KWPN of QUARTER?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:46

Wat is er is met apierloze veulens? Ik denk dat een derde van de mensen met paarden eentje heeft zonder appieren en daar heel veel plezier van hebben en het maakt veel mensen als ze een paard kopen niet uit of ie papier heeft. Vind dat altijd zo´n onzin. Alsof zo´n beest geen leven heeft ofzo.
Als jou het wat lijkt, gewqoon lekker doen en er is altijd wel eimand waarvoor ie geschikt is als het voor jou niks is.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:55

Als het je lukt om er wat 'op te gooien', gooi er dan een KWPN-er op.
Dat zou ik nl doen als ik kon gooien, maar daar ben ik niet zo goed in dus zou op zoek gaan naar een leuk Quarter veulen.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:02

Nou hebben wij ook een kwpn x quarter staan.. moet zeggen dat ie enigzins wat groot is uitgepakt.. denk dat hij rond de 1.80 is en mega breed.. en dat lijkt me nou niet bepaald handig int western..
ligt er natuurlijk wel aan in welke tak je gaat rijden maar toch.. volgens mij kun je beter een quarter kopen..

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:56

jessiejanes"]
[quote="bluezarka schreef:
Maar...........ik weet ook dat er heel wat volbloed Quarter Horses zijn die over het algemeen meer problemen geven bij het western rijden, door lichamelijke tekort komingen of karakter, dan een doorsnee KWPNer.

Oef,zware stelling,...waar baseer je dit op,eigen ervaring(meer als 1 paard) of cijfers???
[/quote]

Uit ervaring, met meerdere Quarters, heb ik ondervonden dat quarters nogal eens last hebben van lichamelijke beperkingen.
Of dit nu komt doordat er binnen de quarters geen hengstenkeuringen zijn ( waarbij niet alleen het exterieur telt maar ook de klinische/röntgenlogische keuring) en geen primering voor de merries bestaat, of omdat er vooral op jonge leefdtijd prestatie wordt verwacht weet ik niet maar het valt me wel op dat er binnen dit stamboek vooral veel beenproblemen zijn.
Het karakter is over het algemeen wel goed, ware het niet dat de cutting en reining foklijnen vaak, dus niet altijd, wat heter zijn.
En cijfers zijn er niet voor handen, ook geen wetenschappelijke rapporten, maar dit is iets wat ik met voldoende ervaring heb opgedaan.
Wil niet zeggen dat het geen zware stelling is, maar gelukkig zijn er ook mensen die er anders over denken dan ik............

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:25

Uhum aangezien ik zelf quarters fok en het al moeilijk is een goede bloedlijn op te bouwen is het volgens mijn mening absoluut niet verstandig om een KWPN te dekken met een quarter.
Is het trouwens wel een fokmerrie?? Want niet elk paard is hiervoor geschikt en dan kunnen er vervelende dingen gebeuren.
Ik zou dan toch maar een quarter kopen want daar kun je al heel snel mee aan de gang omdat ze zo sterk zijn.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:28

Anya schreef:
Ik ken ook een KWPN-er (de mijne bijvoorbeeld) die het helemaal niet onaardig doet in de westernsport. Dus waarom zou je niet proberen al die mensen die zeggen dat dat niet kan te lochenstraffen en het gewoon met een KWPN-er proberen?

helemaal met je eens en trouwens dat zegen ze nie alleen over kwpn-ers ook over new forest en fjor enzow echt flauw want doe opnys zijn ook nie slecht

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:32

ik ken ook iemand die met een fries meedoet *LOL* OK dan!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:49

Citaat:
Nou hebben wij ook een kwpn x quarter staan.. moet zeggen dat ie enigzins wat groot is uitgepakt.. denk dat hij rond de 1.80 is en mega breed.. en dat lijkt me nou niet bepaald handig int western..

Zijn mams was dan ook een zeer grote Gelderse in buffelformaat. En daarnaast is zijn halfbroer, de dekhengst Big Step ook niet de kleinste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:54

Als je heel graag wilt dat je merrie een veulen krijgt zou je kunnen overwegen om haar draagmoeder te laten zijn van een volle Quarter. Niet goedkoop, maar het is mogelijk.
InekeP schreef:
Ik zou dan toch maar een quarter kopen want daar kun je al heel snel mee aan de gang omdat ze zo sterk zijn.

