Rosie en de dressuur 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:45

ceasario schreef:

Gewoon diagonaal blijven kijken.

En dan zie je of een paard /veulen voor weg loopt en iets naar voren hellend is, in de beweging.

Of dat een dier dezelfde beweging laat zien(diagonaal gelijk) maar
iets hellend naar achteren en meer tot dragen.

De inzet van het achterbeen zie je in een bocht.
Het achterbeen eerst of de verkeerde steunend voorbeen.

Ben blij dat ik een goede leerschool had, dit zijn gelukkig geen nieuwe dingen voor mij bij het beoordelen van een paard, ik wil alleen nog aan toevoegen als een veulen/paard aan de bovenstaande dingen voldoet, en hij gaat "langzamer" draven zal je zien dat bewegingsvorm weinig tot niets veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:46

Wouter24 schreef:

Ben blij dat ik een goede leerschool had, dit zijn gelukkig geen nieuwe dingen voor mij bij het beoordelen van een paard, ik wil alleen nog aan toevoegen als een veulen/paard aan de bovenstaande dingen voldoet, en hij gaat "langzamer" draven zal je zien dat bewegingsvorm weinig tot niets veranderd.

Het zijn voor mij inderdaad ook zeker geen nieuwe dingen, maar die verborgen duikers........ik wil wel eens weten of ik dat wel of niet goed zie.

Kan wel denken dat ik het goed zie, maar kan het best mis hebben toch Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:11

Een paar uitspraken van Eric Lette; (oud artikel overigens)

Fout te grote bewegingen.

In de hervorming van de gewichtsdrager naar het elegantere, soepelere sportpaard, zijn in Zweden fouten gemaakt, zegt Eric Lette nu."
"Gedragen bewegingen met zelfhouding"", daar is te weinig op gelet. Een heel belangrijke fout die is gemaakt, is dat er teveel naar grote, ruime bewegingen is gekeken. Maar in de dressuur is het niet alleen groot en ruim, wat wordt gevraagd. Nee, het paard moet ook terug kunnen komen en daarbij ritme en balans houden. Een pendule slaat beide kanten op! Wij moeten paarden fokken die meer van achter uit aan het werk gaan, die meer gewicht op de achterhand willen nemen. Daar mankeert het aan. Ook bij de afstammelingen van onze topverervers voor dressuur bekend staande hengsten Utrillo, Urbino en Chagall.
Zeer illustratief in dit verband vindt Eric Lette ook het voorbeeld van Flying Admiral (v.Napoleon), de 12 jarige hengst die met Kyra Kyrklund recent vijfde werd in Den Bosch tijdens de Volvo-wereldbekerfinale dressuur. Ïk heb de hengst zelf gereden toen hij vier jaar was. Admiral heeft als enige hengst in de Zweedse geschiedenis tot nu toe een 10 gekregen voor zijn bewegingen. Ik pijnig mezelf nu vootrdurend met de vraag of ik, toen ik die 10 gaf, eigenlijk had kunnen zien wat ik nu zie; namelijk dat hij geen echte gewichtsdrager is? Ik vind Admiral nog steeds een heel goed paard en dat Kyra Kyrklund hem rijdt, is het beste wat hem had overkomen. Maar hij heeft problemen met het zich sluiten. daaruit concludeer ik dat voor een 3-of4 jarige de balans en de mogelijkheid tot schakelen vele malen belangrijker is dan de ruimte van de bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:33

Dat bedoel ik dus Greetje, een Eric Lette maakt zelfs de fout bij paarden. Hoe kunnen wij gewone burgertjes dan een goed paard herkennen? We denken dat we het herkennen, maar zeker weten doen we dat niet.

Daarnaast denk ik niet dat je het via theoretische verhalen leert, maar door veel te gaan kijken en het liefst met een goede leermeester naast je!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:42

Je kunt Rosie zelfs op paarden.tv horen tijdens de HK in Den Bosch

zal er nog eens naar luisteren nav zijn recentere uitspraken..

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 21:08

Pipo schreef:
Dat bedoel ik dus Greetje, een Eric Lette maakt zelfs de fout bij paarden. Hoe kunnen wij gewone burgertjes dan een goed paard herkennen? We denken dat we het herkennen, maar zeker weten doen we dat niet.

