Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:56

Cioccolato schreef:
Je omschrijft 'gewoon' een type paard en niet perse een ras. In alle rassen of de warmbloed stamboeken komen paarden voor die aan je omschrijving voldoen. En niet.

Nou, er staat duurzaam.... en veel moderne fok is niet duurzaam.
Dus het is nog best wel lastig :-(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:58

DuoPenotti schreef:
tegenwoordig zijn de Fjorden en Haflingers ook een sporttype en de ouderwetse brede moet je met een loep gaan zoeken.
Dus misschien valt dat brede wel mee.

Ik denk dat de Haflinger en Fjord in hun oorspronkelijke vorm het meest gezond zijn/ waren....
Het past niet bij mijn lichaamsbouw, maar de paarden kwam die bouw wel meer ten goede.
Ik zou niet snel voor zo'n sportgefokt type gaan.... qua duurzaamheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Kan ik mij alleen maar bij aansluiten :j

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Voor mijn eigen zoektocht (nog wel alleen orientatie) kwam ik uit op de Murgese of de Rocky Mountain Horse. Bij de laatste wel letten op problemen die bij dubbel zilverappel genfactor voor komt (oogproblemen), maar ze zijn ook 4gangers, sober, jouw gewenste stokmaat e.d. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Mijn Tinker x Haflinger voldoet perfect aan je wensen.
Ca 140, luxere type, ontzettend eager. Inmiddels 20 en nog nooit een dierenarts gezien behalve voor entingen en standaard tandarts behandeling.

Ik heb ook frederiksborger, die ik heb voldoen totaal niet alleen al doordat ze meer aan de boveneind van de stokmaat vallen(ca 168/170).. qua gezondheid zijn ook frederiksborgers over het algemeen aardig gezond, geen specifieke kwalen.
Het karakter moet je liggen, wat het mij absoluut doet overigens.

Met jouw verhaal dacht ik ook meer aan Duitse rijpony of bijvoorbeeld een New Forest. Allround pony's en niet perse het cob-type

Maar ik zou gewoon kijken naar wat je aanspreekt, voor hetzelfde kom je met een klein gebleven kwpners thuis, dat kan ook in je plaatje passen.

Voordeel is bij alles wat klein uitvalt(behalve als we naar te klein gaan dan) is dat ze vaak wel gezonder zijn dan de grotere types.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Ninx schreef:
Maddy_Paola schreef:
Misschien out of the box, maar een draver?
Of een duitse sportpony?
Nuchtere dieren heb je natuurlijk in elk ras, dus dat is goed uitzoeken.

De Duitse Rijpony vond ik ook wel interessant..... misschien kun je er iets meer over vertellen? Of iemand anders die er ervaring mee heeft?

Draver vind ik wel leuk..... maar ik neig toch naar iets compacter, en fijn als ze makkelijk galopperen

Ik heb geen ervaring ermee, ben zelf te groot voor ponymaten, helaas.

Dravers zijn vaak wel nuchter en vrij vlak in de gangen, heel veel kunnen ook gewoon goed galopperen, van wat ik ervan mee krijg, ook daarin heb je langere en kortere ruggen en compactere bouwen. Vooral voor buitenrijden best prima.
Er zijn trouwens ook genoeg nuchtere arabieren, maar dat zijn bepaalde lijnen en groot deel opvoeding.

De rassen die veel in de endurance voorkomen zijn wel passend als ik zo lees wat het doel is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

AdemoJoey schreef:
Voor mijn eigen zoektocht (nog wel alleen orientatie) kwam ik uit op de Murgese of de Rocky Mountain Horse. Bij de laatste wel letten op problemen die bij dubbel zilverappel genfactor voor komt (oogproblemen), maar ze zijn ook 4gangers, sober, jouw gewenste stokmaat e.d. :)

Zo'n Rocky mountain kan inderdaad ook wel wat zijn.
Hier in de buurt zit iemand die er fokt. Leuke dieren en als ik haar hoor vertellen ook wel rustig van karakter, maar niet in de zin van doods.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

DP, mag ik vragen wie die fokker is/waar die zit? Even een stukje eigenbelang :+ Ik heb begrepen dat RMH ook gefokt is met de karaktereigenschap dat ze ontzettend cool zijn, maar inderdaad wel heel werkwillig.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Een degelijke NRPS voldoet ook aan je wensen. Duurzaam/degelijk zijn ze er ook, veel hebben een scheut Duits rijpony-bloed, en ook veel kruisingen met allerlei pony’s (Welsh, connemara, NF) staan NRPS ingeschreven. Ik zou me niet te blind staren op een ras, maar vooral op het dier zelf of die je aanstaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Arabier kruisingen kunnen hier ook wel mooi in het plaatje passen. :j

Afbeelding

1.39, rond gebouwd, super sterk en stevig. Is een ongelukje geweest bij de oude eigenaren. Is 25% Arabier en 25% Welsh. De overige 50% is me onbekend wat het exact was, al leek dat op een soort Franse rijpony.

