Fokkerskeuze op basis van gezondheid??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:26

Daarom worden ook de nakomelingen van geimporteerde hengsten in dat onderzoek meegenomen. Omdat de ervaring is dat dat dit nog wel eens tegenvalt op den duur.
Wellicht wordt het, als zo'n hengst heel apart fokt, gewoon als fokkersadvies openbaar gemaakt zoals dat ook met meer oudere hengsten het geval is.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 12:31

Aan de buitenkant kun je echt niet zien of er iets mis is met een paard. daarnaast hoeft onderzoek volgens mij niet perce uit prok te bestaan. Men kan toch ook een gegevens bestand opbouwen aan de hand van onderoeken en keuringsresultaten in clinieken??

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:08

sarabande schreef:
. Gribaldi heeft op bijna 3000 dekkingen en een totaal aantal van 1069 geregistreerde merrieveulens, maar 8 elite merries. Dat vind ik bedroevend weinig.
.

Niet alle merries met prok certificaat zijn elite, als het kwpn nou ook eens sec de prokresultaten zou vermelden dan ben je al een stuk wijzer lijkt me. Er zijn naar mijn idee veel fokkers die hun jonge paard laten prokken (grotere kans op positief resultaat dan na een aantal jaren sport). Deze paarden zijn misschien nog wel niet op de keuring voorgebracht en in ieder geval nog niet oud genoeg om al keur te zijn. Wordt overigens ook bijgehouden als de prok-resulaten negatief zijn of verdwijnt de aanvraag dan snel in de prullenbak?

Het voordeel van een prok keuring is naar mijn idee dat de resultaten 'blind' getoetst worden door een kleine commissie, dus een grotere kans op een onbevooroordeeld resultaat. Als je als fokker bij je vaste dierenarts een verkoopkeuring laat uitvoeren zal de dierenarts bij twijfel altijd aan de goede kant van de streep gaan zitten, lijkt me niet meer dan menselijk.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:11

GribaldiFAN schreef:
Aan de buitenkant kun je echt niet zien of er iets mis is met een paard.

Ik heb het over de merriehouder die misschien al een jaar of 5 fokt met de merrie, haar misschien zelf gefokt heeft. Als die nooit niks mis heeft gezien, droge beentjes en gewrichten, noot een stap mank gezet.... geen OCD bij nakomelingen: wat heeft die merrie dan nog op fotos te bewijzen.

Dat liever dan een PROK merrie die wel de aanleg heeft en misschien nakomelingen mét OCD produceerde.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 15:13

Er zijn genoeg andere gebreken die je misschien nooit aan een paard afziet en waarvan je mischien nooit zult merken dat ze er zijn. Terwijl ze er wel degelijk zitten. Verders ben ik wel met je eens dat een fokker zijn paarden enigzins zo goed kent dat ie weet dat ze gezond zijn. Maar je kunt het nooit 100 % weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:17

GribaldiFAN schreef:
Er zijn genoeg andere gebreken die je misschien nooit aan een paard afziet en waarvan je mischien nooit zult merken dat ze er zijn. Terwijl ze er wel degelijk zitten. Verders ben ik wel met je eens dat een fokker zijn paarden enigzins zo goed kent dat ie weet dat ze gezond zijn. Maar je kunt het nooit 100 % weten.

Fokkers zijn ook maar mensen, en die willen nog wel een struisvogelpolitiek spelen. Als je zo zeker bent dat je merrie gezond is, dan kun je natuurlijk ook best even de merrie prokken. Want ik denk dat er meer mensen zijn waarbij de merrie niet meer voldoet aan de eisen in de sport en dat ze er maar een veulentje bij gaan fokken. Of merries die niet meer gezond zijn om op te rijden, hoe vaak gebeurd het wel niet dat de merrie dan maar gedekt word, want anders moeten we afscheid van haar nemen Scheve mond

Als iedereen werkelijk zo serieus bezig is met de gezondheid van zijn fokproducten dan zouden er niet zoveel paarden afgekeurd worden. En dan zou de gemiddelde leeftijd van een paard veel hoger zijn dan 7 jaar.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:59

Pipo schreef:
Als je zo zeker bent dat je merrie gezond is, dan kun je natuurlijk ook best even de merrie prokken.

Zin om effe 7 PROK attesten te sponsoren Knipoog ?
Ik denk dat fokkers zonder en met het bestaan van PROK dezelfde paarden fokken. Misschien kan je extra kopers aantrekken die gevoelig zijn voor dat soort zaken.
Kopers die wat geld besteden aan een paard laten gewoon het veulen of de jongeling in kwestie rontgenen, op hun kosten dan weliswaar. Dat zou mij als koper ook meer zekerheid geven dan dat de merrie gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:31

Zannekin schreef:

Zin om effe 7 PROK attesten te sponsoren Knipoog ?
Ik denk dat fokkers zonder en met het bestaan van PROK dezelfde paarden fokken. Misschien kan je extra kopers aantrekken die gevoelig zijn voor dat soort zaken.
Kopers die wat geld besteden aan een paard laten gewoon het veulen of de jongeling in kwestie rontgenen, op hun kosten dan weliswaar. Dat zou mij als koper ook meer zekerheid geven dan dat de merrie gezond is.

