Fokken op kleur.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

@Kabayo Wat een snoesje! <3

Ik heb een perlino merrie en inderdaad nooit gehoord van verhoogde kansen op huidkanker. Ze heeft ook prima ogen en lijkt niet per se meer last te hebben van de zon of sneeuw. Ze heeft ook nooit zonnebrand opgelopen, dus wat dat betreft ook niets op aan te merken. Ik had mijn keuze gemaakt uit een stel merries en ondanks dat ik dubbel verdund niet echt mooi vindt, had ik haar gekozen voor haar karakter, bouw en ze had een "speciaal" kleurtje als extraatje.

Zoals Kabayo al schreef: Kleur als extra, bovenop een correcte bouw, goede gezondheid en fijn karakter vind ik niet inleveren. Nu zijn er natuurlijk ook mensen die mijn merrie een spook vinden (ook binnen het ras) en zo zijn er weer mensen die geen "simpele bruine" willen. Voor het dier maakt het verder niet uit.

Mooney heeft al mooi beschreven hoe en wat qua genetische problemen die de kleuren kunnen opleveren. Daar ben je als koper net zo verantwoordelijk voor als fokker, vind ik.

Grappig feitje: Mijn perlino heeft nooit last van vliegen, terwijl mijn zwarte merrie altijd flink gebeten wordt. Zelfs de vliegen lijken een favo kleurtje te hebben. :')

Caily

Re: Fokken op kleur.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Vliegen komen af op warmte, een donker paard is vaak warmer dan een lichte. Veel vliegen zijn blind.

Blauwe ogen zorgt wel voor een andere lichtinval, en dan heb ik nog een valk met half zwart randje. Ze loopt met zonnig weer op buitenritten contant met haar hoofd scheef voor haar lijf omdat ze met haar bruine oog beter lijkt te zien. Ook haar zicht qua diepte is anders. Met bewolkt of regenachtig weer is dit niet. En in de binnenbak ook nergens last van. Als ze op een bepaalde manier in de zon staat, knippert/knijpt ze ook meer met het blauwe oog. Ik heb onlangs toevallig iemand hierop gewezen waarbij het me opviel op online filmpjes dat haar perlino dat ook deed. Het was haar zelf niet opgevallen, maar nu ik het zei… Ik heb eerder een paard met 2 blauwe ogen gehad en dit nooit opgemerkt. Maar ik keek en wist toen nog een stuk minder, en doordat het 2 blauwe ogen waren (en zij mijn enige paard) zal het ook minder opvallend geweest zijn.

Dat van heterozygoot zilver wist ik niet. De “smoesjes” van homozygoot zilver helaas wel. Met name de nuchtere koudbloeden/Tinkers redden zich wel waardoor fokkers durven te beweren dat hun paard nergens last van heeft. Zeker als het dieren zijn waar verder niet mee gewerkt wordt vind ik dat een gedurfde uitspraak.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Cremello/dubbel verdund verbrand inderdaad veel minder snel dan witte neuzen van aftekeningen. Ik heb er 2 (helaas :+ ), maar beide nog nooit verbrand en ook gelukkig geen problemen met zicht (ze zijn nog jong). Maar ze knijpen wel snel(ler) met zonlicht en ik probeer ze ook niet te fokken, maar het is lastiger bij de rijpony's. :=

Ze hebben overigens geen verhoogd risico op huidkanker, wel hebben paarden met witte aftekeningen (en daardoor blauwe ogen) dat verhoogde risico. Dat komt omdat ze geen pigment in de huid hebben (in Amerika doen ze daarom vaak tatoeëren). Een cremello heeft wél pigment, al is het heel weinig. Dus dan zou je geen paarden meer moeten fokken met grote aftekeningen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

Cremello s zijn gevoelig voor amelanotische melanomen.Vaak heel agressieve bleke melanomen.

mooney

Re: Fokken op kleur.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

Ik denk inderdaad dat het goed is om zo specifiek mogelijk te zijn (en waar kan bronnen aan te halen). De huidkanker waar Quir het over heeft is voornamelijk SCC, die heeft meerdere risicofactoren waarbij ongepigmenteerde huid er inderdaad 1 is. Dit is ook het type kanker waar oa Haflingers een genetische gevoeligheid voor kunnen hebben en waarbij de paardenversie van HPV een rol bij speelt. Dat zijn zo al 3 verschillende risicofactoren.
Bron: https://madbarn.com/squamous-cell-carci ... W0X#causes