Daarnaast denk ik niet dat je het via theoretische verhalen leert, maar door veel te gaan kijken en het liefst met een goede leermeester naast je!

Goed bewegen begint met de bouw. Kijk even naar Meteor. Dat is bijna een volmaakt evenwichtig gebouwd paard. Een dergelijk gebouwd kan altijd gedragen bewegen. De theorie van de KWPN van langgelijnd, rechthoeksmodellen, lage halzen, hoogbenig en ondiepe rompen levert absoluut geen paarden op die tactmatig kunnen bewegen. Men weet niet meer waar langgelijnd en rechthoeksmodel werkelijk voorstaat.
Meteor is een langelijnd paard en absoluut in het rechthoeksmodel. Alleen deze langgelijndheid en dit rechthoeksmodel is heel wat anders dan de KWPN bedoelt. De lange lijnen en rechtshoeksmodel a la KWPN zijn namelijk de paarden met een opvallend voorbeengebruik. Met een vorkjes schuddende snelle achterhand in de lucht.
Vraagje: herken je wel een zweefmoment als je een paard ziet bewegen?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:36

Wouter24 schreef:
ik wil alleen nog aan toevoegen als een veulen/paard aan de bovenstaande dingen voldoet, en hij gaat "langzamer" draven zal je zien dat bewegingsvorm weinig tot niets veranderd.
Eens, de mindere missen balans en hebben meer snelheid nodig. Terugkomend zijn het dan net duikboten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:40

Pipo"]
[quote="Wouter24 schreef:

Het zijn voor mij inderdaad ook zeker geen nieuwe dingen, maar die verborgen duikers........ik wil wel eens weten of ik dat wel of niet goed zie.

Kan wel denken dat ik het goed zie, maar kan het best mis hebben toch Haha!
[/quote]
Afbeelding

Kijk maar eens goed naar deze foto (zoals gebruikelijk op dit forum) en dan zie je dat het achterbeen eerder van de grond af is dan het voorbeen, waardoor dit paard dus balanceert op het voorbeen (unipedaal).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:43

In bovenstaande foto steunt het paard ook niet meer op het voorbeen...dit is het begin van het zweefmoment, er wordt op geen enkel been gesteund....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:44

Pipo schreef:
.. een Eric Lette maakt zelfs de fout bij paarden. Hoe kunnen wij gewone burgertjes dan een goed paard herkennen? We denken dat we het herkennen, maar zeker weten doen we dat niet...
Soms lijkt het wel of het kunstje het doel is, dit ten koste van de gangen. Ik zie vaak zat een 4 takt galop in de hoge proeven. Kan wat mij betreft nooit een voldoende opleveren, worden het vaak wel en dik ook nog. GP jury's kijken anders als gewone mensen, maar of dat altijd beter is.... Vrouwe justitia is blind, sommige jury's ook! (Van Lette weet ik het niet hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:47

Dees schreef:
In bovenstaande foto steunt het paard ook niet meer op het voorbeen...dit is het begin van het zweefmoment, er wordt op geen enkel been gesteund....

Dat is niet waar, het achterbeen is al los, maar het voorbeen blijft duidelijk achter en is langer aan de grond. Speciaal voor jou: heeft langer aan de grond gestaan.
Deze foto verschilt in niets van de foto's op basis waarvan andere paarden (bij een ander stamboek) tot voorbeenloper bestempeld zijn.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:47

Nog een uitspraak van Eric Lette.

Vervoersmiddel.

Eric Lette stelt de zaken beeldend voor, als hij zegt: Bij een dressuurpaard moet je het aloude gebruiksdoel van dat paard als vervoersmiddel nog steeds voor ogen proberen te houden. Dressuurrijden is nog steeds een wijze om je te laten vervoeren door het paard!!!!
Maak met een auto een scherpe bocht en je neemt gas terug. Maak met een paard een scherpe bocht, laten we zeggen een pirouette, dan neem je het gewicht terug op de achterhand, maar je blijft in galop om je nieuwe richting weer zo soepel mogelijk te kunnen vervolgen. Als je daar aan denkt bij een dressuurpaard, dan volgt er meteen uit dat het paard prettig moet zitten, prettig te bedienen"" moet zijn, een prettig evenwichtig karakter moet hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:53

