Hengst gezocht voor deze Balzflug merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:23

astridh schreef:
Wat betreft de langere hals en de kleur zwart zou OOSeven een goede optie zijn denk ik. Echter die valt weer af op vergrotend en zwaarder.

Wat bedoel je precies, OO seven werkt vergrotend en verzwarend?
Maar dat maakt toch voor deze merrie niet zoveel uit, en dat wilde de ts toch ook graag.
Btw, ik snap alleen niet waarom de hengst zwart moet zijn, andere kleuren zijn toch ook prima?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:43

Ik denk dat ze bedoelt dat OO7 niet verzwaard of vergroot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:44

Essie79: Ze zegt hierbven dat die weer afvalt op het vergrotende en verzwaardende...dus dat die niet vergrotend en verzwaardend fokt! Knipoog

Ik heb van mijn Balzflug merrie een mooie zwarte tweejarige van Gribaldi en die heeft duidelijk vergrotend en verzwaardend gefokt op die van mij. Nu is ze dragend van Ferro. Die zal ook wel groter en zwaarder worden gok ik. En Ferro´s zijn meestal niet heet.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:49

Citaat:
Nee.
Sterker nog; dat vind ik vele malen wenselijker dan die afhellende kontjes die in de mode blijken te zijn...

Die paarden met een wat rechter kruis lopen imo beter, krachtiger. Dat achterbeen moet namelijk naar voren komen vanuit (ojee hier komt ie) Lendenmechanisme, en niet omdat het bekken permanent uitzichzelf te ver naar voren is gekanteld.... (kromme uitleg ala Dees, ik hoop dat je me begrijpt)

Over het algemeen hebben de Balzflugs een sterk afhangend kruis, en volgens mij deze ook (zie standfoto); dus Rubiquil zou mijns inziens kunnen verbeteren daarop.

Aah blij dat ik niet de enige ben die liever een paard ziet met een wat platter kruis , dan die afgedraaide kontjes. Voor zowel bij springen als dressuur bij mij!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:50

lezen is ook een vak Dromen Haha!

Als je voor Ferro bloed kiest, vind ik ook Rhodium wel erg aansprekend.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:10

essie79 schreef:
Btw, ik snap alleen niet waarom de hengst zwart moet zijn, andere kleuren zijn toch ook prima?

De hengst MOET niet zwart zijn, maar wel graag Lachen
Verder zal ik deze opties aan haar voorleggen. Aan Ferro of Gribaldi zat ze ook al te denken.

Bedankt voor de hulp.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:18

Straks rijdt iedereen met een zwarte rond en zullen we voor de verandering weer schimmels willen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:23

petraaken schreef:
Straks rijdt iedereen met een zwarte rond en zullen we voor de verandering weer schimmels willen.

Daarom heb ik een vos Haha! (sorry even offtopic)..

Zat idd ook al Gribaldi of Ferro te denken, ook vanwege dat Suzanne F. deze combi ook al heeft gemaakt met allebei de hengsten..

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:24

ben ik lekker bizonder met mijn bruinschimmel.. Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:29

Van mij mag het een bonte zijn of ene in regenboogkleuren zolang de hengst maar bij de merrie past. Toevallig heb ik nu allemaal bruintjes.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:34

Ik kan nog enigszins snappen dat als je kan kiezen tussen een schimmel en een bruine, je kiest voor de bruine.
En bont hoeft voor mij ook niet.
Waarom niet kijken naar een geschikte hengst zonder als eerst te gaan selecteren op kleur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:37

Franske schreef:
Aah blij dat ik niet de enige ben die liever een paard ziet met een wat platter kruis , dan die afgedraaide kontjes. Voor zowel bij springen als dressuur bij mij!

Je bent niet de enige, ik zie ze ook liever met een wat platter kruis dan die ronde enge billen! Kan mij niet wijsmaken dat dat kan gaan kantelen en zitten.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:53

Ik ben zelf ook een vossemens hoor Haha!
Heb helemaal niks met zwart.
Ik zou zelf alleen nooit voor schimmel of bont gaan, maar dat komt ook omdat ik niet zo'n poetser ben Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:37

Ik geef eerlijk toe dat ik ook graag een zwarte of donkere heb. Donkerbruin of donkervos kan ook nog. Ik zou zelf niet gauw met een vos fokken. Tuurlijk is het belangrijker dat een hengst past maar binnen de donkere kleuren zijn ook genoeg passende, daar hoef je geen vos of schimmel voor te hebben.

Dan maar een kleurtjesfokker hoor. Ik fok ze toch voor mezelf en wil gewoon graag donkere paarden, laat me lekker... Haha!

En over die billen: Ik zie wel graag ronde kontjes!! Beter dan gelderse strakke, platte croupes. Lekker ronde wat langelijnde billetjes. Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:46

Citaat:
Dan maar een kleurtjesfokker hoor. Ik fok ze toch voor mezelf en wil gewoon graag donkere paarden, laat me lekker...

Vind ik ook helemaal nix mis mee hoor. Knipoog Ook in de dressuurring spreekt een donkere nu éénmaal meer aan dan een vos.

Ferro vind ik ook een optie op deze merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:51

Suzanne F. schreef:

En over die billen: Ik zie wel graag ronde kontjes!! Beter dan gelderse strakke, platte croupes. Lekker ronde wat langelijnde billetjes. Haha!

