Interessante discussie over Gribaldi (split)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:36

Lijkt mij betrekkelijk simpel waarom er nog geen goedgekeurde zoon is.......

De hengst heeft erg veel gedekt afgelopen jaren en de HK commissie houdt er bij twijfelgevallen rekening mee dat er nog meer Gribels op de keuring zullen verschijnen in de komende jaren.
Een dergelijke procedure is heel gebruikelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:40

ja kan wel zijn maar voor hetzelfde geld kunnen ze hem morgen moeten afmaken door het een of het ander. Hopelijk wordt hij dan geen tweede doruto. Goede hengst met uitstekende paardenstapel maar geen zonen om zijn bloed verder te zetten.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:20

ceasario schreef:
We hebben nu de nodige pagina's over Gribaldi.

In mijn ogen wordt het ook eens tijd om te vertellen wie hij verder is dan de "zwarte".

Hij dient ook nog vererver te zijn.
Het volgende neem ik op uit IDS. want je wilt toch weten hoe goed is hij in zijn vererving.
.

Waar ik mee wil zeggen, is het wel zo'n topper in vererving??

Of lees ik de cijfers verkeerd.??

Helemaal mee eens. Ik denk dat de fokker meer weg is van Grib dan de keurmensen...wellicht omdat zij meer zien en weten?!!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:23

GribaldiFAN schreef:
Ik denk eerder dat het probleem met gribaldi binnen de kwpn fokkerij ligt. Hoe kan het dat gribaldi met relatief veel minder aantal dekkingen bij vele andere stamboeken wel ggk zonen krijgt?

Omdat ze minder hoge eisen stellen??

Het niet zo sterke achterbeen is voor sommigen misschien een minder heikel punt..(hij is tenslotte wel zwart Knipoog )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:50

petraaken schreef:
ja kan wel zijn maar voor hetzelfde geld kunnen ze hem morgen moeten afmaken door het een of het ander. Hopelijk wordt hij dan geen tweede doruto. Goede hengst met uitstekende paardenstapel maar geen zonen om zijn bloed verder te zetten.

In dat geval lopen er altijd nog genoeg kinderen in de leeftijd 0-2,5 jaar, plus een 300 ongeboren kinderen.
3 volledige jaargangen dus.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:05

Tja dat dachten ze indertijd van doruto ook tot de die ene zoon dan onvruchtbaar bleek te zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:11

Maar Doruto dekte er maar een fractie van de aantallen die Grib dekt...........
(en liet een andere hengst ook nog eens een deel van het werk doen, nl. "Zafrikaner".........) Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:21

Even een split. Ik geloof dat de discussie heel relevant is voor fokkers, zeker als we het netjes kunnen houden. Verder heeft de discussie niet veel te maken met de hengstenshow op zichzelf.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:36

beetje *off topic* Zafrikaner deed het overigens ook zeker niet slecht. Uit zijn kleine aantal dekkingen en *on topic* combinaties met gewone merries, zijn toch behoorlijk wat goede paarden gekomen!!
Vind het eigenlijk ook geen "excuus" om te zeggen dat Gribaldi de verkeerde merries heeft gehad, een goede hengst moet "verbeteren" ook bij mindere merries!
Laatst bijgewerkt door Rhea op 22-03-04 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:37

Zal ik maar een poging wagen dan Haha!

Ik denk dat het KWPN meer selecteert op een sterker achterbeen, lees: sneller, zoals ze het bij het KWPN graag zien of dat snelle achterbeen nou wel zo gewenst is weet ik niet.

Gribaldi heeft gewoon een super instelling om te werken zodat Grib met Edje optimaal uit de verf komt en belangrijker, hij weet dat achterbeen onder te laten treden en sneller te maken wat hij van zich zelf niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:47

Ik denk niet dat het zozeer om een sterker achterbeen gaat, maar om een achterbeen wat onder de massa van nature geplaatst word. Wat je veelvuldig bij Gribaldi nakomelingen ziet is dat ze als ware "schaatsen" achter. Ze gaan dus heel wijd! En een wijdgaand achterbeen zal nooit tot dragen komen.

Een paard wat van nature draagt plaats het achterbeen in het spoor, en dus onder de massa.
Dat doen Gribaldinakomelingen niet.