Maar als fokkers zelf zo goed weten dat hun paarden gezond zijn, en daarom niet prokken.
Hoe komt het dan dat de gemid. leeftijd van een warmbloedpaard 7 jaar is?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:03

Zannekin"]
[/quote]
[quote="Pipo"]
Maar als fokkers zelf zo goed weten dat hun paarden gezond zijn, en daarom niet prokken.
Hoe komt het dan dat de gemid. leeftijd van een warmbloedpaard 7 jaar is?
[/quote]
In mijn directe omgeving zijn er een aantal mensen met een relatief jong paard (nu tussen de 4 en 7 jaar) allemaal uitgebreid gekeurd (met foto's). Binnen 2 jaar is de helft van die paarden bij de DA terug voor fikse problemen. Het varieerd van Kissing spines, peesblessures (exterieur afhankelijk) tot "normale" ongelukjes.
Die met kissing spines staat op de nominatie om op korte termijn te worden afgemaakt. Die met de peesblessure is minimaal een half jaar zoet, een ander is in onderhandeling met de verzekering. Allemaal van mensen die op hun manier goed zijn voor hun paard. Het gebruiksdoel is recreatief en (dressuur)wedstrijdjes rijden in de basis sport. Op 1 na is er geen contact met de fokker geweest, weet die fokker wel hoe het er aan toe gaat met z'n fok product???
[quote="sarabande schreef:
Verder is vaak van oudere hengsten wel bekend wat hun achillespees is,
Wat mij betreft mag het dan nog wel wat bekender worden. Het karakter wordt heel vaak aangehaald, maar over gezondheid hoor ik niet zo veel. Blijkbaar is dat toch minder zichtbaar en dus minder bekend. Trouwens alle info is welkom Pling Geeft het KWPN bv antwoord op de vraag welke hengsten hebben de meeste kans op OCD?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:11

ART_UMA schreef:
Wat mij betreft mag het dan nog wel wat bekender worden. Het karakter wordt heel vaak aangehaald, maar over gezondheid hoor ik niet zo veel. Blijkbaar is dat toch minder zichtbaar en dus minder bekend. Trouwens alle info is welkom Pling Geeft het KWPN bv antwoord op de vraag welke hengsten hebben de meeste kans op OCD?

Gewoon ieder jaar het groene boekje kopen daar staan de hengsten met de foto-cijfertjes in.

Om in de toekomst zo veel mogelijk de (meest buitenlandse) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:16

Waarom meest buitenlandse?
Heb je daar bewijzen voor? Ik vindt het flauw omdat zo te zeggen.

En nogmaals een onderzoek op 3 en 5 mnd vind ik niet representatief, die energie kunnen ze ook wel gebruiken voor een goed onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:30

sarabande schreef:

Om in de toekomst zo veel mogelijk de
(meest buitenlandse
) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.

Wat bedoel je precies hiermee Sarabande?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:42

Van de voorvaders van die hengsten is op veterinair gebied veel minder bekend dan van in Nederland gefokte hengsten.
Zoals bekend kan een hengst die zelf goed op de foto's is drager zijn van ongewenste erfelijke eigenschappen eigenschappen.
Middels steekproeven zou je achter deze ongewenste zaken kunnen komen.
Het is geen sluitend systeem, maar beter dan niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:49

Maar Sarabande, als je dan even het groene boekje erbij pakt. En je kijkt naar hengsten van een jaartje of 15, dan zie je daar vrij veel nederlands gefokte paarden met schrikbarende cijfers op hun rontgenrapport. Daarom vind ik het ook een vrij gevaarlijke uitspraak om te zeggen dat het meestal buitenlandse hengsten zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

Pipo"]

Om in de toekomst zo veel mogelijk de (meest buitenlandse) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.

Wat bedoel je precies hiermee Sarabande?
[/quote]

Dat men zich waarschijnlijk nog meer bezig gaat houden met fouten kijken dan met het doel waar voor ze gefokt worden."Sport"

Goldfever en Salinero gaven ze weer het nakijken.

Tinka's Boy (KWPN) zat er ook nog voor bij.Gek dat hij alleen maar AES blijft goedgekeurd. (OCD ?) Knipoog
En die GESTION GOLIATH T
Gelding\bay\1988\Zebulon x Nieuwpoort
is ook weer uit de lappemand. 3 de plaats.

