voor en nadelen haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:39

DANIenVLIEG schreef:

En als je een jong dier neemt vind ik het echt geen kinderpony.
Je moet heel streng en consequent zijn, wil je een leuke haflinger hebben.

..

Dat is het probleem van dit topic een beetje, al die beesten worden over 1 kam geschoren. Zoals ik al zei; mijn haflinger (3 jaar) is een ongelooflijk lieve, meegaande pony en tuurlijk gaat er weleens wat mis, maar dat is bij andere rassen net zo.En oke, haflingers zijn iets moeilijker over te halen tot sommige dingen misschien, maar met een beetje GOEDE!! hulp zou een kind dat ook goed voor elkaar moeten kunnen krijgen. Daarbij vind ik dat er geen enkele perfecte kinderpony bestaat, pony's (en natuurlijk ook paarden) zijn geen dieren voor kinderen. Kinderen moet je een konijn geven, geen pony.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:45

Amulet je hebt helemaal gelijk!!! zeker die laatste zin OK dan!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:51

Amulet heeft zeker wel gelijk

Het lijkt trouwens alsof ik ze over een kam scheerde, maar ik bedoelde daarmee de haflingers in het algemeen zoals ik ze ken. Die van mij is ook ontzettend lief voor kinderen, maar ze is nog te druk om ze erop te zetten Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:03

ik heb ook 2 haflingers, die zijn erg verschillend.
de ene is superbraaf, goed voorwaarts, maar juist daardoor zet ik er alleen ervaren kinderen op.
de andere is een superdoos, gewoon rondjes stappen kan iedereen erop, maar zodra ze aan het werk moet, dan is het een volwassenenpaard. ze is erg dominant en slim, en niet geschikt voor kinderen die geen directe begeleiding van volwassenen hebben.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:37

mijn haflinger is absoluut geen kinderpony wel kan er een klein meisje opzitten en een rondje sjokken maar zodra ze aan het werk moet moet je toch wat meer kracht hebben ik heb haar nu bijna zeven jaar maar voordat ik haar kocht is ze binnen twee jaar vier keer verkocht en toen ik er net had wist ze overal onderuit te komen van hals vastzetten tot bit vast pakken ik weet ook niet of ik ooit nog een haflinger neem het voordeel van haflingers vind ik wel dat ze meestal vrij rustig zijn

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:37

Mijn Haflinger is absoluut geen kinderpony, waar een kind alleen mee op pad kan. Als ik er naast loop en het waait niet te hard, kan ik er best een kind op zetten, maar als ze haar buien heeft, kan ze bijna neurotisch zijn. Het gaat wel een stuk beter, maar zo nu en dan spelen de hormonen op en dan is ze door een volwassene al lastig te rijden / hanteren.
Ze is verder absoluut niet gemeen, alleen kunnen er kabouters overal achter zitten, en met grote stappen ben je snel thuis. Ze heeft overigens wel een goede opvoeding gehad, ze blijft wel bij je.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:04

ponyjongen schreef:
Of hij neemt je in de maling Haha!
Zijn Hafjes ook erg goed in nl. Zeker een "Star" nakomeling....Star gooit zelfs zijn eigen baas op de grond tijdens de keuring! Weinig respect voor zijn eigenaar! Misschien kunnen de verhoudingen bij jullie ook beter. Mijn ervaring is dat dan zelfs Haflingers "minder bot" worden!
Ik heb als twee "Starnazaten" "goed" gekregen, dus ik geloof er nog steeds in! OK dan!

Ik heb inderdaad met veel mensen contact gehad die een nakomeling van Star hebben en ik ben er inderdaad van overtuigd dat Star geen respect voor mensen heeft. Verder is mijn mening dat Star eigenlijk niet meer moet dekken, want hij fokt ook zijn negatieve eigenschappen door. Sowiezo vind ik dat er momenteel teveel op exterieur wordt gefokt, ipv op karakter. Star is mooi, maar zeker niet 'lief'. Stan heeft alle positieve (errug mooi en groot) en negatieve dingen (respectloos, dominant e.d.) van paps. Heb er erg veel moeite mee gehad om meneer onder de duim te krijgen, wat gelukkig steeds beter gaat. Ik heb hem héél duidelijk laten merken dat IK de baas ben!! Ik vind ook dat de nakomelingen van Star een sprekend hoofd hebben (en er zijn weinig Haflingers die ik mooi vind). Mijn conclusie: Stan is mijn jochie, maar na hem nooit meer een Haf.

TOETJOEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:38

dagmach schreef:
Kijk even op de Haflingersite,loopt een Haf Z dressuur tussen de paarden.
Een haf met de juiste ruiter kan ver komen OK dan!