Echt dat werkwillige karakter, maar super stabiel en vlakke gangen. Maar goed bij kruisingen weet je natuurlijk nooit wat je krijgt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Een camarque natuurlijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:27

boedjang schreef:
Een camarque natuurlijk

Ik ken er maar 1, maar dat is wel echt een behoorlijk fors en robuust dier.
Tikkie te breed voor mij vrees ik

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:28

Celebi schreef:
Arabier kruisingen kunnen hier ook wel mooi in het plaatje passen. :j

[ Afbeelding ]

1.39, rond gebouwd, super sterk en stevig. Is een ongelukje geweest bij de oude eigenaren. Is 25% Arabier en 25% Welsh. De overige 50% is me onbekend wat het exact was, al leek dat op een soort Franse rijpony.

Echt dat werkwillige karakter, maar super stabiel en vlakke gangen. Maar goed bij kruisingen weet je natuurlijk nooit wat je krijgt.

Kijk ik ook wel naar.

Naar pony’s die wat Shagya bloed voeren.
Ik vind de info van Karel de Lange erg fijn, en pony’s die een beetje qua bouw in dat type vallen vind ik zeker interessant!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

Ben je al bekend met de Bosnian mountain horse, van (o.a.) Zefanja?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Veel van hierboven zou idd passen. Ben zelf gek op de New Forest. Voordeel hiervan is dat ze in Nederland wat gemakkelijker te vinden zijn en je zo qua bloedlijnen/karakter goed kunt zoeken wat bij je past.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:39

callippo schreef:
Ben je al bekend met de Bosnian mountain horse, van (o.a.) Zefanja?

Jazeker!
Heb ook grote interesse.

Mijn enige bedenking is dat niemand in NL ermee rijdt.
Men geeft ook aan dat ze vrij resoluut zijn in ‘nee’ zeggen.
Ik kan ze dus niet proberen/ voelen en erachter komen of het wel wat meevalt met dat nee zeggen.

Een man in Bosnië die ritten organiseert vergeleek ze zelfs met ezels qua eigenzinnigheid.

Maar goed, andere mensen die ik gesproken heb in het buitenland hebben positievere verhalen.
Ze zitten allemaal wel ver weg.
Maar misschien moet ik de reis toch wagen.

Want die IJslanders waren niet gezond maar zeggen meestal ja. En dan heb ik straks een hele gezonde die op iedere straathoek nee zegt.

Dit soort rassen hebben wel mijn grootste interesse

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

New forest?

Ik heb er 2(staan momenteel in bruikleen). Ik heb een D en een C pony en op beide kan ik, als volwassene, prima oprijden ( ik ben 1,60 maar wat groter zou ook nog kunnen)
Je kunt ze inderdaad goed sober houden en zijn koel in hun hoofd.
Buitenritten zijn helemaal hun ding! Maar er zijn ook zat new forest pony's die het goed doen in de sport.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:10

AdemoJoey schreef:

Ik vind ze erg leuk.
Maar ben ook wel voorzichtig met gangenpaarden geworden. Vanwege de grotere mobiliteit soms hypermobiliteit waardoor je echt moet oppassen voor blessures.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:11

LadyDaily schreef:
New forest?

Ik heb er 2(staan momenteel in bruikleen). Ik heb een D en een C pony en op beide kan ik, als volwassene, prima oprijden ( ik ben 1,60 maar wat groter zou ook nog kunnen)
Je kunt ze inderdaad goed sober houden en zijn koel in hun hoofd.
Buitenritten zijn helemaal hun ding! Maar er zijn ook zat new forest pony's die het goed doen in de sport.

Klinkt leuk!
Heb je misschien een foto voor een indruk? Mag ook via pb hoor.
Ben erg benieuwd!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Ninx schreef:
Punz schreef:
Vanaf 2019 zijn alle in een stamboek opgenomen ponys getest op HWSD, uitslag staat dan in het paspoort. Staat de uitslag niet in het paspoort, en het is een import dier, dan kan het zijn dat de pagina met de uitslag er uit gescheurd is. Daar op opletten dus.
Dragers N/HWS, HWSD/N kun je rustig kopen. Die hebben geen last. Een lijder niet kopen.
Mocht je willen fokken dan is een vrij dier kopen makkelijker, omdat je dan niet afhankelijk bent van de HWSD status van je hengst/ dan weet je zeker dat je nooit een lijder fokt

Dank voor je uitleg!!