Greet ,houdt nu maar op.
Het is toch voor de meeste water naar de zee dragen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:54

(ja, ik lees nog wel eens mee bij FA!)
Greetje, ik dacht dat de dressuur juist "stamde" van het oorlogs paard??? Beetje off topic, maar toch nieuwsgierig, wist niet dat het voor het "gebruikspaard" was.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:57

jeddah schreef:
(ja, ik lees nog wel eens mee bij FA!)
Greetje, ik dacht dat de dressuur juist "stamde" van het oorlogs paard??? .

Daarom wordt het ook zoveel op FA besproken.
Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:01

Haha! Grapjas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:37

Lovely"]
[quote="Dees schreef:

Dat is niet waar, het achterbeen is al los, maar het voorbeen blijft duidelijk achter en is langer aan de grond. Speciaal voor jou: heeft langer aan de grond gestaan.
Deze foto verschilt in niets van de foto's op basis waarvan andere paarden (bij een ander stamboek) tot voorbeenloper bestempeld zijn.
[/quote]

Deze foto doelde ik bij een ander topic waar men begon te zeiken over foute kwpnfotos.

Duidelijk dat dit paard op het voorbeen is geland, en niet diagonaal beweegt.

Zou het dat toch aan het moment van de foto liggen?
Of aan het africhtingsnivo Haha!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:37

Op zich is het natuurlijk nog maar kort geleden dat de ‘landelijke’ hoogtij vierde, op hetzelfde paard een dressuurproefje rijden, parcourtje springen, achttal meerijden. En de jonkies vermaakten zich met allerlei spelletjes en klavertje drie in plaats van een dressuurproefje rijden. En daarnaast gingen we nog over de weg naar de club toe en naar wedstrijden want trailers hadden we nog niet. Dat verkeersmakke paard dat goed mee kon komen in alle disciplines is wat anders dan wat men het moderne sportpaard noemt, liefst groot, fijn beenwerk, mooi hoofdje, hals erop en groot in beweging en dat in dat uurtje dat hij gereden wordt al zijn energie moet gebruiken en pardoes al van schrik achterste voren staat als er een papiertje ligt te wapperen. Ergens onderweg zijn we de positieve eigenschappen van die allrounder kwijt geraakt naar mijn idee. Maar het tij is gekeerd. Er wordt over nagedacht en geschreven. De doelen worden bijgesteld en zo hoort het ook lijkt me. Maar het kost wel tijd.

Ik vind het jammer dat dingen hier op FA altijd zo zwart wit gezien/gezegd worden. Natuurlijk ben je trots op je eigen fokproducten, helemaal als ze je doel benaderen. Het is echter jammer dat men geneigd is om zichzelf of zijn eigen producten omhoog te zetten door anderen naar beneden te praten en te bekritiseren' (vaak gebaseerd op foto s , zo'n kleine momentopname die veel kan zeggen maar ook veel kan suggereren). Het ultieme dressuurpaard (sportpaard), bestaat niet, zoveel dressuurrijders, zoveel geschikte dressuurpaarden. Wat mij betreft heb je pas aan je doel van het fokken van een goed dressuurpaard voldaan als dit paard met gemak de dressuurafrichting heeft doorlopen, waarbij paard en africhter plezier hebben en houden in het werk en het paard nog op hogere leeftijd meeloopt. Dan kan je zeggen ik heb een goed dressuurpaard gefokt. Hier hoeft niet een hele lange tijd overheen te gaan overigens, als het paard een jaar of 8 is heb je een aardig beeld of je in de richting komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:30

greetje schreef:
Nog een uitspraak van Eric Lette.

Vervoersmiddel.