Inderdaad, ik ken iemand die ook met een haflinger tot de Z-dressuur is gekomen, als je goed traint, en leuk bent tewgen over je haffie, dan lukt het ECHT wel!!! *LOL* OK dan!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:20

Als je je haf ernaartoe traint dan kan hij heus ver komen Maar zoals ik al eerder zijn; hoeveel haflingers worden er nou zo dressuurgericht of springgericht getraind, voor dat doel als dié haflinger iig...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:12

Ik vindt niet echt dat haflingers nadelen hebben...
Oke ze zijn eigenwijs maar dat ben ik ook Lachen
Dat houd het juist leuk....
Ik moet er niet aan denken om een makke brave pony te rijden, dan zou het na een tijdje niet meer leuk zijn...

Ik ben blij met mijn haffie OK dan!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:24

raar hoor het is geen kinderpaardje het zijn hartstikke lieve beesten! Verward wie zei dat dan? OK dan! zijn gewoon superdieren! echt om aan te raden! ik heb er zelf geen maar wel genoeg ervaring! groetjes roos

nevadagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:25

er zijn er verschillenden!
mijn vroegere haflinger kon erg koppig doen, maar was ook goed polyvalent!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:41

Weleens een Haf vier rondjes achterwaarts op de hoefslag zien lopen Lachen ?
Ja je lacht je rot of eigenlijk ook niet Bloos
Heel simpel,je zet een beetje onzekere ruiter op mijn oudste haf en binnen een minuut heeft ie het in de gaten.Achteruit vinden ze niet leuk en als ze me dan aantikken met het zweepje geef ik een bok en mag ik lekker terug het weitje in OK dan!
Ja,noem dat maar eens dom of eigenwijs Tong uitsteken
Overigens is het er een met een super karakter alleen eist ie van de ruiter dat ze de leiding nemen *LOL* .Zo niet dan doet ie het zelf gewoon

Doei

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:30

mijn haflinger is ook zeker geen kinderpony ja er kan een kind op maja moet ik er wel naast blijven lopen hij kan van uit het niets zomaar de lucht in schieten of 1 of andere randebiele actie. mijn moeder kan hem niet eens normaal in de bak zetten want dan stijgert hij en bijt en week veel wat ie allemaal doet, want ik heb er geen last van. hij loopt kei fijn onder het zadel krij wedstrijden met hem hij is super. ma om een kind op hem te laten rijden word geen succes. tuurlijk zijn er ook kei brave haflingers die hun rondje wel lopen maja ik ken ook genoeg arabieren die kei lief zijn voor kinderen. dus zoals al was gezegt er is niet 1 ras een echte kinderpony.

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:19

Mijn haf is wel kind vriendelijk, mijn buurmeisje van 8 (net 8 geworden) rijd er nu bijna een jaar op en rijd haar ook nu aan de teugel in draf. gaat super hoor. maar buiten neem ik m dan wel ff mee aan halstertouw. Als we bij mij door t dorp rijden kan ze wel los. dan is mijn Dorisje de rustigheid zelfe Go Girl *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:02

Mijn haflinger vind het ook allemaal best met kleine kinderen om haar heen hoor. En een ritje dat er iemand naast loopt gaat prima, maar ik vertrouw het niet toe dat ze echt los gaan rijden of buiten de straat op gaan met haar.

barbara8aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:08

mijn haflinger merrie is soms nog erg eigenwijs. maar verder is ze heel erg lief en een echte scheet Lachen
is nergens bang van. vidn alles wel goed Lachen

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:13

Quellian"]
[quote="ponyjongen schreef:
Of hij neemt je in de maling Haha!
Zijn Hafjes ook erg goed in nl. Zeker een "Star" nakomeling....Star gooit zelfs zijn eigen baas op de grond tijdens de keuring! Weinig respect voor zijn eigenaar! Misschien kunnen de verhoudingen bij jullie ook beter. Mijn ervaring is dat dan zelfs Haflingers "minder bot" worden!
Ik heb als twee "Starnazaten" "goed" gekregen, dus ik geloof er nog steeds in! OK dan!

