Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

sarabande schreef:. Gribaldi heeft op bijna 3000 dekkingen en een totaal aantal van 1069 geregistreerde merrieveulens, maar 8 elite merries. Dat vind ik bedroevend weinig.
.
GribaldiFAN schreef:Aan de buitenkant kun je echt niet zien of er iets mis is met een paard.
GribaldiFAN schreef:Er zijn genoeg andere gebreken die je misschien nooit aan een paard afziet en waarvan je mischien nooit zult merken dat ze er zijn. Terwijl ze er wel degelijk zitten. Verders ben ik wel met je eens dat een fokker zijn paarden enigzins zo goed kent dat ie weet dat ze gezond zijn. Maar je kunt het nooit 100 % weten.
Pipo schreef:Als je zo zeker bent dat je merrie gezond is, dan kun je natuurlijk ook best even de merrie prokken.
?Zannekin schreef:
Zin om effe 7 PROK attesten te sponsoren?
Ik denk dat fokkers zonder en met het bestaan van PROK dezelfde paarden fokken. Misschien kan je extra kopers aantrekken die gevoelig zijn voor dat soort zaken.
Kopers die wat geld besteden aan een paard laten gewoon het veulen of de jongeling in kwestie rontgenen, op hun kosten dan weliswaar. Dat zou mij als koper ook meer zekerheid geven dan dat de merrie gezond is.
Zannekin"]Wat mij betreft mag het dan nog wel wat bekender worden. Het karakter wordt heel vaak aangehaald, maar over gezondheid hoor ik niet zo veel. Blijkbaar is dat toch minder zichtbaar en dus minder bekend. Trouwens alle info is welkom
Kopers die wat geld besteden aan een paard laten gewoon het veulen of de jongeling in kwestie rontgenen, op hun kosten dan weliswaar. Dat zou mij als koper ook meer zekerheid geven dan dat de merrie gezond is.
[/quote]
[quote="Pipo"]
Maar als fokkers zelf zo goed weten dat hun paarden gezond zijn, en daarom niet prokken.
Hoe komt het dan dat de gemid. leeftijd van een warmbloedpaard 7 jaar is?
[/quote]
In mijn directe omgeving zijn er een aantal mensen met een relatief jong paard (nu tussen de 4 en 7 jaar) allemaal uitgebreid gekeurd (met foto's). Binnen 2 jaar is de helft van die paarden bij de DA terug voor fikse problemen. Het varieerd van Kissing spines, peesblessures (exterieur afhankelijk) tot "normale" ongelukjes.
Die met kissing spines staat op de nominatie om op korte termijn te worden afgemaakt. Die met de peesblessure is minimaal een half jaar zoet, een ander is in onderhandeling met de verzekering. Allemaal van mensen die op hun manier goed zijn voor hun paard. Het gebruiksdoel is recreatief en (dressuur)wedstrijdjes rijden in de basis sport. Op 1 na is er geen contact met de fokker geweest, weet die fokker wel hoe het er aan toe gaat met z'n fok product???
[quote="sarabande schreef:Verder is vaak van oudere hengsten wel bekend wat hun achillespees is,
Geeft het KWPN bv antwoord op de vraag welke hengsten hebben de meeste kans op OCD? ART_UMA schreef:Wat mij betreft mag het dan nog wel wat bekender worden. Het karakter wordt heel vaak aangehaald, maar over gezondheid hoor ik niet zo veel. Blijkbaar is dat toch minder zichtbaar en dus minder bekend. Trouwens alle info is welkomGeeft het KWPN bv antwoord op de vraag welke hengsten hebben de meeste kans op OCD?
Pipo"]
[quote="sarabande schreef:
Om in de toekomst zo veel mogelijk de (meest buitenlandse) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.
sarabande schreef:Wil jij van ieder ander stamboek een groen boekje tevoorschijn halen??
Dat kan je niet en die hebben dat niet eens van het huidige hengstenbestand.
Niemand pretendeert dat het altijd goed was, maar men is wel bereid om toe te geven wat er is en aan te geven dat dat verbeterd dient te worden.
En met die cijfers weet de fokker waar hij/zij rekening mee moet houden.
Bijvoorbeeld geen 3tje met eenzelfde 3tje kruisen.
sarabande schreef:Ik beticht helemaal niks en doe ook niet onrustig, ik benoem alleen de realiteit.
ART_UMA schreef:In mijn directe omgeving zijn er een aantal mensen met een relatief jong paard (nu tussen de 4 en 7 jaar) allemaal uitgebreid gekeurd (met foto's). Binnen 2 jaar is de helft van die paarden bij de DA terug voor fikse problemen. Het varieerd van Kissing spines, peesblessures (exterieur afhankelijk) tot "normale" ongelukjes.
. ceasario schreef:De realiteit is ,dat een deel van de 2 jarige hengsten in Nederland de komende weken op de foto gaan en wanneer er iets qua OCD niet in orde is, dat voor 600 Euro verholpen wordt.![]()
Dit d.m.v. een simpele kijkoperatie.
Pipo"]
[quote="sarabande schreef:Ik beticht helemaal niks en doe ook niet onrustig, ik benoem alleen de realiteit.
. Eender welk antwoord hierop komt, denk je det het gecontroleerd en betrouwbaar is?