Verder denk ik dat Gribaldi nog een probleem heeft, iets wat bijv. Jazz ook heel sterk heeft. Beide paarden hebben op stand zoveel front dat het rijtechnisch gezien onmogelijk is om tot zitten te komen. Het lijkt alsof de paarden bergop bewegen maar dit is verneukeratief. Het voorbeen moet met expressie gaan bewegen als het paard draagt en zich gaat oprichten. Op dit moment worden paarden gefokt die veel expressie in het voorbeen hebben en van nature de hals er zo op hebben staan dat het lijkt dat ze opgericht lopen. Daarmee is het paard dus van nature opgericht. Helaas is het wel zo dat oprichting iets is wat rijtechnisch is, om zo paard tot werkelijk dragen te laten komen moet het dier een Levade doen.

Aimee..........jij nog een bijdrage Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:58

ik denk dat ik snap wat jullie willen zeggen. Dat van Die Gribaldi's die wijd lopen achteraan heb ik een paar weken geleden echt een goed voorbeeld van gezien. Zo extreem wijd gaan had ik nog nooit gezien. tjongejonge die was er eentje waarvan ik zeker wist dat die niet tot dragen zou komen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:10

Nou Pipo.... Haha!

Wat je al schreef; het gaat erom dat een paard dat al van nature dusdanig veel front heeft al zelf bergop loopt. Maar dat betekend niet dat hij draagt met de achterhand, hij stuwt z'n enorme front omhoog. Dat ziet er heel spectaculair uit, maar rijtechnisch is het niet juist. Hij houdt meer gewicht op het voorbeen, alleen al omdat er dusdanig veel meer gewicht van nature op zit.
Wanneer zo'n paard onder de man loopt, zal ie dus nog veel meer moeten verzamelen om daadwerkelijk tot dragen te komen dan een paard dat 'normaal' gebouwt is. Zo'n paard zal in een extreem geval pas dragen met de achterhand, daar gewicht op overnemen van de voorhand, wanneer hij een levade laat zien.

Het opvallende bij Gribaldi is, dat hij naar mijn idee onder het type valt wat ik hierboven heb beschreven. Maar hij laat wel een helemaal niet verkeerde piaffe zien, waarin hij duidelijk gewicht overneemt, doortreedt van achteren en zelfs sneller wordt. Het zou me daarom niet verbazen wanneer de piaffe voor Gribaldi het 'levade-moment' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:43

Sja en die paarden worden voor heel wat aangezien, terwijl ze dus voor geen spat verzamelen of dragen Wow!. Waar gaat het nog over bij dressuur??

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:39

ceasario"]
[quote="Wouter24 schreef:

En laten we niet vergeten, bij die 800 nakomelingen zitten ook gribels met hele "gewone" moeders, Haha!

Dus wie zien hem voorlopig nog niet het boek "Stempelhengsten".
[/quote]

Als een hengst als Uppercut xx uit 2010 dekkingen en 1299 kinderen met een index van 92 springen en 89 voor dressuur tot stempelhengst wordt gebombadeerd, lijkt er niet op tegen te zijn om Gribaldi tot de eliteclub van stempelhengsten toe te laten. Ik heb begrepen dat Gribaldi zijn zwarte kleur nog al eens doorgeeft. Dus zou Gribaldi alleen al vanwege zijn kleur tot stempelhengst verklaard kunnen worden.
L'invasion hoort dan ook in dat boek thuis vanwege zijn constante hoefkatrolvererving. En dan is er nog stelletje die niet bepaald de fijnste maar wel consequent een hopeloos karakter doorgeeft en derhalve ook in het boek stempelhengsten thuis horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:40

Lovely schreef:
Sja en die paarden worden voor heel wat aangezien, terwijl ze dus voor geen spat verzamelen of dragen Wow!. Waar gaat het nog over bij dressuur??

Daar zou ik ook weleens antwoord op willen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:43

CGJ12 schreef:
Lijkt mij betrekkelijk simpel waarom er nog geen goedgekeurde zoon is.......

De hengst heeft erg veel gedekt afgelopen jaren en de HK commissie houdt er bij twijfelgevallen rekening mee dat er nog meer Gribels op de keuring zullen verschijnen in de komende jaren.
Een dergelijke procedure is heel gebruikelijk.