Bieden heb je daar artikelen voor, ik heb me in die versie nog niet ingelezen en zo op het eerste gezicht kom ik niet verder dan een (interessant) artikel van UU over 3 case studies waarbij 2 normale kleuren waren en 1 cremello met amelanotische melanomen. Maar een n van 1 zegt nog weinig natuurlijk.
Wat ik kon vinden: https://research-portal.uu.nl/ws/files/ ... 240602.pdf

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Elisa2 schreef:
Volgens mij is dat van de Arabische paarden vooral een ding bij de showpaarden en meer in de Emiraten. Het waarom kan ik geen antwoord op geven aangezien ik het gruwelijk lelijk vindt maar als ik tussen de regels door lees dan staat er eigenlijk: Waarom bepalen mensen wat modefokkerij is terwijl dit ten koste gaat van de gezondheid van een dier. En dat is een hele goede vraag..

:j
Showarabieren zijn zo langzamerhand een 'ras' op zichzelf, en de gemiddelde liefhebber van het ras vindt die extremen ook niet mooi. Gevalletje money talks..
Er zijn gelukkig ook nog heel veel fokkers die focussen op het fokken van een goed, gezond, allround paard (en ook die kunnen het, weliswaar vooral op nationaal niveau, soms echt leuk doen in de showring hoor!). Scheer ze dus idd niet allemaal over één kam, het is een specifieke groep binnen het ras...

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

mooney schreef:
- Oogproblematiek bij zilver: MCOA waarbij heterozygoot zilver kleine afwijkingen geeft waarbij er geen nadelig effect lijkt te zijn voor het functioneren, en homozygoot grote afwijkingen heeft die ook echt problemen opleveren.
Wat ik hier heel kwalijk vind is dat je in het doen en laten van deze paarden niet altijd merkt dat ze last hebben van MCOA en dat er dus fokkers zijn die beweren dat hun ras of hun dieren een uitzondering zijn op dit verschijnsel. Heel toevallig zijn de mensen die dat beweren altijd gebaat bij een reden hebben om wel zilver x zilver te kunnen fokken en kom ik nooit wetenschappelijke onderbouwing tegen.
Bron: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3781063/

Ik moet nu weer even aan de slag. Kan best zijn dat ik er wat vergeten ben, dan vul ik later wel aan.

Ik was nooit van de kleuren en had me er eerder nooit in verdiept. Ik kom er dus achter dat mijn merrie zo'n risicogeval is. Ze is een NMPRS en vader en moeder beide zilver. Ik ga naar aanleiding van dit topic een zilvergentest bij Combibreed doen om te kijken of ze een afwijking zou kunnen hebben potentieel. Zo op het eerste oog is er niks aan de hand, maarja ze kan niet praten he. Heb haar vorig jaar als veulentje gekocht. Zit wel leuk papier bij.

Kan ik nu helemaal nooit meer een veulen met haar fokken? Of zou ik slim de hengst moeten kiezen, zonder de zilvergen? Ze is nog maar 1 hoor dus voorlopig doe ik niks met haar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Wat mij is verteld dat er bij het dubbel crème ook nog verschil is tussen dieren met enkel crème ouders, en dieren die dubbel crème ouders hebben.

Maar kan dit genetisch? En zoja, is daar onderzoek naar gedaan? Ik kan er echt niks over vinden en mijn logica gaat het ook enigszins tegen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Loei schreef:
mooney schreef:
- Oogproblematiek bij zilver: MCOA waarbij heterozygoot zilver kleine afwijkingen geeft waarbij er geen nadelig effect lijkt te zijn voor het functioneren, en homozygoot grote afwijkingen heeft die ook echt problemen opleveren.
Wat ik hier heel kwalijk vind is dat je in het doen en laten van deze paarden niet altijd merkt dat ze last hebben van MCOA en dat er dus fokkers zijn die beweren dat hun ras of hun dieren een uitzondering zijn op dit verschijnsel. Heel toevallig zijn de mensen die dat beweren altijd gebaat bij een reden hebben om wel zilver x zilver te kunnen fokken en kom ik nooit wetenschappelijke onderbouwing tegen.
Bron: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3781063/

Ik moet nu weer even aan de slag. Kan best zijn dat ik er wat vergeten ben, dan vul ik later wel aan.

