Fokken? Er zijn toch al veel te veel paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:17

Er zijn paarden genoeg met een FANTASTISCH papier , maar die absoluut niet lopen kunnen of atactisch zijn bijvoorbeeld. Dan heb je weinig aan een paar bekende namen op het papier hoor..... Mexx2

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:34

Interessant, maar laten we een paar zaken niet uit het oog verliezen:

1) Fokkerij is iets anders dan het beoordelen van het resultaat. Als je iets voor het gebruik zoekt, let je per definitie niet op het papier. Hooguit als er erfelijke aandoeningen bij paard/pony zitten die er pas op latere leeftijd uitkomen.

2) Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde merrie 3 goede dochters (= beter dan zichzelf) neerzet, dan kunnen we ervan uitgaan dat maar een derde van de merrieveulens ingezet moet worden in de fokkerij om het bestand op peil te houden. Aangezien ik niemand ken die vindt dat er te weinig paarden zijn, zal bijna 70% van de merrieveulens gewoon keihard uit de fokkerij genomen moeten worden op de een of de andere manier. Overigens, als we ervan uitgaan dat die 3 goede dochters ook een hoop volle zussen hebben die niet ingezet moeten worden, klopt dat het met het feit dat niet ieder paard met een goed papier ook goed moet zijn.

3) Iemand die 10 fokmerries heeft, komt erachter dat het altijd dezelfde merries zijn die de beste veulens neerzetten. Daarop gebaseerd, kan de gemiddelde fokker dus alleen die best fokkende merries aanhouden Knipoog Leuk voorbeeld: de lievelingsmerrie van Melchior was vroeger al Heureka. Waaruit zijn ook alweer de beste paarden van Melchior gekomen ?

4) Een super paard met een matige afstamming verdient een kans. Waarom? Ik ken wel meer van die natuurtalenten, die ondanks hun wat mindere afstamming toch bleken te kunnen vererven. Hoe kan dat? De meeste paarden hebben meer goede dan slechte eigenschappen. Er is dus ALTIJD een kans dat er iets goeds komt uit een mindere combinatie. De kans is er ook dat zo'n goeie van mindere afstamming ook goed fokt is zeker ook aanwezig (maar natuurlijk ook klein). Dat wil zeggen dat het paard de beste eigenschappen van beide ouders gekregen hebben en de ouders voor een keertje "vergeten" zijn om hun slechte eigenschappen mee te geven. Sommigen zullen dat "uitmendelen" noemen.

maar goed: voor een matige afstamming zal altijd iemand moeten aanduiden wat "matig" betekent. Predikaten zeggen mij niks. Ik ken meer dan genoeg predikaatponies met heel veel predikaten in hun familie die ik voor geen geld toe in mijn wei zou willen hebben. De uiteindelijke selectie komt toch neer op gebruik van je eigen ogen, beoordeling van de eerste direkte generaties (dus weer gebruik van de eigen ogen) met een dosis fokkersinstinct.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 11:58

allemaal bedankt voor de adviezen.

Ik heb besloten er maar vanaf te zien. De gemeente wil gewoon van de bebouwing af en zal er alles aan doen om te bewijzen dat ik niet agrarisch bezig ben. Ik moet mijn (hoofd?)inkomen uit de agrarische activiteit halen.........Dan moet ik een boel veulens fokken volgens mij....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:26

Harry schreef:

Ik heb besloten er maar vanaf te zien. De gemeente wil gewoon van de bebouwing af en zal er alles aan doen om te bewijzen dat ik niet agrarisch bezig ben. Ik moet mijn (hoofd?)inkomen uit de agrarische activiteit halen.........Dan moet ik een boel veulens fokken volgens mij....

ja, en dan moet je nog maar zien of je ze fatsoenlijk kunt verkopen. Ik denk nooit dat je daar van kunt leven.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:37

Je bent wel erg afhankelijk van de gemeente. Als je wel die agrarische bestemming erop wilt houden, kun je toch beter jouw boekhouder vragen (of de GIBO als je geen boekhouder hebt). Je zou kunnen overwegen 5 of meer paarden en wat ander jong vee bedrijfsmatig te houden? Precies weet ik het niet hoe of dat zit. De GLTO (belangenbehartiging veehouderij) zou jou hierin ook kunen adviseren. Kijk anders even op hun website, haal je ook wel aardige info uit. Succes! Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:07

Harry schreef:

Ik vind dit een bijzonder vreemd verhaal - ken geen enkel voorbeeld waarbij het zo extreem wordt gesteld. Hoofdinkomen uit de landbouw is heel extreem: de helft van de boeren verdient inmiddels meer buiten de landbouw dan in het eigen bedrijf!
Bovendien kan volgens mij alleen GS bebouwing aan de agrarische bestemming onttrekken en is dat geen bevoegdheid van de gemeente.
Dus misschien toch de moeite waard even verder te kijken en je te laten adviseren. Dat kan ook door bv. DLV (Dienst Landbouw Voorlichting). Niet gratis, maar wel deskundig.