Dat is dan wel een heel twijfelachtige procedure.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:09

Ik heb denk ik het voorrecht gehad andere gribaldi's onder ogen te mogen zien dan jullie en overigens ook gribalid zelf. Ik vindt het knap dat hier op bokt mensen zitten die meer verstand hebben van dressuur dan de top van dressuurruiters / amazones / trainers en juryleden. Ik neem aan dat als een paard niet wil of kan verzamelen of dragen of wat dan ook niet in staat kan is om bij zijn grand prix debuut 73% te halen. Verder zal ik verstandig mijn mond maar gaan houden.
Het commentaar van de presentator die zei "In Duitsland zijn ze er ziek van dat ie hier staat" is alles om vattend. In duitsland weten ze Gribaldi gelukkig wel op waarde te schatten en te waarderen als zowel dresuur als vader paard. Hier wordt ie op beide vlakken met de grond gelijk gemaakt. Zegt meer over de mentaliteit hier als over deze hengst.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het probleem van de nog geen ggk zonen bij het kwpn ligt en niet bij de hengst als bij zijn nakomelingen. En die ggk zonen komen er nog wel daar ben ik echt niet bang voor. Of misschien juist wel want waar kunnen we dadelijk nog uit kiezen?? Een gribaldi ferro of jazz zoon???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 19:45

Gribaldifan:
Volgens mij trek je de zaak uit het verband.
De stelling was en zo ook kun je dat doen bij andere hengsten.

Wat is de waarde van een hengst of de berekening van het stamboek die deze cijfers op hem hebben losgelaten.

Dus dien je je eigen emotie even aan de kant te zetten en proberen een antwoord te formuleren.

Ik zeg het ook nu voor deze hengst extreem en dan hetzelfde als bij Montecristie; "Is 20 % van de geboren veulens maar geschikt voor de dressuur of is er iets anders aan de hand?

En schept men in de wandelgangen ook voor deze hengst een te hoge verwachting van het veulen ,behalve dan dat het diertje zwart kan zijn.

Of is de gemiddelde paardenstapel zo slecht ,zodat deze hengst en ook bij andere hengsten er niets van kunnen brouwen?

Dit geldt ook voor het buitenland ,want daar zie je het zelfde.

m.a.w. Wordt er niet te gemakkelijk gedacht, even een goed veulentje te fokken.?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:57

ja sorry zag het al verkeerd gelezen.... Als ik wat meer tijd heb zal ik alles goed doorlezen en een nieuwe reactie plaatsen Haha!

Camelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:59

Ik heb zelf een paard een gribaldi X Balzflug. Hij is t/m de derde bezichtiging gekomen maar is niet goedgekeurd vanwege zn karakter. Ik denk dat de meeste nakomelingen van Gribaldi goed zijn alleen wel lastig van karakter. Ik ben bij de hengstenshow geweest bij van Uytert en daar liep Gribaldi en een aantal nakomelingen van Gribaldi en die waren echt allemaal supergaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:02

Camelotje schreef:
Hij is t/m de derde bezichtiging gekomen maar is niet goedgekeurd vanwege zn karakter. .

Wie heeft je dat wijs gemaakt Verward

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:05

Pipo"]
[quote="Camelotje schreef:
Hij is t/m de derde bezichtiging gekomen maar is niet goedgekeurd vanwege zn karakter. .

[/quote]
Om goedgekeurd te worden zal ie eerst aangewezen moeten zijn... Bloos En Als we nu over het karakterverhaal gaan beginnen... Hm laat maar ga me daar niet druk over maken. Heb in de loop der jaren als gribaldi fan zijnde natuurlijk veel griebels gezien waaronder ook ontzettend lieve paarden. Waaronder mijn eigen gribje! Elke hengst heeft er lastige tussen zitten maar ik kan je verzekeren dat de nakomelingen van gribaldi gemiddeld genomen niet opvallend lastig van karakter zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:50

Pipo"]
[quote="Camelotje schreef:

[/quote]

Dit klopt hoor. Hij was aangewezen en is op het laatste moment in Ermelo eruit gegooid omdat hij zich niet goed liet bewerken (zacht uitgedrukt) en dit ook niet verbeterde. Dit was echt een ongelooflijke *piep*bok!! Maar volgens Joop kwam dat absoluut van de moeder af want dat scheen ook een vreselijk monster te zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:17

Hallo, let nog eens op de vraagstelling. Ik denk dat hier niet zozeer de hengst Gribaldi aan de kaak gesteld wordt (dat zegt Ceasario ook niet) maar meer de manier waarop statistiek geïnterpreteerd kan worden. In hoeverre zijn statistieken betrouwbaar? Ik vind dat een heel relevante vraag. Zo is een van de best scorende Welsh hengsten vorig jaar overleden zonder predikaat, na 24 jaren dekdienst.

De essentie is dan ook: wat is het voorspelbaar vermogen uit de statistiek? Hoe volledig is een statistiek? Is statistiek beïnvloedbaar?