F.G. Grote Veld's Connemara's [volg]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Voliza

Re: F.G. Grote Veld's Connemara's [volg]

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Wat een prachtige pony's! Ik volg ook graag mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:04

Wat leuk, zoveel volgers al! En dank voor de complimenten!

Rose94: Gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik denk dat in deze post het heden en het verleden een beetje door elkaar gaan lopen (en dat het een lánge post gaat worden) . Want we gaan het hebben over het tweede veulen dat bij ons geboren is. Het veulen dat voor ons eigenlijk voelt als pas ons eerste echt eigen fokproduct. De hengstkeuze bij First Love was nog gedaan door Skaergarden. Dit zou het eerste veulen zijn waarbij we echt zelf de hengstenkeuze bepaalden.

Daar hadden we natuurlijk al lang over nagedacht. We wilden in ieder geval een hengst met bewezen prestatie, waarbij de prestatie/beweging over meerdere generaties vast lag en die ook nog eens goed in het type moest staan.

We kwamen daarop al vrij snel uit bij een hengst van de fokker van mijn eerste Connemara ( nog steeds in mijn bezit: Pattys Sweet Masquerade, met mijn toenmalige ruiter ZZ Licht startgerechtigd tussen de paarden). Deze Patricia Schmidt heeft ruim 30 jaar Connemara's gefokt, waarbij ze selecteerde op zowel type als vermogen tot sportprestatie. Ze fokt zelf niet meer, maar ze heeft nog wel een aantal hengsten via diepvries beschikbaar.

De FEI dressuur hengst Patty's Sommartiden moest het worden. Bewezen dressuur pony, goede springer, met een klassieke moederlijn, waarvan we verwachtten dat dat goed zou passen bij onze merrie. ( en dat hij ook nog eens de halfbroer was van mijn hartenpony Rory Rapunzel was natuurlijk een heel leuke bijkomstigheid):

Afbeelding
Pattys Sommartiden V: Patty's Bastian, M. Pilgaard Vogue

En op 15 april 2023 was het dan zover. Een aantal dagen te vroeg, maar vanaf de allereerste seconde een absolute patser:

F.G. Grote Veld's Sommar Love

Afbeelding

Afbeelding

Een bonk van een veulen. Een energieke, vrolijke, ondernemende pretbek. Waar toen hij nog geen week oud was de dierenarts al mocht komen om een winkelhaakje te hechten omdat hij bedacht dat hij wel over de (grote!) kruiwagen kon springen. Een echte clown, tikje brutaal. Maar 100% eerlijk en zo verschrikkelijk leuk!!

We hebben een halfslachtige poging gedaan om hem als veulen te verkopen, maar gingen al heel snel overstag en vonden ( volgens mij na een tip van Bar die hier ook meeleest) een heel fijne particuliere opfok waar hij tot het najaar vorig jaar heel fijn heeft kunnen opgroeien.

En toen begon het langzaam stiekem iets serieuzer te worden. Hij verhuisde naar Horse Service Salland, waar hij rustig aan voorbereid zou worden op de keuring. En joh.. Wat hébben ze dat goed gedaan!

Op 28 maart stond er op de keuring een spierwitte patser van een hengstje. Stoer, zelfbewust en helemaal klaar voor deze dag.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de hand op het straatje liet hij zich niet helemaal goed zien, maar eenmaal los in de bak ging hij los. Met zoveel plezier bewegend, en met zoveel gemak over de hindernissen:

( leuk detail: het echtpaar waar hij in de opfok stond was er ook. Je hoort haar op de video "goed zo mannetje " zeggen. Zo leuk: die betrokkenheid)

En nou ja.. Ik opende het topic hier al mee: Sommar is in Klasse 1 opgenomen als dekhengst voor het Nederlands Connemara Pony stamboek met een 9 voor type, een 9 voor zijn nek, een 9 voor zijn galop en een 9 voor zijn springvermogen. Voor zijn draf, die hij op de keuring niet helemaal liet zien, kreeg hij een 8

Waarop Horse Service Salland ons een paar dagen later dit Paddock Patser filmpje stuurde :') :

En dan... het afgelopen weekend voor ons de voorlopige klap op de vuurpijl. Horse Service Salland had ons geadviseerd om Sommar in de rubriek springpony's ook in te schrijven voor de NRPS nakeuring voor hengsten, die afgelopen zaterdag bij Stal Brinkman gehouden werd. Daar hebben we nog wel even over getwijfeld. Zou een Connemara wel kans maken binnen dit héél erg sportgerichte stamboek. Zouden ze daar wel zitten wachten op een Connemara? Wel doen? Niet doen?

Toch gedaan...

En joh.. Ze hebben hem "gewoon" met een fantastisch commentaar GOEDGEKEURD!! Onze kleine dappere, stoere Connemara heeft de hele NRPS hengstenkeurings commisie overtuigd met zijn fantastische springen. En dan zijn we tot onze eigen verbazing ineens gewoon de eigenaren van een 2 keer goedgekeurde hengst, met 2 keer een fantastisch commentaar!!

Afbeelding

Afbeelding

En het jury commentaar;

Lang verhaal niet heel veel korter... maar in één zin samen gevat';

We weten niet helemaal wat ons overkomt met ons eerst fokproduct, maar wat ís dit fantastisch om mee te maken. Trotse eigenaren hier ( die ook nog eens heel erg blij zijn met alle ondersteuning die Marijn van HSS ons geeft!!!)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Super leuk, ik ga volgen!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:57

Oh... en een kleine anekdote nog, die ik jullie niet wil onthouden..

Zo ergens tussen zijn anderhalf en twee jaar vroegen kennissen / mede connemara fokkers me hoe het nu met ons hengstje was.

En kuch..
Daar sprak ik tot ontzetting van 2 vriendinnen de volgende zin uit..

"Nou... heel eerlijk... Als ik hem nu zou moeten kopen... Zou ik hem niet kopen" ;) O:)

Dusssssssss
Voor iedereen met een anderhalf / 2 jarige die nog niet helemaal uit het haar is en er uit ziet als een teckel.... ( terwijl het dier als veulen best leuk was)...... wanhoop niet... Het komt goed :D

Edit: Heee Annibel, welkom! Alles goed met je?

En nog 1 Edit:
Ben benieuwd naar de afstamming van jouw Connemara Rose!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Op zich mooi: ook nrps ggk. En hoe verder? Een fijne ponyruiter zoeken ?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:58

Ja klopt. En er zijn al wat voorzichtige plannen/ opties. Maar dat is nog niet rond, dus dat komt t.z.t.

Vooralsnog staat hij het komende seizoen gewoon ter dekking en verder niets. Hij is net drie dus we wachten nog even.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Zo zie je maar Punz, zeg nooit nooit!
Weet je nog paar jaar terug dat je echt niet met Punzel ging rijden want dat kon je niet?!? +:)+