Als men zo met voetballers omging met ocd,dan wat de competitie zo gespeeld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

Wil jij van ieder ander stamboek een groen boekje tevoorschijn halen??
Dat kan je niet en die hebben dat niet eens van het huidige hengstenbestand.
Niemand pretendeert dat het altijd goed was, maar men is wel bereid om toe te geven wat er is en aan te geven dat dat verbeterd dient te worden.

En met die cijfers weet de fokker waar hij/zij rekening mee moet houden.

Bijvoorbeeld geen 3tje met eenzelfde 3tje kruisen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:56

Hmm maar wat je nu zegt geldt voor alle hengsten lijkt mij?!
Ook kwpn hengsten kunnen schoon zijn, maar wel drager zijn.
Dan vind ik het onderzoek van Zangersheide nog beter dan dat van het kwpn.
Ik ben alleen niet bekend met de voortgang van het onderzoek van Zangersheide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:58

sarabande schreef:
Wil jij van ieder ander stamboek een groen boekje tevoorschijn halen??
Dat kan je niet en die hebben dat niet eens van het huidige hengstenbestand.
Niemand pretendeert dat het altijd goed was, maar men is wel bereid om toe te geven wat er is en aan te geven dat dat verbeterd dient te worden.

En met die cijfers weet de fokker waar hij/zij rekening mee moet houden.

Bijvoorbeeld geen 3tje met eenzelfde 3tje kruisen.

Hooo rustig!

Ik vind gewoon dat een uitspraak zoals hierboven staat omschreven redelijk gevaarlijk is. Je beticht namelijk buitenlandse hengsten ervan dat ze OCD vererven. Terwijl Nederlandse hengsten dat net zo goed doen. Het is heel goed dat de cijfers bekend gemaakt worden. Maar dat maakt nog niet dat je andere stamboeken kunt betichten van ongezonde sportpaarden. Zo slecht doen ze het nog niet in de sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:10

Ik beticht helemaal niks en doe ook niet onrustig, ik benoem alleen de realiteit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:13

sarabande schreef:
Ik beticht helemaal niks en doe ook niet onrustig, ik benoem alleen de realiteit.

De realiteit is ,dat een deel van de 2 jarige hengsten in Nederland de komende weken op de foto gaan en wanneer er iets qua OCD niet in orde is, dat voor 600 Euro verholpen wordt.
Dit d.m.v. een simpele kijkoperatie.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:14

Realiteit? Wil je die gegevens hier publiceren, lijkt me erg interessant?!
Weet het kwpn gelijk ook welke hengsten ze niet meer kunnen gebruiken.
En welke hengsten wij niet meer hoeven te gebruiken.
In het boekje "veulens in beweging" staat dat 33 % van de geboren veulens per jaar OCD hebben, groot aantal voor buitenlandse hengsten dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:15

sarabande schreef:

Daar wil ik dan wel wat meer van weten. Welke hengsten en welke stamboeken vererven dan vaak OCD?

Zannekin

ART_UMA schreef:
In mijn directe omgeving zijn er een aantal mensen met een relatief jong paard (nu tussen de 4 en 7 jaar) allemaal uitgebreid gekeurd (met foto's). Binnen 2 jaar is de helft van die paarden bij de DA terug voor fikse problemen. Het varieerd van Kissing spines, peesblessures (exterieur afhankelijk) tot "normale" ongelukjes.

Toch het onderscheid blijven maken met erfelijke en niet erfelijke problemen.
Er wordt gescreend op OCD en hoefkatrol (en ev. atrhrose). Of ze nu gekeurd worden op foto of niet, peesproblemen, kissing spines en ongelukken krijg je bij beide categorieën.
En...recreatie is geen synoniem van rustige arbeid. Veel van die paarden worden zeer intensief bereden, op hoge snelheid ook vaak Lachen.
Ik geef een paard veel liever in handen van een semi-prof dan aan een wandelruiter.

sarabande

ceasario schreef:
De realiteit is ,dat een deel van de 2 jarige hengsten in Nederland de komende weken op de foto gaan en wanneer er iets qua OCD niet in orde is, dat voor 600 Euro verholpen wordt.
Dit d.m.v. een simpele kijkoperatie.

Dat is geen realiteit dat is l*lkoek en al diverse keren tegengesproken door degenen die daarover gaan..

Kan misschien wel voor verkoop voor de sport, maar 99% niet voor goedkeuring.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:16

Pipo"]

Daar wil ik dan wel wat meer van weten. Welke hengsten en welke stamboeken vererven dan vaak OCD?
[/quote]

Haha, KWPN volgens mij Schijnheilig . Eender welk antwoord hierop komt, denk je det het gecontroleerd en betrouwbaar is?