Ik was nooit van de kleuren en had me er eerder nooit in verdiept. Ik kom er dus achter dat mijn merrie zo'n risicogeval is. Ze is een NMPRS en vader en moeder beide zilver. Ik ga naar aanleiding van dit topic een zilvergentest bij Combibreed doen om te kijken of ze een afwijking zou kunnen hebben potentieel. Zo op het eerste oog is er niks aan de hand, maarja ze kan niet praten he. Heb haar vorig jaar als veulentje gekocht. Zit wel leuk papier bij.

Kan ik nu helemaal nooit meer een veulen met haar fokken? Of zou ik slim de hengst moeten kiezen, zonder de zilvergen? Ze is nog maar 1 hoor dus voorlopig doe ik niks met haar.

Er is van inziens nooit een reden om zilver x zilver te fokken gezien de kans op homozygoot zilver 25% is en de kans op MCOA bij deze paarden zeer groot is. Het is ook iets wat makkelijk te vermijden is.
Als je paard homozygoot zilver is, kan ze maar één zilver gen doorgeven dus dan is het vooral zaak die nooit met een zilver hengst te kruisen. Mits ze natuurlijk verder gezond is.

Ik vind verder dat iedereen moet doen wat ze zelf goed achten mits ze met gezonde paarden fokken en niet bewust paarden met een grote kans op problemen fokken :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

@Loei: Zolang je geen zilver (of zilverdragende vos) hengst erop zet zal het voor haar nakomelingen geen problemen opleveren. Wat fijn voor haar dat je haar gaat testen, onverantwoord van de fokker naar mijn mening. Geen zilverappel hengst erop is trouwens sowieso het advies, ongeacht of ze zelf homozygoot of heterozygoot is.

@Caily: Ik hoor dat voornamelijk van mensen die genetica niet helemaal goed begrijpen. Voor het gen zelf maakt het geen drol uit inderdaad, of een homozygoot uit twee homozygote ouders of twee heterozygote ouders komt.
Waar het nog enige waarheid kan hebben (maar dat wordt vaak niet bedoeld met de opmerking): sommige genen zitten door selectie aan elkaar gelinkt, dus die staan in principe los van elkaar in functie maar doordat ze uit dezelfde oorsprong (het dier die als eerste die kleur was) komen zitten ze vaak bij elkaar voor. Als je dan homozygoot x homozygoot doet, dan heb je dus meer kans dat die dieren ook dat 'per ongeluk geselecteerde gen' bezitten, wat mogelijk tot uiting komt als beide ouders het doorgeven. Maar dan is dat dus een apart gen EN ik ben niet op de hoogte dat er zo'n link is tussen crème en een ander gendefect.
Ik zou alsnog geen dubbel creme x dubbel creme doen, omdat ik dus zelf dubbel creme in het grijze gebied vind zitten van wenselijkheid en je dan zeker weet dat het weer een dubbel creme gaat worden. Maar dat is een persoonlijke mening en geen wetenschappelijk feit. En ik vind dus bijvoorbeeld een cremmello uit twee palomino ouders niet minder erg of erger dan uit twee cremmello ouders.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:11

Oehlala, je hebt gelijk. Ik sloeg op hol bij de steeple…

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:30

Jan de Regelaar : VWB de keuze voor een ridgeback, we praten over 25 jaar geleden. Het ging toen heel goed met het ras. Mijn hond was van de eerste generatie “ kneusjes”. Bleek na 2,5 jaar toen hij al 26 kinderen had, waarvan 2 dochters met epilepsie en zelf forse cardiomyopathie, bloedvatkanker, prostaat-en blaasproblemen kreeg na die tijd.
Veel te veel gebruik van een reu ( Ridgeway African Hunter voor de kenners ) die zelf gezond 15 jaar is geworden maar een aantal slechte genen bleek te hebben. Er werd veel aan lijnenteelt gedaan destijds en mede dat heeft het ras kapot gemaakt. Na mijn hond, die overigens met 1 hartpilletje 12 jaar is geworden, heb ik nooit meer een Ridgeback durven nemen. Nu we zelfs met angst in het ras te maken hebben ( zijn moedige honden) staat de Ridgeback nog verder af van de stoere, gezonde leeuwenjager die hij voor 2000 was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:10

SolarHertog schreef:
Bieden schreef:
Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.