@ Mooney: Lewitzer was ik op het spoor gekomen.... leuke pony, maar best veel oprichting.... lijkt het? Ze gaan tot max 1:39.... dat zou wel net kunnen, maar ik kijk toch voor iets groter in eerste instantie

Max 1.39? Denk dat dat verkeerd staat ergens dan. Ze zijn tussen de 1.35 en 1.55 normaal gesproken, meesten zijn D pony formaat (fokstandaard is tussen 1.30 en 1m48). Op de laatste foto loopt ie naast mijn Duitse rijpony van 1.48, hij is nu 1.44 en nog groeiende.

Ik vind Duitse rijpony (die heb ik dus ook haha) veel meer sportgefokt dan Lewitzer. Ik weet niet hoe je het opgerichte bedoeld? Die van mij heeft best wat front en kan wel houding maken, maar ik vind ze niet standaard erg opgericht lopen.

Als ik mijn Duitse rijpony vergelijk met de Lewitzer dan vind ik de Lewitzer beter bij je wensen passen. De Duitse rijpony is wat meer standaard sportpony, ik vind dat daar de sportkwaliteiten wel wat meer voorrang hebben in het fokprogramma. Mijn Duitse rijpony is sportiever en wil heel graag werken, mijn Lewitzer is "duurzamer" in zijn lijf en wat cooler in de kop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Ninx schreef:
De jacht is geopend..... ergens dit jaar hoop ik een nieuwe aanwinst in de achtertuin te zetten.
Ik heb vroeger een NRPS'er gehad, die voerde 50% Arabisch bloed.
De afgelopen 20 jaar alleen IJslanders.

Ik kijk nu naar iets anders. Mede omdat de IJslander best wat aandoeningen kent.

Wat zoek ik?

- economische beweger, wat vlakker in de bewegingen dus... hoeft geen grote beweger te zijn (liever niet zelfs).
- paard dat leuk gedijt in ons klimaat, niet te exotisch dus
- doordacht gefokt/ mooi evenwichtsmodel
- vrij van erfelijke ziekten (of althans de ouderdieren daarop gescreend)
- nuchter karakter
- looplustig/ will to please
- niet te breed/ robuust (zoals haflinger of fjord, ik ben zelf namelijk smal)
- zou fijn zijn wanneer het dier bij een fokker vandaan komt waar ze lang bij de moeder lopen, sociaal opgroeien in een gemengde groep
- doel: met name buiten rijden, en verder wat cursussen en lekker pummel dressuur....

Misschien hebben jullie wat inspiratie voor me?

Als je van gevoelig en scherp houdt dan wellicht een ouderwets type Lusitano of leuke cruzado. (geen idee of het matcht qua karakter)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Ninx schreef:
Cioccolato schreef:
Je omschrijft 'gewoon' een type paard en niet perse een ras. In alle rassen of de warmbloed stamboeken komen paarden voor die aan je omschrijving voldoen. En niet.

Nou, er staat duurzaam.... en veel moderne fok is niet duurzaam.
Dus het is nog best wel lastig :-(

Oh jawel, zijn er zat. Maar ook veel die de 5 jaar niet halen
Net als bijvoorbeeld koudbloeden die weer andere erfelijke ziektes hebben, heb je overal sterke en zwakke exemplaren en heb je een portie veel geluk nodig.

En natuurlijk hoe je management is. Ik denk dat iedereen wel weet dat sommige dressuur en spring paarden gelijk volop aan de bak gaan en letterlijk kapot worden gereden. Heeft niks te maken met hoe ze gefokt zijn, wel met hoe ze gehouden zijn. En geld voor alle types en rassen. Alleen een Haflingen zie je niet met 6 jaar al Z springen... bijvoorbeeld

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Ninx schreef:
AdemoJoey schreef:

Ik vind ze erg leuk.
Maar ben ook wel voorzichtig met gangenpaarden geworden. Vanwege de grotere mobiliteit soms hypermobiliteit waardoor je echt moet oppassen voor blessures.

Ja, dat snap ik.. daardoor neigde ik naar de Murgese, maar vandaag wat info gekregen en ga nu toch meer richting Rocky Mountain. Of liever nog; gewoon een goed geslaagde kruising <3

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Misschien een Freiberger?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Ninx schreef:
Imre schreef:
Ik had een Draver die nog töltte ook. :D Maar compact en breed was ze niet nee.

Ik snap je wel hoor, na al je problemen, dat je van de IJslanders af wil stappen.

Beetje compact is lekker, maar tevens niet te breed..... daarom vallen Haflingers en Fjorden een beetje af....
Ik bedoelde dat ik zoek in de 'breedte'..... open vizier zeg maar, beetje verwarrend.... sorry

En toch zijn de “nieuwere” fjorden en haflinger ontzettend rank gebouwd dus staar je er niet blind op