Misvatting nummer zoveel. Een Quarter is niet eerder volgroeid dan welk ander ras. Juist omdat dit nog te vaak gedacht wordt kan Bluezarka rustig de stelling poneren dat er zoveel Quarters rondlopen met lichamelijke gebreken Cool

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:19

Helaas is de stelling van Bluezarka alleen op eigen beleving gebaseerd en ja dan blijf ik toch bij mijn stelling dat een goed gefokte quarter niet snel met blessures op stal zal staan, mits hij goed getraind wordt. Ik fok al 7 jaar en kom op veel wedstrijden en zie er toch maar weinig kreupel bij lopen. Ook op de stallen waar ik kom zijn alle paarden gewoon vol in training dus ?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:03

Het kan soms ook leuk uitpakken. Mijn merrie is een half tuiger en een half amerikaans appaloosa. Haar moeder is een tourist merrie, en haar vader is Joker L Machine. Ze heeft geen enkel knie aktie is eruit gefokt. En kan perfect de jog doen. Ze is nu mijn fokmerrie voor appaloosa's en heeft tot nu toe nog elke keer kleur gebracht.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:19

Met een KWPN kan je alleen starten op WRAN wedstrijden, met een KWPNxQuarter ook. In dat opzicht schiet je er dus niet veel mee op. Wat bouw betreft denk ik ook niet, eerlijk gezegd, want KWPN-ers zijn vaak (voor mijn idee) behoorlijk grote paarden, terwijl Quarters vaak klein zijn. De kruisingen tussen deze rassen die ik zelf ooit heb gezien zijn vaak groot, maar breed. Ook niet iets wat je in de western als erg wenselijk ziet.

Wat ik dus zou doen is -maar het is aan jou- met je merrie je meer in de western gaan verdiepen, want je kunt best met KWPN-ers western rijden. Kijk maar eens naar de bokkers Rina en Anya. Mocht je er een veulen bij willen hebben, ga dan voor een dekking van een KWPN hengst of koop een Quarter veulen (die vaak aan de prijs zijn, houd daar dus wel rekening mee!) En even voor de duidelijkheid: Een Quarter veulen kan, net zoals elk ander ras, niet voor zijn derde ingereden worden. Ook al doet zijn uiterlijk misschien anders vermoeden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:44

jeddah schreef:
Ik zou een Quarter veulen kopen en de merrie gewoon niet dekken. Als je graag western rijdt en straks weer verder wilt komen heb je aan een "halfje" waarschijnlijk nog steeds niet genoeg, ook al zijn er uiteraard voorbeelden van die het erg goed doen.
Zelf ben ik geen voorstander van het kruisen tussen 2 rassen, soms pakt het leuk uit, vaak ook helemaal niet.

Ik sluit me hier bij aan. Mocht je het veulen ooit moeten verkopen, dan is de markt beperkter. en ik denk voor westernrijden dat er niets boven een quarter gaat.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:20

ik sluit me ook aan bij desiree en jeddah

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:37

Wat voor merrie heb je dan? Een spring of dressuur afstamming?

Quarters zijn gebouwd voor cutting en reining en daardoor dragen zijn meer gewicht op de voorhand dan een KWPN. Een dressuurgericht paard is gefokt om meer gewicht op de achterhand te dragen.
Ik heb dit eens gelezen, maar ik weet ff niet meer wat de percentages zijn. Geloof dat het bij KWPN 90% op de voorhand en 80% op de achterhand is. En bij een Quarter was het een gelijk percentage op de voor en achterhand.

Met een springpaard valt dat vaak wel mee, en die draag ook wel eens wat meer op de voorhand. Maar wat je nu ook veel ziet is dat er toch wel eens een dressuurafstamming in een springericht gefokt paard zit. (word ook soms gedaan om proberen de min punten van de merrie weg te werken bij het veulen).

Met een echt spring gericht paard dat veel op de voorhand loopt kan je het misschien nog wel proberen. (Mits het niet een groot paard is, want dan krijg je problemen met de verhoudingen). Maar als je enige twijfel heb, zou ik het niet doen.

