Ik heb een perlino merrie en inderdaad nooit gehoord van verhoogde kansen op huidkanker. Ze heeft ook prima ogen en lijkt niet per se meer last te hebben van de zon of sneeuw. Ze heeft ook nooit zonnebrand opgelopen, dus wat dat betreft ook niets op aan te merken. Ik had mijn keuze gemaakt uit een stel merries en ondanks dat ik dubbel verdund niet echt mooi vindt, had ik haar gekozen voor haar karakter, bouw en ze had een "speciaal" kleurtje als extraatje.
Zoals Kabayo al schreef: Kleur als extra, bovenop een correcte bouw, goede gezondheid en fijn karakter vind ik niet inleveren. Nu zijn er natuurlijk ook mensen die mijn merrie een spook vinden (ook binnen het ras) en zo zijn er weer mensen die geen "simpele bruine" willen. Voor het dier maakt het verder niet uit.
Mooney heeft al mooi beschreven hoe en wat qua genetische problemen die de kleuren kunnen opleveren. Daar ben je als koper net zo verantwoordelijk voor als fokker, vind ik.
Grappig feitje: Mijn perlino heeft nooit last van vliegen, terwijl mijn zwarte merrie altijd flink gebeten wordt. Zelfs de vliegen lijken een favo kleurtje te hebben.
), maar beide nog nooit verbrand en ook gelukkig geen problemen met zicht (ze zijn nog jong). Maar ze knijpen wel snel(ler) met zonlicht en ik probeer ze ook niet te fokken, maar het is lastiger bij de rijpony's.