2 toppers geboren bij Hardy Stables

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

rayoow schreef:
Cayenne schreef:
Gebitsproblemen hoeven idd niet erfelijk te zijn, dus daar zou ik niet meteen bezorgd om zijn.
Maar bewust fokken met CPL vind ik echt not done.

En welk trekpaard heeft geen vorm van CPL?.. ik ken er geen, en ken vele fokkers.

Noord Zweden en dan het trekpaardtype, daar ken ik er in ieder geval geen enkele van die het heeft. Ze zijn alleen wel vrij zeldzaam in Nederland en het zijn wel karaktertjes soms.
Maar als je een trekpaard x Arabier combi durft te maken qua lijf en karakter dan denk ik niet dat je bang hoeft te zijn voor het karakter van een NZ.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:44

Door te kruisen met een ander ras verklein je de kans op erfelijke aandoeningen. Bij honden rassen word ook met outcross gewerkt om zo bloed te verversen en ingesleten erfelijke aandoeningen uit het ras te kunnen fokken. Door op deze manier te fokken is er dus een grotere kans op een gezond nageslacht. De arabier is bij heel veel paardenrassen gebruikt om het ras te verbeteren, daar is dus helemaal niets mis mee. Zeker niet als je zoals TS de veulens bovendien zelf wil houden. Volgens mij staan daar 2 hele leuke en brave veulens die prima in verhouding zijn. De kans dat ze ook beide uitgroeien tot twee hele leuke gezonde paardjes lijkt mij dan ook een heel realistisch scenario. TS, lekker genieten van die twee jonkies! Waarschijnlijk hebben ze hun bles/kol beide van hun papa? Ik ben benieuwd of ze ook beide qua kleur zo blijven of straks ook in een schimmel veranderen. In dat laatste geval hoop ik dat jullie van poetsen houden. :D