na 13de jaar geen veulens meer voor merries.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:44

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 01:42

onzin om dat over merries in het algemeen te zeggen
er zijn idd merries die je na dertien geen veulen moet laten krijgen
maar als een merrie met dertien een dracht niet meer aan kan
is er toch iets mis met de merrie, kwa gezondheid
een goed gezond paard kan tot op hoge leeftijd veulens krijgen
dertien voor het eerste veulen is idd wat laat maar als het dier al eerder veulen(s) heeft gehad zie ik op zich het probleem niet

je moet gewoon per paard bekijken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 08:37

Marguerita schreef:
Ik heb een keer ergens gelezen (als ik het nog kan vinden dan zal ik wel zeggen waar), dat de best presterende volbloed renpaarden geboren waren bij een 8-13 jarige merrie. Was moe jonger of ouder, dan presteerden de nakomelingen beduidend minder, zelfs bij identieke vaders.

Ga nu zoeken waar ik dat ook maar weer vandaan had.

Jan Greve had het hier laatst ook over in een nummer van de Hoefslag, Bit of IDS ......... misschien dat je daar op doelt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:26

Mijn merrie heeft op haar 14de voor het eerst een veulen gehad en dat ging perfect. Ze was meteen na de eerste dekpoging al drachtig.

De dracht ging perfect en de geboorte was ook super snel, alleen het drinken moest de eerste twee dagen geholpen worden. Maar verder ging alles perfect.

Ik heb haar wel eerst laten onderzoeken door de DA of alles van binnen goed zat, dan loop je niet onnodig risico's.

Nou heb ik een welsh merrie en die schijnen heel lang vruchtbaar te zijn.

Al met al verschilt dat per paard natuurlijk, als je twijfelt dan kun je altijd even de dierenarts een scan laten maken en dan kan je altijd nog beslissen of je het wel of niet doet.
En gezondheid is natuurlijk het allerbelangrijkste, als je merrie goed in d'r vel zit zal ze eerder vruchtbaar zijn als dat ze een kwakkelende gezondheid heeft.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:15

Nagelbijten / Gniffelen Wij hebben de merrie geinsemineerd.... Ze is van 1990.... oei... !

Maar ik ben het er niet mee eens! Ze is nog jong en ontzettend fit en ze bloeit elke keer weer op als ze een veulen aan de zijde heeft lopen!

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:26

Niet mee eens... Ik ken een merrie en die heeft 20! kinderen rond lopen... En nog steeds kerngezond (zowel de veulens als de merrie Knipoog !) je moet het idd per paard bekijken.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:05

Wel ik heb het er net met mijn eigen dierenarts over gehad, en hij noemde ook wel de leeftijd dertien, dat het daarna gewoon moeilijker wordt om ze drachtig te krijgen enz. Maar verder ziet hij geen enkel probleem om met een oudere merrie te fokken!
Hij heeft mijn merrie van 17 onderzocht en haar baarmoeder en eierstokken zagen er bijzonder goed uit... Ik vroeg nog of het geen kwaad kon maar hij vertelde dat hij zijn eigen merrie op haar zestiende voor het eerst liet dekken, en dat ging allemaal perfect! Onze merrie is nog kerngezond, ze heeft (waarschijnlijk) nog niet eerder een veulen gehad, maar dat zal volgens de dierenarts geen onoverkomelijke problemen geven.
Nu is het ook wel zo dat ponymerries taaier zijn en wat meer kunnen hebben dan paardenmerries...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:27

Ik vind wel dat er een grens aan moet zitten... die kan per paard verschillen. Over het algemeen vind ik dat een merrie van tegen de twintig nu toch wel haar pensioen verdient. In ieder geval op veulen-gebied.
Maar 13 is in de meeste gevallen onzin lijkt me...

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:51

Eeen paard van 13 jaar dat in slechte conditie is kan idd moeilijk een veulen op de wereld zetten maar als een merrie in gewone tot goede conditie is dan kan dat makkelijk! Lijkt mij Tong uitsteken !

Sommige paarden zijn met hun 13e oud en andere niet Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:53

Er zijn merries van 23 en ouder die nog een veulentje op de wereld zetten. Als ze in een goede conditie en gezondheid verkeren is dat geen probleem.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:43

Nou onze, onze merrie wordt 16, en krijgt dit jaar haar 10e veulen. Ze straalt nog van de gezondheid. Ik vind het een rare uitspraak van de DA, vooral omdat de natuur zelf het tegenbewijs geeft.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:10

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:47

eeeuuuuhhh, 13 is wel jong vind ik persoonlijk. Mijn mening is zelfs dat wanneer je een oudere merrie een veulen schenkt zij haar gewoonweg beter in haar vel voelt, het kan haar zelfs jong houden zo'n spelend ding om haar heen. Maar niemand kan ontkennen dat een oudere merrie wel meer voeding en bijproducten moet krijgen om er niet magerder te gaan uitzien. Wij hebben nu sinds 4 weken 2 veulentjes, eentje van een 5-jarige merrie en het andere is van onze 16jarige merrie. Die 16 jarige merrie krijgt meer probread dan die 5jarige, anders valt ze wat in, hierin ziet men dan het verschil wel, maar als we dat als mens goed opvangen is dat zeker geen probleem, deze merrie gaan we volgende week opnieuw dekken OK dan!

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:45

De moeder van mn paard was 23 toen ze dr laatste veulen kreeg (dat was dus de mijne). Is gewoon helemaal goed gegaan, geen enkel probleem. Daarvoor heeft ze dan wel elk jaar een veulen gehad.