Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ThePast03 schreef:
Bovendien is de kleurvererving wel degelijk interessant. Was het niet daardoor dat naar bovenkwam dat sommige zogenaamde Lucky Boy afstammelingen niet van Lucky Boy konden afstammen?
Franske schreef:Citaat:Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?
Neee, ik wil er ook![]()
Zullen we toch met andere hengst moeten gaan fokken hoor ik wel
ceasario schreef:Heeft een goed paard dan toch een kleur?
Het is gewoon voor de consument van;"U vraagt,wij draaien".
Wiebke zij eens: Moeten ze paarden hebben die achterstevoren moeten lopen dan fokken we ze toch.
Suzanne F."]
[quote="Sjuimpje schreef:Wat dacht je van San Remo?
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen
Zannekin schreef:Volgen de KWPN hengsten dan niet de normale regels van de genetica? Het is toch al wel lang bekend welke kleuren hoe vererven?
Dit kan enkel interessant zijn voor schimmel en zwart, dacht ik, om te kijken of ze homozygoot zijn...
DeesDeBest schreef:En nu worden alle vossen weg gefokt en dan is vos over 10 jaar weer in de mode en zwart niet. Dus alle zwartes wegmoffelen en z. Erg leuk, hoor een stal met allemaal zwarte paarden, erg gevarieerd ook. En toch vind ik 't intressant om te lezen, het was ook het eerste artikel wat ik las. En lucky boy herkende ik zo, leuk om die foto eens in het kleur te zien. Het was idd Lucky boy waar vos uit kwam, terwijl hij wel fokzuiver bruin is. Wat ook neit zo verwonderlijk is, aangezien zijn hlee voorouder bekant allemaal dezelfde kleur bruin zijn.
Yootha"]
[quote="DeesDeBest schreef:En nu worden alle vossen weg gefokt en dan is vos over 10 jaar weer in de mode en zwart niet. Dus alle zwartes wegmoffelen en z. Erg leuk, hoor een stal met allemaal zwarte paarden, erg gevarieerd ook. En toch vind ik 't intressant om te lezen, het was ook het eerste artikel wat ik las. En lucky boy herkende ik zo, leuk om die foto eens in het kleur te zien. Het was idd Lucky boy waar vos uit kwam, terwijl hij wel fokzuiver bruin is. Wat ook neit zo verwonderlijk is, aangezien zijn hlee voorouder bekant allemaal dezelfde kleur bruin zijn.
Sjuimpje schreef:Wat dacht je van San Remo?
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen
Jan_VT schreef:Maar geef toe, een vos en een zwarte die in de ring even goed lopen. Wie krijgt de meeste punten???
Zannekin schreef:..... True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."....
lageveld"]
[quote="Zannekin schreef:..... True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."....
Zannekin"]
[quote="lageveld"][quote="Zannekin schreef:..... True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."....
Peterina schreef:Zannekin, klopt helemaal wat je schrijft.
Ik zou wel willen weten waar Langeveld die informatie haalt???? Men hoeft alleen naar de genetica site te gaan die over paarden en kleurvererfennis gaan en dan kan je lezen wat de WETENSCHAPPERS hebben ontdekt, getest en geregistreerd over de laatste 20 jaar!
Dus voor duidelijkheid:
Een phenotypisch zwart gekleurde paard kan niet de Agouti gene dragen!
De Agouti gene reageert alleen op zwart gene en 'verdrijft' het zwart uit de vacht naar de uiteinden ('extremities'), mn manen, staart en benen. Een vos kan de gene dragen maar aangezien het alleen de rode genen heeft is er geen 'uitwerking'.
Een genotypisch zwart paard MET een of twee Agouti genen is phenotypisch een bay (in plat nederlands ... een bruine).
Genotype = genetisch opmaak
Phenotype = hoe het uitwendig uitziet