Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:34

Ik heb een vosse merrie gekocht met de naam Karma, erger kun je het niet maken :')
Maar ze heeft een gouden karakter, ik zou er zo nog 10 willen hoor. Dus ik geloof er niet in :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:43

Qimm schreef:
Mijn appie heeft het vooroordeel ook gehoord en gedraagt zich 'braaf' aan het vooroordeel :')

Had voor mij niet gehoeven als ik eerlijk ben :=

Ik lees vandaag voor het eerst dat appies deze eigenschap zouden hebben, dus in dit geval geen confirmation bias :P

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:45

_San87_ schreef:
Lieser schreef:
Volgens mij is dat gewoon cognitieve dissonantie: je brein past je mening over het gedrag aan aan je vooroordeel. Dus chagrijnig gedrag bij een Fjord beschouwt je brein als uitzondering, bij een vosmerrie als ''zie je wel'.

Bedoel je confirmation bias?

Ja, die term zocht ik _/-\o_

Anders lijkt het net of je gespannen raakt van een brave vosmerrie ...
Laatst bijgewerkt door Lieser op 10-02-26 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:46

Dat karakter gerelateerd kan zijn aan een bloedlijn kan ik snappen. Het voorbeeld van de appaloosa met een k*tkarakter die dat dan doorgeeft waardoor er een beeld ontstaat dat álle appaloosa's zo zijn is dan een logische.

Maar ik ben blij dat veel ook niet klopt. Dat ik geen shet wilde was gebaseerd op vooroordelen. Wát een droompony was ze zeg, en nog een vosmerrie ook :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:49

Ook iets met kruintjes. Enkele kruin is makkelijk. Dubbele kruin is moeilijk en nog meer kruinen is gestoord. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:52

Suzanne F. schreef:
Ook iets met kruintjes. Enkele kruin is makkelijk. Dubbele kruin is moeilijk en nog meer kruinen is gestoord. :')

Vandaar ook het hoge aandeel aan ontoerekeningsvatbare IJslandse paarden :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:21

Hebben die veel kruintjes?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:25

anjali schreef:
Bieden schreef:
Wel eens gehoord dat paarden met lange verende koten meer bloed zouden hebben.

Vaak denkt men dat die minder sterk zouden zijn maar ze hebben wel comfortabele gangen (voor de ruiter). Zal niet zozeer met karakter te maken hebben, tenzij het om bepaalde bloedlijnen gaat.

Ik denk dat het vaak sport paarden zijn gefokt op presteren ?
Dat die stand van de benen meer gevoelig zijn voor blessures geloof ik wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:30

Suzanne F. schreef:
Hebben die veel kruintjes?

Die hebben er meer dan de meeste andere rassen. En vaak ook twee kruinen bij elkaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:39

het is ook wel eigen ervaring denk ik. Ik ken alleen maar moeilijke vosmerries, lieve schimmels en bonten. Mijn appaloosa was denk ik een uitzondering op het vooroordeel, die was geweldig.
Vroeger op de manege wilde niemand op de zwarte pony, die bokte. Dus ja, die associatie heb ik ook bewaard. Hier komt geen zwarte.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:20

rien10 schreef:
De betekenis van "wit om het oog" is lastige, brutale, felle dieren die slecht op te voeden zijn.

Ik heb een ruin met twee zulke ogen. Het braafste paard van stal, hij durfde wel te steigeren maar een goede brul en hij stond weer braaf op 4 benen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:21

Suzanne F. schreef:

Ik heb er nu een met meerdere kruinen en een wit oog :') maar die is ook prettig gestoord :+

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:17

Mijn Welshhengst, die ik 30 jaar gehad heb was Palomino (verdund vos), had veel wit, 3 kruinen op zijn voorhoofd en een mensenoog.
Kortom, als je de vooroordelen moet geloven, levensgevaarlijk.

Niets was minder waar. Lief dier, deelde jarenlang zijn box met een kat waar hij super voorzichtig mee was, je kon hem in de wei naast de merries laten lopen met alleen een schrikdraadje er tussen, hoewel hij gedekt heeft en wist niet wat bijten, kappen of slaan was.

Ik geloof er dus helemaal niks van, van die vooroordelen. :D

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:33

Het vooroordeel dat schimmels dom zijn kan ik ook meteen ontkrachten. Mijn volbloed was een schimmel en het slimste paard wat ik ooit heb meegemaakt. Ik moest hem alles één keer uitleggen, als hij het door had deed hij het de tweede keer alsof hij heel zn leven niks anders had gedaan. Ik moest alleen even goed nadenken of het verstandig was hem iets nieuws te leren, want terug afleren was heel wat moeilijker. Zo zag ik iemand die zijn paard een snoepje gaf als hij braaf stilstond. Mijn paard vond halthouden ook niet leuk, dus ik probeerde de truc met het snoepje. Het heeft jaren geduurd om hem zover te krijgen dat hij niet meer zn hals draaide voor het snoepje als hij halt hield. Veel springpaarden zijn ook schimmels, ik kan mij niet voorstelen dat een paard wat op het hoogste niveau springt dom is.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:33