Eric Lette stelt de zaken beeldend voor, als hij zegt: Bij een dressuurpaard moet je het aloude gebruiksdoel van dat paard als vervoersmiddel nog steeds voor ogen proberen te houden. Dressuurrijden is nog steeds een wijze om je te laten vervoeren door het paard!!!!
Maak met een auto een scherpe bocht en je neemt gas terug. Maak met een paard een scherpe bocht, laten we zeggen een pirouette, dan neem je het gewicht terug op de achterhand, maar je blijft in galop om je nieuwe richting weer zo soepel mogelijk te kunnen vervolgen. Als je daar aan denkt bij een dressuurpaard, dan volgt er meteen uit dat het paard prettig moet zitten, prettig te bedienen"" moet zijn, een prettig evenwichtig karakter moet hebben.

Greetje, dat zal niemand in wezen bestrijden. Maar helaas bestaan er geen paarden met een ingeprogrammeerde pirouette en de meeste paarden zullen die ook nooit uit hoeven voeren in hun leventje als dressuurpaard. Het ligt immers aan het talent van de ruiter en dat van het paard hoever een combinatie uiteindelijk ooit komt. Ik denk ook zeker dat het van elke fokker het streven is om een knap, gezond, bewerkbaar, goed bewegend paard te fokken.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:41

Lovely dan nog een uitspraak van Eric Lette.

De paarden met de gedragen bewegingen die de pendule kennen van groot en ruim naar klein en het gewicht op de achterhand, die paarden scoren het hoogst. Natuurlijk is het ook de verdienste van een ruiter, of een paard zich goed ontwikkelt. Maar het begint bij het aanbieden van natuurlijke eigenschappen door het paard. Het is alleen de kunst deze eigenschappen te leren onderscheiden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:54

Lovely schreef:
[Ik denk ook zeker dat het van elke fokker het streven is om een knap, gezond, bewerkbaar, goed bewegend paard te fokken.
[/quote]

En de rest, fokken we via een toekomstig en "gezond" ruiterstamboek ?
Dat kan dan wel eens de toekomst zijn? OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:07

ceasario"]
[quote="Lovely schreef:
[Ik denk ook zeker dat het van elke fokker het streven is om een knap, gezond, bewerkbaar, goed bewegend paard te fokken.

En de rest, fokken we via een toekomstig en "gezond" ruiterstamboek ?
Dat kan dan wel eens de toekomst zijn? OK dan!
[/quote]

Ik begrijp hier niets van. Ik begrijp ook niet wat het met het artikel van Rosie te maken heeft.

Het streven van iedere fokker is toch een gezond paard dat aan het doel waarvoor het gefokt is voldoet. Daar maakt een Tinker, NRPS, of wat dan ook voor stamboek toch geen verschil in.

Wederom zou ik zoals AstridH ook al zegt willen oproepen om te stoppen met het afkatten van hetgeen men zelf niet ambieert. Het zou de discussie over fokken wellicht ten goede komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:16

sarabande schreef:
[Het streven van iedere fokker is toch een gezond paard dat aan het doel waarvoor het gefokt is voldoet. Daar maakt een Tinker, NRPS, of wat dan ook voor stamboek toch geen verschil in.

Wederom zou ik zoals AstridH ook al zegt willen oproepen om te stoppen met het afkatten van hetgeen men zelf niet ambieert. Het zou de discussie over fokken wellicht ten goede komen.
[/quote]

Ja dat gezond klopt wel.
En wij streven dat ook na,anders hadden we niet een van de eerste PROK-merries van het KWPN. .

Maar mijn inziens wordt de nadruk teveel op het woord gezond gelegd.
Of het dan allemaal wel goed komt.
En in dat laatste regeltje (het goed komen) daar gaat deze discussie over.
Daarover zie je publikaties verschijnen dat het anders kan en eventueel moet.
Blijkbaar hebben daar personen toch moeite mee.?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:27

Dat is jouw keuze, daarvoor hoef je die van een ander toch niet voortdurend te kleineren.
Het is maar hoe je het noemen wilt, belangrijkste van fokken voor de fokker is een markt hebben.
Een gezond paard is betere te verkopen dan een met gebreken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:30

sarabande schreef:
Dat is jouw keuze, daarvoor hoef je die van een ander toch niet voortdurend te kleineren.
Het is maar hoe je het noemen wilt, belangrijkste van fokken voor de fokker is een markt hebben.
Een gezond paard is betere te verkopen dan een met gebreken.

Die laatste zin heb je in bovenstaande opmerking bevestigd gekregen.

Maar nu de topic.