fokken; predikaten entc. jullie mening.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:45

Waar ik meteen aan zit te denken, is eigenlijk dat men met paarden toch graag papier wil hebben bij de merrie en de hengst. Als het om een pony gaat kijkt men eigenlijk niet zo naar welke ouders een pony heeft, dan is beweging en karakter weer het belangrijkste.
Dan daarbij dat paardenmensen vaak heel wat willen weten van de ouders, terwijl ponymensen soms echt geen benul hebben van wie de ouders nu precies zijn.
Waarom zou dat zo zijn?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:51

Mijn eigen stamboekmerrie heeft in 1995 bij haar fokker een hengstveulen gehad van Voltaire. Dit dier is naar het buitenland verkocht en is vorig jaar voor een bedrag waar ik steil van achterover sloeg verkocht aan een Young Rider in Oostenrijk. Zij start hem internationaal... en het dier is pas negen.

Als je foto's van het ding ziet geef je er geen stuiver voor, maar dat zegt, zeker bij springpaarden, helemaal niets!

Mijn merrie komt uit de Freiminkastam, een stam die bekend staat om het leveren van zeer goede springpaarden die over het algemeen ook wel leuk bewegen. (O.a. Dominka, Minka's Diamond, Iowa Z, Everest Milton etc.) Dus ondanks dat mijn merrie niet zo bijzonder is (ze vindt zelf van wel hoor!!) geeft ze blijkbaar haar sportgenen wel door.

Ik ben zelf erg aan het twijfelen of ik wel of niet met haar ga fokken. Laat ik nog even in het midden....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:59

Mieke schreef:
Mijn merrie komt uit de Freiminkastam, een stam die bekend staat om het leveren van zeer goede springpaarden die over het algemeen ook wel leuk bewegen. (O.a. Dominka, Minka's Diamond, Iowa Z, Everest Milton etc.) Dus ondanks dat mijn merrie niet zo bijzonder is (ze vindt zelf van wel hoor!!) geeft ze blijkbaar haar sportgenen wel door.

Ik ben zelf erg aan het twijfelen of ik wel of niet met haar ga fokken. Laat ik nog even in het midden....

Voorbeeld van goed bloed verloochend zich niet.
Met de juiste hengst kan je het exterieur waarschijnlijk ook nog verbeteren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:08

@holly: Ik denk dat het aan de mensen ligt...een fokker kijkt naar papieren, iemand die een sportpaard zoekt mischien in ook een keer. Maar de recratieruiter zal het minder boeien. En dat gaat ook op bij de pony's.

limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:00

Mijn paard komt uit een hele gewone merrie, die heb ik laten dekken door een niet aangewezen gelderse hengst en het beest is nu 8 jaar en maakt over 2 weken zijn debuut in de prix st.george.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:12

Is het niet wat kort door de bocht om enkel met Keur en preferente merries te fokken. Trouwens Keur worden, moeten ze ook veulens tonen die minimum een 1ste premie krijgen. Preferent worden ze ook enkel op nakomelingen. Dus je moet wel fokken uit je stermerrie als je het keur predikaat en preferentpredikaat wilt. Dus je theorie gaat al niet op.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:44

Citaat:
Even verderop hebben ze een stermerrie uit een 'volle predikaten'lijn... Beest kan niet echt lopen, ziet er niet uit, en fokt ook nog zeer matig. ik zou hem niet op stal willen hebben al kreeg ik geld toe.

Ik kan dit volgen hoor, fokken met een merrie die ZEER matig is, kan je idd best laten. Als je het toch wil doen is het iig zeer moeilijk om tot een juiste hengstenkeuze te komen en moet je als fokker een ZEER ervaren oog hebben.

Maar het feit dat zo een merrie uit een mooie predikaatrijke stam komt is natuurlijk zeer interessante fokinfo. De merrie heeft misschien wel niet de kwaliteiten, maar haar voorouders wel, en misschien draagt ze die dan ook in haar genen, en puur genetisch kan ze die dan ook doorgeven.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:20

petraaken schreef:
Trouwens Keur worden, moeten ze ook veulens tonen die minimum een 1ste premie krijgen.

Deze theorie klopt ook niet helemaal. KWPN-merries kunnen wel degelijk keur worden zonder ook maar een veulen getoond te hebben, puur op exterieur en beweging (volgens mij wel met een eptm-test te deurne). Maar dit terzijde.

Ik denk dat het ligt aan welk doel je hebt met het fokken van veulens. Voor jezelf of voor de verkoop. Voor de verkoop zou ik liever papieren erbij hebben, denk ik. Maar ja, Rubels heeft ook een vader die bij het kwpn niet is goedgekeurd, het zegt dus niet zo heel veel.

En wat als we enkel doorgaan met het goedkeuren van nieuwe dekhengsten, die allemaal goedgekeurde dekhengsten als ouders hebben. Waar blijven we dan in de loop van de tijd? Heeft straks iedereen een afstammeling van ferro (ergens in het papier)? Zitten we hier op te wachten? Ik weet het niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:28

Bij het NRPS moeten ze dus minimum een eerste premie veulen hebben en een Abop test ofwel Z lopen voor ze keur kunnen worden. Preferentschap is puur op nakomelingen.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:01

Kendra schreef:
Vind trouwens ET nog steeds het mooiste voorbeeld......van schillenhit met onbekende afstamming tot wereldkampioen springen - tja, daar kan geen papier tegen op.

Even een correctie van een sportmens. ET is niet papierloos maar hannoveraans gefokt van Eiger I. Btw wereldkampioen was ie ook (nog) nooit.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:14

Lami"]
[quote="Kendra schreef:
Vind trouwens ET nog steeds het mooiste voorbeeld......van schillenhit met onbekende afstamming tot wereldkampioen springen - tja, daar kan geen papier tegen op.

Even een correctie van een sportmens. ET is niet papierloos maar hannoveraans gefokt van Eiger I. Btw wereldkampioen was ie ook (nog) nooit.
[/quote]

Even offtopic, maar ET stamt af van Esprit (Hann, v. Eiger I) x Garabaldi II.

CarolienS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:40

limburg schreef:
Mijn paard komt uit een hele gewone merrie, die heb ik laten dekken door een niet aangewezen gelderse hengst en het beest is nu 8 jaar en maakt over 2 weken zijn debuut in de prix st.george.

Nou dat is toch super goed, helemaal leuk als het een eigen fokproduct is!!! Tong uitsteken