Dan is het beter om een Quarter veulen te kopen. Straks gaat het niet goed en dan zit je met veulen die allerlei gezondheidsproblemen heeft.

Succes, en denk er heel goed over na. Misschien dat je ff de DA kan bellen om te vragen of die een adres heeft die je kan informeren over de risicos en voor en nadelen.

Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:52

Malibu schreef:
Quarters zijn gebouwd voor cutting en reining en daardoor dragen zijn meer gewicht op de voorhand dan een KWPN. Een dressuurgericht paard is gefokt om meer gewicht op de achterhand te dragen.
Ik heb dit eens gelezen, maar ik weet ff niet meer wat de percentages zijn. Geloof dat het bij KWPN 90% op de voorhand en 80% op de achterhand is. En bij een Quarter was het een gelijk percentage op de voor en achterhand.

Met alle respect (en niet naar jou gericht Lachen ) dit is de grootst mogelijke KUL die ik ooit gelezen heb.
ELK paard hoort met werken vanuit de achterhand te lopen. Dat sommige paarden zo slechte GEREDEN worden dat ze op de voorhand lopen kun je het ras niet kwalijk nemen, maar de ruiters.

Dat sommige Quarters zo overbouwd zijn komt omdat veel mensen DENKEN dat het zo hoort en dus deze paarden rap kopen. Niets is minder waar. Ook een Quarter hoort IN BALANS gebouwd te zijn, als dit niet zo is kun je dus op oudere leeftijd veel problemen verwachten in benen en schouders van de voorhand.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 11:30

mijn paardje is maar 1.62 m. en ze is vrij stevig voor een dressuurpaard. haar opa van moeders kant is proloog. en haar vader is appolonios xx (deze stam bestaat alleen uit engels volbloed). foto's van haar staan in mijn profiel.

ik heb ook niet gezegd dat t niet kan met een kwpn-er. ik doe nou ook trail en horsemanship met haar.
als ik een beest er bij neem dan hou ik t ook. hij hoeft niet mooi te zijn en papieren vind ik ook niet echt belangrijk als ik t zelf zou fokken.
weet dan toch voor mezelf de afstamming.
ik wil gewoon kijken of ik er een nog stevig en kleiner paard uit kan fokken. en al lukt dat niet maakt het me ook niet uit.

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:16

InekeP schreef:
Helaas is de stelling van Bluezarka alleen op eigen beleving gebaseerd en ja dan blijf ik toch bij mijn stelling dat een goed gefokte quarter niet snel met blessures op stal zal staan, mits hij goed getraind wordt. Ik fok al 7 jaar en kom op veel wedstrijden en zie er toch maar weinig kreupel bij lopen. Ook op de stallen waar ik kom zijn alle paarden gewoon vol in training dus ?

Dus................ wil dit zeggen dat jij van mening bent dat goed gefokte Quarters die goed getrained worden maar weinig kreupel lopen.
Mijn mening is dat helaas het merendeel van de quarters redelijk tot minder gefokt zijn en dat deze paarden vaak iets meer mankeren dan redelijk tot minder gefokte KWPN ers.

Goed fokken willen we allemaal maar helaas wordt er ook veel "vermeerdert" en ook die paarden horen bij het stamboek.
Dat haalt het gemiddelde niveau dus naar beneden van een bepaalt ras.

En inderdaad, ieder ras heeft zijn eigen rasgebreken. Het mag wel duidelijk zijn dat bij een goed gefokt paard deze gebreken zoveel mogelijk beperkt blijven........

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:01

jammer, was op zoek naar serieuze antwoorden en niet naar de meningsverschillen over de plus en minpunten van kwpn en quarter.
maarja ik ga zelf maar verder denken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:09

Sugarmiss,

ik heb het ook maar ergen gelezen op internet, er was een heel onderzoek aan vooraf gegaan dat weet ik wel.

Het is al heel lang geleden dat ik het gelezen heb, en ik weet niet meer precies waar het op gebaseerd was want ik kan het niet meer vinden Verward .

Maar in iedergeval, ik heb geen flauw benul of het nou kul is of niet.

Verder geen scheve gezichten hoor, ben wel blij met een normale reactie Haha! sommigen kunnen meteen zo uithalen....
Weer wat geleerd zeg ik dan maar Slim