Nu schets je het wel heel zwart wit! Alleen de zin waarin je zegt strak en plat snap ik niet geheel. Beweer je hiermee dat je vind dat platte croupes eerder strak zijn?

Dan ben ik het namelijk niet met je eens.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:02

Ook ik vind de uitspraak inzake croupe van Suzanne F. wel heel erg zwart wit.
Er zit immers zoveel tussen de platte korte croup van een ouderwetse Grunninger en dat afgezakte wat Engelse renpaarden hebben. Dat zijn slechts 1 uitersten. En platte croups zijn idd niet strakker dan ronderen.

Gister nog een voorbeeld gezien in de hengstshow van Post. Keurhengst Gentleman vs. Bartus de Grunninger. Gentleman liep werkelijk al had ie een bezemsteel in zijn achterste zitten, zo strak. Bartus liep beter (ook al was het nog steeds niet super), en dat is imo wel een tikkie ouderwetse, iig kort en plat in de croupe. Waarbij ik trouwens ook moet opmerken dat de nafok van Ferro nou ook niet bepaald vrij is van een wat platter kruis. En die zijn goed.

Ferro kan idd technisch een goede match zijn voor Balzflugmerries. Maar de karaktercombi moet je maar aandurven..... dat is echt niet voor iedereen te managen.

Over kleur; mij zie je over een jaar of 2 hopelijk rijden op een Oranje Vos Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:48

Dan heb ik waarschijnlijk verkeerde ervaringen met platte kruizen. Degenen die ik gezien heb met een plat kruis waren allemaal strak in de rug. Zo´n rechte strakke rug met een plat kruis.....vooral bij gelders. Ik vind het helemaal niks, sorry.

Moet toegeven dat die van mij weer ietsje week is de rug en niet zo sterk in de verbindingen maar met ronde billetjes. Ok om deze reden heb ik voor Ferro gekozen. En die karaktercombi...ach...het zal een zwarte Ferro x Balzlfug x Pion x Amor worden!! *zucht* Lovers Haha! Knipoog
Ik durf het wel aan, ik val er niemand lastig mee (ja mn trainer, hihi)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:07

Ferro zou ik niet nemen. Karakter is een te groot risico. Ze willen juist een braver karakter.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:15

Wat dacht je van een EASP hengst.
Krijg je mooie paarden met een goed karrakter en super sterk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:23

het moet een KWPN hengst zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:38

EASP lijkt allemaal hartstikke leuk, maar echte gegevens over nafok is nog niet voorhanden. De meeste nafok is nog in handen van direct belanghebbenden, als je het mij vraagt.
En bijvoorbeeld de eigenaar van bijvoorbeeld Jazz zal nooit toegeven dat er wel eens een rotte appel tussen zit.
EASP moet eerst meer onafhankelijke informatie geven over werkelijk bestaande nafok; dan zal het balletje echt wel gaan rollen.

Een fijn meewerkend karakter is HEEEEEEL belangrijk voor een paard als je er ooit iets in de sport mee wil bereiken. Paarden kunnen kwa beweging en front nog zoveel in huis hebben; als het koppie niet meewerkt is het echt slechts een slachtpaard.
De ruiter die zijn leven er wel aan wil wagen moet dat zelf weten, maar als je gaat fokken moet je daar wel rekening mee houden. (!)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:40

Dees schreef:
Een fijn meewerkend karakter is HEEEEEEL belangrijk voor een paard als je er ooit iets in de sport mee wil bereiken. Paarden kunnen kwa beweging en front nog zoveel in huis hebben; als het koppie niet meewerkt is het echt slechts een slachtpaard.
De ruiter die zijn leven er wel aan wil wagen moet dat zelf weten, maar als je gaat fokken moet je daar wel rekening mee houden. (!)

Beter kan ik het niet zeggen Dees. Ga hier volledig met je in mee.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:48

LDRD schreef:
Zie ik het nou goed op de foto dat Special bokbenig staat of lijkt dat maar zo op de foto?

Dat komt omdat de pijpen bijna evenlang zijn als het bovenbeen en de rompdiepte veel minder is dan de lengte van het voorbeen. Bij een verminderde rompdiepte een verminderende balans van de romp en een verminderde longinhoud. Al maak je deze paarden 1.80m dan komt de ruiter nog met zijn benen onder het paard uit.
Het paard wordt bovendien ook nog eens bergopwaarts neergezet en maar draagt teveel gewicht op de voorhand. En dat heeft weer gevolgen voor de kwetsbare voorbeentjes.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 16:52

bij ons op stal staat ook een balzflug merrie die nu de overstap naar het zz zwaar gaat maken, en heeft tot nu toe 4 veulens gehad, het eerste veulen was van tcn partout, is een erg groot veulen (bruin) geworden, maar wel een goed dier, het tweede veulen (zwart) was van gribaldi, en was ook een erg goed dier, die is nu van camelotje hier op bokt Knipoog en het derde veulen is vorig jaar geboren, en was van rousseau (bruin/zwart), en was een erg mooi veulen, en nu als jaarling lijkt het ook weer een erg goed veulen te worden, en dit jaar is er ook een veulen geboren, weer van rousseau(bruin), en dat is een heel sjiek ding, mooi koppie,en wordt volgens mij echt een topper!!!