Hoe contract draagmerrie opstellen? En springhengst gezocht!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Mungbean schreef:
Aangezien het veulen direct al van hun zal zijn zou ik me niet zozeer bezig houden met „wat dan over 4 jaar“, dat is hun verantwoordelijkheid.

Het ging mij over de merrie, wat ala die na jaren nog last heeft van de dracht, en er dus nog steeds kosten zijn die er anders niet zouden zijn geweest. Daar moet je wel over nadenken

Oehlala

Re: Hoe contract draagmerrie opstellen? En springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Zo goed als verkocht is nog niet verkocht tot het moment dat je het geld in de handen hebt. En precies alles daartussen in moet goed vastgelegd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Je kunt ook gewoon hun alles laten betalen, de dekking, DA kosten en het onderhoud van de merrie zolang ze drachtig is plus wellicht wat extra's als "huur" per maand. Zou wel alles op contract zetten en checken of deze rechtsgeldig is.

De merrie is nu drachtig dus als die in de veulen hengstigheid gedekt wordt is er een grote kans dat ze weer makkelijk drachtig wordt.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:27

Elisa2 schreef:
Je kunt ook gewoon hun alles laten betalen, de dekking, DA kosten en het onderhoud van de merrie zolang ze drachtig is plus wellicht wat extra's als "huur" per maand. Zou wel alles op contract zetten en checken of deze rechtsgeldig is.

De merrie is nu drachtig dus als die in de veulen hengstigheid gedekt wordt is er een grote kans dat ze weer makkelijk drachtig wordt.

Die richting zat ik wel op.
Zat alleen met het punt, huur voor de merrie terwijl ze drachtig is. Ze leasen haar ook al voor een bepaald bedrag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Je kunt ook zeer zeker voor een draagmerrie gaan !
De merrie laten insemineren en het embryo eruit spoelen.
Dan inbrengen bij een draagmerrie van bv Equiception.
Geen risico voor de merrie zelf, eigenren merrie hebben er verder niets meer mee te maken en Equiception kan de draagmerrie bij hen houden of de eigenaren van hert veulen nemen haar op stal.

Het is dus wel een optie....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Pffft tot zover de liefde voor de merrie denk ik dan als ik dit soort voorstellen van gesol allemaal lees... dat wil je zo'n dier toch allemaal niet laten ondergaan -O-

Beestje is nu met 18 jaar voor de eerste keer drachtig, dat is al behoorlijk op leeftijd.... dat is toch al pittig zat voor zo'n dier, die hier helemaal geen ervaring mee heeft.... ik zou eerst eens afwachten hoe die dracht verloopt, hoe ze als moeder is.

En als ze dan haar eerste veulen heeft, laat haar dan eerst eens haar energie in dat veulen steken en in haar eigen herstel, voordat je er nog een veulen in gaat stoppen / haar gaat belasten met allerlei hormoonverstoringen -O-

Als ze het nou super doet met dit veulen en je na afspenen kan zeggen van ze is hier hartstikke vitaal doorheen gekomen, dan is het imo vroeg genoeg om te denken aan eventueel nog een veulen. En dan is ze tegen de 20, wil je haar daar dan sowieso nog wel mee belasten....?

Daarbij dan nog dat ze een veulen willen dat een stuk groter moet worden dan de merrie, dat is nog een extra 'probleem'. Het risico, de belasting voor de toch al senior merrie, wat als meisje / ouders het ineens niet meer willen, dan zit jij met het veulen...? Ik zou er persoonlijk maar even heel goed over nadenken of de potentiele voordelen wel opwegen tegen de potentiele nadelen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

troi schreef:
Mungbean schreef:
Aangezien het veulen direct al van hun zal zijn zou ik me niet zozeer bezig houden met „wat dan over 4 jaar“, dat is hun verantwoordelijkheid.

Het ging mij over de merrie, wat ala die na jaren nog last heeft van de dracht, en er dus nog steeds kosten zijn die er anders niet zouden zijn geweest. Daar moet je wel over nadenken

Ik doelde meer op de reactie over als dat meisje dadelijk volwassen is en dan misschien minder tijd heeft en zo. Dat kan welliswaar zo lopen, maar dat is koffiedik kijken en niet iets waar de merrie eigenaar voor verantwoordelijk is maar de ouders. Datzefde geldt voor ieder ander paard dat ze kopen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

crazy_funky schreef:
Ik snap het hoor Troi!
Zijn zeker punten om heel goed over na te gaan denken en goed over te hebben.
Deze pony gaat mij wel aan het hart omdat ik haar zelf als veulen heb gekocht toendertijd.