Wat een onzin. Mijn man heeft een prima leven. Maar een hartafwijking en soms wat extra zorg nodig. Niks mis mee.

Verder hebben wij geen kinderwens. Maar wat een enorme poedersuiker opmerking eigenlijk. Als ik jou was zou ik uit liefde voor je kind ook geen kinderen nemen

Nou, nou, omdat je verschilt van mening moet je direct zo op de man spelen?

Persoonlijk vind ik het ook gek dat mensen vaak alles op alles zetten om een kind te krijgen, ergens beslist de natuur niet voor niks dat sommige matches 'niet pakken'. Maar ook dat we paarden, honden katten volledige röntgenen, DNA testen en in het beste geval alleen maar de best mogelijke match maken waar we rekening houden met het verminderen of neutraliseren van erfelijke ziektes etc maar bij mensen fokken we op gevoel. := Daar zijn zelfs hele kostbare en ingewikkelde medische behandelingen om nageslacht op de wereld te zetten heel normaal, terwijl daar dieren (zeker bij paarden) met gefronste wenkbrauw naar gekeken wordt.

Een dier steriliseren/castreren is de normaalste zaak van de wereld als er niet mee gefokt wordt, medisch noodzakelijk, of als ze klaar zijn met nesten krijgen. Ondertussen probeer ik al ruim tien jaar mezelf te laten steriliseren maar is nog steeds een uitdaging. De eerste opmerking tien jaar geleden was 'maar als vrouw kan die drang nog komen.', een ander antwoord lijkt sociaal ongewenst...

Als je er heel zwart-wit over nadenkt is het best gek dat we bij mensen lukraak erop los fokken maar bij dieren juist (normaal) heel zorgvuldig zijn.

Zelfs bij mensen is het kleuraspect is 'ding'. Halfbloed kindjes zijn over het algemeen kinderen die altijd een 'fanbase' hebben vanwege hun uiterlijk, net zoals hele donkere mensen met licht ogen en worden kinderen met rood haar vaak gepest, terwijl die op latere leeftijd 'heel gewild' zijn.

Nogmaals, heel zwart-wit is het best vergelijkbaar en raar.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:33

mooney schreef:
@Loei: Zolang je geen zilver (of zilverdragende vos) hengst erop zet zal het voor haar nakomelingen geen problemen opleveren. Wat fijn voor haar dat je haar gaat testen, onverantwoord van de fokker naar mijn mening. Geen zilverappel hengst erop is trouwens sowieso het advies, ongeacht of ze zelf homozygoot of heterozygoot is.

@Caily: Ik hoor dat voornamelijk van mensen die genetica niet helemaal goed begrijpen. Voor het gen zelf maakt het geen drol uit inderdaad, of een homozygoot uit twee homozygote ouders of twee heterozygote ouders komt.
Waar het nog enige waarheid kan hebben (maar dat wordt vaak niet bedoeld met de opmerking): sommige genen zitten door selectie aan elkaar gelinkt, dus die staan in principe los van elkaar in functie maar doordat ze uit dezelfde oorsprong (het dier die als eerste die kleur was) komen zitten ze vaak bij elkaar voor. Als je dan homozygoot x homozygoot doet, dan heb je dus meer kans dat die dieren ook dat 'per ongeluk geselecteerde gen' bezitten, wat mogelijk tot uiting komt als beide ouders het doorgeven. Maar dan is dat dus een apart gen EN ik ben niet op de hoogte dat er zo'n link is tussen crème en een ander gendefect.
Ik zou alsnog geen dubbel creme x dubbel creme doen, omdat ik dus zelf dubbel creme in het grijze gebied vind zitten van wenselijkheid en je dan zeker weet dat het weer een dubbel creme gaat worden. Maar dat is een persoonlijke mening en geen wetenschappelijk feit. En ik vind dus bijvoorbeeld een cremmello uit twee palomino ouders niet minder erg of erger dan uit twee cremmello ouders.

Even geen artikel over de bleke melanomen bij de hand maar waarschijnlijk kan de veearts je verder helpen .
Wel deze aanvulling op wat je schrijft is geen Nederlands dus ik weet niet of ik dit mag delen..

https://www.pferd-aktuell.de/news/aktue ... los-und-co