over fokkerij van vogels waar de kleurvererving niet zo gek veel anders is...

2. uit het boek "de kleur van het paard" Jeanette Gower. Een echte aanrader ! Zij beschrijft op duidelijke wijze een modernere (IMO juiste) theorie van kleurvererving bij paarden. Ook goed onderzocht!

Wat jullie beschrijven is een oude theorie. Helaas blijkt het wel vaker bij wetenschappelijke, oude theorieen dat het in eerste instantie wel lijkt te kloppen, maar het daadwerkelijk toch net wat anders ligt! Dit komt meestal uit als men wat dieper op de theorie ingaat, of deze in de praktijk toepast.

Overigens heeft een mens of dier altijd een bepaald aantal genen. Het kan dus niet zo zijn dat er een gen zomaar "verdwijnt". Is ook allang wetenschappelijk bewezen Schijnheilig