Ik heb een ruin met 2 kruintjes dicht op elkaar op zijn hoofd (en hoger nog een kruin geloof ik) en 2 kruinen vlak bij elkaar op zijn flank. Moeilijk karakter hmm nee niet echt, maar wel duidelijk een karakter ja. Hij heeft een mening en vind dat hij de baas is, dus wil wel graag in zijn waarde gelaten worden maar dan is hij verder ook heel lief en braaf.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:59

Ik heb dus niets met dit soort vooroordelen, in de zin dat ik er niet in geloof

Maar.. Ik heb een vosmerrietje gefokt, met het schimmel gen. Ze is nu bijna 2. En ( kuch)..
Ik denk tegenwoordig heel erg vaak aan een uitspraak van een instructeur in een ver, ver, vér verleden:

Roden ( vossen) en valen ( schimmels) zijn donderstralen

Ben stapelgek op haar .... maar joh.. .wat voldoet ze voor 100% aan het beeld van een vosmerrie (of een vale) _O- Te grappig gewoon om echt een karikatuur van een vosmerrie te hebben ( die ook nog eens zo, zo, zó verschrikkelijk grappig en leuk is)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:09

Wat grappig, ik lees hier voor het eerst over de ogen met wit. Mijn lease merrie had dat, en zij was met name voor beginners, kinderen en veulens echt zo ontzettend zachtaardig, voorzichtig en lief. Tegen andere paarden was ze wel echt een heks, dat dan weer wel :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:34

Punz schreef:
Ik heb dus niets met dit soort vooroordelen, in de zin dat ik er niet in geloof

Maar.. Ik heb een vosmerrietje gefokt, met het schimmel gen. Ze is nu bijna 2. En ( kuch)..
Ik denk tegenwoordig heel erg vaak aan een uitspraak van een instructeur in een ver, ver, vér verleden:

Ben stapelgek op haar .... maar joh.. .wat voldoet ze voor 100% aan het beeld van een vosmerrie (of een vale) _O- Te grappig gewoon om echt een karikatuur van een vosmerrie te hebben ( die ook nog eens zo, zo, zó verschrikkelijk grappig en leuk is)

Dat is goed voor je onderhandelingsskills :j

Als je niet weet hoe je een paard moet en kan lezen, heb je vooroordelen nodig om de schijn van kennis op te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:39

Koper schreef:
Suzanne F. schreef:

Voor IJslanders geldt de kruinen theorie niet staat er bij. :D

Karakter inschatten met kruinlezen - Horses https://share.google/1KGXuNt2tOWcV5DnV

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:46

@Ikke:
Citaat:
Dat is goed voor je onderhandelingsskills

Absoluut!
En een assertiviteitstraining volgen ( als dat al nodig was) hoeft ook niet meer :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:50

Elisa2 schreef:
Koper schreef:

Voor IJslanders geldt de kruinen theorie niet staat er bij. :D

Karakter inschatten met kruinlezen - Horses https://share.google/1KGXuNt2tOWcV5DnV

Sorry, journalistiek wangedrocht.

Als ze weer zo nodig de kruintjes-theorie willen verkrachten prima, maar doe dat ergens anders.

Als je het hele boek echt gelezen hebt, begrijp je de context zoals Linda het bedoelt. Gaat een paar mijl verder dan een paar kruintjes.

Punz schreef:
@Ikke:
Citaat:
Dat is goed voor je onderhandelingsskills

Absoluut!
En een assertiviteitstraining volgen ( als dat al nodig was) hoeft ook niet meer :')

Die kun je nu gaan geven; doet ze nog wat voor de kost :j
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-02-26 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:50

Ik geloof er ook niet in. Heb een hele lieve appaloosa gereden en hele lieve vosmerrie. Ook eentje met losse achterbenen als jong paard maar dat was meer onzekerheid dan een rotkarakter

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:02

De aloude zegswijze: vossen en valen zijn donderstralen }> :+
Mensen houden van hokjes. Gelukkig bewijzen veel schimmels en voskleurige paarden het tegendeel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:27

Punz schreef:

Twee vosmerries en één schimmelmerrie op stal en dat zijn de braafste dieren die we hebben staan. Hier zijn het twee simpele bruine ruinen zonder wit en zonder mensenoog die je het bloed onder de nagels halen. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:54

Ik heb al 32 jaar vossen _O- . Ik ben er niet over uit of ik iets met een vos heb of dat de vos iets met mij heeft :')

Mijn ervaring is dat het paarden zijn die met respect behandeld wensen te worden. Doe je dat in hun ogen niet, dan zal je het merken. Ze hebben ook duidelijk hun voorkeur voor wat betreft mensen maar ook kuddegenoten.

Werk je samen, dan gaan ze voor je door het vuur. Maar.. is er iets dat ze niet willen (bijv een sprong maken, de trailer oplopen enz) en wil je ze dat toch laten doen, dan mag je een heleboel geduld gaan verzamelen, want nee is nee bij ze.

Mijn smid heeft na bijna 23 jaar nog steeds heel veel respect voor mn oudste vos (Wainonia) want hij is nooit vergeten dat ze als jaarling een gat in een flinke baander-deur heeft getrapt waar hij bij stond.

Mijn conclusie, fantastische paarden met een duidelijke gebruiksaanwijzing.