Ik heb inderdaad met veel mensen contact gehad die een nakomeling van Star hebben en ik ben er inderdaad van overtuigd dat Star geen respect voor mensen heeft. Verder is mijn mening dat Star eigenlijk niet meer moet dekken, want hij fokt ook zijn negatieve eigenschappen door. Sowiezo vind ik dat er momenteel teveel op exterieur wordt gefokt, ipv op karakter. Star is mooi, maar zeker niet 'lief'. Stan heeft alle positieve (errug mooi en groot) en negatieve dingen (respectloos, dominant e.d.) van paps. Heb er erg veel moeite mee gehad om meneer onder de duim te krijgen, wat gelukkig steeds beter gaat. Ik heb hem héél duidelijk laten merken dat IK de baas ben!! Ik vind ook dat de nakomelingen van Star een sprekend hoofd hebben (en er zijn weinig Haflingers die ik mooi vind). Mijn conclusie: Stan is mijn jochie, maar na hem nooit meer een Haf.
[/quote]

Ik heb dit idd ook wel is gehoord over Star-nakomelingen...
Maar dan vraag ik me af, Star heeft echt veel gedekt volgends mij, dan vraag ik me af hoeveel procent dit dan zou zijn, en of dit bij andere hengsten dan veel minder is (denk ik bijvoorbeeld aan Weltman, die ook niet erg braaf is op de hengstenkeuring( lees: gewoon dwars door de voorbrenger heen lopen...)
Ik ben overigens bij Star geweest op stal, en vond hem niet erg brutaal of iets in die richting...

Ik heb ook een Star-nakomeling.
Braaf dier, niet dominant, maar wel erg eenkennig...

Maar ff ontopic:
Voordelen van haflingers vind ik:
- koel in de kop
- veelzeidig!
- Willen graag werken
- vriendelijk karakter

nadelen:
- Eigenwijs, met name als er eten in het spel is Haha!
Voorderest zie ik erg weinig nadelen eigenlijk Tong uitsteken

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:27

Ik heb Star ook nooit ervaren als vervelend en ben erg vaak bij de fokker op stal geweest. Mijn haf is een zoon vabn hem en een schat van een beest. Wel sterk, maar voor zijn leeftijd erg braaf. Het nadeel van Haffies is dat zre gewoon sterker zijn en doordrammeriger. maar over het algemeen willen ze je wel een plezier doen.

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:19

Ik had zelf een Haf, ik vond haar helemaal geweldig...
Voordelen:
-lief
-braaf
-mooi (de luxe types, niet die zwaardere )
-werkwillig
-lekker int bos
-lekker voor de kar
Nadelen:
-meestal zijn ze heel eigenwijs
-ze lopen zo door je heen
-dressuurmatig niet geschikt (ze zijn er wel! Haffies die de Z halen maar nog nooit persoonlijk meegemaakt)
-dat geldt ook voor springen

Verder niet veel te zeggen... Maar de Haflinger zal altijd mijn eerst liefde zijn

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:48

Ik vind een haflinger zeker geen kinderpony, tenminste de haflingers die ik ken. Kinderen zijn niet zo sterk dat ze een haf aan kunnen. Bij een haf moet je zeker wel consequent zijn denk ik om er iets mee te bereiken. Dit zie je vaak niet zo bij kinderen.
Natuurlijk heb je er wel pony's bij zitten die wel geschikt zijn voor kinderen maar over het algemeen vind ik eenhaflinger daar niet zo geschikt voor.

Ze hebben zeker ook wel een hoop voordelen ze zijn harstikke lief, mooi, werkwillig, betrouwbaar en uitstekend om mee in het bos te rijden. Ook kun je er een leuk stukje mee springen, voor de kar zetten en toch ook wel dressuren. (de ideale pony dus eignelijk Haha!)
Het nadeel is wel dat ze stront eigenwijs zijn! Hierdoor moet je gewoon heel consequent zijn en veel doorzettings vermogen hebben.

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:18

Mijn haflinger is bijna 5 jaar (een echte puber) en ze is erg lief, maar ook koppig. Ze is me enorm aan het uittesten en als ik er nu een kind op zou zetten, zou ze echt 'verpest' worden. Dan staat ze gewoon stil wanneer ze wilt en that's it.
Maar zoals ik al zei, ze is wel erg lief... net een puppy die achter je aan loopt en wil spelen... alleen dan iets groter Tong uitsteken
Verder is ze idd erg sterk, maar ze luistert (uiteindelijk) wel. Ook is ze lekker rustig in haar hoofd; ze schrikt niet snel en ipv wegrennen blijft ze dan stil staan....
Ik vind haflingers echt geweldig!

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:01

Ik vind dit altijd zo groot voor en nadelen aan EEN haflinger!
Kijk elk paard is anders sommige haflingers zijn zo mak als een lammetje en sommige zijn draakjes dat heb je met alle rassen sommige haffies zijn lomp andere niet sommige komen niet ver in de sport andere wel dus ik vind het beetje moeilijk te zeggen!