Ze is nu drachtig van Don Cremello du Bois, die is 1.48

Het gaat ze echt om een nakomeling van deze merrie omdat het meisje er zo gek van is.
Het veulen waar ze nu drachtig van is is al zo goed als verkocht ongeacht geslacht.

Eerst maar uitkijken naar het veulen van aankomend jaar.

Hoe oud is het meisje nu? Heeft ze enig idee van de inzet en kosten van het opvoeden van een veulen en houden van een paard met zich meebrengt?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Hoe wreed is "the business", mensen die zich hier mee bezighouden, bizar.
Hoever gaan we in het morele verval??

Wacht eerst af hoe de merrie deze eerste bevalling overleefd, mogelijk is er niets te regelen.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

mce schreef:

Huh?

Jouw uitgangspunt is dat de fokkerij vroegah beter was?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

troi schreef:
mce schreef:

Huh?

deze reactie zegt veel

nee, heb er alleen van geleerd. *D

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:36

Rustig aan mensen!
Ik heb nog niets besloten, ik ben mij aan het oriënteren.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt en fok zelf al jaren met mijn kleinere pony’s.
Ik weet welke risico’s er bij het fokken zijn.
Ik weet alleen niet hoe het eventueel gaat als iemand op zo een manier een veulen fokt. Wie betaald wat en wanneer is wie verantwoordelijk voor de eventuele risico’s.

Ik ben opzoek naar mensen die mij tips kunnen geven. Mij kunnen attenderen op eventuele risico’s die het met zich mee kan brengen. Ik denk nu wel steeds meer aan niet doen na verschillende reacties van jullie. Maargoed wil er gewoon goed over na kunnen denken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ts, ik snap je dilemma hoor.
In ons verhaal ging het niet om een leaser maar om mijn dochter die graag een veulen wilde van mijn merrie.
Precies om dezelfde reden.

Ik heb niets aan huur gevraagd, want dat zou in ons geval belachelijk zijn geweest.
Maar verder heeft mijn dochter alle extra kosten betaald. Voer, ontwormingen, da kosten etc.

Helaas had ze wel de pech dat de merrie 2x placentitis kreeg. Maar uiteindelijk wel allemaal goed gekomen en een gezond veulen gekregen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

crazy_funky schreef:
Stokmaat niet kunnen voorspellen dat weet ik daarom had ik er ook bijgezet dat het theoretisch gezien wel kan.
Ze willen juist een veulen van deze merrie.
De wens is dat het veulen wel wat groter wordt dan de merrie aangezien het meisje nu 15/16 is en en nu wel mooi op past maar nog wel wat zal groeien. Dus voor de mooi beter als het iets groter wordt.

Het veulen past zich in de merrie aan, na de geboorte zal deze gaan groeien (logisch natuurlijk maar je snapt mij vast wel)

Ik heb zelf 2 keer een bevalling met een te groot veulen meegeholpen uiteindelijk merrie en veulen dood.

En bijde andere alleen het veulen dood. Merrie wel opgelapt erna.

Beide met veeartsen erbij

Ik zou die gok echt nooit nemen.
Als het niet past heb ke ook allerlei kans op schade van binnen bij de merrie. Of het veulen zit gewoon vast.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:00

Christiene, dat is verschrikkelijk natuurlijk!
Dat willen we zeker niet.

Bedankt voor iedereen zijn/haar verhaal en tips!
Ik heb een hoop om over na te denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

troi schreef:
mce schreef:

Huh?

Ik ben nog van de oude garde. Vroeger was niet alles beter voor paarden, maar het vreselijke geknoei met de voortplanting was er toen, althans in de boerenkringen waar ik in verkeerde, niet. Toch hadden die goede veelzijdige paarden .Ook voor de sport (Landelijke Rijverenigingen).En het was allemaal veel betaalbaarder ook- geen wonder, "de natuur" is in principe gratis of kost weinig.